Mindfulness, wie kent het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DutchRiders

Mindfulness, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 08:46

Hoi Bokkers,

Steeds meer mensen doen aan mindfulness.
De kwaliteit van leven van zieken én gezonden zou erdoor verbeteren. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen: mindfulness als waardevolle aanvulling of effectief alternatief in de gezondheidszorg.

Mindfulness helpt tegen stress, angsten, psychische klachten maar ook een hoge bloeddruk, hoofdpijnklachten en andere fysieke klachten zouden verbeteren. Mindfulness is wetenschappelijk bewezen en het helpt...

Heeft iemand ervaring met mindfulness? Wat zijn jullie ervaringen?
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spi ... lness.html
Op deze site staat iets meer informatie over mindfulness.

Ik ben benieuwd, brand los :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:48

K ken het. Wordt veel bij ons op de kliniek gegeven aan clienten. Helpt erg goed en soms doe ik zelf ook wel eens een oefening. :)

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 08:53

quera schreef:
K ken het. Wordt veel bij ons op de kliniek gegeven aan clienten. Helpt erg goed en soms doe ik zelf ook wel eens een oefening. :)

Interessant, merk je zelf ook verschil?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:54

Nee daar doe ik het te weinig voor:)

Marije_jiplover

Re: Mindfulness, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:57

Mijn partner heeft de training gevolgd en er erg veel profijt van.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:42

volgens mij heel erg goed, jammer dat het *verkracht* wordt door mensen die over enthousiast er maximaal mee aan de haal gaan := Krijg er dan direct zn sekte gevoel bij :+ (commerciële hype)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:45

Ik ken het, heb het een poosje moeten doen voor school. Heb zelfs het boek nog liggen als het goed is, maar je moet er wel voor open staan en er de tijd voor nemen (de oefeningen bijvoorbeeld).
Ik stond er niet voor open, dus het werkte voor geen meter :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:48

Ik was begonnen aan de training. Ben na 2 lessen gestopt. Was mij te zweverig en paste totaal niet bij mij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:51

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:49

Wij krijgen het op school..

Het is niks voor mij :)
Maar ik kan me goed indenken dat sommigen hier baat bij hebben.

Heb hier toevallig afgelopen dinsdag een presentatie over moeten geven :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:51

Ik vind het super! Heeft mijn leven erg veranderd. Leef nu veel meer in het moment.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:52

Heeft me heel erg geholpen!
Ik slaap beter, minder stress en stress beter onder controle :D.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:53

ik heb het een poosje gedaan. ik werd er heel erg rustig en stress vrij van. Als ik weer een stress moment heb dan doe ik ook wel eens een mindfullness oefening om de rust er weer in te krijgen, lichamelijke klachten te 'ordenen' en gedachten weer op een rijtje te zetten.

ik studeer fysiotherapie en ook hier zie ik het steeds meer voorbijkomen bij patienten met stress klachten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:54

Yup ik doe het ook, niet elke dag maar toch wel regelmatig. Verder ga ik een keer in de 2 weken meestal naar een mindfulness avond/les van 2 uur. Erg fijn :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:55

Romyv schreef:
volgens mij heel erg goed, jammer dat het *verkracht* wordt door mensen die over enthousiast er maximaal mee aan de haal gaan := Krijg er dan direct zn sekte gevoel bij :+ (commerciële hype)

Ja dat vind ik ook een beetje. Van die uitspraken als: "Ik sta extra vroeg op vandaag! #gewoonomdathetkan"
OMG zeg.. please :')
'Tuurlijk moet je proberen zoveel mogelijk positief in het leven te staan, maar je hoeft echt niet te juichen als 4 van je 5 druiven geen beurse plekken hebben of zo :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:58

voor mij is dat ook helemaal geen mindfullness. imo is de oefening mindfullness en de rest mindset.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:00

Amen :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:49

Ja, hier ook ervaringen :) Positief en negatief.
Naar mijn idee gaat mindfullness niet over alles positief bekijken of stress wegwerken. Ik heb moeite met in het moment leven en bewust zijn van mijn lichaam. Bijvoorbeeld als ik stress heb, merk ik dat vaak pas op als ik al helemaal over de rooie ben, ipv als de eerste 2,3 dingetjes gebeurd zijn.
Ik word door mindfullness geconfronteerd met mijn lichaam, en wat daarin speelt. Fysieke klachten kan ik vervolgens verbinden met bijvoorbeeld stress en bepaalde emoties. Daardoor is mindfullness voor mij niet altijd leuk, dus ik heb ook moeite met de oefeningetjes te blijven doen.
Wel kan ik eerder opmerken als ik stress heb, en dat dus eerder remmen, voordat er weer iets nieuws gebeurt dat de zoveelste druppel in de emmer is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:59

belle_boef schreef:
Ik was begonnen aan de training. Ben na 2 lessen gestopt. Was mij te zweverig en paste totaal niet bij mij.

Zweverig? Wat vond je er zweverig aan?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:03

Interessant! Bedankt voor jullie reacties. Geef veel duidelijkheid. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:06

Ik zal morgen even uitgebreid reageren wat het me brengt en wat het je kán brengen.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:07

ik heb er wel al het een en ander over gelezen.. en ik denk ook dat het heel goed voor me zal zijn, maar ik ben niet zo goed in het dan ook echt gaan doen. te druk in mijn hoofd en daarom denk ik juist dat ik het zou moeten doen.
Ik sta er wel heel erg voor open maar moet me er toe zetten of vergeet het gewoon weer.. ben ik de enige die zo is? haha

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:12

Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:39

Letitia1991 schreef:
Ik kamp zelf met angsten en voor mij doet het niks. Ik studeer zelf psychologie en zo heb ik mindfulness kunnen doen via de faculteit (in het kader van een onderzoek). Ik denk dat het bij gezonde mensen en lichte psychologische problemen wel wat kan verbeteren in de levenskwaliteit, maar niet als je al zo ver bent dat je stoornis een ernstigere vorm heeft aangenomen.

Mijn psychologie docent gaf juist aan dat mindflulness veel toegepast wordt in de praktijk en dat het juist voor mensen die al verder heen zijn effectief is. Ik weet niet in hoeverre dit klopt hoor ..

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:43

Nanno_123 schreef:
ik heb er wel al het een en ander over gelezen.. en ik denk ook dat het heel goed voor me zal zijn, maar ik ben niet zo goed in het dan ook echt gaan doen. te druk in mijn hoofd en daarom denk ik juist dat ik het zou moeten doen.
Ik sta er wel heel erg voor open maar moet me er toe zetten of vergeet het gewoon weer.. ben ik de enige die zo is? haha

Mijn brein is ook één chaos, ik denk ook te veel en ben ook veel te druk in m'n hoofd.
Hierdoor ben ik ook begonnen met mindfulness.

Ik heb het nu ook een paar keer gedaan en vond het in het begin een beetje "zweverig".
Ik heb het gedaan aan de hand van YouTube filmpjes en heb écht rust ervaren. Normaal vlieg ik overal heen met mijn gedachten maar dit keer heb ik echt veel rust ervaren. Ook een stukje bewustwording..