Enkel verzwikt, zondag wedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Enkel verzwikt, zondag wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:51

Hoihoi,

Ik heb zojuist mijn enkel verzwikt. Dit heb ik wel vaker (erg slappe enkels) en dan ging het weer heel snel over en kon ik zo verder lopen. Maar omdat het nu weer een tijd geleden is heb ik er nu heel erg last van. Ik kan er niet op lopen en dus loop ik op krukken :(. Maar het probleem is, ik moet zaterdag twee keer rijden en zondag heb ik een F4 proefje. Hoe kom ik zo snel mogelijk van de pijn af en kan ik denk je een wedstrijd er mee rijden? Ik zit op een ontzettend lief paard wat maar amper benen nodig heeft en het is mijn rechtervoet, dus daar hoef ik niet mee op te stappen. Wat zouden jullie doen?

Groetjes Frankaas :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:52

YRT --> MW

snorkel1986

Re: Enkel verzwikt, zondag wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:53

Koelen en tape?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:57

Gewoon even doorbijten en gewoon op lopen werkt voor mij het best vaak, anders wordt het alleen maar stijf.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:01

Bedankt :) Ik probeer (met nadruk op probeer :') ) steeds kleine stukjes erop te lopen (met steun van mijn krukken) en ik koel het nu regelmatig.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:52

Ik zou morgen even kijken of het beter gaat, en als het beter gaat intapen zodat je wat steun hebt! :j Krukken zou ik meteen wegdoen, dit zorgt ervoor dat de boel alleen maar langer duurt! ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:03

Ik blijf de dubbele moraal van ruiters grappig vinden. Als het je paard was, zou het niet in je hoofd opkomen te willen starten. Waarom dan zelf wel? Je kunt er je eigen enkels permanent mee naar de knoppen helpen, en geloof me, aan enkels valt verrekte weinig te repareren. En nog 60 jaar met pijn lopen is geen fijn vooruitzicht...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:08

Tja, als jij de genezing van je enkel flink tegen wilt werken dan vooral starten en de enkel even in een lekker strakke laars proberen te proppen. Meisje wees verstandig, natuurlijk verheug je je op de wedstrijd maar als jij nu nog met krukken loopt dan ga je toch zorgen dat je eerst beter word. Er komen nog wedstrijden genoeg.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:10

Koelen heeft geen nut meer dus zou ik ook niet doen. Probeer hem rust te geven door gewoon op de bank te liggen en je been omhoog zodat de eventuele zwelling afneemt.
Dan kan je ondertussen een beetje je tenen bewegen en je enkel naar de niet pijnlijke kant, zodat het niet super stijf wordt. Meer kan je niet doen.
Als je een scheurtje in je enkelband hebt zitten en je gaat er te veel van vragen kan die knappen en ben je nog verder van huis.
Als je denkt dat het gaat voor je wedstrijd dan kan je het proberen. Maar stop zodra je pijn hebt. Dat is dan maar even jammer dat je geen wedstrijd kan rijden haha :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:13

Er komen nog honderden wedstrijden in de toekomst.
Eerst goed herstellen en genezen en dan weer lekker rijden.dit is toch geen goede voorbereiding en als je start, moet je wel optimaal zijn.
En je paard vindt het vast niet erg, dat hij vrij heeft zondag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:17

Been omhoog houden als je zit. Verder zou ik niet helemaal de krukken weg doen, maar zeg maar niet je hele been in de lucht gooien als je op krukken loopt. Je gaat wel gewoon lopen, maar het meeste gewicht laat je nog op je handen rusten. Zo ga je steeds verder en laat je er steeds meer gewicht op komen, maar denk er wel aan het ook te laten rusten. Ik adviseer je echt om nu geen wedstrijden te rijden, je belast erg je enkel met hakken uitduwen enz.

Veel beterschap! :(:)

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:20

Ik zou echt zo min mogelijk lopen als je nog pijn hebt tijden het lopen. Als die weg is dan kan je ook afbouwen met de krukken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:22

Ik zou in zo'n geval gewoon morgenvroeg een afspraak maken met mijn huisarts en hem/haar om advies vragen. Zij kunnen als geen ander het advies geven welke de juiste is :)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:22

Zo min mogelijk lopen en inderdaad afbouwen met de krukken!
Ik zou ook niet op je paard stappen, ik heb flinke blessure aan m'n enkel gehad omdat ik tesnel weer op m'n paard was gestapt ( heel mn enkelbanden waren doorgescheurd) maar ik met een verzwikte enkel moet je rust houden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:27

Ik zie in je profiel dat je 13 bent. Ik raad je zeer sterk af om nu te gaan rijden en je wedstrijd te gaan rijden.
Zorg dat je ook fysiotherapie gaat krijgen om je enkels sterker te laten maken. Laat je door een huisarts controleren en eventueel doorverwijzen naar een podotherapeut voor zooltjes. Dit meld ik erbij omdat je vaker door je enkel gaat en elke keer wordt het weer een beetje erger. Je kunt je hele enkel verprutsen en beter nu ingrijpen dan op je 20ste al een versleten enkel waar je niet veel meer mee kan.

Ik heb zelf ook erg zwakke enkels en inmiddels rijd ik met een enkelbrace, klapte al dubbel met opstappen en lichtrijden was helemaal hel. Werkt voor mij nu perfect maar probeer dit te voorkomen door bovenstaande hulpmiddelen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:36

Bedankt voor alle reacties! Het is niet mijn paard hoor, een manegepaard dus gewoon een F proefje. Ik kijk nog even hoe het gaat morgen aan het eind van de dag, en anders afbellen ja... Ik moet trouwens wel op krukken lopen, morgen helaas gewoon school en ik kan niet hinken of met gangetje 1 km per uur door de school rondlopen :'). Ik denk zelf wel dat het vrij snel geneest, ik heb er zelf nooit langer de twee dagen last van gehad. En ik heb sowieso al dat als ik mijn enkel vrij veel belast dat ik pijn voel, dus dat voel ik eigenlijk al niet meer. Maar ik ga wel steeds proberen meer mijn voet te belasten zodat het niet erg stijf wordt. Moet alleen nog wel even kijken hoe ik dat op school ga doen met mijn tas :'). (heb schouder/armtas) en het leuke is ook nog dat er morgen examenstunt is :=...

@Thats_Me: Ik heb al fysiotherapie therapie gehad voor mijn enkels te verstevigen, heeft helaas erg weinig gewerkt. Heb zooltjes gehad, niet gewerkt. Sterkte (berg) schoenen, niet gewerkt. Ben zelfs naar een psycholoog gestuurd omdat zo'n mens dacht dat het tussen me oren zat. Sloeg nergens op, want dat was het niet :+. Er is al heel vaak gekeken hoe ze het kunnen "oplossen", maar niets heeft echt goed gewerkt. Als ik op ongelijke grond moet lopen tape ik meestal wel mijn enkels in. Dit geeft wat meer steun. Maar wel bedankt voor het meedenken :j.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:48

Ai nee geen zooltjes. Dat is echt troep.
Je moet gewoon lekker gaan sporten(hardlopen en "been-workouts"). Je spieren zijn gewoon te slap om je enkel stabiel te houden.
Ik herken het hoor! Heb zelf t traject ook helemaal bewandeld haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:54

Goed aangemeten zooltjes zijn een must bij enkelproblemen! ECM waar haal je dat vandaan, zelf ervaring mee? Want hardlopen is echt een NO-GO met enkelproblemen. Veel erger kun je niet krijgen qua belasting en dat moet je echt niet aan willen beginnen.

TS zijn je zooltjes door een goede podoloog aangemeten? Draag je ze ook constant en nog steeds? Want dat is niet iets eenmaligs daar blijf je aan vast zitten. Net als je oefeningen doe je die nog steeds? Die moet je ook blijven doen en ook braaf thuis oefenen.

Heel saai maar ja, verprutste enkels weet ik alles van af helaas... Nu kun je er nog wat aan doen straks niet meer. Ik kan nog steeds doorlopen als ik zwaar door m'n enkel ga. Zo verkloot zijn die van mij want dat betekend dat je banden gewoon zo overrekt zijn. Ohw en met bergschoenen kan ik ook dubbel klappen, echter is de kans gelukkig wel een stuk kleiner door de steun. Tegenwoordig heeft LOWA gelukkig ook wat mooiere schoenen. Want ik moet echt stevige schoenen/bergschoenen aan. Dit ook op aanraden van het ziekenhuis.

Wees voorzichtig je bent nu nog op een leeftijd dat je er wat aan kunt doen en erger kan voorkomen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:02

Thats_Me schreef:
Goed aangemeten zooltjes zijn een must bij enkelproblemen! ECM waar haal je dat vandaan, zelf ervaring mee? Want hardlopen is echt een NO-GO met enkelproblemen. Veel erger kun je niet krijgen qua belasting en dat moet je echt niet aan willen beginnen.

TS zijn je zooltjes door een goede podoloog aangemeten? Draag je ze ook constant en nog steeds? Want dat is niet iets eenmaligs daar blijf je aan vast zitten. Net als je oefeningen doe je die nog steeds? Die moet je ook blijven doen en ook braaf thuis oefenen.

Heel saai maar ja, verprutste enkels weet ik alles van af helaas... Nu kun je er nog wat aan doen straks niet meer. Ik kan nog steeds doorlopen als ik zwaar door m'n enkel ga. Zo verkloot zijn die van mij want dat betekend dat je banden gewoon zo overrekt zijn. Ohw en met bergschoenen kan ik ook dubbel klappen, echter is de kans gelukkig wel een stuk kleiner door de steun. Tegenwoordig heeft LOWA gelukkig ook wat mooiere schoenen. Want ik moet echt stevige schoenen/bergschoenen aan. Dit ook op aanraden van het ziekenhuis.

Wees voorzichtig je bent nu nog op een leeftijd dat je er wat aan kunt doen en erger kan voorkomen.

Jep, ze zijn aangemeten door een goede podoloog. Ik ben er terug geweest en ze zeiden dat het niet nodig was omdat het toch niet meer echt hielp. Nou moet ik wel zeggen dat ik wel door had kunnen gaan met die oefeningen, maar ik ben absoluut geen doorzetter op dat gebied. Ik denk dat ik daar toch maar weer eens mee bezig moet gaan. Maar ik was er vooral mee gestopt omdat ik dacht dat het geen help had. Maar dus wel op langer termijn... En ja, over dat voorzichtig doen. Dat lukt me wel aardig, alleen ik ga op de meest idiootste manieren door mijn enkel. Vandaar was het dus omdat ik een rare stap zette en eigenlijk zo ongeveer over mijn benen struikelde :'). Maar ja, voorkomen is beter dan genezen...

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:02

Door mijn podologen/artsen e.d.(ben ook geopereerd, miss ligt het daar aan hoor). Werd altijd gezegd dat zooltje op jonge leeftijd af te raden zijn omdat de enkel dan zelf geen eventuele steun opbouwt. Tuurlijk als je uitgegroeid bent zijn zooltjes oké.
En hardlopen moet je ook zeker niet doen als je pijn hebt nee, maar toen bij mijn revalidatie de pijn weg was en de zwelling ook. Moest ik langzaam beginnen met hardlopen. Niet extreem natuurlijk, al was het maar een kilometertje met af en toe wandelen. Puur omdat je met hardlopen bepaalde spieren sterker maakt die het verzwikken zullen voorkomen.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:09

Als je je voeten goed neer zet, is hardlopen alleen maar positief volgensmij. Ik had al in de planning om binnenkort een keer echt met een hardloopschema te gaan werken. Want dan worden je spieren beter en het is goed voor je :). Toen ik fysio had, moest ik ook een stukje op de loopband hardlopen, en dan vooral opletten op hoe ik mijn voeten neerzette.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:28

Hahaha, ik had dit topic al een paar keer voorbij zien komen, had alleen geen zin om erop te reageren. Tot een bepaalde groene maya zei dat je je enkel verstuikt had.. Toen moest ik gelijk aan dit topic denken, opgezocht, en ja hoor.. :')

Ff intapen? Heb je geen tape, kan ik morgen wel meenemen, als 't mag. Of een stuk verband, stevig dokters verband heb ik hier ook nog wel liggen. Heb ik toen ook mee gereden :j.
En ik zou je leren laarzen ook niet aandoen, als die te strak zitten.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 20:44

Hahaha goed geraden :')... Jep, ik tape het morgenochtend even in. Met mooie knalroze tape :+. Dus je hoeft het niet mee te nemen :). Hmm, ik heb m'n laarzen vanavond nog aangehad en ik kwam er makkelijk in. Hoop dat dat morgen nog zo is :').

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:46

Haha okee, anders kan je m'n joppers wel lenen. Zitten aardig los, pas je makkelijk in met tape. Dan zitten ze goed genoeg voor extra steun, neem ik aan. Als je dezelfde maat hebt, maar dat gok ik wel :')

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:47

Krukken weg en lopen.

Ik heb ook slappe enkels, maar no way dat ik bij een verzwikte/ gekneusde enkel met krukken mocht.
Blijven lopen effe doorbijten, paracetamol nemen en gaan. Dan gaat het, het snelst over.

Skeeleren helpt goed, hardlopen ook wel, fietsen.