Niet meer kunnen werken als zelfstandige.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Joy

Niet meer kunnen werken als zelfstandige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:44

Situatie:
*Eigen horeca zaak
*Eind 2012 Herseninfarct gehad, blijvende schade: slechte conditie, kort-ademig, snel vermoeid, evenwichtstoornissen, niet meer tegen harde geluiden en drukte kunnen, vergeetachtig.
*Geen arbeidsongeschiktheidsverzekering
*Horeca zaak loopt dusdanig dat het zichzelf kan onderhouden MAARRRRRR:
Door slechte gezondheid niet in staat zelf meer te werken (hooguit 1 dag van 8 uur), daardoor personeel moeten inhuren, die bijna hoger zijn dan de inkomsten.
*Zaak staat al enige tijd te koop, ook bereid om flink in prijs te zakken, maar vooralsnog niemand oprecht geintresseerd

Vraag:
Heeft deze person recht op een uitkering?

Inmiddels bij UWV geweest, maar komen er maar niet uit.
Is er iemand met ervaring hiermee (al hoop ik van niet voor die persoon)
Alles wat er in de zaak wordt omgezet kan linea recta door naar het personeel, geen probleem, daar werken zij voor, maar hoe voorzien in eigen levensonderhoud?
Het ziet er niet naar uit dat de situatie gaat verbeteren qua gezondheid (en ook de crisis zie ik nog niet zomaar voor bij zijn)

[edit] personeelskosten zijn al zo laag mogelijk, alle overage kosten zijn ook al 3 keer onder de loep genomen en kan echt niet nog meer op bezuinigd worden
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 12-05-14 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

norton84

Re: Niet meer kunnen werken als zelstandige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:45

Denk dat je te vroeg op verzenden drukte

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:46

maaaaaaaaarrrrrrr wat? :))

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:50

Ha, ha, sorry, ging niet goed, laptop en ik werken niet altijd even goed samen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:53

Als de overheid slim was kreeg je een uitkering, want als je dat niet zou krijgen dan heb jij geen inkomen meer. Want de zaak dat gaat precies rond of iig dat je niet zo veel overhoud om van te leven???

Als je dan je zaak sluit krijg jij een uitkering, maar ook jouw personeel. Dat is extra geld.

Maar ik vermoed dat de overheid dat te ver gezocht vind. :)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:59

Sluiten hebben we ook al overwogen, maar alsnog komt er dan niks meer binnen.
Blijft inderdaad niet genoeg over om van te leven. Zelfs al gekeken of boven de zaak wonen een optie is, om de woonkosten van nu weg te nemen, maar daarvoor moet er te veel verbouwd worden, en mocht de zaak verkocht worden, geen woning meer.
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 12-05-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:01

Dan krijg jij toch wel geld?
Lastige situatie!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:02

Jawel, ik krijg dan wel een uitkering, maar dan zitten we met een zaak die dicht is en dan waarschijnlijk helemaal nooit meer verkocht gaat worden. En een aantal kosten blijven evengoed terug komen, ondanks dat de zaak op slot is. Dat gaat nooit lukken met enkel een uitkering.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:07

De genoemde persoon heeft volgens mij geen recht op een uitkering. Zelfstandigen kunnen geen aanspraak maken op de WIA of WAO omdat ze daar ook niet voor betalen, dan is het je eigen verantwoordelijkheid om een arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben. Ik ben bang dat de enige uitkering waarop je vriend aanspraak kan maken een bijstandsuitkering is. En die krijg je pas als je bijna alles hebt opgegeten.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:07

Misschien moet je hier eens kijken, misschien staat er wat nuttigs in http://www.nijmegen.nl/gns/index/forms/static/Financiele_steun.pdf

Wat ik begrijp wordt van ondernemers met te weinig omzet het inkomen aangevuld tot bijstandsniveau, maar omdat in jouw situatie er gezondheidsproblemen zijn, waardoor je zelf niet kan werken is dat ook weer lastig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:11

Een uitkering heb je volgens de regels geen recht op zolang je het bedrijf hebt want je hebt geen verzekering tegen arbeidsongeschiktheid afgesloten. Zaak dicht dan waarschijnlijk bijstand is één optie. Optie twee kan zijn zorgen voor meer omzet door activiteiten te bedenken waardoor de zaak het drukker krijgt en dan hopen dat hetzelfde personeel het aankan. Eventueel iemand met een beperking in dienst nemen waarvoor je een fikse subsidie kunt krijgen. Misschien lukt het dan om 500 euro per maand over te houden maar dat is ook te weinig. Conclusie, zeer moeilijk en lastig parket en hopelijk kom je er uit.( de persoon dan)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:18

Inderdaad geen verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. hoe dom ook, daar is het nu te laat voor om nog iets aan te kunnen veranderen.

Zijn al aan het kijken om iemand met een beperking een arbeidsplek aan te kunnen bieden, echt zitten hier ook heel wat regels aan (en iemand nog die diegene kan begeleiden)

Tot nu toe redden we het zo ook, maar er hoeft maar iets mis te gaan en dan zitten we met de problemen.

Op het moment zijn we zelf maar advertenties van de zaak op MP aan het zetten en via FB aan het delen, hoe jammer we het ook vinden, een andere optie is er haast niet meer.

Ik hoop iemand te vinden die hier ook ervaring mee heft of iemand die hier wijs mee weet.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:23

Zonder 3 man personeel zouden we er makkelijk rond van kunnen komen.
Activiteiten bedenken we ons suf aan, een nog gekker dan dan de ander, zet ook wel zoden aan de dijk, het lijkt alleen wel alsof het zo moet zijn, dat mochten we net een leuke week hebben gedraaid, de domper de week er op volgt. Maargoed, daar zullen meer horeca ondernemers mee zitten.
Dit topic is ook niet bedoelt om zielig te doen hoor, het redt zichzelf tot nu toe nog steeds, er zijn mensen met minder, dat beseffen wij ons goed.

Marsu: ik ga die link even op mijn gemak bekijken, thanx!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:42

Ik weet niet in welke regio je zit, maar wellicht is het een optie om 1 of 2 staigeres aan te nemen. Deze kun je tijdens de school periode gebruiken, vaak kom je vanzelf dan eentje tegen die bv als oproepkracht zou kunnen werken. Doordat dit veelal jongere zijn is er ook een zekere doorloop en zit je niet snel met vaste contracten. En hoe zit het met je medewerkers, hoeveel uur werken ze en wat voor een contract hebben ze? Als je bovenstaande kunt realiseren kan het al redelijk wat loonkosten schelen.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:08

3 werknemers, waarvan 1 schoonmaakster, voor 4.5 uur per week (en dit is al gehalveerd helaas) en 2 bar medewerkers beide met een 0 uren contract voor onbepaalde tijd en beide werken ongeveer 30 a 35 uur per week.
Stagaires aannemen zou misschien een optie kunnen zijn, maar dan nog zou er personeel bij moeten blijven ivm leren en de benodigde diploma's.

We zitten in Noord Holland, regio Zaandam.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:14

hier een mede horeca zelfstandige, ik weet niet veel van de desbetreffende situatie, dat is meer mijn man zn gedeelte, maar ik weet wel dat het ontzettend klote moet zijn. Dus ik wil je in ieder geval even een schouder aanbieden.. En hopelijk komt het snel in orde.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:58

Tuurlijk moet er altijd iemand met HASP aanwezig zijn, maar het scheelt wel of je 1 of 2 man betaald hebt rondlopen. Ik weet uiteraard niet hoe jullie werken en dat maakt het heel moeilijk om gericht advies te geven ;) Wat ik zou doen is een overzicht maken van de dagen, op welk tijdstip haal jij je meeste omzet binnen, en welke periodes zijn de grote klappers. Hoeveel man heb je op die tijden rondlopen en red hij/zij/hen dat makkelijk of komen ze tijd te kort. Is er achterstallig poetswerk wat het barpersoneel moet doen, zoja is dat éénmalig of gebeurt dat vaker. Wie maakt wat schoon, is je schoonmaakster bv echt nodig of kan het personeel dat eventueel zelf doen..

Je grootste kostenpost is normaal gezien je personeel, kijk daar eens eerlijk en oprecht naar, functioneert iedereen nog zoals jij dat graag ziet, als je daar een goed zicht op hebt kun je met je personeel gaan schuiven voor het ideale rooster.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:03

Het enige waar je recht op hebt voor zover ik de wet ken is een bijstandsuitkering. Maar dan moet de zaak verkocht zijn en je eigen geld een aardig stuk op. En die situatie is nog lang niet aan de orde. Maar verder helaas geen recht ergens op. Als zelfstandige moet je zorgen voor je eigen verzekeringen en vangnetten. Doe je dat niet ben je zwaar de pineut helaas. Om die reden is manlief heel flink verzekerd voor arbeidsongeschiktheid voor passend werk niet voor alle werkzaamheden.

Je kunt hopen op een huurder van de zaak waarvan je dan kunt leven. Of hopen op beter tijden en de zaak gaat lopen weer waardoor je leefgeld overhoud. Of duimen op snel verkopen. In het slechtste geval wprdt je failliet verklaard, niet fijn maar daarna heb je wel recht op een uitkering.

Staat je zaak ook op prive of is zakelijk en prive volledig gescheiden?

Edit kun je eventueel zelf het schoonmaak werk doen of is dan binnen de familie op te lossen, dan hoef je die in ieder geval niet meer te betalen? En ben je in staat er gewoon te zijn ook al doe je niets? Dan zou je misschien als het rustig is met een kracht per keer vooruit kunnen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:41

Je kan bij als zelfstandige recht hebben op BBZ, daar kan alleen niemand hier iets van zeggen, daarvoor is inzicht in de financiële situatie vereist. Ik heb even gegoogled op de gemeente Zaanstad, hier kan je meer informatie vinden: https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86 ... 664&mLok=1

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:43

Bedankt voor al jullie tips en de schouder!

Het is maar een klein (eet) café, geopend van 12.00 tot 01.00 waarbij er steeds 1 persoon werkt, met activiteiten zoals bandjes, onbeperkt eten etc, staan wij zelf in de keuken en loopt er 2 man personeel rond en die zijn dan ook echt nodig.
Bezuinigen op schoonmaakster hebben we ook al gedaan, overdag maken de barmedewerkers nu schoon en na sluitingstijd doen zij ook de vloer etc.
We hebben ook wat hotelkamers, hiervoor hebben wij echt een schoonmaakster nodig, ik red het zelf niet om het te doen ivm mijn werk en mijn vriend kan het helaas echt niet meer zelf doen.

Zakelijk en prive is volledig gescheiden.

Ik werk zelf 40 uur voor een baas (en dat moet ik ook wel blijven doen, woonlasten etc blijven natuurlijk doorlopen) daarnaast run ik mijn eigen stalletje en spring ik bij waar het kan in het café, schoonmaken zou ik best willen doen, dat zou weer wat schelen in de kosten, maar ik weet niet goed meer waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.

We hebben ook al bedacht om de hotelkamers te verbouwen tot woonhuis en er zelf boven gaan wonen, maar de hotelkamers leveren op het moment meer op per maand dan wij aan woonkosten hebben, vinden het nu dan ook niet verstandig om dat nu te gaan doen. En bij eventuele verkoop zijn we dan dakloos.

Duimen voor een snelle verkoop doen we hier al heel lang, tervegeefs ;-( Zijn ook al flink gezakt in de prijs, maar nog meer zakken is haast onmogelijk, dan blijven we met te veel ellende zitten.
Verhuren is zeker ook een optie, maar ook daar weinig serieuse mensen voor, tot nu toe.

Ik ga zo even op mijn gemak de linkjes bekijken die jullie hebben genoemd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:48

Wie is jullie brouwerij? Ik weet dat Heineken in het verleden wel eens kroegen opkocht, of als een soort tussenpersoon fungeerde. Dat is bij mijn ex iig wel gebeurt :j

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:52

Ik begrijp een ding niet zo goed: in je openingspost staat dat je maar een dag max. kunt werken i.v.m. je lichamelijke gesteldheid. Verderop schrijf je dat je 40 uur per week bij een baas werkt en een stalletje runt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:58

Er staat niet dat het om haar gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:00

hoogendroog,staat gewoon in de posts dat het haar partner betreft en niet TS zelf...
ts zelf werkt voor baas , partner heeft horeca gelegenheid
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-05-14 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:42

Klopt, ik werk zelf 40 uur voor een baas, vriendlief heeft dus herseninfarct gehad, ergens tussen in heeft hij zelf een keertje geantwoord, dat maakt het misschien wat warrig.

Heineken is ook onze leverancier, ook al mee gepraat, maar zij zijn op het moment niet zo happig en vinden het ook geen nood omdat het café zichzelf nog redt.
Daarbij kijken hun, uiteraard niet naar de gezondheid van mijn vriend, die zit echt aan het eind van zijn latijn en is in staat de handdoek in de ring te gaan gooien.
Gister weer slecht nieuws betreffend zijn gezondheid mogen incasseren en dat maakt het op het moment er niet beter op.

Vanavond gaan we een spoed berraad plannen, kijken of het personeel nog met ideeen of ingevingen komt, alle beetjes helpen.

Voorlopig hebben we veel bandjes, onbeperkt eten en proeverijen om het programma staan, kijken of dat net dat beetje extra kan binnen halen. Wel allemaal low budget, geld om te investeren is er momenteel niet echt.

En we willen proberen meer cathering werk te gaan doen, op locatie bbq enzo, personeel leek dat leuk (afwisseling) en in de weekenden kan ik mezelf dan mooi nuttig maken.

En 2 van de hotelkamers gaan gehuurd worden door studenten, zodat dat geld in ieder geval iedere maand binnen gaat komen, mits alles goedgekeurd wordt.