NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:37

He.

Nederlanders zijn over het algemeen te dik.
Persoonlijk lijkt het mij vreselijk om zwaarder dan 75 kilo te wegen. (na je vriend/man toe en voor ziektes)
Ik woog zelf 73.5 en ik ben 1.65. Dus te zwaar. Ook niet gek met mijn eerdere eet stijl.
Maar door het dieet topic hier op bokt ben ik helemaal gaan veranderen. Naar een gezond eet patroon. 3x per dag eten en gezonde tussen doortjes en in het weekend een keer wat lekker. (vandaag helaas naar de Mac)
Maar door gezonder te leven val ik af. Ik dieet niet! Maar toch is merendeels van Nederland te zwaar. (en leeft ongezond)

Hoe gaan de mensen die dus zwaarder zijn dan 75 kilo hier mee om? Misschien een hele botte en ook wel een pijnlijke vraag.
En waarom is merendeels van Nederland te zwaar?
Als je te zwaar bent heb je snellere kans op ziekten, (dure) medische hulp nodig.
Nu heb ik het niet over slank of dun zijn. Ik heb het over het ongezond leven.. En daar door te zwaar worden. Het te zwaar zijn is misschien nog niet zo erg.. Maar het ongezonde leven is denk ik het ergste.
De medische zorg wordt duurder... Ik vindt dat niet zo gek dat je zelf moet betalen als je zelf geen gezonde levenstijl wilt opbouwen.

Hoe denkt bokt hier over?
Hoe zwaar zijn jullie en hoe gezond leven jullie?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:39

Te zwaar zijn hoeft niet altijd te komen door ongezond leven. En als je zwaarder bent, dan is dat zo. Vind je topic nogal veroordelend eerlijk gezegd..
Het is niet altijd zo dat als je zwaarder bent, dat je dan ook ongezond leeft

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:40

Kan best, ik hou mij er niet mee bezig, als ik zo in de omgeving kijk, valt het best mee met mensen met overgewicht.

Of ik gezond leef, nou, dat zal wel meevallen, ik werk best wat naarbinnen elke dag. Ik weeg denk ik iets onder de 50 kg, dat was iedergeval de laatste keer dat ik mij heb
gewogen, weet niet hoe het nu is. Sommige broeken zijn minder strak geworden (zaten eerst erg strak), du iets afgevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:42

pluisje88 schreef:
Te zwaar zijn hoeft niet altijd te komen door ongezond leven. En als je zwaarder bent, dan is dat zo. Vind je topic nogal veroordelend eerlijk gezegd..
Het is niet altijd zo dat als je zwaarder bent, dat je dan ook ongezond leeft

Dat zeg ik ook. Ik bedoel echt het ongezonde leven en daardoor te zwaar bent. Met na druk op ongezonde levenstijl.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:43

Nogal raar om een grens te leggen bij 75kg. Prima, jij bent 1.75, maar iemand van 1.80 heeft met 75kg een heel andere verhouding.
Ik vind je topic ook een hele nare bijsmaak hebben. Overgewicht hoeft geen ongezonde leefstijl te betekenen... En iemand met een mooi gewicht kan een hoog cholesterol hebben en dichtgeslipte vaten, diabetes en de hele troep.

MarlindeRooz

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:46

Ik ben 1.80 (178,5 :roll: ) en ik was met 74/75 kilo echt te dik.
Zelf zou ik 64 willen wegen. :)
Zit nu al op -5 vanaf 75 dus.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:46

Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden en dat kun je ook niet verwachten van elkaar. Ik vind het eerlijk gezegd ook een raar topic.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:47

secricible schreef:
Nogal raar om een grens te leggen bij 75kg. Prima, jij bent 1.75, maar iemand van 1.80 heeft met 75kg een heel andere verhouding.
Ik vind je topic ook een hele nare bijsmaak hebben. Overgewicht hoeft geen ongezonde leefstijl te betekenen... En iemand met een mooi gewicht kan een hoog cholesterol hebben en dichtgeslipte vaten, diabetes en de hele troep.

Die ondertoon voelde ik óók. vandaar ook mijn reactie. Normaal reageer ik nooit op dit soort topics. Ik val helaas volgens de normen van de ts in heel erg ver overgewicht en ja ik voel me aangevallen door deze ondertoon, ik denk dat ik gezonder leef dan menig geen met het gezonde gewicht zoals je noemt...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:48

Ik ben momenteel 74.5 kilo, tijdje terug woog ik 77 kilo.
Ik probeer ook langzaam aan wat gewicht te verliezen, niet omdat ik te zwaar ben maar omdat ik mijn lichaam niet (meer) mooi vind opdit gewicht.
Ik ben 1.75 dus op zich kan het prima, ben redelijk in 'proportie' maar dan nog.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:48

MarlindeRooz schreef:

Ik ben met 1.81(,5 :))) en 76,5/77 kilo prima op gewicht (75 zou idealer zijn, maar ik woog 79, na gezonder eten is dit beter) en 64 is denk ik echt te licht hoor. Dat is een gewicht voor iemand van 1.70m ofzo...

Ik vind dit topic ook een nare ondertoon hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:51

Ik ben altijd heel slank van bouw geweest dus met 64 kilo zou ik mooi dun zijn. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:51

De grens bij 75 leggen vind ik een beetje vreemd, maar ik snap je wel.

Als mensen door hun leefstijl te dik zijn, dan is het risico op ziektes groter. Hierdoor legt deze persoon meer druk op de zorg (gemiddeld gesproken) en kost dus meer. Je kunt dan zeggen dat het je eigen keuze is, maar hier ben ik het niet mee eens. Je leeft ongezond, waardoor je meer zorgkosten hebt, die de Nederlandse samenleving gezamelijk draagt. Een gezond iemand betaald dus mee aan de gevolgen van jou leefstijl. Ik heb het idee dat mensen zich daar nooit zo bewust van zijn.

Natuurlijk wordt niet iedereen die dik is ziek, maar ik praat hier over gemiddelde en over het algemeen. Er zijn altijd uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:52

Er zit dus helemaal geen ondertoon aan hoor.
Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen ongezond leven. En hoe ze daar mee om gaan.

Ik ben zelf ook te zwaar,

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:54

Omdat mensen gewoon graag "lekker" en goedkoop snacken of omdat ze vinden dat ze wat lekkers "verdiend hebben".

Zo zit ik tenminste in elkaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:56

Wat is je bron van deze stelling? 'Over het algemeen...' is nogal een stellige titel. Hoeveel is 'over het algemeen'? Bij mijn weten zitten we nog niet aan de 50%...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:58

Bijv mijn vader is diabeet.
Met minder kilo's en het belangrijkste een gezonde levenstijl hoeft hij minder zorg te krijgen.
Maar hij leeft niet echt gezond, qua eten.
Dan lijkt het mij dat het dweilen is met de kraan open.
En het meeste wordt wel vergoed.
AmoorM schreef:
Er zit dus helemaal geen ondertoon aan hoor.
Ik ben gewoon benieuwd waarom mensen ongezond leven. En hoe ze daar mee om gaan.

Ik ben zelf ook te zwaar,
[code][/code]

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:59

MarlindeRooz schreef:
Omdat mensen gewoon graag "lekker" en goedkoop snacken of omdat ze vinden dat ze wat lekkers "verdiend hebben".

Zo zit ik tenminste in elkaar.

Dat klinkt meer als een af-en-toe extra'tje, maar als iemand echt te dik is, dan komt het niet door een af en toe iets extra's te nemen, dat is meer leefstijl.

Ik weet dat het voor sommige mensen een gevoelig onderwerp is en in onze samenleving is het soms niet makkelijk om gezond te eten, want er is genoeg lekkers, maar mensen realiseren de gevolgen voor zichzelf en anderen vaak niet.

En over aantallen, een deel is te dik. Of het 50, 40 of 20% is, dat maakt dan niet zo veel uit. Een deel is te dik. Kijk eens om je heen in een gemiddelde stad. Daar heb je vaak geen onderzoek voor nodig. Een deel van de bevolking is te dik. Wat interessant is, is de trend over de afgelopen 100 jaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:01

MarlindeRooz schreef:

Pardon? :wow: Ik ben 1.83 en als ik 70 zou wegen zou je mij omver kunnen blazen. Het BMI moet je voor grotere lengtes echt met een korrel zout nemen hoor, zeker als vrouw. Dan heb je namelijk sowieso al meer vet.

Ik hoop ooit weer op 85 uit te komen... :D Maar als ik blijf sporten met het tempo dat ik nu doe moet ik niet echt meer op mijn gewicht gaan letten. Spieren wegen meer dan vet.

Ik snap TS wel hoor. Bij mijn moeder hebben ze laatst op de OK een speciale tafel moeten aanschaffen voor extra dikke mensen. Ja ik snap dat niet iedereen er wat aan kan doen, maar je maakt me niet wijs dat iedereen die zwaar overgewicht heeft dat heeft door medische oorzaken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:02

Een beetje begrip voor wat TS bedoelt zou wel fijn zijn. Ze vraagt zich gewoon af hoe anderen een ongezonde leefstijl en/of overgewicht ervaren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:04

Ik heb wel overgewicht. Eet gezond, sport, ben nooit ziek, heb een perfect cholesterol en perfecte bloedruk. En toch wordt je veroordeeld. Beetje jammer maar Weer. Altijd hetzelfde helaas

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:05

Ik ben rond de 1.70 m en ik weeg 57 kilo. Je hebt gelijk, Nederlanders zijn helaas over het algemeen te dik en het aantal 'te-dikke kinderen' stijgt met de dag. Ik vind dat de ouders schuldig zijn, die doen immers de inkopen. Ook zou het heel erg veel schelen als ze bij kinderdagverblijven en crèches het eetpatroon veranderen. I.p.v een boterham met pasta, een gezonde appel of een warme maaltijd met groente bijvoorbeeld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:07

BMI is inderdaag erg, en vaak te, algemeen. Beter is een goede meting van je vetpercentage. En dan bedoel ik niet op zo'n weegschaal, maar door iemand met de juist meet apparatuur, zoals een huistarts.

Eens met Robin_S. Je merkt het als je meer suiker en ongezond voedsel eet en (again) mensen realiseren zich dat gewoon niet.

Als je gezond eet en sport en toch te dik bent (of niet afvalt eigenlijk) dan is er toch iets mis. Cholesterol en bloeddruk zegt trouwens lang niet alles. Het gaat vaak niet alleen om wat je eet, maar hoeveel je eet. En hoevaak je sport en wat te overige beweging is. Wil niemand veroordelen, maar vaak denken mensen dat ze goed bezig zijn en als je dan eens in detail gaat kijken, dan zijn er vaak zeker nog verbeterpunten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:11

Verbeterpunten zijn er altijd en voor iedereen. Ik weet 100% zeker dat ik mag zeggen dat ik gezond keef. Hier is het een heel stuk aanleg maar vast niet alles. Maakt verder ook niet uit. Een ding is wel zeker dat ik eerder te weinig eet dan te veel. Eet 2 boterhammen, twee stuks fruit en avondeten op een dag. En ook dat wat ik eet bestaat uit gezond voedsel.

Idd val ik niet af nee. Artsen maken zich er niet druk om zolang je geen grote kostenpost bent voor de zorgverzekering. Als de diëtist niet direct succes heeft dan zegt ze dat je maar Shakes moet nemen. Tja...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:18

MarlindeRooz schreef:

Met 74kg zit je op een bmi van 23 en ben je dus niet te dik. Met 65kg zit je op de ondergrens van een gezond gewicht.
je hebt gelijk dat een bmi lang niet alles zeg, maar het zet soms mensen wel in het juiste perspectief. Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat een laag bmi ook samenvalt met een laag vetpercentage. Een hoog bmi hoeft niet samen te vallen met een hoog vetpercentage.
Ik zit zelf aan de bovengrens, mijn vetpercentage iets aan de hoge kant en mijn gewicht iets hoger dan gewenst. Ik eet echter gezond, zit goed in mijn vel. Zou meer mogen sporten, maar weinig tijd voor gehad de laatste tijd.

De vraag die je stelt, "waarom eten mensen ongezond" is niet zomaar te beantwoorden. Er zit zoveel psychologie achter dat je er een jarenlange studie van kan maken.
Geldgebrek kan een rol spelen, emoties, verslaving. Zoveel mensen, zoveel redenen...
Laatst bijgewerkt door secricible op 01-03-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:21

pluisje88 schreef:
Verbeterpunten zijn er altijd en voor iedereen. Ik weet 100% zeker dat ik mag zeggen dat ik gezond keef. Hier is het een heel stuk aanleg maar vast niet alles. Maakt verder ook niet uit. Een ding is wel zeker dat ik eerder te weinig eet dan te veel. Eet 2 boterhammen, twee stuks fruit en avondeten op een dag. En ook dat wat ik eet bestaat uit gezond voedsel.

Idd val ik niet af nee. Artsen maken zich er niet druk om zolang je geen grote kostenpost bent voor de zorgverzekering. Als de diëtist niet direct succes heeft dan zegt ze dat je maar Shakes moet nemen. Tja...

Dan eet je waarschijnlijk te weinig. Dan gaat je lichaam overleven in plaats van afvallen.
Je moet op een dag ongeveer 1200 kcal eten wil je lichaam niet in de spaar stand gaan.
Daarom helpen dieeten vaak ook niet. Doordat als je dieet je lichaam in de spaar stand gaat en zodra je stopt met het dieet je dubbel aan komt.