hoe pijnlijk is een wortelkanaalbehandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

hoe pijnlijk is een wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:38

Ik had bedacht om morgen mn vriend mee uit eten te nemen voor ons 5 jaar samen zijn alleen bedacht ik ook dat hij in de ochtend een wortelkanaalbehandeling krijgt :') heeft iemand enig idee hoe dat ongeveer zit qua pijn? Kun je die dag gelijk weer eten?

Iris82

Re: hoe pijnlijk is een wortelkanaalbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:39

Ik heb er twee gehad, waarvan 1 op kennelijk een van de meest pijnlijke plekken, in een snijtand.
Na die in de snijtand ben ik ook die avond uit eten geweest. Ging prima. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:41

Niet!! Ik vond mijn wkb fan-tas-tisch! Had voor het eerst een verdoving en vond dat gevoel zo bizar grappig... Heb echt nergens last van gehad. Niet tijdens of na de behandeling. Tien keer liever dan onverdoofd een gaatje boren!

Enkele weken nadien had ik overigens wel even pijn... Toen viel de rekening op de mat :\

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:44

De wortelkanaalbehandeling doet geen pijn :Y)
Daarna heb ik wel veel last gehad toen de verdoving aan het uitwerken was.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:44

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad in mijn kies, ik heb me er de hele dag heel naar bij gevoelt en totaal geen eetlust en ik had wel echt pijn. Maar ik denk ook dat dit verschilt pr persoon!

Citaat:
Enkele weken nadien had ik overigens wel even pijn... Toen viel de rekening op de mat :\

Vertel mij wat :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:46

De rekening zal inderdaad niet mee vallen vooral omdat volgende maand ook mijn verstandskies eruit gaat bij het ziekenhuis, maar het zijn helaas ook dingen waar je niet onderuit kunt. Het klinkt qua pijn zo in ieder geval positief. Het is ook goedkoper om bij het restaurant wat ik had bedacht door de weeks te gaan dan in het weekend daarom hoop ik toch morgen te kunnen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:48

ik heb aan 3 tanden een wortelkanaal behandeling gehad, en ik heb nergens last van gehad! :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:50

Voel je niks van, de verdoving vind ik nog het vervelendste.

xbronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:51

De wortelkanaal behandeling deed bij mij totaal geen pijn, en ik had geen verdoving. Nadat de behandeling klaar was deed het ook geen zeer meer en was de 'druk' er juist af. Maar ik denk ook dat het idd heel erg verschilt per persoon! :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:51

Ze zijn bij mij eind dec begonnen met wortelkanaalbehandelingen, ik heb er ongeveer 6 stuk gehad.
1x was het zeer pijnlijk, verdovingsspuiten hebben toen ook niet geholpen. De andere zijn allemaal zonder verdoving gegaan.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:52

Vandaag toevallig een wortelkanaalbehandeling gehad, zonder verdoving, niet veel van gevoeld want het was in een dode tand dus ik weet verder niet hoe het voelt als de tand niet dood is. Verder heb ik er daarna ook geen last van gehad maar moest ook een antibiotica kuur hebben, heb vanmiddag de eerste tablet genomen (meteen ook de laatste) ben er dus goed ziek van

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:56

Een beetje gevoelig, maar ik kon het echt niet als pijn omschrijven. Eerder een vervelend soort druk, maar dat was na een paar dagen ook verdwenen.
Ik was er overigens wel doods en doosbang voor, dus ik was héél erg blij dat het zo goed meeviel :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:57

Ik heb uiteindelijk een wortelspitsbehandeling gehad.

Mijn tand was ook naar boven gedrukt door de ontsteking welke eronder zat. Maar dat wisten we bij de start van de wortelkanaalbehandelingen ook niet

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:58

:+ mag ik misschien ook vragen wat bij jullie de kosten ongeveer waren? Onze verzekering vergoed namelijk maar 75 procent tot 250 per jaar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:01

Kosten ongeveer 240 euro meen ik.
Pijn, nee dat niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:03

Ik woon niet in NL.
Maar goed ook geloof ik 6x 240 euro, dat zou een flinke rekening zijn geweest
De wortelkanaalbehandelingen, foto's enz zijn door de verzekering betaald.

Bij mijn operatie aan de tandwortel heb ik gekozen voor een narcose ipv een plaatselijke verdoving.
Die moest ik wel zelf betalen en dat kwam op totaal 200 euro, een deel daarvan was nog een optie voor laseren zodat de wond sneller zou genezen. En omdat ik dan toch bezig was zijn er ook meteen tweeverstandskiezen getrokken

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:06

Nou, bij mij deed het best veel pijn.
1e keer in een onderkies ging niet helemaal meteen goed en heeft echt ondraaglijk veel pijn gedaan.
2e keer een bovenkies, deed de behandeling zelf onder verdoving geen pijn. Tiende verdoving uitgewerkt was een goede week heel gevoelig op aanraking.
Lekker meteen uitgebreid feestelijk uit eten gaan was bij mij dus geen goed idee geweest.
Kosten, iets van 450 euro dacht ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:10

Mjetterd schreef:
De wortelkanaalbehandeling doet geen pijn :Y)

Grappenmaker :+
Wat een drama. En wat pijnlijk. Ik was na 3 spuiten nog niet verdoofd, vervolgens heeft ze me rechtstreeks in het wortelkanaal ingespoten en pas toen kon de behandeling plaatsvinden.
En dat was de tweede poging, de eerste was 2 dagen daarvoor en toen werkten de verdovingen helemaal niet in en heb ik dus de behandeling afgebroken om vervolgens twee dagen later terug te komen voor poging 2.
Niet mijn hobby dus.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:12

ik heb al meerdere wortelkanaalbehandelingen gehad maar door verdoving geen last ook niet nadat deze uitgewerkt waren. Bij mij werd alles vergoed

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:21

Moet hij gewoon bij de tandarts of echt operatief?

Ik heb 1 wortelkanaalbehandeling gehad die echt een ware hel was in de stoel, wat een nachtmerrie! Maar toen ik buitenliep had ik echt 0,0 pijn meer :) was echt een opluchting juist

Diezelfde tand kreeg 10 jaar later weer een ontsteking en toen operatief de punt van de wortel eraf gehaald. Dat was eigenlijk vooral door de chirurg heel onprettig en erna wel wat zwelling en pijn van het snijden/hechten.

Maar ik neem aan dat het over de eerste gaat en na de behandeling voelde ik me dus perfect :)
Wel even wachten tot zijn verdoving uitgewerkt is, ook zo sneu als de wijn uit zijn mond druipt tijdens het romantisch diner :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:53

Wkb had ik echt geen pijn van (stuk of tien gehad en ook in snijtand), ook zonder verdoving niet. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:37

Ik zou niet dezelfde avond uit eten gaan hoor!
Ws heeft hij er niet veel pijn aan, maar dat verschilt per persoon, per tandarts en welke tand/kies gedaan wordt.
Ik zou je uitje in elk geval niet vastzetten en je vriend halfweg de middag even vragen of hij zin heeft. Verzet het anders gewoon naar volgende week en ga morgenavond lekker een filmpje kijken, weet je tenminste zeker dat je echt geniet van je avondje uit.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:46

Wortelkanaalbehandeling deed bij mij ook echt geen pijn, maar hij is alleen niet helemaal goed gegaan. Ik voel mijn onderkies nog steeds, zo apart, maar geen pijn meer.

Overigens heb ik hem niet in Nederland laten doen, maar heel fijn op vakantie in jawel, Egypte! :+
God, nog nooit zo veel pijn gehad zeg.
Heb ook van de 11 dagen vakantie 5 bij de tandarts doorgebracht, schijnbaar had ik een moeilijke kies of zo, iets met 4 kanalen inplaats van 3....?

En de rekening.... volgende keer kies ik echt voor Nederland, stuk voordeliger en beter voor mijn maag. :')

Enne, eten ging prima hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 01:27

Ik had er echt wel last van.. Had er wel een ontsteking in zitten en mocht ook nog terug want het was niet diep genoeg schoongemaakt + kanaal over het hoofd gezien. :+

Volgens mij kost een wortelkanaalbehandeling zo rond de 450-500 euro.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 04:30

blondies schreef:
Moet hij gewoon bij de tandarts of echt operatief?

Ik heb 1 wortelkanaalbehandeling gehad die echt een ware hel was in de stoel, wat een nachtmerrie! Maar toen ik buitenliep had ik echt 0,0 pijn meer :) was echt een opluchting juist

Diezelfde tand kreeg 10 jaar later weer een ontsteking en toen operatief de punt van de wortel eraf gehaald. Dat was eigenlijk vooral door de chirurg heel onprettig en erna wel wat zwelling en pijn van het snijden/hechten.

Maar ik neem aan dat het over de eerste gaat en na de behandeling voelde ik me dus perfect :)
Wel even wachten tot zijn verdoving uitgewerkt is, ook zo sneu als de wijn uit zijn mond druipt tijdens het romantisch diner :D

Dat is een wortelpuntbehandeling, hierbij maken ze een gat in je kaak om de ontsteking en een stuk wortel eruit te halen. Dit heb ik drie weken geleden gehad en deed achteraf behoorlijk zeer