Knieschijfpijnsydroom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FellowH

Knieschijfpijnsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:57

Hoi lieve bokkers,

Nou zitten mijn vriendinnen en ik toch wel met een probleempje,
Een van onze vriendinnen heeft afgelopen zomervakantie iets met haar knie verdraait waardoor ze ontzettende last van haar knie heeft en dat is niets vermindert.

Nou vertelde ze ons net dat het na een jaar bij de fysio een beetje is opgeschoten maar telkens als ze springt dan valt ze weer terug in het oude bootje om het maar even zo te zeggen.
Ik begon een gesprek met haar in het privégesprek op WhatsApp omdat ik haar toch wel eventjes apart wilde spreken. Ik vroeg waarom ze niet mee ging paardrijden? (Ze weet niet wat voor sport ze moet doen aangezien ze dus niet meer kan dansen.) Nou nee dat gaat ze absoluut niet doen omdat ze vroeger ooit op een pony heeft gezeten waar ze ondersteboven aan hing omdat ie honger had 8)7 Maar ook beweerde ze dat ze dan toch last heeft van haar knie ook al heeft ze dat nog nooit gedaan sinds ze dus last heeft van haar knie.
Nou ikke de eigenwijze die ik ben het internet op en zoeken of je kunt paardrijden als je zoiets hebt alleen ik kon niets vinden.

Dus waarom geen topic openen hier op Bokt?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie hier over te zeggen hebben :)

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 16-05-14 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek TS.

Daphx93

Re: Knieschijfpijnsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:02

Ik heb het, en ik rijd meerdere paarden 4x in de week :)
Ik heb meer last van 1 avondje stappen dan wanneer ik 3-4 paarden op een dag rijd :)

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:06

XmissdaphX schreef:
Ik heb het, en ik rijd meerdere paarden 4x in de week :)
Ik heb meer last van 1 avondje stappen dan wanneer ik 3-4 paarden op een dag rijd :)

Ik pb even want ik ben nu toch wel heel benieuwd, aangezien mijn vriendin er toch heilig bij zweert dat ze het echt niet kan proberen.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:09

Ik heb sws al kluts knieën en begin januari mijn knie verdraaid.
Ondertussen rijd ik nu sinds 2 maanden weer volop, daarvoor alleen stappen.
Tuurlijk heb ik er nog wel eens last van, maar geen pijn.

Voetballen, tennissen en badmintonnen moet ze even laten, maar voor de rest kan ze denk ik wel alles.
Nu kan ik haar natuurlijk niet met mij gaan vergelijken.
Maar je zou er toch vanuit gaan dat het nu toch wel over zou moeten zijn.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:12

Maaike_Kealy schreef:

Voetballen, tennissen en badmintonnen moet ze even laten, maar voor de rest kan ze denk ik wel alles.

Ik zie haar ook niet zo snel voetballen tennissen of badmintonnen eerlijk gezegt :')
Maar heel hard gezegt denken wij dat het grotendeels in haar hoofd zit en dat ze denkt dat ze meer pijn heeft dan ze werkelijk heeft ze heeft sws een lage pijngrens lol :=

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:13

Ik heb een hele kapotte knie en ben daar nu 6 x aan geopereerd. Daardoor ook altijd pijn en met rijden erg last bij het aansluiten van de knie op het zadel en met been aanleggen met oefeningen. Daardoor ging ik verzitten waardoor ik uit balans zat en uiteraard mijn paard daar ook niet fijn van ging lopen.

Doordat ik ook ernstige slijtage heb, die ook niet beter gaat worden heb ik nu uiteindelijk mijn paard moeten verkopen, waar ik echt niet blij van ben en wat ook geen kleine beslissing is geweest. Dus ja, het ligt nogal aan hoe erg de knie er aan toe is... en dat verschilt per persoon. :j

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:17

Ladypronk schreef:
Ik heb een hele kapotte knie en ben daar nu 6 x aan geopereerd. Daardoor ook altijd pijn en met rijden erg last bij het aansluiten van de knie op het zadel en met been aanleggen met oefeningen. Daardoor ging ik verzitten waardoor ik uit balans zat en uiteraard mijn paard daar ook niet fijn van ging lopen.

Doordat ik ook ernstige slijtage heb, die ook niet beter gaat worden heb ik nu uiteindelijk mijn paard moeten verkopen, waar ik echt niet blij van ben en wat ook geen kleine beslissing is geweest. Dus ja, het ligt nogal aan hoe erg de knie er aan toe is... en dat verschilt per persoon. :j

Ach germ... :(:) Dat is heel erg vervelend..
Maar het verschil is wel dat zij het niet zo erg heeft dat ze geopereerd moet worden want ze is verschillende keren naar de HA en het ziekenhuis geweest etc. maar dat is niet nodig..
Ik denk vooral dat het probleem is dat ze een lage pijngrens heeft en nogal snel zelfmedelijden + dat daarbij komt dat ze sws niet heel erg sterke benen heeft dus ik denk dat het juist wel verbetert als ze iets meer beenspieren krijgt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:19

Ook ik heb knieproblemen als sinds mijn 14e, hoe meer ik paardrijd hoe minder last ik ervan heb.

Heb meer last als ik een hele dag moet lopen of staan dan dat ik rijd.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:23

Als zij zegt dat ze last krijgt met paardrijden dan zal dat wel zo zijn. Ik heb zelf ook een knie-aandoening, dat gaat nu heel goed (na jaren lang pijn, operatie en een jaar revalidatie), maar als ik ga paardrijden of hardlopen op verkeerde ondergrond of springen o.i.d. krijg ik gigantisch veel pijn en kan het weer chronische pijn worden. Ik geef je vriendin dus groot gelijk. Ik vind het persoonlijk best gemeen dat jullie blijkbaar denken dat je vriendin zich aanstelt en dat dan ook nog op internet zetten... Als ik die vriendin was zou ik daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn. Je weet niet hoe veel pijn het kan doen als je knieschijven ontsporen en wat voor een gevolgen dat kan hebben. De (chronische) pijn die kan ontstaan als je doorgaat met overbelasten van je knieën (bijvoorbeeld door paardrijden, dat is bij mij de grootste boosdoener geweest) is te vergelijken met de pijn van een gescheurde meniscus, maar dan heb je dat iedere dag bij iedere stap die je zet... Over wat ik heb is ook niet veel te vinden op het internet, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:23

rienne schreef:
Ook ik heb knieproblemen als sinds mijn 14e, hoe meer ik paardrijd hoe minder last ik ervan heb.

Heb meer last als ik een hele dag moet lopen of staan dan dat ik rijd.

Ik denk ook dat je er dan minder last van hebt. Met paardrijden ontwikkel je een flinke spiermassa die eromheen gaat zitten waardoor je knieën sterker worden. Lijkt mij dan

Beetje raar iets om mee te vergelijken, maar mijn hond heeft ook iets aan een of ander gewricht een doordat we haar veel lieten zwemmen heeft ze een flinke spiermassa ontwikkeld waardoor ze er nu weinig tot nooit meer last van heeft. Af en toe een huppeltje dat je het ziet maar dat is echt zelden.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:23

FellowH schreef:
Maaike_Kealy schreef:

Ik zie haar ook niet zo snel voetballen tennissen of badmintonnen eerlijk gezegt :')
Maar heel hard gezegt denken wij dat het grotendeels in haar hoofd zit en dat ze denkt dat ze meer pijn heeft dan ze werkelijk heeft ze heeft sws een lage pijngrens lol :=

Het kan ook wezen dat ze 'bang' is.
In het begin durfde ik bijna niks meer, bang dat het weer gebeurde, want zoveel pijn zou ik niet weer willen voelen.
Gelukkig is het paardenvirus ernstig, dus moest me daar overheen zetten om weer naar stal te kunnen gaan.

Misschien moet je uitdagingen voor der vinden, dan komt ze er achter dat het wel allemaal gaat.

Het lijkt mij zonde om niks meer met vrienden te kunnen vanwege iets wat waarschijnlijk tussen je oren zit.

En een tip, klinkt miss stom, maar heb geen medelijden met haar, helpt ook vaak

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:24

Ze kan het in ieder geval toch proberen zou ik zo denken, daar krijg je niks van :D
Wat is er nou leuker dan lekker op een paard rondhobbelen. Maar ja, dat vinden wij natuurlijk :)
Ze moet in ieder geval haar spieren sterk maken/houden, dat is sowieso heel erg belangrijk als je knie niet helemaal APK meer is...
Misschien durft ze gewoon niet op een paard te stappen.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:25

StableDoor schreef:
Als zij zegt dat ze last krijgt met paardrijden dan zal dat wel zo zijn. Ik heb zelf ook een knie-aandoening, dat gaat nu heel goed (na jaren lang pijn, operatie en een jaar revalidatie), maar als ik ga paardrijden of hardlopen op verkeerde ondergrond of springen o.i.d. krijg ik gigantisch veel pijn en kan het weer chronische pijn worden. Ik geef je vriendin dus groot gelijk. Ik vind het persoonlijk best gemeen dat jullie blijkbaar denken dat je vriendin zich aanstelt en dat dan ook nog op internet zetten... Als ik die vriendin was zou ik daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn. Je weet niet hoe veel pijn het kan doen als je knieschijven ontsporen en wat voor een gevolgen dat kan hebben. De (chronische) pijn die kan ontstaan als je doorgaat met overbelasten van je knieën (bijvoorbeeld door paardrijden, dat is bij mij de grootste boosdoener geweest) is te vergelijken met de pijn van een gescheurde meniscus, maar dan heb je dat iedere dag bij iedere stap die je zet... Over wat ik heb is ook niet veel te vinden op het internet, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Wat jij hebt klinkt heel anders. Zij heeft ten eerste nog nooit paard gereden (ooit toen ze 8 was toen ze dit nog niet had), zij heeft geen operatie nodig dit is duidelijk gemaakt door het ziekenhuis, en het lijkt me vrij raar als je haar knie aanraakt alsof je vingers een veertje zijn en zij boos wordt.
Ik beweer ook niet dat het niet bestaat.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:27

Ik wil even een dingetje duidelijk maken, ik heb geen topic geopend om mezelf te gaan verdedigen.
Ik heb al aangegeven dat zij geen operatie nodig heeft dat is al meerdere keren duidelijk gemaakt door het ziekenhuis.
En ik ken haar langer als vandaag want ze is nou eenmaal een zeurpietje dit is helemaal geen topic om even lekker mijn vriendin te gaan afzeiken ik wil gewoon kijken of hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben waar ik ervaringen van op kan doen.
Laatst bijgewerkt door FellowH op 15-05-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:28

Ladypronk schreef:
Ze kan het in ieder geval toch proberen zou ik zo denken, daar krijg je niks van :D
Wat is er nou leuker dan lekker op een paard rondhobbelen. Maar ja, dat vinden wij natuurlijk :)
Ze moet in ieder geval haar spieren sterk maken/houden, dat is sowieso heel erg belangrijk als je knie niet helemaal APK meer is...
Misschien durft ze gewoon niet op een paard te stappen.

Juist dat dacht ik dus ook, waarschijnlijk is het gewoon dat ze er niet op durft en een hoop excuses wil maken om het niet te hoeven haha.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:28

Ook ik heb niet de beste knieen. Moest het makkelijk gaan ik zou al lang andere willen
2 jaar geleden meer dan 400kg op mijn knie gehad en een jaar geleden spierscheur/verekking gehad. Nu heb ik daar nog last van. En heb ik ook enorme groeipijn. Wij lopen ook veel op school tijden gym, en ik heb gehoord dat lopen niet goed is voor de gewrichten. Dus heb ik daar ook altijd last van. Ik rij nog altijd paard op mijn 3 paardjes enzo. Als het zeer doet stap ik paar min. of zeg ik tegen mn lesgeefster dat ik pijn heb en mag ik dan ook stappen. Als het over is doe ik gewoon verder met wat ik bezig was. Ik heb wel al gemerkt dat ik minder last heb tijdens het rijden dan als ik loop,..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:30

StableDoor schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Jij weet niet wat zij voelt. Dus kun jij niet beslissen dat zij zich niet aanmoet stellen. Daarbij is dit voor je vriendin ook niet leuk. Je hoort steunt te krijgen van je vriendinnen ipv dat ze op internet zetten dat je je misschien wel aanstelt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:34

FellowH schreef:
Ladypronk schreef:

Ach germ... :(:) Dat is heel erg vervelend..
Maar het verschil is wel dat zij het niet zo erg heeft dat ze geopereerd moet worden want ze is verschillende keren naar de HA en het ziekenhuis geweest etc. maar dat is niet nodig..
Ik denk vooral dat het probleem is dat ze een lage pijngrens heeft en nogal snel zelfmedelijden + dat daarbij komt dat ze sws niet heel erg sterke benen heeft dus ik denk dat het juist wel verbetert als ze iets meer beenspieren krijgt.

Ho even. Jij kan niet bepalen of zij pijn heeft of niet. Bij mij geloofde ook niemand dat ik echt pijn had (ik ging op een gegeven moment zelfs aan mezelf twijfelen, zelfs de artsen geloofden het niet), maar toen ze toch maar mijn knieën open sneden om te kijken bleek er dus wel wat aan de hand te zijn... Geloof me, ik heb spieren zat, maar toch is dit bij mij gebeurd. Meer spieren hadden dit niet kunnen voorkomen. Sterker nog, ik was (en ben :+) gespierder dan gemiddeld. Ik was 13 of 14 toen ik geopereerd werd, de chirurg had nog nooit zulke sterke spieren gezien bij iemand van mijn leeftijd (naald voor de ruggenprik kregen ze zelfs niet door mijn spieren heen :+) Ik betrek mijn verhaal hierbij omdat ik weet hoe k*t het is als niemand je gelooft en wat voor gevolgen knieproblemen kunnen hebben. Ik hoop dat je dat nu inziet (en dat je je excuses aanbiedt aan die vriendin). Overigens, wat jouw vriendin heeft klinkt zoals het bij mij begonnen is...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:36

Ben ik de enige die het minder sportief vind om op deze manier over een `vriendin ` te praten??
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar het komt op mij niet echt over als een echte vriendschap :o

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:39

Ik begrijp maar al te goed dat ik niet kan bepalen of ze pijn heeft en hoeveel, ik weet zelf ook hoe dat is maar jullie kennen haar niet. Ze is mijn vriendin en ik weet dat ze een lage pijngrens heeft en ik weet dat ze soms nogal veel zelfmedelijden kan hebben. Ik weet hoe zij in elkaar zit ik ben 3 jaar op rij met haar op vakante gweest ik heb 3 jaar bij haar in de klas gezeten etc. Ik meen dit echt niet als afzeiken maar iederee eeft zo zijn minpunten toch?
Ik wil haar echt niet kleineren oid en ik vind het echt niet fijn dat iedereen gat reageren van jij hoort haar te helpen etc ik help haar ook ik hb dit topic geopend om haar te helpen.
Sorry als ik zo over kom maar dat bedoel ik er absoluut niet mee ik ben bezig haar te helpen iedereen is er mee bezig maar soms kan zij ook degene zijn die gewoon niet het positieve erena van in ziet en dat is met veel dingen..

Dis nogmaals sorry het is niet zo bedoeld.. Ik snap wat iedereen bedoelt.

Sprry voor de typfouten ik zit op mijn telefoon

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:40

quartel schreef:
Ben ik de enige die het minder sportief vind om op deze manier over een `vriendin ` te praten??
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar het komt op mij niet echt over als een echte vriendschap :o

Dat is al 2x gezegd de boodschap is duidelijk

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:41

quartel schreef:

Dit denk ik ook. Ik heb wel gewoon gezegd hoe het bij mijn knieen is.
Mijn allerbeste vriendin heeft reuma als zij zegt ik kan niet rijden want ik heb pijn (is al gebeurd)
Dan zeg ik ook wel ok we zullen iets anders doen dat minder belastend is voor haar. Ik snap wel hoeveel pijn ze heeft. Reuma is niet niks.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:42

Ik ben het wel eens met maj0.
Jij kan niet voelen wat zij voelt. Voor hetzelfde geld stelt ze zich helemaal niet aan en heeft ze er gewoon enorm last van! Stel ze leest dit, dan denk ik dat ze zich knap banketstaaf voelt. En misschien vind ze paardrijden wel helemaal niet leuk. En niet alles heeft een operatie nodig.

Ik heb een fikse blessure aan m'n scheenbeen, al 2 jaar. Dat heeft ook geen operatie nodig. Maar ik heb er toch goed last van, terwijl het bij de meeste mensen wel na een half jaar over is. Daardoor kan ik ook niet alles doen, hoe graag ik ook wil. Zou het jammer vinden als een vriendin een topic als dit over mij zou openen. Ik stel me niet aan, het doet gewoon gruwelijk veel zeer als het misgaat.

Als ze mijn vriendin was zou ik aanbieden om lekker met haar te gaan zwemmen bijvoorbeeld.

En dan kan je het vervelend vinden dat je deze reacties krijgt, maar lees je OP nog eens terug. Snap dat je je vriendin wilt helpen. Maar zo komt het een beetje over alsof je haar een enorme aansteller vind.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:44

FellowH schreef:
quartel schreef:

Dat is al 2x gezegd de boodschap is duidelijk

nou euh....sorry hoor, je hoeft niet gelijk te bijten....doe ik toch ook niet?
Fijn dat de boodschap duidelijk is, misschien zet het je een beetje aan het denken.

FellowH

Re: Knieschijfpijnsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:49

Sorry zo bedoelde ik het niet..
Ik vind het moeilijk om met mijn woorden om te gaan..
Ik zie in dat ik het beter niet zo had kunnen plaatsen en ik heb al een Mod een pb gestuurd of die het wil aanpassen aangezien ik dt zelf niet meer kan..

Ik snap heel goed wat iedereen bedoelt alleen ik verwoord alles gewoon verkeerd..