Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 18:33

Hai allemaal,

Hopelijk kunnen mij wat mensen helpen.. Ik word binnenkort geopereerd (12 mei) en ik wil mn lichaam hier graag zo goed mogelijk op voorbereiden/mn lichaam zo gezond mogelijk krijgen.
Om zo min mogelijk last te hebben/krijgen van de narcose.
Waarom? Ik heb emetofobie, dat is een fobie voor overgeven en alles wat hier mee te maken heeft. Dus ik zie ont-zet-tend op tegen de operatie/narcose. Omdat de kans er dus in zit dat je misselijk word of zelf moet overgeven. Aangezien dit echt mn ergste nachtmerrie is, wil ik nu zo lief mogenlijk voor mn lichaam zijn, en hopelijk is mn lichaam die dag ook zo lief terug.. :')

Hebben jullie tips? Ik ben vanaf vandaag goed gezond bezig. 2 stuks fruit/groenten/geen tot weinig snoep/water en groene thee. Ik probeer elke nacht minimaal 8uur slaap te krijgen en probeer zo min mogelijk te stressen. Zijn er nog meer tips? Of is het eigenlijk allemaal onzin wat ik doe nu?

Dan nog een paar vraagjes: Ik hoor die vrijdag voor de operatie pas vanaf hoelaat ik nuchter moet zijn, maar ik denk dat ze zeggen vanaf 00.00. Maar ik ken mezelf langer dan vandaag, en die dag ervoor krijg ik denk ik amper een hap door mn keel (ivm. met de fobie) is het juist verstandiger om bv. vanaf 18.00 echt niks meer te eten/drinken of kan dit juist weer een tegenovergesteld effect hebben omdat ik dan misschien té nuchter ben, en de medicijnen/narcose juist heftig aankomen?

En ik las op internet dat je geen melkproducten mag hebben.. Waarom is dit?

En de laatste vraag: Als ik bij de anesthesist aangeef dat ik een fobie heb, en of ze me wat kunnen geven tegen evt. misselijkheid.. Zou dit echt helpen?
Ik word overigens aan mn ogen geopereerd.. (Ik hoorde al dat dan de kans nog groter is dat je misselijk werd? -O- )

Oh nou nog een kleine 'waarschuwing' zeg aub geen dingen die me nog banger kunnen maken dan nu, ik ben namelijk zo in staat om de operatie te annuleren :o

Alvast bedankt!!

SuperZodiaX

Re: Anesthesisten hier? Paar vraagjes over narcose...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:36

Meestal krijg je zowiezo wat tegen de misselijkheid in je infuus gespoten tegen het einde van de operatie, maar ik zou het zeker nog even extra erbij melden, dan kunnen ze er rekening mee houden. En als je misselijk begint te worden, gelijk zuster roepen/bellen en melden, dan spuiten ze nog wat erbij in je infuus. Succes!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:39

Wat vervelend dat je zoveel last hebt van je fobie. Kun je daar niet aan gaan werken?

Wat betreft de operatie. In principe hoef je tegenwoordig niet meer misselijk/ziek te worden van de narcose. Dus de kans dat je misselijk wordt of misschien moet spugen is zeer minimaal. Voor iemand met een fobie is minimaal misschien niet genoeg maar als je dit aangeeft bij de anesthesist en later bij de zusters dan komt het echt helemaal goed!

Gezond eten is trouwens voor altijd belangrijk dus niet alleen voor een operatie ;)

Heel erg veel sterkte!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 18:42

Thats_Me: Ik loop hier voor bij een psycholoog. Een paar jaar geleden mee begonnen, en sinds een paar maandjes doe ik EMDR bij een andere psycholoog, maar helaas heeft het weinig effect :(

Stelt me al gerust dat je dat zegt dat het tegenwoordig minder is dan vroeger! :)
En ja ik ga het zeker aangeven :j

SuperZodiaX: Dankje :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:44

Om je gerust te stellen, er zijn heel weinig mensen die misselijk zijn na narcose.
Onrust is meer voorkomend.

In de avond niet meer eten, zal denk ik geen effect hebben op de misselijkheid. Ik denk dat alleen je fobie effect gaat hebben, wanneer je bang bent en er aan gaat denken. Gaat de waarschijnlijkheid dat het gebeurt ook verhogen.

Zeker praten over je angst, en veel succes!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:45

Goed luisteren naar de zuster.

Ik was eigenwijs en wilde zelf naar het toilet gelijk na de operatie. Daardoor misselijk wat als ik was blijven liggen niet was gebeurd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:48

Voor alle patiënten en zeker voor jou: ontspan. Hoe meer spanning, hoe meer de kans op overgeven. Probeer dus ademhalingsoefeningen te doen om te ontspannen in geest én lichaam. Komt wel goed jo, voor je het weet is dit voorbij. :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:51

rustig blijven is het belangrijkste!

ik ben vaak geopereerd en alleen bij de laatste operatie was ik misselijk en moest ik overgeven,
maar goed dat was een buikoperatie en kwam mijn misselijkheid van het feit dat het de buik was in combinatie met de gassen die ze gebruikt hadden om de buik op te zetten.
advies was toen.. na de operatie zo snel mogelijk lopen lopen lopen.
nou: ik heb de eerste nacht wat afgelopen.. wat wel hielp.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:54

je kunt dit aangeven hoor dan krijg je een extra middeltje ingespoten in je infuus tegen misselijkheid na de narcose , dit heb ik ook gehad de laatste keer omdat ik de keer ervoor enorm misselijk was geweest. De laatste keer hierdoor nergens last van gehad !

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:54

zo min mogelijk stressen:P hahaha Dat gaat niet:P Zeker niet met die fobie..
Ik zelf heb de ervaring dat juist meer mensen wel misselijk worden na hun operatie dan mensen die nergens last van hebben(sorry!)
Je moet absoluut aangeven dat je behoorlijk last hebt van die fobie en of ze daar rekening mee kunnen houden.
Zowel bij de anesthesist als bij de verpleegkundige voor en na de operatie in de bijkomkamer.

Het is volgens mij wel beter om van te voren wat te eten(Dus voor de tijd dat je daarna niks meer mag eten) bijvoorbeeld 0:00 dan zou ik om 18:00 nog wel gewoon eten.. want als je misselijk wordt na de operatie dan geef je gal over, en geloof mij.. DAT is pas ranzig.
Je meot nuchter zijn tijdens de operatie omdat als je overgeeft, dan kan het in je longen terecht komen en die moeten ze dan proberen leeg te pompen met alle gevolgen van dien!
Dat is niet ter voorkoming van het misselijk worden na de operatie.

Persoonlijk, ik kan er absoluut niet tegen als iemand overgeeft, maar toen mijn vriend ziek werd na zijn knieoperatie en in een zakje spuugde dat vervolgens knapte.. toen heb ik mezelf een schop onder mn kont gegeven en voor hem dat vieze spul weggewerkt(want hij schaamde zich helemaal kapot en de verpleegkundige kwam maar niet).. ik voelde mezelf erg stoer daarna en ben sinds dien niet meer zo bang voor de 'spul'.
Overigens kreeg mijn vriend gewoon een spulletje via het infuus waardoor zijn misselijkheid verdween. Jij kunt dat waarschijnlijk direct na de operatie krijgen zodat het voorkomen wordt.

Don't worry!:)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:56

Ik zou proberen ervoor te zorgen dat er iemand is om mee te praten als je uit de narcose komt om je wat af te leiden. Neem een ipad/laptop mee om spelletjes te doen, te bokken of een boek te lezen. Probeer zoveel mogelijk je gedachten te verzetten zodat je niet gaat malen over die misselijkheid.
En als je merkt dat je toch misselijk word, hou jezelf dan voor dat het tussen je oren zit en dat je het gevoel kunt onderdrukken als je dat echt wil. Eventueel icm medicatie van de zuster.

Het gaat je zeker lukken, zoals magda al zei, voor je het weet is het achter de rug.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:02

Ik ben IC-verpleegkundige en kan misschien wel wat vragen beantwoorden.
Allereerst wil ik graag weten of je bij de anesthesist hebt aangegeven dat je hier last van hebt? Zij kunnen namelijk tijdens de operatie al verschillende medicijnen geven om misselijkheid nadien te voorkomen. Ga je onder volledige narcose? Ik denk dat het misselijk worden bij oogoperaties voornamelijk komt omdat je wat raar KUNT zien naderhand. Hier kun je misselijk van worden, soort duizeligheid zeg maar. Ik denk wat dat betreft dat je je prima aan het voorbereiden bent. ;)
Wat betreft nuchter zijn heeft weinig met het aankomen van de narcose te maken. De narcose gaat bij volwassenen via het infuus (tenzij anders geregeld op verzoek van de patiënt) en komt dus via het bloed. Dit werkt met een aantal seconden.
Ik ben zelf 2x geopereerd, beide keren na het avondeten niks meer gegeten. Ik had de eerste keer meteen om 7 uur een rustgevend tabletje op en was K.O. Heb nauwelijks wat meegekregen. de 2e keer mocht ik om 10.15 dat tabletje innemen en was ik klaarwakker.. Niet echt in te schatten dus.

Melkproducten geven meer slijmproductie, evenals sappen als appelsap. Dit kan voornamelijk voor jou vervelend zijn omdat je niks mag eten en drinken.

Er kan heel veel voor jou gedaan worden wat betreft het voorkomen van overgeven. Geef het aan voor de operatie, maar ook na. Meld het aan de verpleging, zodat ze weten dat als je belt omdat je misselijk bent je geen grapje maakt en dat je er meteen wat voor krijgt.
Komt echt goed!
Ik zie veel uitslapers bij ons op de IC als de uitslaapkamer gesloten is en tegenwoordig zijn ze eigenlijk nooit meer misselijk, op een enkeling na die door dit op tijd aan te geven op tijd medicatie kan krijgen.
Heel veel succes!

edit; typo
Laatst bijgewerkt door Pieneliene op 14-04-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:02

Ik ben verschillende keren geopereerd, maar ben nog nooit misselijk geweest. Wel heb ik het altijd heel koud na de operatie en ontzettend last van rusteloze benen.
Wel proberen te eten de avond ervoor, ik word juist misselijk als ik niks gegeten heb (in een vliegtuig)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 19:05

Pieneliene: Dankje voor je bericht :)
Ik moet die vrijdag voor de operatie pas naar de aneshesist, dus ik geef het dan aan. En ja volledige narcose. Heb het al wel doorgegeven aan de oogarts, en die heeft er een notitie van gemaakt in de computer volgens mij.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:06

Ben laatst pas geopereerd en ik was wel wat huiverig over de narcose. Ik haat overgeven... Maar ik ben wakker geworden uit mijn slaapje en heb er helemaal niks van gemerkt!
Denk dat ik de volgende keer meer schrik heb voor de narcose-infuus zelf als voor de postoperatieve misselijkheid zelf :D
Heb eigenlijk niks speciaals gedaan. Tot 00:00 gewoon gedronken en voor de rest normaal gegeten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:06

Stress verergert het wel meer.
Onlangs 2x kort achter elkaar geopereerd (binnen 5dgn na elkaar).
Tegen de 1e operatie zag ik helemaal niet op, ondanks dat daar meer risico's aan vast zaten. Niet misselijk geweest.
Tegen de 2e zag ik als een berg tegenop en was ook echt doodsbenauwd, lees het liefste was ik zo weg gelopen.
Toen ik bij kwam was ik idd wat misselijk en dit aangegeven aan degene op de uitslaapkamer en die hebben wat in m'm infuus ingespoten. Hierdoor verdween het eigenlijk snel.

Maar ik snap je angst ook heel goed tegen spugen, pfff ik kan daar bijna van in paniek raken.
Alleen het idee al!
Ik kan er ook absoluut niet tegen om het op te ruimen, gelukkig heeft mijn man er geen last van dus ben blij dat hij dat doet als één van de kinderen ziek is.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 14-04-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:08

Naamloos1 schreef:
Pieneliene: Dankje voor je bericht :)
Ik moet die vrijdag voor de operatie pas naar de aneshesist, dus ik geef het dan aan. En ja volledige narcose. Heb het al wel doorgegeven aan de oogarts, en die heeft er een notitie van gemaakt in de computer volgens mij.

Goedzo!
Bij het gesprek met de verpleegkundige bij opname zou ik het dan ook nogmaals melden. Als het goed is wordt het verwerkt en krijgen zij daar ook bericht van, maar als het jou geruststelt zou ik het zeker doen!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 19:27

Bedankt allemaal! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:33

Ik ben een keer of 4 onder narcose geweest maar nog nooit misselijk geweest hoor! :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:56

Ik ben en keer voor mijn blinde darm geopereerd en was toen net zo bang voor de narcose als het na effec t. Ik was al twee dagen nuchter en was na de narcose heel suf maar niet misselijk en overgegeven. Hou jezelf vooral heel rustig met wakker worden, dat helpt!

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:00

Ik kan je wel geruststellen. Pas geleden zelf geopereerd en ook niet misselijk geweest, terwijl ik dat vroeger wel was na narcose. Tegenwoordig is dat vaak niet meer het geval!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:16

Weet je hoe het komt dat er ook steeds minder mensen misselijk worden? Omdat ze steeds vaker de 6-4-2 regel gebruiken (tot 6 uur voor het opnametijdstip: Normaal vast en vloeibaar voedsel, normaal drinken.
tot 4 uur voor het opnametijdstip:
Geen vast voedsel. Wel heldere en niet heldere vloeistoffen. Liever geen koolzuurhoudende dranken (o.a. cola).
tot 2 uur voor het opnametijdstip:
Alleen nog één glas of kopje heldere vloeistof zonder prik (250 ml), bijvoorbeeld water, thee of koffie (zonder melk), ranja.)

Vroeger werden mensen eigenlijk misselijk door het té lang nuchter zijn (denk er maar eens aan hoe beroerd je je kan voelen als je echt lang niets hebt gegeten)

Dus goed afwachten wat de anesthesist en verpleegkundigen zeggen bij je intake en duidelijk aangeven voor je fobie!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:44

Vooral niet te snel op willen staan erna was bij mij de clue.
Ik wilde de held spelen en stond meteen op toen ik wakker was (moest plassen!!!!) en toen heb ik wel moeten kokhalzen maar er kwam niks uit. Dan toch maar weer terug in bed en 4uur later weer wakker geworden en toen was ik totaal niet meer misselijk (en gelukkig toch kunnen gaan plassen ;) )

Veel succes! Lijkt me een nare fobie...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 13:19

Dankjulliewel allemaal voor de lieve berichtjes!
Stelt me gerust! :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:20

Naamloos1. Mijn zoon is vorige week donderdag geopereerd en ik zelf zag daar echt zo flink tegenop, vooral het feit dat je kind onder narcose gaat en een infuus krijgt. Dat infuus geven ze je zodat je niet misselijk wordt, althans dat is hun doel. Hij moest vanaf 00.00 nuchter zijn

Wel balen dat je zo' n last hebt van je fobie :(:).

Ik zelf loop sinds vorig jaar bij een psycholoog en sinds januari doe ik ook EMDR bij mijn psycholoog, bij mij heeft het wel een effect..

Verder wil ik je heel veel sterkte en kracht toe wensen, het komt allemaal wel goed ;) :(:)