Verstandskies komt ineens door?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Verstandskies komt ineens door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 18:55

Ik ben 34, en mijn verstandskiezen zijn allemaal nog niet doorgekomen. Ooit is me verteld nav een foto dat ze er wel zitten, maar dat de tandarts geen problemen verwachte móchten ze doorkomen omdat ze netjes recht liggen. Dat is alweer jaren geleden.
Twee jaar terug is links boven mijn achterste kies getrokken.
Nu voelde ik een raar randje in mijn tandvlees, dus ik ben eens gaan kijken en doen. En het lijkt echt een inimini randje kies. Komt ie nu ineens door omdat die andere kies er niet meer staat? Moet ik hier problemen mee verwachten?
Ik heb nogal een tandarts fobie (ga ook bij een speciale angst tandarts) en op t moment heb ik dat hartstikke goed onder controle *trots!* ;)
Dat wil ik graag zo houden eigenlijk...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:12

Ja hoor, dat is heel goed mogelijk. De ruimte is er nu immers. Als hij netjes recht door komt kan hij zelfs de plek van je verloren kies innemen :) Goed blijven poetsen en dan komt het vast goed!

Warboel

Re: Verstandskies komt ineens door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:53

Dat komt vast wel goed hoor!
Ik heb m'n verstandskiezen alle 4 al een jaar of 3, 4 (ze waren er vroeg bij) en die zitten er allemaal nog. Staan gewoon netjes recht naast m'n kiezen en heb er totaal geen last van.
Dus dat je ze hebt hoeft echt niet te betekenen dat ze eruit moeten hoor! Gewoon extra goed poetsen daar achterin en dan mogen ze blijven (hier tenminste wel) :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:54

jup dat kan, ik ben 30 en bij mij zijn ze nu ook aan het doorkomen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:00

Ik kreeg de mijne ook pas rond mn 28ste. Er zit er als het goed is nog 1. Ik vond rekken echt peanuts bij de kaakchirurg en at diezelfde dag alweer koekjes. Geen centje pijn gehad (wel dooooodsbang geweest, maar dat was ook omdat een andere kies vanaf de kaak opengeboord moest worden) heb niets gevoeld

Ik ben wel blij dat hij eruit is, het was niet eens echt heel nodig, maar omdat je ze toch minder goed schoon kan houden ligt een ontstoken kies op de loer en da's veel vervelender.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:03

ik ben 17 en er komt al een door -O-
ik hoop zo dat hij er niet uit hoeft :O succes met jouw kies iniedergeval haha

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:05

Meestal geeft het geen problemen, als de kies netjes in de plek komt voor degene die getrokken is heb jij je rijtje weer compleet ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:06

Zou heel goed kunnen :j

Ik hang tegen de 30 aan en heb ook maar 1 mini randje kies :+ de overige 3 zijn spoorloos nog (zitten er wel). Deze kan gewoon rustig doorkomen; ik kan erbij met poetsen en doordat ie zelfs kleiner is dan ie hoort, zijn de andere kiezen ook niet in gevaar; heeft alle ruimte.

Dus als je kies gewoon goed in de kaak staat (niet scheef) en je kan het poetsen, dan hoef je in principe geen problemen te verwachten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:08

Bij ons op de praktijk is ooit een vrouwtje van in de 80 geweest. Haar kunstgebit bleef duwen, hoe vaak er ook aan geslepen werd. Uiteindelijk bleek dat het haar verstandskies was die doorkwam. Vrouwtje was verder volledig tandloos, en nu kreeg ze dus haar verstandskiezen :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:10

Ik ben 24, ze staan er nu een beetje half.
Mijn tandarts zei bij vorige controle 'goed poetsen', zolang je nergens last van krijgt gaan we er niets aan doen.

Ik ben het heel erg met hem eens ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:15

Bij mij (33) zijn de twee bovenste verstandskiezen getrokken zonder dat ik het in de gaten had :')
Bij de onderste verstandskiezen is er een doorgekomen en die mag blijven zitten. De ander zit nog ingekapseld.

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:26

Ik ben 16 en is de linker bovenkant is er bijna door heen. Mijn rechter bovenkant steekt er voor een deel al uit. De rest voel ik wel maar die laten zich net zien. Ik hoop zo dat ze er niet uit hoeven. -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:34

Dat zijn niet je verstandskiezen, maar je kiezen vóór je verstandskiezen ;) Die fout maken veel jongeren trouwens :)

Maar ts... in jouw geval kan het zeker. De ruimte is er immers dus kunnen ze nu best boven komen drijven.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:54

Sammie schreef:
Dat zijn niet je verstandskiezen, maar je kiezen vóór je verstandskiezen ;) Die fout maken veel jongeren trouwens :)

Waar heb jij het over? De blijvende kiezen voor je verstandskiezen komen er op je 12/13e al door.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:57

oh dan zal ik zelf daarmee wel in de war zijn :')

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:58

Haha! :)) kan gebeuren!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:54

Kan prima. Die van mij is ondertussen al 10 jaar bezig te komen :'). Heb eens in de 2 a 3 jaar een weekend ontzettend last van mijn mond, maar daarna is het over en voel ik het weer onwijs lang niet.
Tandarts ziet geen noodzaak om ze eruit te halen, heb 5 jaar geleden een rontgen gehad waarna er 1 uit moest worden gesneden en de rest kon blijven zitten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:01

Pluttersput schreef:
Bij ons op de praktijk is ooit een vrouwtje van in de 80 geweest. Haar kunstgebit bleef duwen, hoe vaak er ook aan geslepen werd. Uiteindelijk bleek dat het haar verstandskies was die doorkwam. Vrouwtje was verder volledig tandloos, en nu kreeg ze dus haar verstandskiezen :D

Hahaha geweldig :D

Maar zolang je geen last van je verstandskiezen hebt....waarom dan laten trekken?
Ik heb ze inmiddels 30 jaar en nog nooit last van gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:27

Stelt me toch wat gerust ;)

Nu we toch hier zijn....
Zaterdag een gaatje gevuld, en nu zit er een scherp randje aan. Hierdoor wordt m'n tong helemaal rauw aan 1 kant :(
Pijn? Mwah... Irritant? Ontzettend! Ik voel het gewoon continu, vooral met slikken.
Vanmiddag een afspraak voor dinsdag gemaakt dat ze het even glad kunnen maken, maar wat doe ik tot die tijd? (Vergeten te vragen :o? )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:30

Je tong aan de andere kant leggen? :P
Heel moeilijk. Met praten schuur je er sowieso af en toe langs. Ik kon meestal tussendoor even snel terecht. Ze kunnen het vaak binnen 5 minuten oplossen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:35

Ja, maar ze hadden vandaag geen plek en met de Pasen dicht.... Ben dinsdag als eerste aan de beurt...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:35

Mijn vader deed altijd met het randje van een schuurpapiertje er even langs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:44

Dat is ook het enige dat ik kan bedenken. Even zelf poging tot vijlen doen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:07

Kreeg de tip iemand met een slotjesbeugel te zoeken, want die hebben een speciale wax om de lippen te beschermen. Dus maar m'n buurmeisje gerend, en dat heb ik er nu net op gedaan ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:13

Ik wilde dat net aanraden :D . Die was werkt prima! Mocht de voorraad van het buurmeisje opraken; klinkt raar maar kaarsvet doet hetzelfde. Proeft alleen niet zo lekker maar als je tong open ligt maakt dat (in mijn ervaring) geen fluit uit!