Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lor1_1984 schreef:Hoi, mag ik even wat 'corrigeren'?
Het snijden wat je benoemt komt in je stukje over alsof het enkel bij mensen met BPS/ERs voorkomt, dit klopt niet.
Ik ken heel veel mensen die zichzelf beschadigen en een (groot) deel ervan heeft geen borderline, wel een heftig verleden vaak.
Ik weet niet of dat je bedoeling was om het zo over te laten komen of dat je het gewoon benoemde als een van de symptomen.
Verder is je stukje heel helder en herkenbaar.
Ikzelf heb een milde vorm van borderline, veroorzaakt door een invaliderende omgeving (aangedaan door de omgeving om het maar zo te zeggen), echter beschadig ik mezelf wel.
Waarom ik dan alsnog een mildere vorm heb?
Omdat ik niet (meer) suïcidaal ben en niet om de haverklap in opname zit, er redelijk mee om kan gaan.
Zelfbeschadiging is overigens ook een heel stuk geminderd in de loop der tijd.
Aprils_joke schreef:Het mooie aan mensen met bordeline is dat ze dit in alle talen ontkennen. Of wel bekennen maar zeggen dat hunzelf niet zo zijn( als de andere met bordeline). Iedereen is fout behalve zijzelf. En ik weet dat ik niet iedereen over een kam mag scheren. Maar ik kan zeggen dat ik ervaring genoeg heb en genoeg verschillende mensen heb gezien en mee samen geleefd om dit te kunnen zeggen. Het is moeilijk om met zo iemand om te gaan. Omdat ze de ene minuut kunnen zeggen je nooit meer kwijt te willen. En nog geen 5 min later je je hele huid vol kunnen schelden . Omdat ze wat je zegt weer net ff verkeerd oppakken of hun eigen draai eraan geven. Mochten er mensen zijn die graag wat ervaring willen horen over het omgaan iemand bordeline vraag het gerust.
Aprils_joke schreef:Het mooie aan mensen met bordeline is dat ze dit in alle talen ontkennen. Of wel bekennen maar zeggen dat hunzelf niet zo zijn( als de andere met bordeline). Iedereen is fout behalve zijzelf. En ik weet dat ik niet iedereen over een kam mag scheren. Maar ik kan zeggen dat ik ervaring genoeg heb en genoeg verschillende mensen heb gezien en mee samen geleefd om dit te kunnen zeggen. Het is moeilijk om met zo iemand om te gaan. Omdat ze de ene minuut kunnen zeggen je nooit meer kwijt te willen. En nog geen 5 min later je je hele huid vol kunnen schelden . Omdat ze wat je zegt weer net ff verkeerd oppakken of hun eigen draai eraan geven. Mochten er mensen zijn die graag wat ervaring willen horen over het omgaan iemand bordeline vraag het gerust.
Aprils_joke schreef:Ik kan je zeggen dat ik ook een hele grote stap terug heb gedaan in de omgang met een naaste van mij.
Niet omdat ik niet van haar hou.
Ik probeer ook begrip op te brengen voor haar aandoening.
Maar als je herhaaldelijk. Zwaar maar ook echt zwaar op je hart getrapt wordt door degeen die je wilt helpen. Dan doe je uiteindelijk n stap terug.
Vooral omdat degeen nooit de schuld bij zichzelf neerlegt en dan je ook nog eens zwart gaat maken bij n ander . En het ergste is nog dat ze in dr eigen waarheid geloven.
Dat maakt het heel zwaar. Ik spreek haar nu af en toe en dan gaat het goed. Maar ga je weer een band met haar aan .dan heb je binnen de kortste keren grote ruzie. Nja zij met jou niet jij met haar en dat is echt heel jammer. Want het liefst heb je je naaste dicht bij je.
gohya schreef:Ze kreeg hulp,maar ze is ermee gestopt omdat ze vind dat het niets helpt.
Ik vind het 'lastigste' dat claimen.Voorheen gaf ik haar altijd haar zin,maar nu dus niet meer.Ze word dan boos en snapt niet waarom ik niet meer alles aan haar geef.
Een voorbeeld? ze wil mijn zadelkast 'zolang' hebben en dan moet ik mijn spullen open en bloot op planken leggen. Voorheen zou ik dat gedaan hebben,maar ik wil het gewoon niet meer.Mijn spullen wil ik voor mezelf gebruiken,dat is toch niet raar?
Ik heb een pony waar ze een band mee heeft,vind ik heel fijn.Maar ze wil niet dat er iemand anders op de pony rijd.Ik zou dus nooit met iemand anders buiten kunnen rijden met die pony,omdat zij niet wil dat er iemand anders op rijd.Het doet haar verdriet als ze een ander op die pony ziet,want ze heeft zo'n goede band met die pony.
Dit kan toch allemaal niet?