Huisarts op vakantie, vervanger weigert. En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Huisarts op vakantie, vervanger weigert. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:55

Nu is weigeren een groot woord aangezien ik niet heb aangedrongen, maar anders past het niet in de titel. ;)

Afgelopen vrijdag was ik aan het hardlopen en toen schoot mijn linkerknie op slot. Er knakte iets en het was even heel pijnlijk maar na wat uitlopen was er alleen een zeurderig gevoel over. Dit bleef zo in het weekend. Als ik een tijdje had gezeten en opstond kreeg ik een pijnscheut en kon ik de eerste passen niet goed lopen, wanneer ik langer liep ging het wat beter. Echter bleef er iets knakken en heb ik maandag de huisarts gebeld, althans een poging gedaan. De voicemail zei dat de praktijk deze week gesloten is en gaf een nummer van een vervanger. Dat heb ik eerst niet gebeld, ik wilde dan maar tot volgende week wachten. Maar omdat de pijn inmiddels is verergerd en ik nog nauwelijks kan bewegen heb ik vandaag toch maar gebeld. De assistente wilde geen afspraak voor me maken omdat de vervangende arts alleen voor spoed beschikbaar is en ze zei dat dit geen haast heeft omdat ik er al een paar dagen mee rondloop (inmiddels loop ik niet meer, maar goed :D ).

Ik moet dus wachten tot maandag (als dat al lukt, want alle afgescheepte patienten willen die dag natuurlijk een afspraak :+ ) en dat vind ik eigenlijk wel heel vervelend... Ik kan echt bijna niks, we wonen drie hoog zonder lift en die trap is momenteel al bijna een onmogelijke opgave. Wat te doen? Morgen nog eens bellen en aandringen? Of is een vervanger echt alleen voor als je bijna doodgaat bij wijze van spreken en moet ik gewoon even doorbijten tot volgende week?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:56

Morgen weer bellen en zeggen dat je echt niet meer kunt lopen!

En anders leen je mij maar, ik ben hier heel goed in en laat mij niet afwimpelen door mevrouw de assistente }>

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:57

Ik zou toch nog eens even terugbellen en uitleggen dat je nu wordt belemmerd door de pijn en dus niet meer fatsoenlijk kunt lopen.
Is er anders een huisartsenpost waar je vanavond bij terecht kunt?

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:58

Vind ik ook! Aandringen. Er zijn mensen die met minder voorrang krijgen! Vertel maar dat je trappen moet lopen en het gewoon niet meer kunt! Sterkte ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:59

Ik zou ook kiezen voor de huisartsenpost, normaliter kun je gewoon naar een vervanger, mijn huisarts heeft zelfs 3 vervangende praktijken indien nodig.
Niet normaal dat je nergens terecht kan .

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:59

Ik zou even met de HAP bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:02

Okee, toch wel weer bellen dus? Ik wist niet zo goed of het misschien standaard is om alleen naar vervangers te gaan bij spoed (maar ja, wat is spoed? als het heel erg is komt het ziekenhuis toch al eerder in beeld...)

Ik heb vanmiddag ook wel gezegd dat ik niet echt meer kan lopen, maar schijnbaar is dat niet voldoende. Huisartsenpost nu bellen, mag dat wel voor zoiets?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:03

Je mag altijd de huisartsenpost bellen (of ze je willen zien is een tweede :+) , maar persoonlijk zou ik gewoon de vervanger bellen morgen.

Aandringen dat het spoed is bij de vervanger, dat het nog erger is dan gister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:05

Ja, ik heb dan ook zo snel het gevoel dat ik zo'n zeikerd ben. :D Maar ik bel morgen de vervanger nog eens, als die weigert ga ik toch maar voor de algemene huisartsenpost. Ik zie het niet zitten om hier tot na het weekend mee te wachten.

Charaz

Het is vanachter de telefoon moeilijk inschatten hoe erg het is, als je klachten toe nemen zou ik nogmaals bellen en het verhaal uitleggen. Huisartsenpost bellen is hiervoor niet de bedoeling, mensen die dat adviseren moeten zich ook niet afvragen waarom de verzekeringspremies omhoog gaan.

GamblersCup

Die irritante assistentes hebben de taak gekregen om iedereen af te wimpelen, dus gewoon nog eens bellen en eisen dat je een plek krijgt. Dat ie het druk heeft is logisch, maar dan had ie geen huisarts moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:08

Charaz, dat snap ik en ik begrijp ook dat een vervanger niet op elke patient van een ander zit te wachten die een scheet dwars heeft zitten. Daarom ook dit topic, misschien is het standaard en ik wil echt niet zeuren of de plek van mensen innemen die de hulp harder nodig hebben. Maar ja, ik heb vanmiddag wel gezegd dat lopen nauwelijks nog gaat, dat maakte schijnbaar niets uit. Ik probeer het morgen nog eens, dan maar iets duidelijker maken dat het echt niet wil.

Imre

Fysiotherapeut bellen, daar kan je zonder verwijzing van je huisarts naartoe.

Geryon

Waarom niet gewoon naar de eerste hulp?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:09

Charaz schreef:
Het is vanachter de telefoon moeilijk inschatten hoe erg het is, als je klachten toe nemen zou ik nogmaals bellen en het verhaal uitleggen. Huisartsenpost bellen is hiervoor niet de bedoeling, mensen die dat adviseren moeten zich ook niet afvragen waarom de verzekeringspremies omhoog gaan.

Niet kunnen lopen klinkt voor mij anders ernstig genoeg voor de HAP.

Charaz

Irritante assistente hebben helemaal niet de taak om iedereen af te wimpelen, die hebben de taak om de degene die de arts het meeste nodig heeft een afspraak te geven en de gevallen op urgentie te beoordelen. Naast de waarnemingpatienten hebben die artsen ook nog een eigen praktijk die draaiende gehouden moet worden en vaak een overvolle agenda.
Jij hebt vast nog nooit een dagje meegedraaid.

Jolien87

RedPassion schreef:
Ja, ik heb dan ook zo snel het gevoel dat ik zo'n zeikerd ben. :D Maar ik bel morgen de vervanger nog eens, als die weigert ga ik toch maar voor de algemene huisartsenpost. Ik zie het niet zitten om hier tot na het weekend mee te wachten.

Je kunt het beste voor jezelf bedenken of je hier nog een nacht mee door kan lopen (pardon the expression) of dat je echt vandaag nog gezien wilt worden.
Wel een tip: bel niet de huisartsenpost op met de melding dat je hun maar belt omdat de doktersassistent geen afspraak voor je wil maken bij de vervanger want dan weigeren ze je ook bij de huisartsenpost. Ik zou in dat geval heel duidelijk maken dat je hun belt om je er NU echt last van hebt en niet denkt dat je het nog een avond/nacht kan trekken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:10

Geryon schreef:

Omdat je daar gewoon weggestuurd wordt?

Charaz

Re: Huisarts op vakantie, vervanger weigert. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:10

Als je echt last hebt moet je dat inderdaad goed duidelijk maken, vaak doet rust ook al een hele hoop, maar als het erger wordt en je niet kan lopen zou ik ook aandringen op een afspraak.
Is er maar 1 praktijk die voor je huisarts waarneemt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:12

Charaz schreef:
Geryon schreef:

Huh waarom zou je daar weggestuurd worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:13

Er stond maar 1 nummer op die voicemail en de assistente van de vervanger gaf ook niet aan dat er nog een andere HA beschikbaar zou zijn, dus ik neem aan dat dit de enige vervanger is. :j

Vanavond/vannacht lukt sowieso wel, ik hoef nu verder niks meer en in huis strompel ik wel wat rond. :) Maar morgen zou het toch wel erg fijn zijn als er iemand naar kan kijken, want ik kan er echt heel weinig mee momenteel. Dus vanavond de HAP wordt hem sowieso niet, dat wordt eventueel morgen een optie als ze me bij de vervanger echt niet willen helpen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:13

Charaz schreef:
Irritante assistente hebben helemaal niet de taak om iedereen af te wimpelen, die hebben de taak om de degene die de arts het meeste nodig heeft een afspraak te geven en de gevallen op urgentie te beoordelen. Naast de waarnemingpatienten hebben die artsen ook nog een eigen praktijk die draaiende gehouden moet worden en vaak een overvolle agenda.

Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor en ben het ook echt met je eens. Maar het is toch van de zotte dat iemand die inmiddels niet meer kan lopen dan nog maar langer moet wachten 'omdat ze er nu toch al een tijdje mee zit'.
Die uitspraak heb ik namelijk eerder gehoord. Ik ben echt geen mieperd en bel pas op het moment dat ik écht merk dat hetgeen waar ik last van heb ondraaglijk wordt. Maar als je dan de volgende keer wél meteen belt als er iets is, krijg je te horen dat je het eerst maar even een paar dagen moet aanzien. En ja, dit heb ik zelf meegemaakt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:14

Bij de eerste hulp wordt je inderdaad gewoon weggestuurd, morgen nogmaals bellen en het verhaal uitleggen en aangeven dat je echt een afspraak wilt.
Fysiotherapeut kan ook, maar ik betwijfel dat je daar diezelfde dag nog terecht kan eigenlijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:15

Charaz schreef:
Geryon schreef:

Geryon schreef:
Huh waarom zou je daar weggestuurd worden..

Omdat je, voor zover ik weet, niet zomaar de SEH binnen kan/mag lopen. Je moet dan of met de ambulance opgehaald zijn, of je moet een verwijzing hebben van je huisarts of huisartsenpost.
Maar corrigeer me alsjeblieft als ik het verkeerd heb.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:16

Charaz schreef:

Jawel, heb ik wel ;) Dat ze een overvolle agenda hebben, wil niet zeggen dat je er niet heen mag omdat je pas in "graad 2 van urgentie" zit. Assistentes moeten wel degelijk zoveel mogelijk afwimpelen, precies om wat jij schrijft. Het vervelende is is dat veel van die dames het verschil niet weten tussen een zeikerd die met een blauwe plek op z'n knie naar de dokter wil en iemand die daadwerkelijk een probleem heeft. Daarom: terugbellen en je niet af laten wimpelen.

Ik ben blij dat het hier een stuk beter geregeld is in de gezondheidszorg. En niet zo zielig als in Holland. Ben blij dat ik er weg ben, door dit soort dingen wordt het steeds weer bevestigd :D