Ganglion, wie is er bekend mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Ganglion, wie is er bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:02

Ik heb nu al een tijd ( misschien al wat jaar ) een bult op de bovenkant van mijn hand.
Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat dit een oude breuk van vroeger was. Maar na wat denk werk kan dat niet want deze bult is pas op latere leeftijd verschenen. En ook omdat het pas het laatste jaar mensen ineens opvalt.
Nu ben ik op mijn werk en is het erg rustig dus ik dacht laat ik google er eens bij pakken. En dan kom ik uit op ganglion.
Ik heb er verder geen pijn aan of wat dan ook maar soms schiet er een pees overheen en dat is wel eens vervelend.

Nu mijn vraag, zijn er meer mensen die een ganglion hebben. En heb je deze weg laten halen of laten zitten? Ik heb er dus zelf geen last van maar het is meer dat andere mensen er wel eens naar kijken en er iets over zeggen.

Hierbij een foto van mijn hand.

Van boven gezien
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-PUXD3X3H.jpg

En zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-6UGTBMWQ.jpg

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Ganglion, wie is er bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:05

Ja ik heb heb er jaren geleden 1 gehad onder aan mijn pols. Bij mij deed die dus wel heel zeer drukte op de zenuwen die daar liepen.

Is operatief verwijderd, de bult is welliswaar weg maar heb nog altijd minder kracht in de die hand en snel dat die moe is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:05

Ze opereren tegenwoordig alleen bij (ernstige) klachten, omdat het anders onder een cosmetische operatie valt en dit niet vergoed wordt. (een ganglion kan nl geen kwaad).

Ik ken 2 mensen die er 1 hebben laten verwijderen, en beide hebben veel last hiervan.
Ze hebben beide spijt dat ze het hebben laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:06

Ik had ook zo'n bultje gehad, dit is uiteindelijk vanzelf weg gegaan, vriendin van me had dit ook en die moest het er dus wel uit laten halen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:06

Ik meld me.. :D

Heb het aan beide handen gehad..
Ik heb ze een aantal keren leeg laten zuigen en in laten spuiten met corticosteroïden.. maar zonder blijvend resultaat.
Bij mij drukte ze precies op de pezen, waardoor het wel echt pijnlijk was..
Nu doe ik het rustig aan, en heb ik er helemaal geen last meer van.. :n

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:07

Ja, gewoon open gesneden en weggehaald. Nergens meer last van. Ook de vriend van mijn moeder heeft nergens meer last van. Hadden het beide op dezelfde plek als jij :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:08

Ik heb ee ooit 1 gehad en die hebben ze uitgezogen. Nooit meer last van gehad!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:09

Ik heb er verschillende gehad. Bij mij zijn ze allemaal vanzelf weggegaan; ze zaten aan de binnenkant van mijn pols en zijn op den duur allemaal gewoon 'geknapt'; dan loopt het vocht terug de peesschede in en verkleint de bult zich weer. Het kan inderdaad weinig kwaad. Weghalen kan, maar je hebt grote kans dat het terugkomt. Dus tja :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:10

Ja ik vraag mezelf dan af, ga ik 'm weg laten halen? Met het risico dat het weer terug komt. Of lekker laten zitten en wachten tot het vanzelf weg gaat? Aangezien ik er geen last van heb.

Maar gezien de foto's denken jullie ook dat het ganglion is?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:10

Ik heb het sinds kort ook, aan de basis van mijn middelvinger aan de binnenkant van mijn hand. Heb er soms wel last van, omdat het gewoon op een vervelende plek zit. Als ik iets vast pak dan komt het er altijd tegenaan namelijk. Ik twijfel of ik 'm wil laten weghalen, aangezien een operatie in een peesschede toch risico's met zich mee brengt.

Mijn broertje heeft er op dezelfde plek ook één gehad en die heeft 'm wel laten verwijderen. Die heeft er nu helemaal geen last meer van.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:12

Ik heb er absoluut geen pijn aan. Het enige is soms die pees die er overheen schiet en m'n vingers dan spontaan bewegen. En de kijkende mensen zijn vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:12

Jup, ik had er een in mijn pols. Deed echt zeer, zelfs met bijvoorbeeld paardrijden en schrijven. Bij mij is hij daarom ook operatief verwijderd. Nu heb ik nergens last meer van :) Of nouja, als ik ziek ben of anderszins mijn weerstand een duw krijgt dan doet het soms wel wat zeer, maar niet zodat ik er niks mee kan ofzo.
Bij mij is hij verwijderd toen ik 14 was, nu ben ik 26 en er is ook geen nieuwe gekomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:12

Als ik naar de foto kijk lijkt dat inderdaad erg op een ganglion. Moeilijk te zien vanaf je beeldscherm, maar het lijkt er zeker op. Als ik jou was, zou ik er niets aan laten doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:14

Ik heb er een gehad op mijn linkerhand. Had er vaak enorm veel pijn aan. Kon er gewoon niet van slapen. Ik was nog jong toen. Heb m gehad van mijn 10e tot mijn 19e. Ieders advies was: wachten tot het vanzelf verdwijnt. Dat heb ik gedaan en het is goddank na 9 jaar verdwenen en daarmee dus ook de pijn. Heb er nu nooit meer last van... :)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:14

Ik twijfel ook er mee naar de huisarts te gaan. Omdat ik geen last heb. Dan zou het alleen zijn om het beestje een naam te geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:16

De huisarts zei tegen mij, toen ik er ooit eens mee bij hem kwam: 'Als je er met een dik boek een mep op geeft, is-ie ook weg.' :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:17

Ik heb er een hele boel. In beide polsen en beide wijsvingers, heb alleen last van mijn wijsvingers. Het valt bij mij samen met artrose.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:18

Hahaha leuke huisarts :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:20

Ik heb er 1 heb een peesblessure gehad op de plek en er een ganglion voor in de plaats gekregen. Zeer veel pijn aan gehad en is toen geopereerd lange tijd geen last gehad maar de ganglion is weer terug gekomen en heb enkel bij '' overbelasting '' weer last

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:21

Ik heb zo'n zelfde bultje gehad ( Wist eersst niet eens wat het was, is ook nooit verteld maar lijkt hier verdacht veel op)
Zat aan de rechter kant van mijn linker middelvinger ( Palm van je hand naar voren gezien )
Is operatief weggehaald omdat ik er last van had met paardrijden. Hij zat aan een pees, en door de druk van een andere vinger ging het zeer doen.
Is ondertussen iets meer dan een jaar geleden, en zie er bijna niks meer van, en ook geen last meer.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 14:22

Het valt mij wel op dat er echt veel mensen zijn die er echt last van hebben.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:03

Blue_Eyes schreef:
De huisarts zei tegen mij, toen ik er ooit eens mee bij hem kwam: 'Als je er met een dik boek een mep op geeft, is-ie ook weg.' :D

Mijn (oude)huisarts vond het wel een idee om te kijken of hij hem kapot kon knijpen -:(-
Lukte hem niet en ik heb dagen er na enorme last gehad...
Ik heb twee maal de ganglion op m'n pols laten uitzuigen en inspuiten en ze kwamen vrolijk terug. Tegenwoordig heb ik er geen last meer van, zolang ik niet te veel druk op m'n polsen zet zoals bv bij opdrukken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:10

Ik heb er eentje aan de binnenkant van mijn linkerhand bij de overgang van de handpalm naar de middelvinger. Meestal geen last van, maar de laatste tijd is ie groter geworden en is het pijnlijk als ik dingen vastpak, ook paardrijden is dan pijnlijk. Soms is ie tijdelijk kleiner of zelfs bijna helemaal weg, maar nu zit het er al minstens vier maanden. Ik ben er mee naar de huisarts geweest, maar beide opties spraken me niet echt aan, weghalen of inspuiten. Beide keren net zoveel kans dat het weer terug komt, dus laat dan maar lekker zitten. Ik heb er gewoon een huisdier bij :D

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:17

Ik heb ook een ganglion in mijn rechterpols, bij mij is hij niet zichtbaar maar gediagnosticeerd dmv een MRI doordat ik er toendertijd wel enorm veel pijn aan had. Jouw foto's vind ik er wel uitzien als een ganglion.

Bij mij kwam de pijn doordat hij tussen mijn 2 botten zit en deze uit elkaar drukte wanneer hij ging zwellen.
Ook 1x laten leegzuigen en ontstekingsremmers erin gehad, zonder resultaat.
Daarna heb ik hem gewoon laten zitten en na 2 jaar nauwelijks nog last van :)

Succes met je keuze!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:21

Mijn dochter :j op precies dezelfde plek.
Hij komt en gaat dus tot nu toe laten we het voor wat het is tenzij ze er echt last van krijgt.