Zelftest Pfeiffer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Zelftest Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:12

Hoi Bokkers!

De laatste tijd ben ik alleen maar moe en nu begint het toch te spoken dat het eventueel pfeiffer zou kunnen zijn. Nu zou dat niet het ergste probleem zijn, maar ik heb een ontzettende hekel aan de huisarts... En helemaal aan bloedprikken en naalden...

Nu kan je op internet wel zelftests bestellen, waarbij je een apparaatje krijgt dat een kleine prik in je vinger maakt en op basis van het bloed wat hier uit komt, meet het apparaat of je pfeiffer hebt of niet.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk test? En zo ja, is dit redelijk betrouwbaar?

Bedankt!

kejen

Re: Zelftest Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:30

Volgens mij nemen ze niet voor niets een of meerdere buisjes. Bij mij in ieder geval niet. Ze testen dan ook gelijk op B12, bloedarmoede en dat soort gekkigheid. Ik heb het bij de huisarts laten testen. En ik had inderdaad pfeiffer. En ik denk dat dit het betrouwbaarste is wat er is.

Veel succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:34

Bij mij hebben ze ook een paar buisjes afgenomen, in het ziekenhuis. Huisarts had me doorverwezen. En inderdaad hadden ze niet alleen pfeiffer getest.

Ik ben zo iemand die flauwvalt met bloedprikken enzo. Dus ik zeg dat altijd van tevoren, en ook dat ik wil liggen en dat iemand tegen heeeel wat anders over me moet praten en dat helpt. Na het prikken even blijven liggen en daarna voorzichtig gaan zitten en eventueel je hoofd even tussen je knieën duwen. Als ze in het ziekenhuis weten dat je bloedprikken naar vindt houden ze je ook in de gaten, het zijn net echte mensen die er werken ;)

Succes!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:37

Bloed laten afnemen in het ziekenhuis en laten testen.. De huisarts kan je hiervoor doorverwijzen.
Ze testen dan inderdaad ook op andere afwijkende bloedwaardes, aangezien die ook eventueel voor vermoeidheid kunnen zorgen.
De uitslag daarvan is betrouwbaar!

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:43

Bij ons heb je prikposten en ben absoluut geen held maar voelde me zo slecht dat ik toch wou weten wat het was en direct door verwezen werd hierheen. Ze testen dan direct om allerlei vermoeidheids klachten om dingen uit te sluiten. Geen ervaring dus met een zelftest, wel dat het bloedprikken erg mee viel. Succes!

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:50

Bedankt voor de reacties

Ik ga er toch maar over na denken... Alleen de verhalen al dat ze meer buisjes moeten hebben... :n

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:51

Is het geen voorjaars vermoeidheid? :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:52

Gewoon naar de huisarts gaan! Toevallig heb ik vorige week maandag bloed laten prikken, vrijdag diagnose pfeiffer gekregen.. :(
Maar ik heb ook echt een fobie voor naalden, maar je voelt er echt helemaal niks van. Ik kreeg alleen geen lolly daarna.. :+

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:54

Ik ben onlangs ook getest op Pfeiffer. Direct ook vitamine B12 en D nog wat meegenomen plus het zusje van Pfeiffer. Ik heb 5 buisje moeten inlever, maar nergens last van gehad. Ik ben dan ook niet bang voor naalden.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:56

Geen voorjaarsvermoeidheid. Ik ben wel vaker moe, maar niet zo erg en niet zo lang. Daarnaast heb ik echt een motivatie van nul en nergens zin in. Dit komt ook wel eens voor, maar ook niet zo.

5 buisjes??? :oo :oo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:56

Chantalla schreef:
Bedankt voor de reacties

Ik ga er toch maar over na denken... Alleen de verhalen al dat ze meer buisjes moeten hebben... :n

Ze prikken maar één keer hoor. Of er dan 1 of meer buisjes worden afgenomen maakt niet uit. En 1 buisje is maar 10 - 20 ml, dus de hoeveelheid is ook te verwaarlozen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:02

Ooit nog zo n zelftestje gedaan, om eerlijk te zijn het bloedprikken in het labo viel me meer mee, en ze namen bij mij nog meer buisjes af, ik ging richting de 8 of 10 geloof ik haha. dat lancetje wat je in je vinger moest ploffen wat niet mijn ding, en het deed een paar dagen later nog zeer. bloedprikken is 1 prikje en klaar, geen last van achteraf. bij mij kwam laag vit D eruit, ik was al maanden behoorlijk moe, nergens zin in,...
ik zou gewoon via de huisarts gaan en op verschillende dingen laten testen (schildklier, vitamines, lyme/borreliose, pfeiffer,...)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:05

Ibbel schreef:
Chantalla schreef:
Bedankt voor de reacties

Ze prikken maar één keer hoor. Of er dan 1 of meer buisjes worden afgenomen maakt niet uit. En 1 buisje is maar 10 - 20 ml, dus de hoeveelheid is ook te verwaarlozen.

Bij mij was het 2 buisjes van 4 ml ieders.

Heb je trouwens ook last van keelontsteking gehad? Koorts? Super erg transiperen? Hoofdpijn? Verlies van eetlust? Waren bij mij allemaal symptomen, en de keelontsteking heb ik nu al twee weken.. -O-

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:05

1 of meerdere buisjes maakt echt niet uit, is maar één paar seconden langer.
Ik zou wel aangeven dat je angstig bent, en dan eventueel vragen of ze alles wil uitleggen.

Kom op meid, gezondheid is belangrijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:09

Wat Ibbel zegt, het prikken blijft even vervelend als wanneer ze maar 1 buisje nodig hebben, het duurt alleen wat langer.
Gewoon de andere kant (vaak een muur) op kijken, dan merk je er niks van. Wel is het handig om even van tevoren aan te geven dat je de buisjes niet zo nodig hoeft te zien enzo.

Laat het in elk geval wel testen, het is zo waardeloos als je er een paar jaar te laat achter komt dat je pfeiffer hebt (gehad)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:10

ik had ook 5 buisjes met mijn test voor pfeiffer, 2 middel en 3 kleine. Werd dan ook op veel getest.
Let wel; het was 1 x prikken in mijn arm, en de buisjes plaatste ze er een voor een op. Doet dus maar 1x eventjes zeer, en daarna voel je er niks meer van. Als je niet tegen bloed kan kan je gemakkelijk even de andere kant op kijken, je voelt er niks van als je bloed zich verplaatst naar het buisje.
Raad het wel aan, was vorig jaar. Heb ook op verschillende dingen getest waaronder ijzertekort (had mn moeder vroeger veel). Bij mij hadden ze gevonden dat ik al pfeiffer had gehad (nooit wat van gemerkt), dus als ik nu echt moe ben hoef ik me daar ook niet meer druk over te maken.
Toch proberen 1x je angst te overwinnen TS, want eens is de eerste keer

Geloof me, je merkt geen verschil van een buisje meer of minder. (miss tenzij et er 20 meer zijn, :+ )

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:12

Ik heb dus verder nergens last van. Koorts niet dat ik weet. Hoofdpijn alleen op het werk. Daarom twijfel ik ook best wel. Opzich slaap ik wel genoeg, 8 uur haal ik niet, maar ik kom een heel end.

Ik ga moed verzamelen de komende dagen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:13

Dat is inderdaad goed om te weten: ze prikken maar 1 keer, en koppelen dan inderdaad steeds een ander buisje aan om te vullen (denk ik, ik heb het niet gezien. Maar ze prikken in elk geval maar 1 keer)

Wat voor werk doe je? En hebben je collega's ook last van hoofdpijn?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:15

Weet niet of het in Nederland ook veel gebruikt word, maar je kan eventueel ook vragen om een vlindernaaldje.
Dat is sowieso een minder pijnlijke prik.

Ik gebruik dat vaak op patiënten die wat schrik hebben.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:18

Ik werk in de horeca. Collega's hoor ik er nooit over. Op het werk is ook echt de enige plaats waar ik hoofdpijn heb, ik dacht altijd dat het door bepaalde lucht ofzo komt.

Dat 1 keer prikken scheelt een hele hoop..

Had al een test besteld voor ik het topic plaatste, maar die ga ik annuleren en toch maar langs de huisarts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:21

Furrow schreef:
Weet niet of het in Nederland ook veel gebruikt word, maar je kan eventueel ook vragen om een vlindernaaldje.
Dat is sowieso een minder pijnlijke prik.

Ik gebruik dat vaak op patiënten die wat schrik hebben.

In Nederland word dat naaldje niet veel gebruikt. Tot nu toe alleen in het umcg mee gemaakt.

Maar er zijn meerdere dingen waardoor je moe kunt worden. Ik ben 2 x erg moe/ziek geweest van b12 en vitamine d te kort.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:26

Hier sinds 4 weken ook Pfeiffer geconstateerd. Begon met koorts, misselijk, geen eetlust, rare smaak in m'n mond en opgezette klieren. Dat heeft 2 weken geduurd en nu sinds afgelopen week echt heel moe.. :z

Het bloedprikken zelfs 2x moeten doen ivm mijn leverwaarden maar dat stelde echt niets voor. En dat terwijl ik ook absoluut geen held ben..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:35

TS, als je in de horeca werkt, zou het niet eerder stress-gebonden zijn? Ben sinds enkele maanden ook aan de slag in de horeca, en ook al is het maar deeltijds, de combi van onregelmatige uren en maaltijden, hoge werkdruk, arrogante en irritante collega's... zijn voor mij erg uitputtend. Ik ga morgen ook es naar huisarts voor bloedonderzoek, maar ik weet nu al dat er weer niets uit de bus zal komen, behalve mss wat vitaminetekort (want stress is ook vitaminevreter).

Laat idd ook magnesium en vitamines checken.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:38

Dat denk ik niet zozeer. Het is voor mij een bijbaantje van tussen 10 en 15 uur per week. Ik studeer nog dus meer uren wil ik ook niet.

Om die reden lijkt mij de huisarts ook wel slimmer, die kan natuurlijk meteen meer dingen bekijken.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:42

Chantalla schreef:
Geen voorjaarsvermoeidheid. Ik ben wel vaker moe, maar niet zo erg en niet zo lang. Daarnaast heb ik echt een motivatie van nul en nergens zin in. Dit komt ook wel eens voor, maar ook niet zo.

5 buisjes??? :oo :oo

Kleine kans dat je Pfeiffer hebt. Wat jij hebt, heb ik ook en ze kunnen niets vinden. Ben super gezond als ik de bloeduitslagen mag geloven.

Ik ben ook heel moe, kan niets meer doen overdag. Ben ik druk in de weer, ben ik in de avond gewoon beroerd van vermoeidheid.

Nu langzaam aan wordt het beter. Maar heb om de 2 dagen weer een paar mindere dagen.