Help! Gaatje in mijn kies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Help! Gaatje in mijn kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:27

Jarenlang heb ik altijd zorgeloos bezoekjes aan de tandarts gebracht. Telkens stond in weer met 5 minuten buiten met de mededeling dat alles nog steeds in orde was.
Echter, ik weet vrijwel zeker dat ik nu -na 26 jaar- mijn eerste gaatje heb. De bewuste kies doet met de dag meer pijn en er zit duidelijk een gaatje die er eerder nooit heeft gezeten.
Morgenochtend wil ik direct de tandarts bellen voor een afspraak in de hoop dat ik zo snel mogelijk terecht kan.
Nu is er natuurlijk geen ontkomen aan: er moet een vulling in. En wat ga je dan doen op het moment dat je er vrijwel zeker van bent? Juist. Je gaat google raadplegen. Nu heb ik al het één en ander gelezen over verschillende vullingen en de behandeling, maar weinig over ervaringen.
Daarom hoop ik dat er bokkers zijn die eventueel hun ervaringen met gaatjes en de bijkomende behandeling willen delen.
Is het boren echt zo naar of valt dit mee met een verdoving?
Doet de verdovingsprik zeer?
Welke soort vulling heb jij gekozen en waarom?
Wat zijn de gevolgen van een vulling?
Natuurlijk kan ik deze vragen ook aan de tandarts stellen maar ik lees toch liever ook verschillende ervaringen.
Alvast bedankt voor jullie reacties. :wave:

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:30

Ik heb ook wel eens een gaatje gehad vroeger was ik als de dood voor tandartsen maar met hulp van een kindertandarts in het ziekenhuis is me angst vrijwel weg met een rustige tandarts vind ij niet ergs
Ik doe gaatjes vullen nooit met verdoving omdat ik daar juist bang voor ben soms is het boren wat gevoelig maar het is al best snel klaar en voordeel van geen verdoving is dat je daarna niet met een dikke wang rondloopt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:31

Het valt behoorlijk mee hoor!

Ik was echter allergisch voor de standaard verdovingsprik, ik begon heel hevig te trillen.
Maar grote kans dat je dat niet hebt, en anders laat je voor de volgende keer een andere gebruiken :)

Verder gewoon ontspannen en dan komt het gewoon goed.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:32

Verdoving doet ongeveer net zo zeer als knijpen in een klein velletje van je arm.. of bijten op je tong.. effe vervelend.. het boren op zich voel je geen pijn meer van enkel druk en evt wat kou.. verder heb ik altijd voor een witte vulling gekozen gewoon voor het aanzicht..
Het is geen enorme ingreep hoor..
Komt goed :-)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:33

Waarom direct verdoven om te boren?
Het voelt vervelend maar het valt echt goed mee! Die verdovingsprik is 10x meer vervelend dan het boren op zich.
Spreek uit ervaring, had een gaatje aan de achterkant van mijn voortand en dat zou pijn gaan doen en moest dus verdoofd worden. Sodejuu die prikken deden pijn! Later naar een andere tandarts geweest en die zei dat die prikken helemaal niet nodig waren!

Selina

Re: Help! Gaatje in mijn kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:34

Ik ben nu 19 en zit op 20 gaatjes ofzo :')
Als het een klein gaatje is, niet verdoven. Het is zo over en dan heb je ook de pijn niet van de verdoving.
Het valt echt mee! Na paar keer poetsen voelt de vulling ook natuurlijk aan.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:38

Ik heb vorig jaar na 24 jaar gaatjesloos door het leven te zijn gegaan mijn eerste gaatje gehad..
Gelukkig ben ik totaal niet bang voor de tandarts, nooit een vervelende ervaring gehad, zag er natuurlijk wel een beetje tegenop.. Ik heb gevraagd wat de tandarts me aanraadde, verdoving of niet, omdat ik er geen ervaring mee had. Hij heeft het wel verdoofd, was zo voorbij, voelde ik bijna niks van. Daarna niks meer gevoeld behalve dat het 'boorgevoel' door heel je hoofd heen gaat. Ik heb ook een witte vulling, gebruiken ze eigenlijk nog andere? Heb ik niet eens naar gevraagd..
Afijn, al met al, stelde niks voor en stond zo weer buiten :) No worries! En gewoon aan je tandarts vragen wat hij je aanraad.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:43

Ik snap nooit dat mensen zeggen 'boren kan best zonder verdoving joh!' Die ervaring heb ik dus echt niet... Ik heb al zoveel gaatjes gehad dat ik ze niet meer kan tellen. Ik laat altijd standaard verdoven, maar als ze dan eenmaal gaan beginnen doet het nog zoveel pijn dat ze altijd nog een keer bij verdoven... Echt, dat gevoel van het 'raken' van de zenuw, vreselijk... En dan ben ik dus al verdoofd, kun je nagaan. Verdoving stelt geen reet voor, en als de verdoving goed zit voel je niks. Praten gaat even moeilijk maar ach, voor mij nooit zonder verdoving hoor :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:46

Ik laat gaatjes vullen( mits niet ontstoken!) zonder verdoving.
Een goede tandarts raakt maar een of twee maal dicht bij de zenuw, dat is dan idd een pijnlijk moment, maar dat is na een seconde weg. Het vullen zelf doet geen pijn.
Ik vermijd verdoving, ze moeten altijd twee of drie maal prikken, bij mij doet het echt heel veel pijn om te verdoven en dan blijft het ng zeker zeven uur lam.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:47

Ik had 2 oppervlakige gaatjes waarbij dus niet verdooft is. Ze vroegen wel of ik dit wilde, maar toen ik vroeg of ze verwachte dat het pijn ging doen zei de tandarts dat het maar oppervlakkig was en ik altijd mijn hand mocht opsteken als het echt pijn ging doen. Mijn angst voor naalden was ook groter dan de angst voor mijn op dat moment. Na nog geen 5 minuten waren beide plekjes al wat geboort en gevult. Niks aan gevoeld. Het ligt er dus ook aan waar het gaatje zit en hoe diep hij is of je wel of niet gelijk voor verdoving zal kiezen, en je pijngrens natuurlijk. En die ligt bij mij vrij laag.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:48

Ik heb inmiddels ook al iets van 10 tot 15 vullingen geloof ik. Vroeger als kind rende ik gillend, brullend en huilend de behandelkamer uit, maar vandaag de dag ben ik heel chill bij de tandarts. De meeste problemen heb ik nog met het lampje wat zo fel schijnt :')

Ga gewoon ontspannen liggen, laat je verdoven en de tandarts doet de rest en daar voel je vrijwel niks van. Verdoving is even een klein en gemeen prikje, maar dat overleef je wel :j Ze hebben mij nog nooit gevraagd wat voor soort vulling ik wilde :P

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:52

Ik laat al mijn gaatjes zonder verdoving vullen. Het is niet fijn maar ik ben doodsbang voor de verdoving.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:07

Ik laat altijd met verdoving vullen. Ik ben al vrij angstig (lees, voor mijn gevoel panisch) als ik moet laten boren, en dan heb ik echt geen zin in dat het zeer doet. Zowel mijn moeder als mijn zusje hebben al eens een tandarts in hun vingers gebeten omdat het zeer deed en geweigerd werd te verdoven, en ik moet er niet aan denken dat ik dat ook doe (en waar die boor dan heen gaat vooral := ). De angst voor de pijn van het boren (want ik heb ook al eens gehad dat de verdoving bij mijn oude tandarts niet goed werkte) is voor mij genoeg om dat kleine prikje van de verdoving absoluut niet erg te vinden. Verdoving of niet, ik kan ook gewoon niet ontspannen in die stoel liggen, en als ik ook nog eens de angst heb dat het zeer doet, lig ik gewoon te trillen in die stoel, en dat is ook niet bevorderlijk voor wat de tandarts moet doen :j.

Vulling is voor mij gewoon wat de tandarts standaard gebruikt, hoewel ik ook wel verschil in kwaliteit van zetten heb gemerkt al. Oude tandarts was gewoon niet fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:14

Hier ook elke kies een vulling (of kroon).
Ik neem altijd verdoving omdat mijn kiezen gewoon erg gevoelig zijn. Moet ook altijd met sensitive tandpasta poetsen.
Het enige wat ik echt vervelend vind van gaatjes vullen is dat watje dat ze onder je tong stoppen :r
Er zijn tegenwoordig verdovingen die enkel de tand verdoven en niet meer ook je halve lip zodat je loopt te kwijlen :')
Verder vertrouw ik gewoon op de kunde van de TA.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:16

Ik heb net 2 tandarts afspraken achter de rug... ik had nog nooit gaatjes gehad, ook niet toen ik mn beugel had en ineens BOEM 6 gaatjes... :(

Toch 2x voor verdoving gekozen ondanks dat ik echt heel bang ben voor naalden. Ik had ook op google gekeken maar het is me zo mee gevallen na al die horror verhalen!

En fluiten met verdoving ziet er ook heel leuk uit haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:26

Ik heb mijn gaatje, voor het eerst na 21 jaar, zonder verdoving laten boren en vullen.

Het boren is op het laatste moment eventje heel erg vervelend, maar als jou tandarts oplet op jij je hand op steekt is dat redelijk goed te doen.

Na het boren voeld het heel erg raar en voordat ze gaan vullen doen ze er wat zuur in om het schoon te maken zodat de vulling goed blijft zitten. Ook dit is niet heel erg lekker, want dat voel je bijten.

Nadat de tand gevuld is voeld het nog een dag of 2 a 3 beurs aan maar daarna heb je er helemaal geen last meer van.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:28

_mexx_lady_ schreef:
Waarom direct verdoven om te boren?
Het voelt vervelend maar het valt echt goed mee! Die verdovingsprik is 10x meer vervelend dan het boren op zich.
Spreek uit ervaring, had een gaatje aan de achterkant van mijn voortand en dat zou pijn gaan doen en moest dus verdoofd worden. Sodejuu die prikken deden pijn! Later naar een andere tandarts geweest en die zei dat die prikken helemaal niet nodig waren!

Ik ben ook nooit verdoofd voor een gaatje, mijn tandarts is ook heel fijn, die boort en doet z'n ding en zegt dan pas ik heb een gaatje gevuld :)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:31

Ik heb er pas nog 2 laten vullen!
De verdoving voelde ik eigenlijk niets van! Echt niet :P
Ik voelde het boren nog steeds een beetje, geen fijn gevoel, maar uit te houden. Niet heel erg pijnlijk of zo.
Op het eind mocht ik mijn mond spoelen met water, liep het zo mijn mond uit omdat het verdoofd was :')

Maar ik denk dat het verschilt per persoon. De een die roept de verdovingsspuit is 10x vervelender dan het boren. Nou ik voelde echt niets van die spuit :') En het boren mét verdoving vond ik nog vervelender dan de verdovingsspuit, dus ik ben blij dat ik die heb genomen!

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:35

Hier altijd met verdoving!
Voel amper iets van de verdovingsprik en dus ook niet van het boren en vullen.

Alwiene

Sizzle schreef:
Hier ook elke kies een vulling (of kroon).
Ik neem altijd verdoving omdat mijn kiezen gewoon erg gevoelig zijn. Moet ook altijd met sensitive tandpasta poetsen.
Het enige wat ik echt vervelend vind van gaatjes vullen is dat watje dat ze onder je tong stoppen :r
Er zijn tegenwoordig verdovingen die enkel de tand verdoven en niet meer ook je halve lip zodat je loopt te kwijlen :')
Verder vertrouw ik gewoon op de kunde van de TA.

Mijn tandarts weet dat ik watten in mijn mond verschrikkelijk vind (terwijl ik het tik lopen de rillingen over mijn rug) dus die werkt gewoon zonder, dat kan best. Wat verdoven betreft scheelt het heel erg of je onder of boven moet zijn, boven kan je heel erg goed lokaal verdoven, maar onder is dat qua zenuwen dus niet mogelijk en zit je inderdaad met een halve verdoofde mond.

Ik laat eigenlijk altijd verdoven want ik heb een tandarts (vrouw) die supergoed kan verdoven en vrijwel pijnloos. Als ze maar rustig prikken en vooral de tijd nemen om die vloeistof in te spuiten hoeft verdoven helemaal niet echt pijnlijk te zijn hoor. Ik moest een keer boven verdoofd worden en ik zei dat ik zo bang was voor de prik in het gehemelte want daar had ik zulke slechte verhalen over gehoord. Toen heeft ze eerst op de een of andere manier vanaf de buitenkant van die kies verdoofd zodat ik die andere prik al helemaal niet meer voelde. _/-\o_

baszo17

ik heb 2 gaatjes gehad, beide zonder verdoving.
het doet mij echt geen pijn, ja als ze met dat boortje bij je zenuw zitten is het wel even gevoelig... maar dat is bloedprikken bij de dokter ook... :P

Als je wel verdoving doet voel je natuurlijk helemaal niks, maar die prik is zeer zeker gevoelig... kan je net zo goed zonder doen.

dan gaan ze vullen, voelt heel gek of er een bobbel op je tand zit haha, naar huis, uurtje niet eten en dan is alles weer goed XD niet te veel lezen op internet want je maakt je zelf gek met ontstekingen e.d wat 1 op de 100000000 voor komt XD

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:38

het hangt er vanaf hoe groot het gat is anders kan het echt wel pijn doen met boren zonder verdoving
ik ben afgelopen maandag heen geweest om 2 gaten te vullen met verdoving.. ik was eerst ook echt bang voor de prikken, vorig jaar moest mijn verstandskies eruit en moest dus wel verdoven dat is meegevallen
dat was onder, had nu boven gaten en idd nare verhalen over gehemelte verdoven heb er niks van gevoeld

Is het boren echt zo naar of valt dit mee met een verdoving? je hoort het geluid en verder niet echt..
Doet de verdovingsprik zeer? ik heb er niet zoveel van gevoeld
Welke soort vulling heb jij gekozen en waarom? ik heb niet zelf gekozen
Wat zijn de gevolgen van een vulling? geen idee
Laatst bijgewerkt door Valuna op 20-03-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:39

De verdoving voel je bijna niets van, maar ik vind het wel een enorm rot gevoel zodra je uit die stoel stapt dus mijn andere gaatjes zijn allemaal onverdoofd gedaan. Prettig is het niet, maar pijn doet het ook zeker niet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:41

De verdoving zelf doet niet zo'n pijn, maar vind een 'lamme' mond zo vervelend. Bovendien is je tandvlees beurs en dat voel je dan nog een paar dagen.

oh, avatar tweeling

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:46

Ik vind de verdoving vele male erger dan een gaatje laten vullen. Daarom hoef ik nooit een verdoving. Ik heb nog nooit pijn gehad zonder verdoving, vind het echt overbodig.