Te oud om verstandskiezen te laten verwijderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanasoufi

Te oud om verstandskiezen te laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 01:28

Hey allemaal!

Ik ben bijna 27 en heb nog 3 verstandskiezen. 1 linksonder, en 2 boven. De bovenste mochten er 4 jaar geleden van de kaakchirurg niet uit, want ze zaten te diep. Maar de bovenste schijnen nooit echte problemen op te leveren en ze zitten natuurlijk ook niet vast in je kaak, dus mocht het naar beneden komen kunnen ze er eenvoudig uit neem ik aan.

Mijn verstandskies linksonder moest er wel uit, maar na die van rechtsonder te hebben verwijderd durfde ik niet meer |( . De tandarts heeft vorige week een foto gemaakt en die linksonder staat inmiddels een heel klein beetje scheef tegen die kies die er voor staat aan. Ze adviseerde mij hem toch te laten verwijderen, anders zou er in de kies die er voor staat een gaatje kunnen ontstaan.

Nu moet ik dit vermelden 10 jaar geleden: Op mijn 17de kwam mijn toenmalige tandarts na het maken van foto's naar mij toe rennen: HEL, VUUR, BRAND: JE VERSTANDSKIEZEN MOETEN ER ZO SNEL MOGELIJK UIT. Ik: -O- Ik had immers nergens last van, dus waarom zou ik pijn gaan halen terwijl ik geen pijn heb? Ik kreeg desondanks een brief mee voor de kaakchirurg. Ik was nog druk aan de studie, dus die brief heb ik toen ik de kast gestopt en er nooit meer naar gekeken. Tot nu toe heb ik 10 jaar lang dus nergens last van gehad. Ik heb die rechtsonder wel laten verwijderen, want die zat scheef en was voor helft boven gekomen. Dat scheen tot nare ontstekingen te kunnen leiden dus die heb ik wel voor de zekerheid laten verwijderen. Nu zou ik best wel die van linksonder ook voor de zekerheid willen laten verwijderen...dat moet bij de kaakchirurg, want hij zit nog onder het tandvlees....maar ben ik inmiddels niet te oud?

Ik ben nu 26, en vermoed dat tegen de tijd dat ik een afspraak heb ik 27 zal zijn.

Mijn vraag is dus: Wat was jullie leeftijd toen jullie ze lieten verwijderen bij de kaakchirurg OF trekken bij de tandarts? En maakt het volgens jullie wat uit hoe oud je bent?

Bij voorbaat dank,

Sana

chanicha

Re: Te oud om verstandskiezen te laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 01:36

Ik (54) heb mijn hele gebit laten trekken bij de KC waaronder ook twee verstandskiezen en ze waren er zo uit. Van tevoren een pijnstiller innemen en ga er vanuit dat de KC beter verdooft dan de TA, zorg dat je een icepack hebt voor erna voor de zekerheid. Je kan het beter nu laten doen dan als je er al last van krijgt.

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 01:40

chanicha schreef:
Ik (54) heb mijn hele gebit laten trekken bij de KC waaronder ook twee verstandskiezen en ze waren er zo uit. Van tevoren een pijnstiller innemen en ga er vanuit dat de KC beter verdooft dan de TA, zorg dat je een icepack hebt voor erna voor de zekerheid. Je kan het beter nu laten doen dan als je er al last van krijgt.

Ik ben niet bang voor de pijn, maar bang dat er iets fout gaat. Ik lees overal dat er complicaties als zenuwschade kunnen optreden, waardoor je het gevoel in je wang en/of tong of zelfs een gedeelte van je gezicht verliest. Nu ik ook al wat ouder ben en die verstandskies dus nog vaster in mijn kaak zit, vrees ik dat er een dergelijke complicatie kan optreden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 01:51

Ik heb het in mijn omgeving nog nooit meegemaakt maar overal kleven risico's aan toch. Ik zou niet riekeren dat hij inderdaad verkeerd gaat groeien want als je een ontsteking krijgt ben je verder van huis.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 04:02

Hier vorig jaar (ben ook 54) nog 2 verstandskiezen laten verwijderen bij KC.
Nadien er niet veel last van gehad zelfs minder dan mijn kinderen die ze op jongere leeftijd hebben laten verwijderen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:28

Het klopt wel wat je zegt :j Ik hoorde mijn kaakchirurg ook zoiets zeggen. Na je 30ste meen ik halen ze ze er liever niet meer preventief uit. Maar het waarom is mij ontgaan eerlijk gezegd :o

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:43

ik heb de eerste laten trekken door de KC toen ik over de 50 was en de laatste vorig jaar, toen was ik 55. Niet preventief,maar omdat ik er behoorlijk last van had

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:46

Bij mij zijn op 30-jarige leeftijd ook 2 verstandskiezen getrokken door de tandarts. Niets geen last van gehad. Sterker nog, ik kwam er een jaar later pas achter dat ze eruit waren :') Ik heb het nooit in de gaten gehad tot ik dus een jaar later aan mijn tandarts vroeg wanneer die verstandskiezen er eigenlijk uitmoesten en hij een lachstuip kreeg :+ :D Uh ja, die was ik dus allang kwijt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-05-14 05:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:47

Die van mij zijn rond mijn 30e verwijderd bij de KC. 1 kant helemaal geen last, andere kant een lichte ontsteking gehad, maar met een spuitje waarmee ik goed kon spoelen was dit ook zo over. Verder nergens last van gehad. Pijnstillers ook niet veel genomen omdat ik toen nog borstvoeding gaf.
Het viel mij allemaal reuze mee en nu ben ik er gelukkig vanaf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:15

Ik ben 32 en heb ze alleen onder. Boven zitten ze er niet. Heb nergens last van dus ga ze er ook niet uit laten halen, ze zitten niets of niemand in de weg. :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:21

Ik heb ze op mijn 26e laten trekken maar er zaten ook oudere mensen in de wachtkamer voor precies hetzelfde. Denk niet dat leeftijd echt uitmaakt om verstandskiezen te laten trekken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:32

Om bovenstaande te voorkomen heeft de tandarts met u de mogelijkheid
besproken om één of meer verstandskiezen te verwijderen. De beste leeftijd
om de kiezen te verwijderen ligt tussen de achttien en vijfentwintig jaar. De
kans op volledige genezing van de wond is dan het grootst. De kans op schade
aan het bot en aan het tandvlees is op die leeftijd klein.

https://www.google.nl/search?q=verstand ... 3&ie=UTF-8

Ze preferen dus WEL een bepaalde leeftijd voor het preventief verwijderen. Dit geld dus niet als je een ontsteking hebt of iets.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:36

Ik was bijna 24 toen ze er bij mij verleden jaar allemaal uit zijn gehaald.
kan best allemaal nog.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:43

Waarom wil je hem laten weg halen dan, heb je er last van?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:43

Ik ben 37 en bij mij hebben ze er vorig jaar nog eentje uit gehaald.
Dus te oud ben je niet hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:04

Hier heb ik ze ook nog allemaal. In mijn geval 3 want ik mis er sowieso eentje. :')
Tandarts zei ook jaren geleden dat ze er beter uit konden omdat ze voor problemen zouden kunnen zorgen. Ik had en heb daar totaal geen behoefte aan. Als ik problemen krijg gaan ze er uit, niet eerder. Waarom zou ik ellende creeren als ik nu nergens last van heb? Dus ze blijven lekker zitten voorlopig. Ik ben 32 trouwens.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:07

Ik was 43 toen de laatste twee eruit zijn gehaald..... hoezo te oud :-)
Ik baalde wel van mezelf dat ik het niet eerder had gedaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:13

Ik heb ze nog alle 4. Ik had rond mn 23e (nu bijna 28) 1 ontstoken dus naar de KC om ze te verwijderen was t advies. Tegen de tijd dat ik terecht kon had Ik natuurlijk geen ontsteking meer maar goed dan maar preventief.

De KC foto's maken. Nee mevrouw die ga ik er niet uithalen :+ ze stonden er perfect in, recht en met bijzonder lange wortels. Hij was veel te bang om mijn zenuwen te beschadigen. Ik moest maar goed poetsen en kon weer naar huis.

Nadeel is wel, mocht t nu mis gaan dan mag ik onder volledige narcose :+ ze durven ze er niet aan te komen zonder.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:15

Heb daar nog nooit van gehoord, dat je er 'te oud' voor kunt zijn :P
Ik heb er 2 bij de tandarts laten trekken. Doodsbang was ik, maar wat is dat meegevallen!!!!!
1 is er nog niet door. En de ander heb ik op m'n 37e bij de kaakchirurg laten verwijderen. Deze was in de kies ervoor gegroeid..... Snapte al niet toen ik de foto zag dat ik dat nooit gevoeld had, maar in die andere kies heb ik ooit een wortelkanaalbehandeling gehad........Aangezien ze in m'n bot hebben moeten zaggen heb ik er flink en langere tijd last van gehad, maar het is helemaal goed gekomen :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:17

je bent nooit te oud. zelf met 38 eruit laten halen twee stuks. mijn man is 40 en heeft er nog twee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:57

Ik ben 29 en heb er onder helemaal geen, en boven is er pas eentje door, die ander zit nog steeds onder het tandvlees. Ik doe gewoon goed poetsen en zo lang ik nergens last van heb blijven ze gewoon zitten :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:00

ik was 22jr toen ze alle 4 eruit moesten
2 bij de tandarts en 2 bij de KC

mijn oma was 81jr toen er ineens een kies door kwam, deze moest eruit omdat ze haar gebit niet meer in kon :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:04

Ik moest ze er alle vier uit laten halen van de tandarts (preventief, want ze zijn allemaal omgevallen). Vijf jaar geleden heb ik er twee laten doen en dat was zo vreselijk, dat ik die andere twee mooi laat zitten. Het eruit breken ging wel (in zes stukken geloof ik), maar ik kreeg erna een ontsteking er overheen waar ik nog maanden last van heb gehad |( :)

Mijn vorige tandarts had zoiets van 'Die andere twee moeten er ook preventief uit'. Mijn huidige tandarts heeft aangegeven dat dat niet per se hoeft, maar het makkelijker is om ze preventief te verwijderen dan wanneer je er last van krijgt. Maar ja, de vraag is ook of ik er ooit last van ga krijgen.

Ik laat ze dus mooi zitten totdat er problemen komen, want ik heb echt geen zin in een nieuwe kaakholte-ontsteking ;-).

Vraag dus even na wat het risico en kansen zijn dat je er last van gaat krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:08

Te oud?? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben 34 en vorige maand is mijn eerste verstandskies verwijderd. Gewoon door de tandarts, niets aan de hand.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:33

Ik heb vorig jaar (40 jaar) een verstandskies laten trekken. Of eigenlijk wegsnijden, want hij was nog niet helemaal door. Moest hem laten trekken omdat er ruimte onder ging zitten waar een ontsteking onder kwam, maar de tandarts stelde voor om de andere 3 ook preventief te laten verwijderen.
De KC wilde echter de bovenste kiezen laten zitten omdat ze te dicht bij de zenuwen zaten, dus daar kijken ze wel naar.

Het verwijderen was een drama, maar goed, op mijn 15de hebben ze mijn hoektanden getrokken, dat was net zo'n drama, dus het zal wel niet aan de leeftijd liggen maar aan mijn gebit. :D

De andere kies laat ik dan ook maar mooi zitten tot ik er wel last van krijg. ;)