Brandblaren: prikken of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Brandblaren: prikken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:09

Gisteren bij het uitgaan heb ik een brandende sigarettenpeuk tussen mijn vingers gekregen. Auwauwauwauw.... gelijk gekoeld voor een halfuur en ik dacht dat het wel weer ging. Toen ik verder ging dansen deed het toch pijn dus nog ruim een uur verder gedanst maar dan met een ijsblokje in mijn hand :)*
Toen ik wegging zei iemand dat ze toch even een verbandje er omheen ging doen. Daarnet heb ik het eraf gehaald en ik heb twee flinke blaren op mijn vingers.

Nu het probleem: ik lees overal dat je blaren niet door mag prikken. Maar ze zitten echt aan de binnenkant van mijn vingers en precies tegenover elkaar. Ik moet dus continue mijn vingers uit elkaar houden, als ze langs elkaar wrijven is het behoorlijk gevoelig. Kan het echt zoveel kwaad om een blaar door te prikken? Ik heb het al eens gedaan bij een kind op kamp, haar blaar was best pijnlijk en toen ik hem door had geprikt bood dat direct verlichting. Bij mijn weten had ze er daarna helemaal geen last meer van.

Dus, wat is het handigste om te doen? Alvast bedankt :)

Pluttersput

Re: Brandblaren: prikken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:10

Ik prik mijn blaren altijd door... Directe verlichting, ben inmiddels 24 en heb nog nooit (even afkloppen) ergens last van gehad :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:12

NOOIT een blaar doorprikken. Zolang deze dicht zit heb je véél minder kans op infectie.
Wat je kan doen is een wat dikker verband erboven of eronder doen zodat je vingers wat uit elkaar blijven staan.

Stoppen met roken wil ook wel helpen tegen dit soort blaren _O-

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:13

het geneest idd sneller als je ze niet doorprikt, je lijf resorbeert het wondvocht en het vel geneest dan weer.
als je het doorprikt maak je een open verbinding met de buitenlucht en heb je dus meer kans op infecties, daarom is het advies niet doorprikken.
maar goed...als je er veel last van hebt...bij de vierdaagse prikken ze ook alle blaren door dus..
beterschap ermee

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:17

Idd niet door prikken met enkele dagen is het vocht weg en droogt hij in.U

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:17

Ik ben niet echt gevoelig voor infecties, heb heel vaak wondjes en nooit ergens last van *afkloppen* :o

Heb ook geen dik verband in huis voor erboven en eronder, ze zijn best dik!

Denk dat ik maar even ga wachten, als ik vanavond slecht slaap hierdoor doe ik het alsnog. Als ik überhaupt iets heb om het mee door te prikken, bedenk ik me nu, lol :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:19

Ik zou me niet kunnen beheersen :')
Blaren prik ik ook altijd door met een schone naald.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:22

Gister toevallig een blaar gekregen door een touw. De hele middag en avond gekoeld met ijs en nu in de blaar mooi opgedroogd en heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Succes! Ik leef met je mee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:23

Ik ben ook slecht; ik vind het zo irritant dat ik het met een steriele naald doorprik. Of ik tape het helemaal af als er geen naald beschikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:23

Ik zou ze prikken. Heb 1 keer mijn blaren niet doorgeprikt (paardlief deed hap :+ ) en ik heb nu nog steeds rode vlekjes zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:24

Ugh, dit maakt het niet makkelijker allemaal, al die tegenstrijdigheden :=

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:25

Ik kan er echt niet tegen als ik hem niet doorprik. Of ie nou in de weg zit of niet, of ie nou zeer of geen zeer doet, hij zal en moet leeg :')
Nog nooit ergens last van gehad

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:27

Magrathea schreef:

Hoezo, het officiële medisch advies is altijd niet doorprikken.
Als je anders wil dan moet je dat doen. Dus laat het niet afhangen van wat men hier zegt maar neem je eigen beslissing.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:28

Ik heb het laatst een hoofdstuk ehbo op school gehad en brandblaren mag je NOOIT doorprikken!
Waarom weet ik niet meer :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:36

Gillbo schreef:
Magrathea schreef:

Als je anders wil dan moet je dat doen. Dus laat het niet afhangen van wat men hier zegt maar neem je eigen beslissing.

Maar ik vraag me dus af of het risico van een infectie opweegt tegen het ongemak van de blaar. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand die er daadwerkelijk last van kreeg maar het medisch advies zal er niet voor niets zijn

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:38

[/quote]
Als je anders wil dan moet je dat doen. Dus laat het niet afhangen van wat men hier zegt maar neem je eigen beslissing.[/quote]

Maar ik vraag me dus af of het risico van een infectie opweegt tegen het ongemak van de blaar. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand die er daadwerkelijk last van kreeg maar het medisch advies zal er niet voor niets zijn[/quote]
Ja, je hebt meer risico op een infectie, want het is een soort open wond dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:41

Het officiële medische advies is niet doorprikken als je geen ontsmettingsmiddel hebt en de wond niet kunt afplakken.
Als je dit allemaal wel bij de hand hebt kan het volgens datzelfde medische advies geen kwaad om de blaar Door te prikken...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:42

Morgen heb je een stuk minder last. Is maar een blaar. Als je een infectie er aan krijgt heb je er veel meer last van. En infecties zijn zo op gelopen bij de paarden

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:44

ik prik ze altijd door, behalve bij brandwonden. bij branwonden mag dit absoluut niet heb ik geleerd :=

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:45

Medisch advies is idd niet doorprikken.
Maarja, ik prik m'n blaren ook altijd door. gaatje van de naald is een fractie van een milimeter en aan een schaafwondje is ook nog nooit iemand dood gegaan :') (want dat is het in principe gewoon... maar dan met 't velletje er nog over met een beetje vocht er tussen)

Kijk je moet natuurlijk niet het hele vel eraf trekken, gewoon doorprikken, leegdrukken en voor de rest gewoon laten drogen.

edit:

Citaat:
Stap 1. Reinigen
Dichte blaar: Het is beter om een blaar niet open te prikken, want dan heb je meer kans op een infectie. Als de blaar op een plek zit waar wrijving ontstaat, dan kun je ‘m beter wel openprikken.
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 27-04-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:47

carr_friesje schreef:
Medisch advies is idd niet doorprikken.
Maarja, ik prik m'n blaren ook altijd door. gaatje van de naald is een fractie van een milimeter en aan een schaafwondje is ook nog nooit iemand dood gegaan :') (want dat is het in principe gewoon... maar dan met 't velletje er nog over met een beetje vocht er tussen)

Kijk je moet natuurlijk niet het hele vel eraf trekken, gewoon doorprikken, leegdrukken en voor de rest gewoon laten drogen.

maar het gaat hier om een brandwond(je)
als er een blaar zit, betekend het dat de huid daar heel gevoelig is. de blaar is nu een soort bumper. als ie er niet meer zit zal het waarschijnlijk meer pijn gaan doen := (en ik heb er ervaring mee, ik brand me aan werkelijk alles _O- )

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:48

Persoonlijk zou ik lekker het medische advies volgen. Mocht er een infectie bijkomen dan ben je nog een heel stuk verder van huis. Blaren worden niet voor niets gevormd door je lichaam.

Dat je niet vaak infecties hebt, tja, in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. :)

Een doorgeprikte blaar is in elk geval niet hetzelfde als een schaafwondje. Het is vervelend maar ik zou het echt even zo laten, het heelt snel genoeg!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:49

Als ie doorgeprikt is dan prikt ie in 't begin inderdaad wat, maar ik heb er dan minder last van dan wanneer ik ze niet doorprik (vooral onder de tenen. Dat loopt écht niet lekker hoor als je op een bult vocht loopt := )

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:50

carr_friesje schreef:
Als ie doorgeprikt is dan prikt ie in 't begin inderdaad wat, maar ik heb er dan minder last van dan wanneer ik ze niet doorprik (vooral onder de tenen. Dat loopt écht niet lekker hoor als je op een bult vocht loopt := )

onder je voet is het ook beter als je ze doorprikt, zo irritant. maar ik denk niet dat je een brandwond onder je voeten hebt? :D en daar gaat het hier wel om :=

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:52

Magrathea schreef:
Gillbo schreef:

Maar ik vraag me dus af of het risico van een infectie opweegt tegen het ongemak van de blaar. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand die er daadwerkelijk last van kreeg maar het medisch advies zal er niet voor niets zijn

Niet doen! Een vriendin van mij heeft op de intense of care gelegen omdat er een bacterie in haar open blaar was gekomen.
Sowieso een brandblaar... zou ik niet snel doen.