Dichte oren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElsRoosje

Dichte oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:46

Hoi Bokkers!
Aangezien ik geen recent topic kon vinden stel ik hier maar even mijn vraag:
Op het moment ben ik heel verkouden en zit mijn linker oor dicht. Op zich vind ik dat niet heel erg maar nu ga ik over 2 weken naar New York en dar is een redelijk lange vlucht en nu ben ik bang dat als mijn oor dan nog dicht zit dat ik er heel veel last van krijg. Wat kan ik nu het beste doen?
Ik gebruik geen neusspray's en dergelijke, alleen af en toe een zuigtablet tegen keelpijn..
Alvast bedankt!
x Els

vuurneon

Re: Dichte oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:51

Neusspray gebruiken :)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 15:52

vuurneon schreef:
Neusspray gebruiken :)

werkt dat echt? Ik heb het namelijk toen ik dit eerder had ook geprobeerd maar het ging er niet echt van weg ofzo.. Maar ik zal het wel weer gaan proberen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:57

Zeker beginnen met neusspray!!!! Dat is dé manier om je oren open te krijgen. Ga een week lang de maximale dosering neusspray gebruiken. Is het dan niet over even langs de huisarts voor een sterkere neusspray + overleg over je vliegreis.

Ik ben ook aan het prutsen met mijn oren. Ben inmiddels bezig met een sterkere neusspray. Helpt die niet [moet 2 weken sprayen] dan wordt ik doorverwezen naar de KNO arts om buisjes te laten plaatsen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:57

Gewoon proberen, wel die xylometazoline :) dat slinkt namelijk het slijmvlies.

Ook tijdens de vlucht kun je dat doen!
Zorg dat je een neusspray met xylometazoline bij je hebt. Een uur vóór het opstijgen en een uur vóór het landen gebruik je de neusspray in beide neusgaten. De neusspray zorgt er voor dat in ieder geval de neusslijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:02

oke bedankt allebei! Ik ga het zeker proberen! Mag je trouwens neusspray in je handbagage hebben? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:03

Ja, in het bekende 1 liter tasje :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:04

ElsRoosje schreef:
oke bedankt allebei! Ik ga het zeker proberen! Mag je trouwens neusspray in je handbagage hebben? :+

Tipje, ga niet vliegen met dichte oren zonder dat je bij de huisarts bent geweest. Volgens mij zijn er wel dingen die de oren wat kunnen verlichten tijdens het vliegen. Dus als het met een week niet over is even langs de huisarts.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:05

vuurneon schreef:
Ja, in het bekende 1 liter tasje :)

Okeeee mooi! Dat komt er dan zeker in! :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:10

Ai, heb dit ook ooit gehad voordat ik ging vliegen, maar had toen ook een lichte oorontsteking. Ben naar de huisarts geweest en kreeg daar een neusspray voor mee, want 'anders zou de vlucht een hel worden'. -O- Vlak voor de vlucht een keer goed sprayen en tijdens het opstijgen en landen veeeeel kauwgom kauwen, slikken, gapen en eens door de neus proberen te blazen terwijl je die dicht knijpt. Uiteindelijk amper last gehad!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:13

Jannaa schreef:
Ai, heb dit ook ooit gehad voordat ik ging vliegen, maar had toen ook een lichte oorontsteking. Ben naar de huisarts geweest en kreeg daar een neusspray voor mee, want 'anders zou de vlucht een hel worden'. -O- Vlak voor de vlucht een keer goed sprayen en tijdens het opstijgen en landen veeeeel kauwgom kauwen, slikken, gapen en eens door de neus proberen te blazen terwijl je die dicht knijpt. Uiteindelijk amper last gehad!

|( ik hoop toch niet dat het echt een hel word.. Maar ik ga zeker beginnen met neusspray en mijn moeder vragen over een bezoek aan de huisarts..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:03

vuurneon schreef:
Gewoon proberen, wel die xylometazoline :) dat slinkt namelijk het slijmvlies.

Ook tijdens de vlucht kun je dat doen!
Zorg dat je een neusspray met xylometazoline bij je hebt. Een uur vóór het opstijgen en een uur vóór het landen gebruik je de neusspray in beide neusgaten. De neusspray zorgt er voor dat in ieder geval de neusslijmvliezen slinken, waardoor er minder druk op de oren komt te staan.

Pas wel op, want deze neusspray mag je max 1 week en bij hoge uitzondering 10 dagen gebruiken. Dit omdat je er snel aan went en je slijmvliezen dan dikker worden waardoor je eraan verslaaft kan raken + dat je je slijmvliezen door langer gebruik kan beschadigen.

Jannaa schreef:

Dit alleen als je heel zeker weet dat je geen oorontsteking hebt en dan nog voorzichtig. Zelf hoef ik het niet te doen heb dan gelijk weer een gaatje in m'n trommelvlies -O- (al is je probleem dan opgelost, maar is absoluut niet fijn...)

Zou echt de huisarts bellen, al is het alleen voor advies. Zou ook vanwege je vlucht er niet mee wachten maar gewoon je situatie uitleggen bij de assistente en kijken wat die ervan vind.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:52

Gewoon even langs de huisarts gaan, waarschijnlijk is het met oren uitspuiten opgelost, en met een ooronsteking moet je nooit gaan vliegen, is echt een hel.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:08

Het is denk ik geen ontsteking want het voelt echt alsof er iets voor zit en als ik scheef hang met mijn hoofd 'hoor' ik iets bewegen..
Ik ga nu even een week neusspray gebruiken en als het dan aanhoudt naar de huisarts.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:12

Uit laten spuiten?

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:13

Wat doen ze eigenlijk als ze het uitspuiten dan? Sorry ik heb hier echt totaal nul ervaring mee :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:15

ElsRoosje schreef:
Wat doen ze eigenlijk als ze het uitspuiten dan? Sorry ik heb hier echt totaal nul ervaring mee :+

Met uitspuiten spuiten ze water in je oor waardoor alle vuiligheid eruit komt, is zo gepiept en doet geen pijn.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:17

Murthul schreef:
ElsRoosje schreef:

Met uitspuiten spuiten ze water in je oor waardoor alle vuiligheid eruit komt, is zo gepiept en doet geen pijn.

Oh! Dan is dat nog wel wat ja! Bedankt allemaal!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:24

Murthul schreef:
ElsRoosje schreef:

Oren uitspuiten gaat maar tot het trommelvlies en maakt dus alleen het buitenoor schoon. Het gaat echter om het drukverschil in het middenoor en het buitenoor, wat normaal geregeld wordt door de buis van Eustachius, maar die nu niet goed werkt door de verkoudheid. Gevolg: trommelvlies kan niet optimaal bewegen door het drukverschil in binnen en buitenoor en geeft hierdoor geluiden dus niet goed door, waardoor je 'dof' hoort. De buis van Eustachius staat in verbinding met je neuskeelholte en je oor. Door de neusspray kan deze dus worden 'schoongemaakt' zodat de druk weer geregeld kan worden.

En nu genoeg anatomie :D

Neemt niet weg dat je oren uit laten spuiten op zijn tijd geen kwaad kan!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:30

Jannaa schreef:
Murthul schreef:

Oren uitspuiten gaat maar tot het trommelvlies en maakt dus alleen het buitenoor schoon. Het gaat echter om het drukverschil in het middenoor en het buitenoor, wat normaal geregeld wordt door de buis van Eustachius, maar die nu niet goed werkt door de verkoudheid. Gevolg: trommelvlies kan niet optimaal bewegen door het drukverschil in binnen en buitenoor en geeft hierdoor geluiden dus niet goed door, waardoor je 'dof' hoort. De buis van Eustachius staat in verbinding met je neuskeelholte en je oor. Door de neusspray kan deze dus worden 'schoongemaakt' zodat de druk weer geregeld kan worden.

En nu genoeg anatomie :D

Neemt niet weg dat je oren uit laten spuiten op zijn tijd geen kwaad kan!

Bedankt! Ik zal het zo proberen! Goede informatie en ik begrijp het ook want dat heb ik net met bio gehad :P haha bedankt!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:34

Doe er alsjeblieft wat aan! Desnoods naar de huisarts.
Ik zat verkouden in het vliegtuig terug vanuit Mexico, heb bij het dalen een half uur de ogen uit m'n hoofd gejankt. Voelde alsof er 100 messen in m'n hoofd stonden.
Heb normaal nooit last van vliegen/stijgen/dalen, maar oh oh oh ik dacht dat ik eraan ging!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:44

Nikeyy schreef:
Doe er alsjeblieft wat aan! Desnoods naar de huisarts.
Ik zat verkouden in het vliegtuig terug vanuit Mexico, heb bij het dalen een half uur de ogen uit m'n hoofd gejankt. Voelde alsof er 100 messen in m'n hoofd stonden.
Heb normaal nooit last van vliegen/stijgen/dalen, maar oh oh oh ik dacht dat ik eraan ging!

Oeehh nu word ik bang :( naja ik kijk het een weekje aan met neusspray en anders in galop naar de HA

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:46

Ohja en ik had even nog een vraag, met een dicht oor is het dan, ja ik heb ook een loopneus, het best om je neus te snuiten of juist ophalen?

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:48

Mn moeder zegt ophalen, die is doktersassistente. Als je snuit maak je alleen maar meer slijm aan, tenminste dat is haar verklaring haha :-)

Niet bang worden trouwens hoor, gewoon langs de huisarts gaan en niet zo laks als mij doen :+

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:50

Ik zou ook gewoon even je oren uit laten spuiten :j Moet ik meerdere keren per jaar omdat mijn gehoorgang een afwijkende vorm heeft ofzo en er daardoor snel vuiligheid in blijft zitten :+ Doet inderdaad geen pijn en is zo gepiept. Dat en dan neusspray gebruiken, dan moet het goed komen tijdens de vlucht hoor! :)