Moe, lusteloos en waarschijnlijk hartritmestoornissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Moe, lusteloos en waarschijnlijk hartritmestoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:37

Hallo allemaal,

Na lang twijfelen gooi ik het toch maar op Bokt. Ik ben er namelijk helemaal klaar mee.
Waar zal ik beginnen? Bij het begin dan maar?

In september afgelopen jaar ben ik begonnen aan een hele leuke studie: Sport, Gezondheid, Management.
Ik heb het er onwijs naar mijn zin: leuke mensen, leuke klas, leuke vakken, leuke lessen! Kortom: ik vind het daar ontzettend leuk!

In november 2013 zijn we, als onderdeel van de opleiding (kennismaking, mar ook oriëntatie) naar de Ardennen gegaan om daar 5 dagen te survivalen. Hier ben ik geen type voor en ging er met een beste dosis tegenzin heen, maar eenmaal daar bleek het hartstikke leuk te zijn! Helaas ook hartstikke koud.
Het enige wat ik daar heb gedaan, was trillen van kou. Overdag niet, want dan waren we aan het hiken, maar vooral wanneer we op de bivakplaats aan waren gekomen begon ik meteen met trillen. Er was geen kleden aan.
Altijd ben ik al een koukleum geweest, maar dit sloeg echt alles. Sinds deze 'week' heb ik het ontzettend snel koud en begin ik ontzettend snel te trillen.

December 2013.
Vlak voor de kerstvakantie hebben we een fitness les. Tijdens deze les is het de bedoeling dat je je anaerobe drempel gaat opzoeken. Dit natuurlijk onder ontzettend goede begeleiding.
Alles ging goed, tot ik op een hartslag van 200 kwam. Op dat moment nader je het eind van de test, denk je.
Vaak, als je een hartslag van 200 haalt, begin je al goed kapot te gaan. Echter, deze hartslag heb ik een minuut of 7 vastgehouden, tot hij naar 203 sprong. Dat was het moment dat mijn docent ingreep en ik moest stoppen met de test.

Even een sprong in de tijd.

De week voor de voorjaarsvakantie.
Ik heb de hele week een heel raar, drukkend gevoel gehad op mijn borst. Met vlagen.. Dat wel. Elke keer als ik mijn adem inhield of juist rustig probeerde te ademen en daarbij tot tien telde, ging het weer goed. Deze week ben ik ook ontzettend moe geweest. Hier begon de extreme vermoeidheid.
De maandag na de voorjaarsvakantie.
Iemand uit mijn klas moest het eerste uur lesgeven aan de klas. Te beginnen met een warming-up. Eerst rustig twee rondjes inlopen op een uitgezet veld. Helemaal prima! Dat houdt ik makkelijk vol!
Mooi niet dus. Na het eerste rondje zat ik op 195 en na het tweede rondje moest ik noodgedwongen stoppen met een hartslag van 200, omdat ik totaal niet goed werd. Wel had ik netjes gegeten 's ochtends, iets wat ik overigens nooit oversla.
Toch die maandag de huisarts maar even gebeld. De woensdag erop kon ik komen.
Diagnose afgaande op mijn verhaal: hartritmestoornissen.
Heel vervelend allemaal, maar kan ik mee leven. Voor verder onderzoek moet ik binnenkort naar de cardioloog.

Toch begin ik steeds vermoeider te worden, lijkt het wel. Daarnaast ontzettend lusteloos. Ik heb totaal geen honger, zelfs niet in het eten wat ik zelf maak of wat ik lekker vind.
Mijn hart is momenteel wel redelijk rustig. Alleen sport ik nu veel minder/voorzichtiger, op advies van de HA.

Maar waar ik nu echt (letterlijk) ontzettend moe van word, is die extreme vermoeidheid. Zo erg heb ik het al een tijd niet meer gehad. Daarnaast duurt het nu al drie weken. Na drie weken zou je toch wel redelijk uitgerust moeten zijn, toch?
Ik moet twee keer per week 's ochtends om 6 uur opstaan en twee keer per week 's ochtends om 7 uur opstaan. Normaal gesproken ging ik dan om elf uur, half twaalf op bed. De slaap die ik dan had, kon ik prima handelen. Meer had ik niet nodig. Nooit gehad ook.
Nu sta ik dus om 6 of 7 uur 's ochtends op en ben ik rond 2 uur, half 3 in de middag bek af. Moet ik echt zitten/liggen. Niet dat ik dan kan slapen, maar alleen het liggen laadt me weer een beetje op voor de rest van de dag/avond.

Wie o wie weet wat ik hier aan kan doen? Mijn slaap pakken die mijn lichaam zegt nodig te hebben? Of juist mijn gewone slaappatroon weer oppakken? Ik heb namelijk beide een anderhalve week geprobeerd (kun je dan al resultaat merken?), maar merkte geen resultaat.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:51

Ik herken mijzelf heel erg in jouw verhaal, eng gewoon. De vermoeidheid, het niet goed worden bij inspanning, koukleumen en de torenhoge hartslag bij inspanning :n

Luister naar je lichaam en pak de rust die het zegt nodig te hebben. Beter is op dit moment waarschijnlijk om even helemaal niet te sporten en het onderzoek bij de cardioloog af te wachten. Vertel hem/haar eerlijk je hele verhaal en mocht de cardioloog in eerste instantie zelf niet met een inspanningstest en echo komen, eis dat dan.

Bij mij was het goed mis het het hart. Hoeft bij jouw niet zo te zijn maar wees je er wel bewust van. Wees vooral voorzichtig met inspanning voor je bij de cardioloog bent geweest. Inspanning is namelijk niet altijd goed.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:25

Ik moet inderdaad een ECG laten maken.
Het gekke is dat ik er de afgelopen week niet elke dag last van heb gehad. Het is zo dat ik eens, misschien twee keer per week last heb van een torenhoge hartslag en dat ik echt niet goed word. Maar dat is maar eens, misschien twee keer per week, 1x die dag heb.

Koukleumen heb ik altijd al gehad :D
Maar sinds de Ardennen toch merkbaar erger geworden..

Ik ga ook vanaf vandaag een dagboek typen of er iets is gebeurd of niet en hoe de dag is verlopen wat betreft mijn gezondheid.

Dank voor je reactie! Gaat het nu weer beter met je hart?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:34

moelly schreef:
Dank voor je reactie! Gaat het nu weer beter met je hart?

Sja, mijn hart wordt helaas nooit meer beter, mijn hartziekte is progressief ;(
Maar sinds ik weet wat er mis is (hartspierziekte genaamd ARVC) heb ik mijn leven wel zo aangepast (eigenlijk aan moeten passen) dat mijn hart zo min mogelijk problemen kan veroorzaken. Met mijn lichamelijke gesteldheid gaat het daardoor gelukkig wel beter maar goed zal het nooit meer worden.

Ik heb ook niet altijd last, dat zegt vrij weinig. Dagboek bijhouden is wel handig ja, kun je dat meenemen naar de cardioloog. En ook voor jezelf handig, misschien dat je zelf ergens een lijn in kunt zien +:)+

MarlindeRooz

Re: Moe, lusteloos en waarschijnlijk hartritmestoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:36

Een vriendin van mij heeft precies dezelfde klachten en daar zijn ze er na 4!!! jaar achte dat ze een hartritmestoornis heeft... Die moet geopereerd worden.

Ik hoop dat het bij jou iets is waar wat aan gedaan kan worden!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:41

Laat ook je schildklier checken.
Vervelend in ieder geval! Ik heb ook een tijd last gehad van ritmestoornissen, maar bij mij is het weer hersteld (kwam na een langdurige ziekte).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:41

Pff ik hoop dat ze iets kunnen vinden.

Ik had zelf een tijdje geleden ook last van hartkloppingen/ritme stoornissen. Maar dat is over gegaan sinds ik vitamine d slik. Bleek zware te kort hebben. Hopelijk is het bij jou ook zo iets simpels.

Mijn zusje is al haar hele leven hartpatiënt. En kreeg laatste tijd ook weer van die vermoeidheid klachten en weer hart ritme stoornissen. En ze bleek ook gelukkig vitamine d te kort te hebben.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:42

Bedankt voor de reacties!
Ik pak in ieder geval de rust die mijn lichaam zegt nodig te hebben.
Natuurlijk hoop ik ook dat het niks is, maar als ik er zo last van heb, zal het wel niet niks zijn :+
Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:43

Ik hoop voor je dat het niks ernstigs is :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:45

@Broccoli, goed dat je het zegt! Ga ik ook even laten nakijken inderdaad!
@love_western, heb even snel gegoogled, maar dat zou het bij mij ook kunnen zijn inderdaad! Ik hoop inderdaad dat het zoiets 'simpels' is! Maargoed. Ik maak me er niet veel zorgen om, het zit me alleen vreselijk in de weg en het beperkt me op het moment enorm.

Nogmaals bedankt voor de reacties! En ik houd jullie op de hoogte!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:49

Ik weet hoe vreselijk is als je zo lusteloos en moe voelt, dacht heel lang dat ik mezelf aanstelde, maar blijkt dat ik een trage schildklier heb.
Hoop dat het bij jou ook niks ernstigs is, al klinkt een hartritme stoornis wel heel erg eng.
Bij mij is moeheid na een paar weken wel weer minder geworden, was ook een beetje het nare weer enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:09

Ik maakte mij er toen wel behoorlijk zorgen om. Ook omdat bij ons hartafwijkingen in de familie zit. Maar ik was ook heel moe. Continu koud. Kachel stond soms wel op 22 graden. En lag alsnog onder 2 dekens en op een elektrische deken.

Van B12 te kort kun je trouwens ook zulke klachten krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 07:19

Heel herkenbaar. Ik pak m'n rust wel. Veel van m'n vrienden vinden mij een beetje een saaie oude muts geworden. Maar ik kan gewoon niet meer en en. Het is nu of of. Die overgang is niet van de ene op de andere dag gegaan maar heb wel echt moeten leren om niet over mijn grenzen te gaan.
Soms gaat het een tijdje goed en dan opeens is de enorme vermoeidheid er weer. Zonder dat ik iets anders heb gedaan.
Als ik ben sporten en ik voel m'n hartslag onrustig zijn of hij schiet opeens in de stress dan stop direct. Het is een gevoel wat ik direct herken anders dan wanneer hij gewoon omhoog schiet.
Wat bij mij wel heeft geholpen is een gluttenvrij dieet. Vraag me niet waarom en hoe maar het hele gebeuren is een stuk stabieler sinds dien. Maar het neemt niet weg dat ik niet kan wat anderen om me heen doen. Ik kan mij dus niet over mijn vermoeidheid heen zetten. Moe is ho.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 09:45

Jennyj01 schreef:
Heel herkenbaar. Ik pak m'n rust wel. Veel van m'n vrienden vinden mij een beetje een saaie oude muts geworden. Maar ik kan gewoon niet meer en en. Het is nu of of. Die overgang is niet van de ene op de andere dag gegaan maar heb wel echt moeten leren om niet over mijn grenzen te gaan.
Soms gaat het een tijdje goed en dan opeens is de enorme vermoeidheid er weer. Zonder dat ik iets anders heb gedaan.
Als ik ben sporten en ik voel m'n hartslag onrustig zijn of hij schiet opeens in de stress dan stop direct. Het is een gevoel wat ik direct herken anders dan wanneer hij gewoon omhoog schiet.
Wat bij mij wel heeft geholpen is een gluttenvrij dieet. Vraag me niet waarom en hoe maar het hele gebeuren is een stuk stabieler sinds dien. Maar het neemt niet weg dat ik niet kan wat anderen om me heen doen. Ik kan mij dus niet over mijn vermoeidheid heen zetten. Moe is ho.

Heb jij ook een diagnose?
Voor je moe zijn of je onzuivere hartslag?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:00

Heb je al bloed laten onderzoeken? Ik heb me ook een tijdje slecht gevoeld. Had ook een raar gevoel op mijn borst. Maar bleek ijzertekort te zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:13

Ja ik heb hartritmestoornissen en een aangeboren niet goed sluitende klep. Misschien zou het handiger zijn om te laten opereren maar op de een of andere manier heb ik daar geen zin in. Ben ook al jaren niet meer bij de cardioloog geweest. Ik wil gewoon niet als patiënt door het leven. Mijn vader is een van de eerste mensen met een kunstklep in Nederland. Hij is gezonder dan wie dan ook maar ja wel hartpatiënt. Hoop dat het over een aantal jaren op een wat simpeler manier kan dmv een kijkoperatie of zo.
Maar ik heb niet het idee dat het slechter wordt. Zoals het nu is is het eigenlijk altijd geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:16

love_western schreef:
Pff ik hoop dat ze iets kunnen vinden.

Ik had zelf een tijdje geleden ook last van hartkloppingen/ritme stoornissen. Maar dat is over gegaan sinds ik vitamine d slik. Bleek zware te kort hebben. Hopelijk is het bij jou ook zo iets simpels.

Mijn zusje is al haar hele leven hartpatiënt. En kreeg laatste tijd ook weer van die vermoeidheid klachten en weer hart ritme stoornissen. En ze bleek ook gelukkig vitamine d te kort te hebben.

klopt,vitamine en mineralen gebrek kan dat zeker veroorzaken.
Ook een tekort aan magnesium bijvoorbeeld.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 11:35

Bedankt voor de reacties en tips! Ik ga na aanleiding van jullie reacties er maar even voor staan om mijn bloed te laten onderzoeken. Lijkt me wel een goede inderdaad. Ijzer tekort zat ik ook al aan te denken..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:51

UPDATE:
Ik ben gister een paar keer niet goed geworden. Licht in mijn hoofd en even later hele lijf, gevoel dat ik moet flauwvallen, een hart wat opeens heel hard en snel klopt, erg benauwd en een constante moeheid. Heb het gevoel dat ik per dag minder energie heb, ondanks het feit ik erg veel slaap.
Gisteravond nog naar de dokterswacht geweest omdat we het niet vertrouwden.
Niks gevonden, enkel een te hoge bovendruk (180).
Op naar woensdag: ECG!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:58

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:05

Bij mijn weten ben ik gezond maar als ik om 6 uur moet opstaan kun je me ook om drie uur 's middags opvegen. Soms is zelfs 8,5uur slaap niet genoeg om de hele dag fit te blijven. Ik merk wel dat als ik de hele dag 'door' ga ( opstaan, hond uitlaten, naar werk, groot rondje met de hond, naar paard fietsen etc etc ) ik wel fitter blijf. Maar zodra ik ga zitten gaat t lampje uit en dan maakt t niet uit of ik een drukke of rustige dag heb en genoeg geslapen heb. Ik probeer dan ook alles op hetzelfde energielevel te doen totdat ik echt klaar ben met alles wat moet die dag en bewust daarna rust neem. Wellicht zou je ook zo je dag wat kunnen plannen? Of ben je echt aan het einde van je latijn om drie uur 's middags?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:14

Ik ben hieraan (hartritmestoornissen) geopereerd in 2012. Heb er helaas nog steeds last van.
Ik had ook heel veel last van vermoeidheid. Zo erg dat ik op gegeven moment maar 1 les maximaal op een dag volgde, omdat ik anders kapot was. Bleef het liefst de hele dag in m'n bed liggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd al een slechte slaper ben geweest.
Ik heb toen echt flink wat stappen terug moeten nemen. Ipv laat gaan slapen in de weekende, en veel feesten, ging ik om 10 uur naar bed en kwam er om 8 of 10 weer uit. Nog steeds niet uitgerust.
Als ik jou was, zou ik toch echt rustig aan gaan doen, waar mogelijk.

Hopelijk wordt er woensdag wat meer duidelijk. En gaat het bij jou net zo vlot als dat het bij mij is gegaan.
Ik kwam in eind december/begin januari bij de cardioloog, en werd begin mei geopereerd.

Heel veel sterkte komende dagen! Je mag trouwens altijd pb'en als je iets wilt weten oid ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:23

Bedankt voor de lieve reacties!
Normaal gesproken ga ik zowel doordeweeks als 's weekends rond twaalf uur, half een op bed. Dan moet ik er vaak elke dag, behalve zondag om 7 uur weer uit. Heb ik nooit problemen mee gehad. Nu ga ik, als het even kan, om half tien op bed en dan moet ik er dus weer om 7 uur uit.

En dan ben ik dus echt 100% op om drie uur. Vaak al eerder. Totaal geen energie en de energie die ik per dag heb, lonkt ook per dag af te nemen.

Maargoed. We blijven optimistisch! Op naar woensdag!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:26

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:26

Houdt er wel rekening mee dat op de ECG ook niks te zien kan zijn. Heb er echt 20-50 gehad in totaal, en er is serieus op een ECG nog nooit iets uit gekomen. Nouja, alleen toen ik een kastje mee kreeg voor een week zodat ik op de "goede" momenten zelf kon opmeten