Ervaringen gevraagd: gebroken en gekneusde ribben

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Ervaringen gevraagd: gebroken en gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:39

Hallo bokkers,

Gisteravond een ongelukje op stal gehad, overigens niet door eraf te vallen. Dit met als gevolg twee gebroken ribben en de rest rondom flink gekneusd. Nu flink aan de pijnstillers, maar vroeg mezelf af wat ervaringen zijn van andere mensen? Hoe snel was je weer een beetje mobiel enzo?

kejen

Re: Ervaringen gevraagd: gebroken en gekneusde ribben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:03

Ik had 2 gebroken ribben door een trap. Is in november gebeurd. Met bepaalde oefeningen zoals situps voel ik het nog steeds.
De ergste pijn was binnen een week weg, daarna nog wel een week of 2 a 3 gelopen met aardige pijn!

Hoe is het gebeurd? Beterschap!
Tip: probeer regelmatig diep adem te halen, hoeveel pijn het ook doet! Dan voorkom je een infectie.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:49

Het is in de stal gebeurd met een pony pakken. Ging rondjes draaien en ik draaide mee, maar stuitte toen op een betonnen voerbak die niet meegaf. In ieder geval goed om te horen dat de ergste pijn na een week minder wordt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:52

Hier in juli 3 ribben gekneusd, tevens ook alvleesklier en lever gekneusd tegelijkertijd, maar eigenlijk was ik na een week of 3 weer in staat om veel/alles te doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:53

Hier enkele gekneusde en een bij operatie gebroken rib..

Dat mijn gezicht aan gort lag, bond, blauw en opgezwollen, gehecht en volgepropt met watten kon me niet deren.. Maar die ribben?!

Lachen deed pijn, niezen deed pijn, hoesten deed pijn en ja ook ademen deed pijn..
Ik ben zeker een maand tot twee maanden flink beurs geweest, de echte gemene pijn heeft zo'n twee weken geduurd. De gebroken rib kan nu nog zeer doen als er een flinke pak kou tegen slaat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:58

Met mijn gebroken rib heb ik zeker 4 weken met pijn gezeten. Maar ik heb niet de tijd genomen om goed te herstellen... Resultaat was dat ik na 6 maanden op mijn donder heb gekregen door de dokter :+ Mijn advies: Goed rusten, niet direct teveel willen en naar je lichaam luisteren.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:05

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Vooral dat rustig aan doen is een grote uitdaging want dat komt niet in mijn woordenboek voor.

Hoe deden jullie dat trouwens met slapen?

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:16

Nou misschien ben ik een watje maar ik heb enige tijd geleden een trap van mijn paard vol in mijn ribben gehad, niets gebroken, maar wel bont en blauw en een aantal ribben zwaargekneusd. Ik heb echt superveel pijn eraan gehad en pas na drie maanden kon ik weer op het paard stappen. Ben wel gewoon blijven werken (kantoorbaan) want dat kon niet anders, maar ik vind het nog steeds niet prettig als er iets op die kant van mijn ribben drukt (en het is nu drie jaar geleden ofzo).

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:23

Meestal zijn gebroken ribben minder lang pijnlijk dan gekneusde ribben.
Ik had afgelopen zomer een aantal ribben gebroken na een trap van een paard (niet eens mijn eigen paard :roll: ). De pijn was met een aantal weken weg en ik kon alles weer. Maar toen ik afgelopen december een stuk hek heel hard tegen mij aankwam, hoorde ik weer krak en heb ik weer een aantal weken op dezelfde plek pijn gehad :\

Met slapen nam ik in het begin advil (ibuprofen) en na een aantal dagen paracetamol 1000mg per keer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:33

Ik heb op mijn 15 een trap op mijn ribben gehad en daar heb ik nog steeds last van. :+
Ze dachten toen dat het enkel gekneusd was maar een jaar geleden bleek dat het gebroken geweest is en niet mooi terug gegroeid is... :+
Nu heb ik met sommige bewegingen of na zwaardere belasting opnieuw een periode last helaas...

Goed rusten. :) Geef het tijd.. :) Ribben hebben de neiging traag te genezen omdat je ze niet echt volledig kan immobiliseren. :) Ook niet als je rustig aan doet.. (immers bij elke ademhaling beweeg je dat gedeelte al)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:37

sjaslique schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Vooral dat rustig aan doen is een grote uitdaging want dat komt niet in mijn woordenboek voor.

Hoe deden jullie dat trouwens met slapen?

Ik heb 2 ribben gebroken na een val op een cross hindernis en heb een maand zittend op de bank geslapen omdat op mn rug te pijnlijk was. Werd toen ook nog verkouden :+ das niet grappig

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:44

Ayasha schreef:
Ik heb op mijn 15 een trap op mijn ribben gehad en daar heb ik nog steeds last van. :+
Ze dachten toen dat het enkel gekneusd was maar een jaar geleden bleek dat het gebroken geweest is en niet mooi terug gegroeid is... :+
Nu heb ik met sommige bewegingen of na zwaardere belasting opnieuw een periode last helaas...

Goed rusten. :) Geef het tijd.. :) Ribben hebben de neiging traag te genezen omdat je ze niet echt volledig kan immobiliseren. :) Ook niet als je rustig aan doet.. (immers bij elke ademhaling beweeg je dat gedeelte al)

Hier nog zo een. In 2006 een paard bovenop mij gehad. Acht dagen in een Pools ziekenhuis gelegen waar duidelijk werd dat ik een rib gebroken en een hoop ribben gekneusd had, mijn milt was ook gescheurd. In NL aangekomen even langs de dokter gegaan en ja hoor, mocht zeker 3 maanden niet rijden.

Ribben doen nu nog steeds wel een pijn. Inderdaad na zware belasting of een rare beweging. Ik heb liever ook niet dat iemand het aanraakt.

Afgelopen oktober met een stoeipartijtje een knie op mijn borstbeen gehad. Heeft ook weken geduurd voordat de pijn minder was en daar zit nu een dikke knobbel op.

Conclusie: ben voorzichtig met je ribben en geef ze voldoende rust, anders blijft de ellende je achtervolgen! Beterschap!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:51

Ik heb vorige zomer 2 ribben gebroken, 1 flink gekneusd, sleutelbeen gebroken en mijn tussenwervelschijf van mijn nek verschoven.
Ik wilde wat pakken stro de hooizolder optillen en ben van de ladder gevallen van 3 meter hoogte.

De eerste 2 weken waren extreem pijnlijk, mede ook doordat ik weinig rust kon pakken. Al met al heb ik er 15 weken echt last van gehad.
Ik had het niet slechter uit kunnen mikken, want mijn ouders waren op vakantie (niets verteld omdat ik hun vakantie niet wilde verpesten) en mijn man werkt die periode altijd 2x 4 weken in het buitenland en hij was net vertrokken voor 4 weken.
En het is echt 2 dagen voor de start van de zomervakantie gebeurt, dus zat heel de dag alleen met 2 jonge kinderen. Ik heb gelukkig veel hulp van vrienden en collega's gehad en veel in de tuin gezeten/gehangen :D

Ik heb tramadol gehad als pijnstilling, maar ik werd daar helemaal high van. Ik vond dat dus een enge combi zo met de kindjes. Ik heb toen ibuprofen en paracetamol geslikt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-03-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:51

Sanny_lief schreef:
Ribben doen nu nog steeds wel een pijn. Inderdaad na zware belasting of een rare beweging. Ik heb liever ook niet dat iemand het aanraakt.

Dat heb ik dan gelukkig weer niet. Wel als ik intensief gesport heb dat ik toch last heb van die plek, alsof er ruimte te kort is :+

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:55

Winged schreef:
Sanny_lief schreef:

Dat heb ik dan gelukkig weer niet. Wel als ik intensief gesport heb dat ik toch last heb van die plek, alsof er ruimte te kort is :+

Nee bij mij voelt het echt beurs na flink sporten. En ik kan tot grote frustratie van manlief de boel daar af en toe kraken. Dan zie je hem wit wegtrekken hoor! :o

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:57

Mijn vader heeft vorig jaar een ongeluk gehad en heeft daarbij een rib gebroken. Heeft hij niet eens gevoeld -waarschijnlijk aangezien de rest een stuk pijnlijker was-.
Ik heb een aantal jaren terug een kneuzing gehad, dat was vrij lang pijnlijk vergeleken met mijn andere kneuzingen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 13:09

Nou de breuken voel ik wel degelijk, regelmatig schuift het bot over elkaar. Plus er zit ook nog een fikse kneuzing. Heb paracetamol gecombineerd met naproxen en als het niet voldoende helpt moest ik ook over op tramadol o.i.d.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:11

sjaslique schreef:
Nou de breuken voel ik wel degelijk, regelmatig schuift het bot over elkaar. Plus er zit ook nog een fikse kneuzing. Heb paracetamol gecombineerd met naproxen en als het niet voldoende helpt moest ik ook over op tramadol o.i.d.

Hier voelde ik het ook schuiven/bewegen. Mijn huid was ook nog eens volgelopen met bloed van bloeduitstortingen. Er heeft lang een zwarte plek gezeten die gelukkig weg getrokken is.

Tramadol reageerde ik erg heftig op, dus let er wel op mocht je daar mee gaan beginnen. Ik ben er zelf mee gestopt, omdat ik er op dat moment alleen voor stond met twee kleine kinderen en ik het niet verantwoord vond.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:14

Mijn zwevende ribben gebroken. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen eerst, omdat mijn mild ook in de gevarenzone zat. Ongeveer 2 weken plat gelegen, daarna rustig aan weer begonnen en naar 5 weken weer rustig begonnen met paardrijden. Moest wel 6 weken lang pijnstillers gebruiken, omdat ik anders scheef ging lopen en ze bang waren dat het ook scheef ging groeien.

Beterschap!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:19

Ik weet niet hoe het komt dat veel mensen zeggen dat gekneusde ribben meer en langer pijn doen dan gebroken ribben. Heb allebei meerdere keren gehad en de breuken waren qua genezing helaas langduriger.

Heb vorig jaar helaas wel mijn eigen record verbroken met 6 gebroken ribben. Een rib had mijn long aangeprikt en ik heb 9 dagen in het ziekenhuis mogen vertoeven. Ben zeker een half jaar aan het revalideren geweest.
Ik heb er nu geen last meer van maar heb het dan ook flink de tijd moeten geven om te genezen.

Heb langere tijd een combinatie van tramadol, ibuprofen en paracetamol geslikt. Ook na thuiskomst deed ik niets anders dan slapen. Ben zo snel het kon van de tramadol afgestapt om weer een beetje bij de mensen te komen.

Neem je rust en adem inderdaad meerdere keren per dag flink door ook al doet dat heel veel pijn. Als je dat niet doet heb je kans op een longontsteking en dan ben je verder van huis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:20

Sanny_lief schreef:
Nee bij mij voelt het echt beurs na flink sporten. En ik kan tot grote frustratie van manlief de boel daar af en toe kraken. Dan zie je hem wit wegtrekken hoor! :o

:j Same here, en dan wordt het van tijd ook terug blauw... :x
heeft ook erg lang geduurd eer de blauwe plek daar weg was (moet wel zeggen dat de tik hard genoeg was dat er ook een wonde zat, alsof mijn huid "geknapt" was oid)

Aanraken heb ik ook nog steeds niet graag (ben erg beschemend naar die ribben toe. :') ) omdat een verkeerde aanraking niet eens hard hoeft te zijn om me weer een paar weken met pijn te hebben zitten..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:40

Percy schreef:
Ik weet niet hoe het komt dat veel mensen zeggen dat gekneusde ribben meer en langer pijn doen dan gebroken ribben. Heb allebei meerdere keren gehad en de breuken waren qua genezing helaas langduriger.
Ik begrijp dat ook niet dat sommigen zeggen dat breuken minder erg zijn dan kneuzingen.. Breuken hebben in alle gevallen een langere herstelperiode.

Vorig jaar van het paard gevallen en o.a. mijn ribben gekneusd. De radiologen waren blij verrast dat ik geen ribben gebroken had, want had bij de val ook een klaplong en ingescheurde milt opgelopen.
Van die milt had ik nog het meeste last.. ;(

Maar omdat ik een slechte stilzitter ben, was ik na twee weken rust al weer aardig mobiel. Het duurde wel 5 weken voordat ik me enigzins weer aan iets actiefs waagde.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:47

Mijn vriend heeft gekneusde ribben en een klaplong gehad. Die klaplong is vanzelf weer teruggegaan, hij was eigenwijs en nam geen pijnstilling waardoor hij ging hyperventileren en daar niet echt van opknapte.

Na ongeveer 8 weken had hij bijna geen last meer en is hij weer gaan sporten. Maar hij had wel flink lang last met hoesten, diep ademhalen, en als ik met mijn lompe gedrag even leunde op zijn borstkas... :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:53

Fred_Kroket schreef:
Mijn vriend heeft gekneusde ribben en een klaplong gehad. Die klaplong is vanzelf weer teruggegaan, hij was eigenwijs en nam geen pijnstilling waardoor hij ging hyperventileren en daar niet echt van opknapte.

Na ongeveer 8 weken had hij bijna geen last meer en is hij weer gaan sporten. Maar hij had wel flink lang last met hoesten, diep ademhalen, en als ik met mijn lompe gedrag even leunde op zijn borstkas... :')

Mij is op het hart gedrukt wel pijnstilling te nemen om zo diep mogelijk te kunnen ademen en goed door te kunnen ademen. Dit is beter voor je longen en als je continue heel oppervlakkig adem haalt heb je kans op longontsteking.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:53

Ik ben net hersteld van gekneusde ribben, kwam door val van mijn paard. Heeft zo'n 4 weken geduurd. Behoorlijk veel pijn gehad en ben een paar keer behandeld door de chiropractor, dat heeft wel erg goed geholpen waardoor genezingsproces sneller ging.

Sterkte met je ribben!!