Zwanger zijn/baby midden in je opleiding, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Legoblokje

Zwanger zijn/baby midden in je opleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 18:25

Dames,

Wat ik mij afvroeg, aangezien er best veel jonge moeders zijn.
Hoe doen jullie dat, zwanger zijn en/of een baby hebben en midden in een opleiding zitten.

Is het haalbaar?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:02

Ik heb een kindje gekregen tijdens mijn opleiding, wel was dit een bewuste keuze al was ik sneller zwanger geworden dan we hadden verwacht. Ik volgde toen een verkorte deeltijdopleiding. Voor de uitgerekende datum heb ik de meeste stage uren gelopen en nadat mijn kindje was geboren moest ik nog 1,5 maand 2 dagen in de week stage lopen, dit ben ik 3 maanden na de bevalling gaan doen. De meeste theorie had ik al achter de rug en verder was het thuis studeren. Ik vond het meevallen maar dat komt denk ik ook omdat het een verkorte deeltijdopleiding was.

Legoblokje

Re: Zwanger zijn/baby midden in je opleiding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:07

Dat klinkt wel goed, en alsof je het makkelijk hebt gehad!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:37

De zwangerschap verliep tot 8 weken voor de uitgerekende datum goed en toen was het al zomervakantie. Was dat niet het geval dan had ik nog 2 maanden aan lessen gemist. Daarnaast leer ik makkelijk wat ook een voordeel is.
Ik heb ook vrouwen gesproken die besloten te stoppen met de opleiding omdat ze dat in combinatie met de zwangerschap niet trokken. Het is per vrouw, situatie en zwangerschap verschillend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:48

Ik heb uiteindelijk mijn diploma niet gehaald (HBO), ik moest ivm het aansluiten van de studieprogramma's steeds een cohort overslaan, onderwijsprogramma was net aangepast, een grote soepzooi :roll: en studeren met kinderen erbij is niet gemakkelijk, zeker studie icm voltijdse stage.
Als je het zelf kunt kiezen zou ik altijd kiezen om het na je diploma te doen. Het doet zeer dat mijn medestudenten ondertussen hun master erbij hebben gehaald en ik ongediplomeerd werk doe.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:49

Bij ons kondigde de spruit zich iets eerder aan dan we gedacht hadden. Ik zat in het laatste jaar van de pabo en heb met een joekel van een buik mijn lio gedaan. Dat was echt afzien en ik was ook niet in staat de lessen van het laatste half jaar te volgen.
Uiteindelijk met de hakken over de sloot mijn lio gehaald en toen de baby er eenmaal was mijn lessen (2 x in de week in de avond) afgerond en mijn scriptie geschreven.
Dat viel niet mee, baby weigerde de fles dus af en toe maar weer terug naar huis als manlief het niet meer wist en het is heel lastig om je te concentreren op een scriptie als je iedere 3 uur aan het voeden enz bent.

Maar ik ben reuze trots dat het me toch gelukt is en ik relatief gezien heel veel thuis was en er dus voor de kleine kon zijn

Groetjes kim

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:52

Ik werd in mijn laatste jaar zwanger. Heb vertraging opgelopen en ben afgestudeerd toen mijn dochter 8 maanden was. Ik vond het niet erg dat ik vertraging had, had ook best veel klachten tijdens de zwangerschap en dochter is 6 weken te vroeg geboren.
Ik vond het verder wel te doen hoor, op zich best prima, zwanger en studeren.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 08:05

Nog meer?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 08:08

Geen ervaring, maar ik zou zeggen, een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Beter eerst een papiertje als het kan....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 08:20

Hbo al in huis, werkte al en een master gestart. Bewust aan een kindje begonnen in het tweede en afsluitende jaar en snel zwanger. Eerste trimester was Ik doodmoe. Gelukkig viel dat in de vakantie dus niets hoeven missen. Tweede en derde trimester heel hard gewerkt om bij te blijven en met mijn masteronderzoek vooruit te lopen en vanaf week 37 verlof genomen. Dat was met de voorjaarsvakantie. In maart bevallen en eind maart zat ik weer in de boeken voor mijn onderzoek. Met kind en al naar mijn begeleider in Utrecht en steeds maar schaven aan het onderzoek. En daar moest heel wat aan gebeuren steeds, want volledige borstvoeding, ernstig slaaptekort en een huilbaby, maken dat ik niet het beste werk afleverde. ..
in augustus nog 1 module moeten volgen en het jaar erop in juni eindelijk afgestudeerd. ..

nee, ik vind het geen aanrader. Maar het is echt afhankelijk van je zwangerschap, herstel, kindje en zwaarte vd opleiding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:48

Niet zelf, wel bij een familielid. Die is nu zwanger, en volgt een BBL opleiding. Zij heeft moeten stoppen op haar werkplek omdat het niet ging ivm zwangerschapsmisselijkheid. Daardoor loopt ze nu flinke vertraging op. Ik zou er zelf niet voor kiezen, je weet nooit hoe een zwangerschap gaat lopen. Als ik naar mezelf kijk, ik heb ook een flinke tijd in de ziektewet gelopen tijdens mijn zwangerschap door bekkeninstabiliteit. Wanneer dit tijdens een studie was gebeurd was dit niet handig geweest.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:53

Hmm ik lees even mee
Ik hoor voor al hogere opleidingen ect, maar oud was je dan toen je zwanger raakte, en relatie?

Grt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:21

Horseland93 schreef:
Hmm ik lees even mee
Ik hoor voor al hogere opleidingen ect, maar oud was je dan toen je zwanger raakte, en relatie?

Grt!

Ik was 26 toen ik zwanger raakte van mijn oudste dochter en toen was ik tweedejaars studente HBO (met tot dan uitmuntende resultaten).

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:28

Ik was zwanger van onze oudste in mijn laatste jaar van de opleiding verzorgende (mbo)
Ik was in april uitgerekend en heb de theorie voor april afgerond.
Na de bevalling van hem ben ik in sept begonnen aan het laatste onderdeel wat ik nog moest afronden voordat ik mijn diploma in ontvangst kon nemen.
Ik moest nog 20 weken stage lopen,maar heb dat in 10 weken gedaan (ipv 2dagen in de week stage,heb ik 4 dagen stage in de week gelopen) Na die 10 weken heb ik mijn diploma in ontvangst mogen nemen.

Het was zwaar,maar ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik mijn diploma heb behaald.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:30

Gypsy schreef:
Geen ervaring, maar ik zou zeggen, een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Beter eerst een papiertje als het kan....

Je hebt ook zoiets als een ongelukje/ongepland.

Ik was september beginnen met een jaaropleiding voor de zorg toen ik eind november erachter kwam dat ik zwanger was. Na veel gesprekken besloten om toch te stoppen, aangezien ik eerder uitgerekend ben dan dat de opleidingen duurde en mij totaal niet lekker voelde. Ik denk/en lees dat dat heel erg verschillend is per persoon.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:37

ik was al lang klaar met mijn opleiding toen ik mijn kindjes kreeg
en weet uit vriendenkring dat het mogelijk is om mama te zijn en een opleiding te volgen...
maar ik weet ook dat je een goede zelf discipline moet hebben wil je dit voor elkaar krijgen en een partner/familie waar je op kunt rekenen

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:42

Ik denk dat waar een wil is is een weg!!! Vind welmoeten stoppen net stage door zwangerschaps misselijkheid klinken als eeb will die ver te zoeken is. Ik werk full time en kots als ik niet oplet alles meteen weer uit en ben al 18 weken zwangerschaps "ziek" in het normale leven kun je ook niet zomaar stoppen.

Opletten met eten vroeger je bed uit en dan pas .na je werk

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:46

soms heeft het niks met een "wil" te maken haha

mijn zusje is nu zwanger, maar zij is echt ziek :(
dagelijks naar de huisarts voor controle omdat ze geen voedsel/vocht binnen houd

dus ook daar zit verschil in he ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:49

Onze oudste was een verrassing toen we beide nog aan het studeren waren. Ik studeerde SPH was toen bezig met mijn laatste stage maanden in mijn derde jaar. Ik heb doorgestudeerd tot ik 8 maanden zwanger was en daarnaast ook nog zoveel mogelijk gewerkt op mijn oude stageplek (daar wel eerder mee moeten stoppen vanwege de doelgroep). Onze dochter is in de zomervakantie geboren, ik had eerst het ambitieuze plan om in september meteen weer te starten, dat werd natuurlijk niks (onze dochter is op 7 augustus geboren). Daarna geprobeerd om in februari een doorstart te maken maar van de opleiding moest ik dan maar snel stoppen met borstvoeding, niet dus. Uiteindelijk in september weer gestart toen onze dochter een jaar was, ik kon het toen makkelijk combineren omdat ik de opleiding vrij makkelijk vond en mijn moeder op kon passen.
Mijn man is gaan werken als docent toen onze dochter geboren was en heeft tussendoor zijn bachelor gehaald en daarna zijn eerstegraads bevoegdheid.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:06

Mendy1984 schreef:
soms heeft het niks met een "wil" te maken haha

mijn zusje is nu zwanger, maar zij is echt ziek :(
dagelijks naar de huisarts voor controle omdat ze geen voedsel/vocht binnen houd

dus ook daar zit verschil in he ;)

kunnen ik en je zusje elkaar de hand geven!!! elke dag urine controle elke dag op het randje

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:11

Ik heb een kindje gekregen vlak voor mijn examenfase. Ging prima samen maar ik heb ook vriend die zelfstandig ondernemer is en dus thuis kan blijven wanneer hij wil. Hij heeft mij veel geholpen. <3

Ik ben ook bevallen in de zomervakantie 28 Juli. Maar wel September weer begonnen met de opleiding.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:01

De ene zwangerschap is de andere niet en wat voor de een zwaar voelthoeft voor de ander niet zo zwaar te zijn.
Daarnaast is ook de ene baan (of studie) de andere niet.
Ik dacht ook lekker doorwerken en niet zeuren maar dat valt vies tegen. Ik ben met 24wk nog steeds zo moe als in de eerste weken, dat breekt ondertussen aardig op met een fulltime baan waarbij je niet even rustiger aan kunt doen.

Zelf zou ik zeggen, als je een keuze hebt, maak eerst je opleiding af en ga dan pas proberen zwanger te raken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:18

Horseland93 schreef:
Hmm ik lees even mee

Grt!

27 jaar was ik toen ik aan de opleiding begon, daarvoor al meerdere opleidingen gevolgd en afgerond. 28 toen ik beviel van mijn kindje en nu alweer bijna 9 jaar een vaste relatie met mijn vriend.

Mendy1984 schreef:
ik was al lang klaar met mijn opleiding toen ik mijn kindjes kreeg
en weet uit vriendenkring dat het mogelijk is om mama te zijn en een opleiding te volgen...
maar ik weet ook dat je een goede zelf discipline moet hebben wil je dit voor elkaar krijgen en een partner/familie waar je op kunt rekenen

Dat klopt helemaal, als je dit niet hebt dan is het imo bij voorbaat al erg zwaar ongeacht alles wat erbij komt en kan komen kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:20

En die laatste ook. En je moet geluk hebben dat je een makkelijke baby hebt.
Als je een gruwelijke krijserd hebt, dan valt het niet mee om savonds nog te studeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:55

o0eefje0o schreef:
Ik denk dat waar een wil is is een weg!!! Vind welmoeten stoppen net stage door zwangerschaps misselijkheid klinken als eeb will die ver te zoeken is. Ik werk full time en kots als ik niet oplet alles meteen weer uit en ben al 18 weken zwangerschaps "ziek" in het normale leven kun je ook niet zomaar stoppen.

Opletten met eten vroeger je bed uit en dan pas .na je werk

Daar kun je niks van zeggen. Er zijn genoeg vrouwen die kotsen tot ziekenhuisopnames toe.
Zelf zat ik met het probleem dat ik mijn drie dagen stage kon lopen (heb ik dus gedaan) maar ook twee dagen naar school moest... en dat ging dus niet! Zodra ik ook maar iets meer deed dan die drie dagen stage begon ik bloed te verliezen en kon ik weer twee weken met platte rust tot de rust in mijn lijf er weer was. Zoiets kun je dus ook nog hebben.