nieuwe heupen, iemand ervaring??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

nieuwe heupen, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:50

ik ben Jolanda , 55 jaar en door artrose zijn mijn beide heupen versleten, hier heb ik elke dag erg veel pijn van, met als gevolg dat ik haast niks meer kan doen en mijn conditie achteruit holt, heeft iemand hier al nieuwe heupen? of misschien familie of vrienden? en wat zijn de ervaringen? welk ziekenhuis? en hoe ging de revalidatie na de operatie?

Muronia

Re: nieuwe heupen, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:53

ik lees mee omdat ik slijtage aan mijn heupen heb en ook artrose. Ik ben 33, ben geboren met hd en heb daardoor een verkeerde heupstand. waarschijnlijk zal ik ook op vrij jonge leeftijd aan nieuwe heupen toe zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 18:24

mijn heupen staan ook scheef, heb dat nooit geweten, tot een jaar of 5 geleden kon ik alles nog pijnloos en moeiteloos doen, tot ik pijn kreeg en dit er uit kwam na onderzoeken en foto's , ik heb nu zooltjes om het hoogteverschil op te lossen, maar de heupen gaan steeds meer pijn doen

jij ben t nog wel heel jong, pff :(:) kun je nog wel een beetje uit de voeten dan?

KOLONIST

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:29

Ik heb eigenlijk maar van een zaak spijt. Dat ik ze niet sneller vervangen heb. Wat een luxe om GEEN pijn te hebben.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:34

mijn oma heeft 7 weken geleden een nieuwe heup gekregen, en haar is het 100 % mee gevallen!
ze loopt nu al weer rond met 1 kruk en rijd alweer in haar auto, dus het revalideren is erg snel gegaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:39

Ik heb een papa met een nieuwe heup. En voor mijn werk voorzie ik mensen van een nieuwe heup. Stuur me maar een Pb met je vragen, wellicht kan ik antwoorden geven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:43

Vriendinnetje van mij heeft op haar 19e al een nieuwe heup gekregen.. ze vind het een verademing!!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:44

Mijn moeder heeft in 2007 haar heup laten vervangen, ze kon daarna weer vrij snel lopen als een kievit.de pijn was in haar geval weg.helemaal super natuurlijk
wel heeft ze de vette pech dat de heup bij haar al 3x uit de kom is geschoten.1x vlak na de operatie, vorig jaar omdat ze verkeerd bukte en toevallig 2 weken geleden waarschijnlijk omdat ze hem overbelaste omdat aan haar andere kant haar enkel en knie aan vervanging toe zijn. Als hijer uit schiet is dat verschikkelijk pijnlijk en moet vaak onder verdoving weer teruggezet worden, dat kan dus een mindere kant aan t verhaal zijn. Omdat hij er nu zo makkelijk uitschoot zit er een kans in dat ze een nieuwe moet of dat ze altijd een brace zoumoeten dragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:46

Kennis van mij was 55, ze liep al jaren met een zere heup, waggelde gewoon bij het lopen. Na twee weken maakte ze weer een bosrit(met toestemming van de chirurg)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:51

Mijn zus kreeg een nieuwe heup op haar 47e en de andere op haar 48e, is er dolblij mee, kan alles weer doen, inclusief paardrijden. Revalidatie ging ook erg snel, via de lies geopereerd allebei de keren.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:55

Mijn oude werkgeefster heeft in 2010 1 heup laten vervangen. Hier is toen heel veel mee mis gegaan waarna er metaalslijpsel in haar bloed kwam, waardoor ze nu om de haverklap slijmbeursontstekingen heeft. Zij kreeg toen ook een prothese die amper een jaar later van de markt is gehaald omdat er van alles mis mee was. Wil het eventueel wel nazoeken/ navragen. Inmiddels heeft ze bij een ander ziekenhuis een vervangende heup en gaat het stukken beter, op die slijmbeursontstekingen na.

Ik wil absoluut geen angst aanjagen,want er zijn meer positieve verhalen dan negatieve, maar als je de kans hebt, kies een goed ziekenhuis uit!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:10

in principe ben je vrij welk ziekenhuis je kiest , dus vandaar ook de vraag in welk ziekenhuis, ik hoorde ook goede verhalen over groningen? en bij mij zijn beide heupen slecht , dus moet ze allebei, ik hoop dat ik ze beide in een jaar kan doen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 19:15

bigone schreef:
Kennis van mij was 55, ze liep al jaren met een zere heup, waggelde gewoon bij het lopen. Na twee weken maakte ze weer een bosrit(met toestemming van de chirurg)

ik waggel en hinkepinkel ook ;( kan noet meer normaal lopen, en fietsen gaat helemaal niet meer

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:26

Mijn man's heup is afgelopen december vervangen in Duitsland.
Via onze ziektekostenverzekering kwamen we terecht bij Zorgloket Duitsland.
Die hebben een afsrpaak geregeld en als het ons niet aanstond, konden we gewoon ervan afzien.
Maar het stond ons prima aan. Zeer kundige arts en binnen een week kon hij geholpen worden.
Alle foto's zijn bij dit consult natuurlijk opnieuw gemaakt en vooraf hadden we de oude foto's en gegevens gemaild.
We moesten nog wat dingen regelen en na 2 weken is hij geopereerd.
1 week in het ziekenhuis en daarna 3 weken revalidatie in een speciale kliniek ook in Duitsland.
En dat maakte het voor hem zo belangrijk hiervoor te kiezen. Hij werd de hele dag van de ene naar de andere therapie gestuurd, met een echt programma met streepjescodes zodat het keurig afgevinkt werd.
Er was dus geen smokkelen aan en geen andere afleidingen dan te zorgen dat je weer goed ging lopen.
Bovendien zijn ze in Duitsland niet vies van de wat alternatievere methodes samen met de traditionele methodes te combineren.
Hij heeft totaal geen spijt van zijn keuze, zeker niet als hij andere ervaringen hoort.
Nadeel is de afstand, 2 uur naar het ziekenhuis en 4 uur naar de revalidatiekliniek. Dat werd dus alleen bezoek in het weekend. Maar ook dat is weer afhankelijk van waar je in Nederland woont.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:05

Mijn vader heeft ook een nieuwe heup gekregen toen hij rond de 55 was. Revalidatie ging heel snel en hij loopt alweer jaren pijnvrij!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:31

Geen familie, maar toevallig wel mensen van wie ik gehoord heb dat zij onwijs blij waren met hun nieuwe heup! Ze hadden geen pijn meer en konden gewoon weer dingen doen die ze (door pijn) niet meer konden doen.

Pasgeleden was er ook een vrouw bij "Dit is mijn lijf" die artrose had en een nieuwe heup kreeg, misschien interessant om te kijken?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:33

Als je vragen hebt aan een fysio... Be my guest ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:50

wat fijn dat jullie allemaal reageren, het merendeel van de reacties is toch wel positief :D
ik ben al vaak in het ziekenhuis geweest voor allerlei operaties, weet ook dat er bij elke ingreep risico's bestaan, je kunt gewoon domme pech hebben, maar door te vragen denk ik toch dat ik uiteindelijk de beste keus( voor mij )kan maken

duitsland, ja dat is groot, in welke plaats was dat? , moet wel zeggen dat ik daar toch wat huiverig voor ben, ook al heeft het een goede naam, ik ben wel verknocht aan nederland :o

rindin, ik ben al bij meerdere fysiotherapeuten geweest en allemaal hebben ze andere oefeningen en de meeste werken maar tijdelijk, ik doe wel elke ochtend een aantal oefeningen op bed, om een beetje los te komen zeg maar , ik heb naast de artrose die ook langzaam naar handen en knieen uitbreid ook nog fybromyalgie, waardoor ik vaak ontstekingen heb en een soort van spierpijn, momenteel laat ik me masseren door een mensendiecktherapeute, we doen wat bewegingsoefeningen en zij massert dan de plekken die op dat moment het meest pijn doen, ze zeggen dat het niet helpt, maar tijdelijk dan toch wel

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:56

Ik lees ook even mee, ben 29 en met hd geboren. Pas laat achter gekomen, nu wachten tot de slijtage erger wordt en ben ik ook aan de beurt. Paardrijden wil niet meer door vaak ontstoken peesaanhechtingen en pijn-uitstraling in de spieren in rug en bovenbenen.
Letterlijk gezegd tegen mij in de Sint Maartenskliniek: het is wachten tot de slijtage erger wordt, hopelijk ben je dan een stuk ouder.
Zwanger zijn kan helaas ook wel een issue worden i.v.m. verwachte bekkeninstabiliteit.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:00

Mijn opa heeft een nieuwe gekregen. Hij is ergens begin de 70 jaar en heeft er zeker baat bij gehad.
Hij kon bijna niet meer lopen door de pijn in zijn rug en heupen en is bijna noodgedwongen onder het mes gegaan, maar hij is meer dan gelukkig met zijn nieuwe heupen.
Het blijft een oudere man, en je ziet hem nog altijd voorovergebogen lopen ( deed hij altijd wel ) maar hij kan terug naar hartelust fietsen, wat hij voorheen niet meer kon.
Ken de details van de operatie, revalidatie niet dus daar kan ik je niet bij helpen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:04

Nikeyy schreef:
Ik lees ook even mee, ben 29 en met hd geboren. Pas laat achter gekomen, nu wachten tot de slijtage erger wordt en ben ik ook aan de beurt. Paardrijden wil niet meer door vaak ontstoken peesaanhechtingen en pijn-uitstraling in de spieren in rug en bovenbenen.
Letterlijk gezegd tegen mij in de Sint Maartenskliniek: het is wachten tot de slijtage erger wordt, hopelijk ben je dan een stuk ouder.
Zwanger zijn kan helaas ook wel een issue worden i.v.m. verwachte bekkeninstabiliteit.

paardrijden kan ik ook niet meer, ik heb nu minipaardjes, maar ook met hun kan ik niet echt veel meer, gelukkig heb ik een paar fanatieke verzorgstertjes die ook kunnen voorbrengen op show of keuring, ik rij dan met trailer en zij doen de rest die ontstoken peesaanhechtingen heb ik ook,zeer pijnlijk en ook de uitstraling naar rug en benen, wel waardeloos dat je er al zo jong mee te maken krijgt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:06

_mexx_lady_ schreef:
Mijn opa heeft een nieuwe gekregen. Hij is ergens begin de 70 jaar en heeft er zeker baat bij gehad.
Hij kon bijna niet meer lopen door de pijn in zijn rug en heupen en is bijna noodgedwongen onder het mes gegaan, maar hij is meer dan gelukkig met zijn nieuwe heupen.
Het blijft een oudere man, en je ziet hem nog altijd voorovergebogen lopen ( deed hij altijd wel ) maar hij kan terug naar hartelust fietsen, wat hij voorheen niet meer kon.
Ken de details van de operatie, revalidatie niet dus daar kan ik je niet bij helpen

toch fijn om dit soort berichtjes te lezen , het geeft me meer moed, en fietsen, ik fietste altijd heel veel, maar de fiets staat al zeker een jaar werkeloos in de schuur, zou heerlijk zijn als het weer kon, gelukkig heb ik een autootje en rijden kan ik nog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:13

Ik werk als verpleegkundige op afdeling orthopedie en zie dus heel veel mensen voor en na een nieuwe heup. De ervaringen verschillen zo ontzettend. Maar vaak zijn de mensen die al zo lang met pijn lopen blij dat ze het gedaan hebben. De eerste dagen zeggen ze vaak waar ben ik aan begonnen, het revalideren kan veel pijn en moeite kosten en lang duren. Maar soms zien we na een half jaar alweer mensen terug die voor de andere kant komen.

Wat iemand hierboven aan gaf over de metaalsplintertjes, dit zijn de zogeheten MOM (metaal op metaal) protheses. Deze zijn inderdaad uit de handel en we krijgen nu ook vaak patiënten waarbij ze dus na 3-4 jaar weer vervangen worden..

Qua ziekenhuis zou ik overal informeren, vraag mensen naar hun ervaring en vraag vooral naar de lengte van de wachtlijst. Bij ons opereren er ook artsen van een privé kliniek (orthopedium) onze artsen hebben een goede naam en we krijgen ook vaak patiënten van ver. Maar er zijn uiteraard ook mensen met minder prettige ervaringen bij onze artsen.

Succes met je keuze en operatie in ieder geval!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:18

@jolandje (ben trouwens nu al verliefd op je minipaardjes, wat supercool!)
Pijn in de peesaanhechtingen is vreselijk, vooral de uitstraling naar het bovenbeen pfff.
Als ik 'vroeger' nog warme spieren had na het rijden ging het nog. Maar als ik afkoelde was het zo erg dat ik m'n urine liet lopen van de pijn.
Waardeloos is het wel, maar weet haast niet beter inmiddels (hoe sneu ook).

Begin eigenlijk al toen ik 11 was. Kon vanaf toen al nooit op een dressuurzadel zitten. Achteraf gezien omdat je dan in een houding gedwongen wordt. Op mn 16-17e werd het echt erger, van 3 paarden naar 2 paarden naar 1 paard in 4 jaar tijd en rond m'n 25ste kon ik al niet meer goed genoeg trainen voor een M-parcours met 1 paard.
M'n paard is inmiddels 18, heb em afgelopen 3 jaar nog elke dag verzorgd (lees mesten, borstelen, wat rondklooien, naar buiten doen). Afgelopen zomer met pensioen gedaan de wei in.
Kan het niet aanzien als iemand anders erop rijdt, ben vreselijk gek met hem en had ook het idee dat ie het zo goed vond. Geen gedoe meer om hem heen. Hij heeft genoeg voor me gedaan, ook in de parcoursen toen ik zelf slecht ter been al was.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:19

Ervaring heb ik er niet mee, maar vanuit mijn beroep zou ik je wel kunnen vertellen over hoe de ingreep in zijn werk gaat.

Ook goed om te weten is dat er verschillende benaderingen zijn om bij de heup te komen. Bij mij op het werk is er 1 orthopeed die werkt met een zogenaamde voorste benadering. Hierbij worden de spieren niet doorgenomen waardoor de kans op luxeren post operatief verminderd. Daarnaast is de benadering esthetisch mooi, een kleine incisie die redelijk binnen de bikinielijn valt. Zeker het onderzoeken waard als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 03-04-14 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt