Paniekaanval bij paard gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Paniekaanval bij paard gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:42

Hoi bokkers,

Ik heb al een lange tijd last van paniekaanvallen,maar de laatste weken veel meer. Omdat het mij ook lichamelijk niet meer lukt om dingen als school of stage te volgen wil ik heel graag wel mijn paard blijven doen omdat dat het enige is wat ik heb.

Nou is hij verschrikkelijk druk op het moment (jonge fries,veel energie,staat op gras).
Dus ik besloot hem vanmiddag even aan de longeerlijn te doen,eigenlijk waren de voortekenen van een paniekaanval al begonnen in de bak maar ik heb deze onbewust negeert (zweten,trillen,moe,heel heet hebben en een wazig beeld hebben)na een tijdje kreeg ik weer beeld en vond ik dat het beter ging en ik wilde er even opstappen.maar ik zat nog maar net toen het mis ging,het werd heel donker (niet zwart)voor mijn ogen,en ik zocht zijn manen op voor het te laat zou zijn,helaas was het al te laat en verloor ik mede door verkeerde ademhaling de controle over mijn lichaam en viel ik eraf. Na een tijdje kon ik opstaan en heb ik het zadel erafgehaald en hem teruggebracht naar de wei,waar ik het hoofdstel uitdeed. Paard was ook totaal in de war. Nu ben ik thuis en zit ik onder de blauwe plekken,ook van eerdere vallen(maandag en woensdag en daarvoor). Ik voel me wanhopig en mijn verdriet,woede en alle andere emoties zijn mij de baas.

Hulp hebben we al..

Moest dit even kwijt,mijn ouders zijn nu even weg dus ik moet helaas hier blijven liggen tot ze weer terugzijn :(

Femke

Lynnepinny

Re: Paniekaanval bij paard gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:45

Jeetje, heftig! Ik zou naar de huisarts gaan, lijkt me niet gezond dit.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 13:51

Huisarts heeft me doorverwezen naar waar ik nu ben,helaas is het niet 1,2,3 over en ik kan op het moment al zo weinig en het is daarom zo verdrietig dat ik zelfs niet meer met mijn paard bezig kan.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:57

Wat naar zeg!veel sterkte en hopen dat je er snel weer boven opkomt!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:03

Wat vreselijk vervelend! Sterkte :j Ik hoop dat het snel weer beter met je en je paardje gaat!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:09

Dankjewel :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:12

Ook ik ben al drie jaar bezig met paniekaanvallen! Vervelend dat je nu een slecht moment hebt gehad. Ik ken het gevoel, de ups en de downs!
Hoelang heb je er al last van? Heb je al wat trucjes geleerd?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:14

Voortaan toch beter naar je lichaam luisteren, meid, die tekenen zijn er niet voor niets :(:)

Heb je niet iemand die (tijdelijk) met je mee kan naar je paard ?
Dat is en gezellig en je hebt de zekerheid dat er iemand bij je is, mocht er iets misgaan.
Misschien blijven de paniekaanvallen door dat zekere gevoel zelfs wel uit, sla je twee vliegen in één klap !

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:14

Heb je ouders wel gebeld? Dit willen ze denk ik wel meteen weten en niet pas horen als ze thuis zijn.

anders even iemand anders bellen die je vertrouwd zo alleen thuis zijn is niet fijn en goed.

Sterkte ermee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:20

Heb je paniek aanvallen of raak je in paniek omdat je hyperventileerd?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:21

Suzan;helaas nog geen trucjes. Shirley;ja,dat zou wel kunnen maar ik kan het lichamelijk ook niet meer aan,als ik mijn paard uit de wei haal heb ik eigenlijk niet eens de kracht om druk op het touw te zetten,en zelfs poetsen kost al moeite. Maar omdat die confrontatie te erg is probeer ik het te onderdrukken want zo wil ik niet zijn.. Moe zijn is niks voor mij.
Genja;mijn ouders waren thuis toen ik thuiskwam,ze weten het dus al wel maar hadden een afspraak

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:24

Soms heb je niks te willen :n
Je ertegen verzetten helpt niks, daarvan wordt het nu alleen maar erger, dat komt later wel weer ...

Heb je geen vriendin of misschien een stalgenootje die je kan helpen ?
Lekker met je paard bezig zijn is juist zo goed voor je !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 14:49

Daar heb je gelijk in. Of het goed is weet ik niet,het is een jong,sterk paard dat mij feilloos aanvoeld.tussen mij en stalgenoten loopt t niet zo lekker.ik wil geen ongelukken meer.

Ik zit te denken om er een kleine,rustige shet bij te nemen voor het wandelen en poetsen. Mijn ouders willen dit misschien ook en dan kan ik weer met mijn paard bezig als ik ben aangesterkt (ben 6kg afgevallen in 13 dagen)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:55

Jeetje wat vervelend zeg... Ik heb er al 13 jaar last van, maar gaat nu veeeeeel beter dan in het begin. Heb veel gehad aan een haptonoom en 4 maanden geleden heb ik een EMDR sessie gehad en dat heeft me heel goed geholpen. Wellicht is dat ook wat voor jou? Krijg daarnaast oxazepam voor als ik er echt niet meer uit kom, dus alleen voor de nood. Maar het idee dat ik het bij me heb helpt me al.
Heel veel sterkte, ik weet hoe ontzettend vervelend het is en het vervelende is dat je vaak angst voor de angst krijgt (althans, dat had ik) hopelijk gaat het snel weer wat beter!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:56

Is er geen mogelijkheid om op zoek te gaan naar een andere stalling dan ?
Het moet wel een plek zijn waar je komt om te ontspannen en de stress die het nu extra oplevert, breng je ongemerkt en onbedoeld ook over op je paard ...

Een paardje erbij voor tijdelijk zou ik niet zo gauw doen, misschien kun je kijken voor een verzorgpony ?
Klinkt misschien raar als je al een eigen paard hebt, maar het is ook wel leuk om eens bij een ander op het erf te zijn en ook niet persé de volledige verantwoording te hoeven dragen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:09

Naar wat ben je doorverwezen door de huisarts? Misschien een idee om medicatie te gaan gebruiken, of gebruik je dat al?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:14

Rare vraag maar hoe is het met je darmen? Ik en mijn dochter hebben namelijk vaak een aanval als onze darmen aan het rommelen zijn. Mijn oudste loop bij een fysio voor hyperventilatie en het eerste wat hij vroeg was hoe het met haar darmen ging?

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:29

Pfoe vervelend! Ik heb ook last van paniekaanvallen, 4 juni begin ik met cognitieve gedrags therapie. Misschien ook ieta voor jou?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:31

Is het een idee om iemand mee naar stal te nemen die jij vertrouwt?
Het klinkt alsof je je daar niet fijn voelt.

Iemand van stal toch in vertrouwen nemen?
Desnoods toch iedereen op stal: leg uit dat je je ff niet zo goed voelt en vraag of er mensen zijn die je willen helpen of iig jou met rust laten.
Het moet leuk zijn,he? Naar je paard toe gaan en ermee bezig zijn!

Soort van: met de billen bloot...
Dan begrijpen mensen je misschien eerder, dan dat je niets zegt en jij jezelf en je paard in de weg zitten.
Neem je ouder(s) mee om het duidelijk te maken.
Echt: je zal zelf de eerste stap moeten doen om uit te leggen dat je niet perfect bent.
Het heeft niets te maken met je zelf zielig maken, maar leg uit wat er ff mis is.
Mensen hebben daar meer begrip voor dan dat je jezelf verstopt en paniekaanvallen krijgt.
Dat is voor jou niet goed, voor je paard niet en je stalgenoten hebben vast het beste met je paard voor.
Dus als gevolg toch ook met jou.

Wat is er dan aan de hand op stal, als ik vragen mag?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:49

Heb je nog een andere aandoening omdat je aangeeft lichamelijk niet veel te kunnen? Heeft deze invloed op je paniekaanvallen?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:53

marleen_usar schreef:
Rare vraag maar hoe is het met je darmen? Ik en mijn dochter hebben namelijk vaak een aanval als onze darmen aan het rommelen zijn. Mijn oudste loop bij een fysio voor hyperventilatie en het eerste wat hij vroeg was hoe het met haar darmen ging?

En als je darmen rommelen, wat dan?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:58

tokedri schreef:
Heb je nog een andere aandoening omdat je aangeeft lichamelijk niet veel te kunnen? Heeft deze invloed op je paniekaanvallen?

Ik ben vooral heel moe door alles,meeste hulpverleners staan ook een beetje voor een raadsel. Ze zijn er na 7 jaar onderzoek nog niet helemaal achter. Het is vooral zo dat als ik lig op bed ik meteen in slaap val,dus ik slaap het grootste gedeelte eigenlijk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 16:00

Geryon schreef:
Naar wat ben je doorverwezen door de huisarts? Misschien een idee om medicatie te gaan gebruiken, of gebruik je dat al?

Ben jaren geleden volgepropt met medicatie en ben er niet echt beter op geworden :+ ben er nu net een paar maanden vanaf,slik alleen nog antidepressiva en pieker er niet over om weer opnieuw aan die rotzooi te beginnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:04

Als ik een aanval voel aan komen dan moet ik altijd korte tijd later naar de wc, mijn dochter ook die springt op en zegt help me help me. Raakt in paniek en paar tellen later gaat ze voor een grote boodschap.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:32

Is je B12 wel een bekeken?