Ik ben bijna 27 en heb nog 3 verstandskiezen. 1 linksonder, en 2 boven. De bovenste mochten er 4 jaar geleden van de kaakchirurg niet uit, want ze zaten te diep. Maar de bovenste schijnen nooit echte problemen op te leveren en ze zitten natuurlijk ook niet vast in je kaak, dus mocht het naar beneden komen kunnen ze er eenvoudig uit neem ik aan.
Mijn verstandskies linksonder moest er wel uit, maar na die van rechtsonder te hebben verwijderd durfde ik niet meer
. De tandarts heeft vorige week een foto gemaakt en die linksonder staat inmiddels een heel klein beetje scheef tegen die kies die er voor staat aan. Ze adviseerde mij hem toch te laten verwijderen, anders zou er in de kies die er voor staat een gaatje kunnen ontstaan. Nu moet ik dit vermelden 10 jaar geleden: Op mijn 17de kwam mijn toenmalige tandarts na het maken van foto's naar mij toe rennen: HEL, VUUR, BRAND: JE VERSTANDSKIEZEN MOETEN ER ZO SNEL MOGELIJK UIT. Ik:
Ik had immers nergens last van, dus waarom zou ik pijn gaan halen terwijl ik geen pijn heb? Ik kreeg desondanks een brief mee voor de kaakchirurg. Ik was nog druk aan de studie, dus die brief heb ik toen ik de kast gestopt en er nooit meer naar gekeken. Tot nu toe heb ik 10 jaar lang dus nergens last van gehad. Ik heb die rechtsonder wel laten verwijderen, want die zat scheef en was voor helft boven gekomen. Dat scheen tot nare ontstekingen te kunnen leiden dus die heb ik wel voor de zekerheid laten verwijderen. Nu zou ik best wel die van linksonder ook voor de zekerheid willen laten verwijderen...dat moet bij de kaakchirurg, want hij zit nog onder het tandvlees....maar ben ik inmiddels niet te oud?Ik ben nu 26, en vermoed dat tegen de tijd dat ik een afspraak heb ik 27 zal zijn.
Mijn vraag is dus: Wat was jullie leeftijd toen jullie ze lieten verwijderen bij de kaakchirurg OF trekken bij de tandarts? En maakt het volgens jullie wat uit hoe oud je bent?
Bij voorbaat dank,
Sana
Ik hoorde mijn kaakchirurg ook zoiets zeggen. Na je 30ste meen ik halen ze ze er liever niet meer preventief uit. Maar het waarom is mij ontgaan eerlijk gezegd
Ik heb het nooit in de gaten gehad tot ik dus een jaar later aan mijn tandarts vroeg wanneer die verstandskiezen er eigenlijk uitmoesten en hij een lachstuip kreeg
Uh ja, die was ik dus allang kwijt. 
.