Grote schaafwond afdekken of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Grote schaafwond afdekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 22:50

Ik heb vandaag een ongeluk gehad met de scooter en mijn hele knieschijf is kapot geschaaft. Het is geen diepe schaafwond gelukkig, maar ik moest wel een tetanus vaccin hebben.
De dokter advieseerde mij de wond open te laten zodat deze vanzelf in kan drogen. Nu heb ik dat gedaan, maar de wond is nog steeds open en er komt nog redelijk wat wondvocht uit. Nu wil ik graag gaan slapen, maar aangezien de wond nog nat is en met aanraking van de deken verschrikkelijk pijn doet, zit ik in dubio om hem af te dekken of niet. Als ik hem nu afdek, geheid dat hij morgen vastgeplakt zit en hij weer open gaat met eraf halen. Maar niet afdekken ben ik bang dat er misschien vuil in komt en natuurlijk de pijn bij aanraking van de deken/matras. Wat is het verstandigst om te doen? Afdekken of niet? Ik lig met mijn been omhoog ivm een flinke zwelling en bloeduitstortingen rondom de knie, maar tijdens het slapen en draaien zal ik wel van het kussen afglijden.

Wie weet wat ik het beste kan doen? De wond is verder mooi schoon en vanmorgen bij de dokter ontsmet.

welshje68

Re: Grote schaafwond afdekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:52

anders doe je er voor de nacht wat overheen en morgen weer zo min mogelijk iets op doen??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:53

Ik zou hem lekker bloot laten, geneest dan het snelst. Misschien een idee om je been buiten de deken te leggen? Vuil kan er morgen wel weer uit tijdens het douchen lijkt mij :)

Mijn ervaring is ook, dat als je ergens pijn hebt, je lichaam dat stuk ook ontlast. Ik heb ooit een trap gehad op m'n bovenbeen van een paard en kon echt niet op dat been liggen, lag er 's nachts ook zo goed als niet op. Ik zou het gewoon proberen en anders vannacht afdekken met een gaasje en betadine?

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:53

Ik zou hem niet afdekken maar gewoon zo laten drogen. Kun je hem niet onder je dekbed vandaan laten? Sterkte.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:55

Sterkte!
Ik zou er niks aan doen. Ik zou op een manier liggen dat je er weinig last van heb, zoals op je zij en dan het dekbed een beetje omhoog. In je slaap ga je toch draaien en dan voel je het niet.
Morgen zal het dan mooi opgedroogd zijn.
Succes!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:56

Ik zou hem niet afdekken dat gaat eraan plakken en dan zal je het morge ochtend eraf moeten weken. Heb je geen pleisterspray in huis? Dan heb je een beschermlaagje erover. Ik doe dat meestal op schaafwonden sprayen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 22:58

Ik heb pleisterspray, maar wegens een ander ongeluk dit weekend waarin ik mijn vingertopje door heb gesneden en die spray had gebruikt onderweg naar het ziekenhuis, vertelde de arts mij dat die sprays beter niet gebruikt kunnen worden en als het aan hem lag zelfs uit de schappen gehaald moesten worden wegens geldklopperij.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:58

Er bestaan ook speciale verbanden waar een speciaal laagje opzit dat inkleven voorkomt. Hier in België bijvoorbeeld Melolin en Stellaline.
Misschien een optie voor de komende dagen.
Voor vannacht zou ik het ook gewoon open laten, want een verband dat er morgen inkleeft is alles behalve aangenaam! Bovendien trek je dan de wonde ook weer open morgenvroeg...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:58

Vaseline erop smeren zodat het niet vast kan plakken!! Had laatst het zelfde. Ideaal goedje

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:59

Tessa_93 schreef:
Ik zou op een manier liggen dat je er weinig last van heb, zoals op je zij en dan het dekbed een beetje omhoog. In je slaap ga je toch draaien en dan voel je het niet.

Dat zou ik doen. Eventueel vuil spoel je er onder de douche wel uit.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:00

Vaseline en zalfcompress is mij afgeraden door de dokter omdat dit indroging tegen gaat.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:00

Vaseline dacht ik ook aan, maar dat sluit ook af.
Ik heb zelf dit spul:
Afbeelding
Is volgens mij vergelijkbaar met honingzalf voor paarden (correct me if I'm wrong). Werkt in ieder geval genezend.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:02

Is pure honing erop een idee? Ik weet uit ervaring dat dit goed ontsmet en indroogt, alleen doordat het kleeft ben ik juist bang dat er weer vuil in komt haha.

Ik denk dat ik jullie advies opvolg en het gewoon open laat vanacht. Hopelijk gaat het allemaal meevallen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:04

Honing kan maar hou dit ingedachten:

"Honing die in de supermarkt verkrijgbaar is, heeft meestal een hittebehandeling ondergaan en is langere tijd aan licht blootgesteld geweest. Daardoor is de antimicrobiële activiteit verminderd. Bij voorkeur gebruikt u koud geslingerde honing, rechtstreeks afkomstig van de imker"

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:07

Heb zelf geen idee of honing werkt, maar het klinkt wel goed!
Het lijkt me inderdaad handig om vannacht de wond open te laten.
Succes! :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:12

Ik heb de bekende en dure Manuka in huis. Alleen het etiket is eraf dus ik kan niet zien of hij geschikt is? Het is rauwe honing zover ik dacht?

Edit: Op het kleine stukje etiket dat erop zit staat, can be used externally by applying direct to skin
Laatst bijgewerkt door Babeth op 12-05-14 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:13

Je hebt gaasjes die niet vastplakken aan de wond. ik heb meestal de mazzel dat mijn vader die in huis heeft (apotheker) maar anders zou ik heb open laten. als het echt niet gaat kun je hem altijd nog afdekken!

boedjang

honingzalf is top hoor, maar inderdaad de nieuwe theorie is alles onafgedekt, dus ook een pleister na max een half uur eraf halen, ik zou je aanraden als je een doos hebt of een klein krukje of zo om dat over je been heen te zetten en dan kan de deken daar overheen, snap je wat ik bedoel? dan is je been vrij maar niet koud

Karin_deB

Wond open laten en probeer een soort dekenboog te creeeren. Zet bv een stoel aan je voeteneinde en leg daar je dekbed overheen. Zo raakt de deken de wond niet :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:14

Babeth schreef:
Vaseline en zalfcompress is mij afgeraden door de dokter omdat dit indroging tegen gaat.

He wat gek... Mij juist aangeraden.. Ach ja, dokters. Luister dan maar naar die van jou! Beterschap!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:18

ik heb hetzelfde gehad twee weken geleden door een val op asfalt. bij mij was het mijn schouder.
ivm werk moest ik het wel afdekken.
ik heb het afgedekt met yelonet en een gaasje. yelonet is gewoon vet gaas .verder zo veel mogelijk droog laten. ik had het in de nacht ook afgedekt ivm vast blijven zitten aan laken waardoor elke x de korst eraf getrokken werd. ondanks afdekken was het binnen vier dagen dicht(was 10bij 10)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:30

Ik heb een klein mespuntje manuka honing op de nog open delen gedaan, ik ben benieuwd. Manuka staat goed aangeschreven voor wondbehandeling na wat googlen. Wordt bijna alleen maar daarvoor gebruikt ipv consumptie.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 00:04

Het is onvoorstelbaar, de wond is gewoon al droog dankzij de honing! Je zag in het begin ineens allemaal vocht eruit lopen, droop er letterlijk uit. Het vuurrode begint al weg te trekken en zelfs de pijn is al bijna weg...

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 00:15

Mocht het toch weer open gaan, en wil je het afdekken, is vetgaas een idee. Had mijn vader van het ziekenhuis gehad nadat hij zijn vingertop afgezaagd had, en het gaasje niet er aan vast mocht drogen (veel hechtingen enz.)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:52

Babeth schreef:
Het is onvoorstelbaar, de wond is gewoon al droog dankzij de honing! Je zag in het begin ineens allemaal vocht eruit lopen, droop er letterlijk uit. Het vuurrode begint al weg te trekken en zelfs de pijn is al bijna weg...

Wow! Tof om te lezen zeg! Gaaf.

Hoop dat je lekker geslapen hebt trouwens. :)