chronische rugproblemen/ergonomie/training hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

chronische rugproblemen/ergonomie/training hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 19:17

En dan is het weer zo ver..opnieuw in de lappenmand...
Ik heb dus chronisch rugproblemen, is tgv scorleose en artrose oa
Tgv en oude breuk in de wervel (ruggenwervels zien beetje op een frot :+ ) En doorgemaakte bekken instabiliteit. Heb inmiddels al veel therapie gehad, incl water therapie,, ook omdat ik geen oefeningen kon doen ivm en verzakking zonder dat het in de rug schoot. Na een half jaar therapie heeft de therapeut het en beetje opgegeven. Zal nooit echt oefeningen voor de bekken kunnen doen en bij het minste geringste schiet het erin. Momenteel zit ik dus ook weer in de lappenmand. Ben inmiddels zover dat ik grijpers heb opdat ik niet hoef te bukken, handig ben met schoenlepels etc etc. Overweeg nu ook om toch maar vast een pedicure in de hand te nemen want mijn voeten zitten te ver van mijn handen en ik wacht al zolang tot het moment dat ik net weer aan mijn nagels kan dat ze inmiddels veel te lang zijn. Nu weet ik dat het niet meer goed komt, maar ik wil graag het proces beetje remmen/spit aanvallen als nu beperken. Heb wel wat oefeningen van de fysio maar wat kan ik nog meer doen ? Powerplate? Balansschijf? Zo.n stoel met zadel, zeg maar, om te gebruiken als ik werk (balans stoel heet het geloof ik....train je meteen de rug...Ik werk dus met computer)... nog andere tips ? Gebruik trouwens alleen pijnstillers als ik zowat omval omdat ik ze niet goed verdraag. Dus tips voor pijnstilling zijn ook welkom. Ergste zijn de pijnscheuten bij ademhaling, hoesten. Verkeerde beweging etc. En het in bed gaan liggen, draaien in bed, opstaan om te plassen (moet ik helaas nogal eens )

liljebo

Re: chronische rugproblemen/ergonomie/training hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:38

Heb wel al een pb-tje gehad over pijnstillers, maar is er verder niemand die hier meer over eigen ervaringen kan vertellen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:19

ok... ik probeer het nog met een schopje...
anders geef ik maar op. -O-

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:24

Hoi, wat een vervelende klachten zeg.

ik vroeg me af of er wel eens verder onderzoek naar je rug is gedaan, dmv een MRI bijv? En heb je ook bekkenbodemtherapie gehad voor de verzakking of een ring oid? Het klinkt of je rond je bekkengebied geen stabiliteit kunt opbouwen. En daar heb je je bekkenbodem ook voor nodig.

En lukt het paardrijden je?

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:35

misschien is het een idee om eens te kijken naar ergotherapie, ik ben nu zelf met de opleiding bezig en loop op het moment stage. Hier zie ik veel mensen met soortgelijke klachten en als die klaar zijn met de therapie hebben zij weer handvatten om verder te kunnen en kunnen ze (vaak) weer een deel van hun dagelijkse/betekenisvolle activiteiten uitvoeren. Dit doen ze dan op een andere manier dan ze gewend waren, maar wel op zo'n manier dat het minder belastend is voor de rug.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:40

hessie31 schreef:
Hoi, wat een vervelende klachten zeg.

ik vroeg me af of er wel eens verder onderzoek naar je rug is gedaan, dmv een MRI bijv? En heb je ook bekkenbodemtherapie gehad voor de verzakking of een ring oid? Het klinkt of je rond je bekkengebied geen stabiliteit kunt opbouwen. En daar heb je je bekkenbodem ook voor nodig.

En lukt het paardrijden je?

Geen MRI, maar wel röngen, waar dus eerder genoemde duidelijk uit naar voren kwam.
Ik heb bijna een jaar therapie en watertherapie gehad, maar de therapeut (heeft toch echt een hele goede naam) gaf het op, omdat de rug iedere keer weer voor een terugval zorgde en bepaalde dingen gewoon niet ging. Ring hield niet. :+ Klopt dat ik stabiliteit moet opbouwen en zoek nu dus naar alternatieven.

Paardrijden doe ik niet meer. Veel pech gehad met de huidige paarden en merk dat de laatste jaren angst een te grote rol gaat spelen; heel bang om op de rug te vallen.
Dat ik de meeste problemen aan een val met paard heb te danken (heel lang geleden) helpt natuurlijk ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:41

Misschien kan een osteopaat meer voor je betekenen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:43

Nizzie schreef:
misschien is het een idee om eens te kijken naar ergotherapie, ik ben nu zelf met de opleiding bezig en loop op het moment stage. Hier zie ik veel mensen met soortgelijke klachten en als die klaar zijn met de therapie hebben zij weer handvatten om verder te kunnen en kunnen ze (vaak) weer een deel van hun dagelijkse/betekenisvolle activiteiten uitvoeren. Dit doen ze dan op een andere manier dan ze gewend waren, maar wel op zo'n manier dat het minder belastend is voor de rug.

Nja, ik heb wel wat handvaten gekregen via de fysio waar ik mij wel aan houdt, maar er is nogal wat keuze ook in bv balansstoelen e.d. Vandaar ook mijn vraag. Zitten ook veel prijsverschillen in
(heb dus wel al grijpers e.d. waarmee ik dingen makkelijk kan oprapen en materiaal om toch wat in de tuin te rommelen... kan vaak redelijk uit de voeten, maar het gaat vaak erg op en neer en ik ga nogal eens door de rug)

Mijn therapeut vond rijden ook goed, maar goed... ik ben dus zelf een angsthaas geworden door die rugproblemen. Vandaar dat ik ook wel eens aan een rijsimulator dacht. Maar ik weet het dus ook niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:43

Joolien schreef:

nja, de schade die ik heb is er gewoon... verander je niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:52

liljebo schreef:
Joolien schreef:

nja, de schade die ik heb is er gewoon... verander je niets aan.

Ja dat heb ik ook, wel in veel mindere mate hoor, maar een osteopaat kan je wel helpen te optimaliseren.

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:59

liljebo schreef:
Nizzie schreef:

Nja, ik heb wel wat handvaten gekregen via de fysio waar ik mij wel aan houdt, maar er is nogal wat keuze ook in bv balansstoelen e.d. Vandaar ook mijn vraag. Zitten ook veel prijsverschillen in
(heb dus wel al grijpers e.d. waarmee ik dingen makkelijk kan oprapen en materiaal om toch wat in de tuin te rommelen... kan vaak redelijk uit de voeten, maar het gaat vaak erg op en neer en ik ga nogal eens door de rug)

Mijn therapeut vond rijden ook goed, maar goed... ik ben dus zelf een angsthaas geworden door die rugproblemen. Vandaar dat ik ook wel eens aan een rijsimulator dacht. Maar ik weet het dus ook niet.

Als je echt op zoek bent naar een goede stoel om op te kunnen werken voor achter de computer is het gewoon heel veel uitproberen.. maar zorg er wel voor dat de stoel goede lumbaalsteun (steun in de onderrug) heeft en dat de rugleuning lang genoeg is zodat je daar voldoende steun aan kan nemen. En neem ook eens je werkplek onder de loep, staat alles juist 'ingesteld'? Als dit niet goed staat ingesteld dan kan dat de klachten verergeren!

bijgevoegd een plaatje hoe je werkplek op de ideale manier zou zijn ingedeeld. als je meer hierover wilt weten kan je me een PB'tje sturen ;)
juiste houding beeldschermwerk

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:55

Joolien schreef:
Ja dat heb ik ook, wel in veel mindere mate hoor, maar een osteopaat kan je wel helpen te optimaliseren.

Eerlijk gezegd viel dat een beetje tegen. Ik heb in nederland een osteopaat bezocht. En verder in nl en zweden allerlei andere mogelijke paten en peuten. Zonder noemenswaardig resultaat. Ben toch aangewezen op verbeteren van stabilisatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:57

liljebo schreef:
Joolien schreef:

Eerlijk gezegd viel dat een beetje tegen. Ik heb in nederland een osteopaat bezocht. En verder in nl en zweden allerlei andere mogelijke paten en peuten. Zonder noemenswaardig resultaat. Ben toch aangewezen op verbeteren van stabilisatie

Ja dat kan ik me ook wel enigszins voorstellen met jouw problematiek. Balen hoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:58

Nizzie schreef:
[

M

Als je echt op zoek bent naar een goede stoel om op te kunnen werken voor achter de computer is het gewoon heel veel uitproberen.. maar zorg er wel voor dat de stoel goede lumbaalsteun (steun in de onderrug) heeft en dat de rugleuning lang genoeg is zodat je daar voldoende steun aan kan nemen. En neem ook eens je werkplek onder de loep, staat alles juist 'ingesteld'? Als dit niet goed staat ingesteld dan kan dat de klachten verergeren!

bijgevoegd een plaatje hoe je werkplek op de ideale manier zou zijn ingedeeld. als je meer hierover wilt weten kan je me een PB'tje sturen ;)
juiste houding beeldschermwerk

Nou ik heb dus twee goede stoelen met steun en nog zo'n speciaal kussen en de werkplek... ja die bekijk ik steeds opnieuw. Ik heb natuurlijk al een geschiedenis van jarenlang alle mogelijke peuten en paten... osteo , manuele, cesar, etc etc en daar wordt dat ook allemaal in meegenomen.

Maar je hebt dus ook van die stoelen die tevens de stabilisatiespieren trainen (doet een gewone stoel dus niet) en ik vroeg mij af of dat iets is.. en welke middelen nog meer ter beschikking staan

Overigens weet ik heel erg goed wat een goede werkhouding is en dat ik regelmatig moet opstaan, maar bij drukte wil ik toch nog wel in een verkeerde houding vervallen en vergeten op te staan. Vooral die houding is altijd een lastige ...Wel weten, maar het uitvoeren he... het eraan denken....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:00

Joolien schreef:

Ja dat kan ik me ook wel enigszins voorstellen met jouw problematiek. Balen hoor.[/quote]

Tja, leuk is anders, maar het is nu eenmaal zo. Op zich wel mee te leven (je past je vanzelf uiteindelijk wel aan) maar het door de rug gaan is echt heel erg kl** . Enorm pijnlijk en ik verdraag dan ook nog geen medicatie; wordt er doodziek van. Vandaar ook dit topic... denk dat de enige optie die ik heb, het stabiliseren van de rompspieren is.- Zal niet alles ondervangen, maar wellicht helpen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:27

je bedoeld een zadelkruk. die kun je al voor 40-50 euro kopen op marktplaats nieuw in plastic.
zeker goed voor je houding ja. Maar ook raad ik je aan om weer te gaan paardrijden. De schommeling van het paard is niet na te bootsen met een apparaat of een oefening.
al is het maar 1 uur per week op een manege. het is bewezen dat paardrijden positief effect heeft op rug en bekken klachten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:10

Ja je hebt die stoelen met zadelkruk (kan helaas van hieruit niet op marktplaats bestellen... hoewel... kan hem misschien laten meenemen door iemand die hier opvakantie komt)

Dat paardrijden goed is, weet ik . Maar een nieuwe val kan goed ervoor zorgen dat ik helemaal niets meer kan en de rug voel ik altijd... sinds de problemen erger zijn geworden, ben ik dus ook onzekerder geworden op de paardenrug. Een garantie dat je er niet vanaf dondert, bestaat immers niet.

Bovendien moet ik werkelijk niet eraan denken om in een manege te gaan rijden. Buiten het feit dat het nauwelijks uitdaging biedt, zijn er weinig maneges waarin les wordt gegeven in eerlijk dressuur en vind ik de paarden meestal nogal sneu. Paard is voor mij heel wat meer dan een gebruiksvoorwerp, waar het in veel maneges wel op neer komt

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:28

Mag ik vragen of je nog meer bekkenbodemklachten hebt? Bijv veel aandrang, urine verlies ed. Als je bodem niet goed functioneert is het moeilijk stabiliteit op te bouwen. De bodem kan zowel te gespannen of te ontspannen zijn.

De bekkenbodem zorgt deels ook voor de fixatie/ stabilisatie van beide bekkenhelften ten opzichte van elkaar. Aangezien je rug hier bovenop staat kun je niet zonder die stabilisatie.

En heb je nog andere dingen als uitstraling, dove plekken of krachtsverlies?

Ik heb zelf voor en na de bevalling ook veel last gehad van minn bekken. Veel geoefend, maar de stabiliteit kwam pas weer nadat ik mijn vit d gehalte had aangevuld. Ik voelde letterlijk min. Lijf sterker worden. Weet je wat jouw gehalte is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 06:27

Ik had heel veel andere klachten, maar die zijn redelijk onder controle door wat af te vallen en dat te doen wat wel kon. Het probleem met de bekkenbodem is bekend, maar gezien echt trainen niet kan vanwege de rug en kapotte wervels heeft de radio aangeraden om eerst te concentreren op stabiliteit, omdat ik anders de bekken niet kan trainen. Helaas lukken ook veel oefeningen niet, maar het zou beter moeten kunnen gaan met veel beweging zoals wandelen en die stabiliseringstraining. Ze stelde voor om mogelijkheden van strandstoelen ed te bekijken. Uitstraling en krachtverlies is er ook, maar kan ook samenhangen met de rug. Maar het d gehalte weet ik niet. Weet wel dat ik een chronisch b12 te kort heb en daar krijg ik sinds een paar jaar injecties voor. Ik neem het namelijk anders niet op. Heb dus wel een half leven of langer met een tekort gelopen en dat berokkend ook schade aan het zenuwstelsel. Maar d heb ik nooit gekeken. Ik zal mij er eens in verdiepen. Bedankt voor de tip

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 06:49

Al wel eens bij een goede podotherapeut geweest? Als ik een dag mijn steunzolen niet in hebt krijg ik last van mijn knieen,rug e.d. Misschien dat steunzolen de pijn iets kunnen verminderen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 06:59

Zittend werk en rug klachten zijn geen goeie combi. Door een ongeluk jaren geleden heb ik ook div kwaaltjes aan m'n rug. Ondertussen vind ik mezelf voor 90% genezen. Al gaat dat met artrose natuurlijk niet maar zo voelt het voor mij.
Ik ga een keer per maand naar de Chiropractor (bij klachten vaker) en doe 4x per week (bikram) yoga. Mijn matje ligt in de huiskamer. Als ik tv kijk doe ik tijdens de reclames wat losse oefeningen omdat te lang stil zitten niet goed voor me is. Ook in m'n werk probeer ik niet te veel stil te zitten maar te bewegen en goed op m'n houding te letten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 07:28

Gerlienke, podotherapeut en steunzolen had ik al omdat de vetkussens op mijn voeten verdwijnen en ik dus min of meer op de botten loop (overgangsprobleempje) en een zenuw knel heb zitten in de voet (heeft een naam, ben ik ff kwijt)

Ja, weet ik ... is geen goede combi, maar ja... chiropractor heb ik vroeger wel gedaan, maar is nu erg afgeraden vanwege de kwetsbaarheid van de kapotte wervels. Verder doe ik dagelijks tai chi oefeningen. Dat doet idd wel goed. Opstaan tijdens werk probeer ik te doen, maar soms ben ik daar slordig in/vergeet ik dat. TV kijk ik niet veel (ben tot laat op dreef... werk, huishouden en dieren is vrij veel werk) maar als ik het doe, wandel ik altijd rond tijdens de pauzes omdat ik altijd even iets moet doen :+. Op mijn houding letten moet ik meer doen. Voornemen is er wel, maar als ik het druk heb, betrap ik mij regelmatig op een fluthouding... vandaar ook de vragen over balansstoelen... denk dat je daar rechtop moet zitten... weet het dus niet.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:15

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 12:27

Ja fitnessbal als stoel heb ik geprobeerd, maar dat vond ik voor geen meter werken. Je kunt hem dan niet echt 'aanschuiven'. Ik zit graag dicht bij het bureau als ik werk en dat was daar niet mee mogelijk.

oeps, beetje vlug gereageerd. Staat idd ook info over balansstoel in; helaas erg beperkt. Hou dit topic nog maar ff open :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:45

Ja en er staat ook iets over een frame voor zo'n fitnessbal zodat je er wieltjes onder hebt, dan lukt het aanschuiven wel(al zit ik ook graag dicht op m'n bureau en vind wieltjes dan lastig)