Partner en het herpesvirus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Partner en het herpesvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:51

Ik plaats niet veel op Bokt, eigenlijk lees ik alleen maar. Maar op dit moment zit ik ergens mee, en ik hoop op antwoorden/advies van Bokkers die hier ervaring mee hebben. Ik heb natuurlijk al wat topics gezocht, maar nog niet echt antwoord kunnen vinden.

Mijn vriend is gisteren naar de dokter geweest, vanwege een 'bultje' die zo af en toe opduikt daar beneden. Hij moest bloed en urinetesten afleggen, en zal volgende week de uitslag krijgen. Je raad het al; het zou wel eens herpes kunnen zijn. Nu is nog niets zeker, maar we gaan uit van het ergste en hopen op het beste. Hij heeft geen last van symptomen als pijn bij het urineren oid, het is echt alleen dat bultje. Nu hoef ik niet te vrezen dat ik het ook heb, wij hebben nooit iets gedaan op seksueel gebied.
Ik moet op dit moment wel echt een beetje gerustgesteld worden, want ik ben netzoals hij, echt heel erg geschrokken hiervan. Uiteraard moet alles voor ons op seksueel gebied beschermd, maar wij hebben (voor ergens in de toekomst) een kinderwens. Ik heb een beetje lopen zoeken op internet maar daar staat vooral informatie over zwangerschap en aanstaande moeders met het virus. Mijn vraag is nu dus; Hoe gaan we dit doen?

Zijn er bokkers met ervaringen/advies voor ons? Ik ben nog steeds een beetje in shocktoestand..

RelarDevi

Re: Partner en het herpesvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:53

Ik denk dat het handiger is om eerst uitslag af te wachten voordat je alles opzoekt. Straks is het geen herpes maar iets heel anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:53

1 bultje?
Niet meerdere/pijnlijke blaasjes?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:56

1 bultje die af en to weg gaat vind ik juist minder op Herpes lijken... herpes zijn vaaj meerdere bultjes. En hoe komt het daar beneden? Virale herpes zit alleen om de mond namelijk...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:57

Een koortslip is ook herpes en alleen besmettelijk als het er daadwerkelijk zit, denk dat je kinderwens niet in gevaar hoeft te komen hoor :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:57

baszo17 schreef:
1 bultje die af en to weg gaat vind ik juist minder op Herpes lijken... herpes zijn vaaj meerdere bultjes. En hoe komt het daar beneden? Virale herpes zit alleen om de mond namelijk...

Nee hoor, ook de geslachtsdelen kunnen onder komen te zitten.

Maar dat houdt echt niet op bij 1 bultje.
Dat zijn echt eerst vervelden blaasjes, deze knappen kapot (zweertjes) en na enige weken zijn deze weer genezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:58

Azmay schreef:
Een koortslip is ook herpes en alleen besmettelijk als het er daadwerkelijk zit, denk dat je kinderwens niet in gevaar hoeft te komen hoor :(:)

Dat is een andere herpes.

De SOA is een vervelender type.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:59

Ja het was één bultje(of ik moet zo in shock geweest zijn dat ik de rest niet meegekregen heb, ik zal het voor de zekerheid nog eens vragen als hij wakker is), en tot dusver is het echt alleen maar dit, en niet meerdere symptomen of klachten. De huisarts zei dat hij zich onmiddelijk moest laten testen. Ik hoop natuurlijk dat het niets is, maar mocht het zo zijn van wel, dan laat ik me graag vast informeren en 'geruststellen'.

Het komt daar omdat hij in 2011 onbeschermde seks heeft gehad. Die ene keer zou dus de boosdoener geweest moeten zijn...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:00

Brainless schreef:
Azmay schreef:

Dat is een andere herpes.

De SOA is een vervelender type.

Voor zover ik weet kàn dat hetzelfde virus zijn.

Spoiler:
Mijn vriend had ook vlekjes, bleek dat hij zich te goed waste en schimmels kreeg. Niet te snel panieken..

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:25

Ik zou als ik jou was even rustig de uitslag afwachten.
Overigens valt herpes niet te testen in bloed en urine, maar alleen via het vocht wat uit het blaasje komt. Weet je toevallig of de arts een uitgebreide SOA-test heeft aangevraagd?
Het kan ook een genitaal wratje zijn. (maar ook dat is niet aantoonbaar in bloed/urine)

Zowel herpes als genitale wratten zijn virussen, wat dus betekend dat je die je hele leven bij je blijft dragen. Herpes is al besmettelijk voordat het uitbreekt, dus mocht het dat zijn dan zou ik de huisarts vragen om goed advies i.v.m. je kinderwens. Maar zoals ik al eerder zei, wacht eerst maar even de uitslag af, misschien is het wel iets heel onschuldigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:29

Is het niet gewoon een ontstoken talg kliertje?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:40

Ja dat weten we dus nog niet, natuurlijk hopen we op iets onschuldigs. Ik weet dan niet waarom hij een bloed/urine test moest doen, hij zit in Australië dus ik weet niet hoe ze omgaan met dit soort dingen.
Laura; ik dacht dat herpes alleen via het vocht besmettelijk was, dus via aanraken met vingers e.d.

Ik ben in ieder geval al wat meer gekalmeerd :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:47

FloMax schreef:
Ja het was één bultje(of ik moet zo in shock geweest zijn dat ik de rest niet meegekregen heb, ik zal het voor de zekerheid nog eens vragen als hij wakker is), en tot dusver is het echt alleen maar dit, en niet meerdere symptomen of klachten. De huisarts zei dat hij zich onmiddelijk moest laten testen. Ik hoop natuurlijk dat het niets is, maar mocht het zo zijn van wel, dan laat ik me graag vast informeren en 'geruststellen'.

Het komt daar omdat hij in 2011 onbeschermde seks heeft gehad. Die ene keer zou dus de boosdoener geweest moeten zijn...

Nee, condooms helpen niet tegen Herpes. Herpes kun je al krijgen van huidcontact

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:49

...1 bultje maakt nog geen herpes...

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:55

Dan snap ik niet waarom er geen enkele site is die dat duidelijk zegt. Op zo'n beetje elke site staat dat condooms gebruikt moeten worden om overdracht te voorkomen, en dat het alleen overdraagbaar is via de vocht van het virus.
Dat 1 bultje nog geen herpes maakt, snap ik, en op dit moment (nu ik gekalmeerd ben :') ) snap ik niet waarom er zo 'paniekerig' op gereageerd is door de huisarts. Mijn vriend was ook behoorlijk aangeslagen erdoor en voor dat gebeurd....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:03

FloMax schreef:
Dan snap ik niet waarom er geen enkele site is die dat duidelijk zegt. Op zo'n beetje elke site staat dat condooms gebruikt moeten worden om overdracht te voorkomen, en dat het alleen overdraagbaar is via de vocht van het virus.
Dat 1 bultje nog geen herpes maakt, snap ik, en op dit moment (nu ik gekalmeerd ben :') ) snap ik niet waarom er zo 'paniekerig' op gereageerd is door de huisarts. Mijn vriend was ook behoorlijk aangeslagen erdoor en voor dat gebeurd....

https://www.thuisarts.nl/herpes-genital ... -genitalis

Staat gewoon bovenaan in Google....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:29

je kinderwens komt wel in gevaar als dit herpes blijkt te zijn. Inderdaad een koortslip is ook het herpes (simplex) virus en je kunt elkaar aansteken door orale seks etc.
echter, bij het herpes virus op de geslachtsdelen trekt het(net als een koortslip) vaak weer weg voor onbepaalde tijd. het verradelijke is, dat je nooit weet wanneer het virus weer op komt zetten.
en het is juist heel besmettelijk vlak voordat het zichtbaar wordt aan het huidoppervlak.
Je kinderwens, zou ik theorie, in gevaar zijn. want ik raad je heel erg af om onbeschermde seks te hebben met iemand die herpes heeft. omdat je zelf ook dikke kans op besmetting hebt..
maar als het virus neit actief is lijkt het me dat je wel onbeschermde seks kunt hebben zonder kans op besmetting. echter spreek ik gelukkig niet uit ervaring en puur uit logisch redeneren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:45

RoyceMack schreef:
je kinderwens komt wel in gevaar als dit herpes blijkt te zijn. Inderdaad een koortslip is ook het herpes (simplex) virus en je kunt elkaar aansteken door orale seks etc.
echter, bij het herpes virus op de geslachtsdelen trekt het(net als een koortslip) vaak weer weg voor onbepaalde tijd. het verradelijke is, dat je nooit weet wanneer het virus weer op komt zetten.
en het is juist heel besmettelijk vlak voordat het zichtbaar wordt aan het huidoppervlak.
Je kinderwens, zou ik theorie, in gevaar zijn. want ik raad je heel erg af om onbeschermde seks te hebben met iemand die herpes heeft. omdat je zelf ook dikke kans op besmetting hebt..
maar als het virus neit actief is lijkt het me dat je wel onbeschermde seks kunt hebben zonder kans op besmetting. echter spreek ik gelukkig niet uit ervaring en puur uit logisch redeneren.

Flauwekul.

Als je herpes genitalis hebt gehad, kun je gewoon zwanger worden. Het is wel erg belangrijk dat je het aan de controlerende huisarts, verloskundige of gynaecoloog vertelt. Het risico op besmetting van je kind tijdens de bevalling is héél erg klein. Je kunt dus gewoon vaginaal bevallen. Soms wordt voor alle zekerheid na de bevalling bij het kind nader onderzoek gedaan naar aanwezigheid van het herpesvirus. Alleen als je in de laatste maand van de zwangerschap voor het eerst een herpesinfectie oploopt is er risico voor het kind en wordt een keizersnede overwogen.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:38

Goed, ik snap dat ik alsnog zwanger kan worden. Maar ik ben niet van plan om geen condoom te gebruiken in welk geval dan ook, mocht hij besmet zijn. Het virus kan namelijk wel overgedragen worden als iemand geen blaasjes heeft. Dus hoe zou dat dan gaan(Moet ik dan denken aan iets als ivf of iets dergelijks)? Moet ik dan het risico lopen om zelf ook besmet te worden? Niet dat we dit jaar aan kinderen willen beginnen, maar ik wil wel het een en ander te weten komen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:54

Voor het zwanger worden en de zwangerschap kan het amper kwaad.
Alleen moet je uitkijken voor de bevalling als je op dat moment net een uitbraak hebt.
Maar dit geldt ook voor een gewone simpele schimmelinfectie.

De kans dat jouw vriend herpes heeft is minder dan 1%..... ga nu dan ook nog geen zorgen maken over iets wat misschien helemaal niet van toepassing is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:56

FloMax schreef:
Goed, ik snap dat ik alsnog zwanger kan worden. Maar ik ben niet van plan om geen condoom te gebruiken in welk geval dan ook, mocht hij besmet zijn. Het virus kan namelijk wel overgedragen worden als iemand geen blaasjes heeft. Dus hoe zou dat dan gaan(Moet ik dan denken aan iets als ivf of iets dergelijks)? Moet ik dan het risico lopen om zelf ook besmet te worden? Niet dat we dit jaar aan kinderen willen beginnen, maar ik wil wel het een en ander te weten komen :)

Als je niet van plan bent geen condoom te gebruiken omdat je ook besmet kunt raken als iemand geen blaasjes heeft dan zijn er 2 problemen.

Je leest niet goed want:

1. Zonder blaasjes, geen besmetting.
2. Ook met condoom kun je besmet raken dus wordt een sexloze relatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:08

janderegelaa schreef:
FloMax schreef:

Als je niet van plan bent geen condoom te gebruiken omdat je ook besmet kunt raken als iemand geen blaasjes heeft dan zijn er 2 problemen.

Je leest niet goed want:

1. Zonder blaasjes, geen besmetting.
2. Ook met condoom kun je besmet raken dus wordt een sexloze relatie.

Zonder blaasjes heb je wel kans op besmetting!
Citaat:
De kans op besmetting is het grootst bij (open) blaasjes. Je kunt ook besmet worden als een besmet iemand geen blaasjes heeft.

https://www.thuisarts.nl/herpes-genital ... -genitalis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:10

Wil je echt uitleg? Ga dan even naar een gynaecoloog :) Die kan je piekfijn uitleggen hoe en wat, en daar moet je niet bang voor zijn of je voor schamen. Die mensen zien je ontzettend graag langskomen om geschikt advies ipv zo maar even wat te gaan doen. Die kan je dan ook gelijk informeren omtrent risico's tijdens zwangerschap en dergelijke.

Als het een wratje is kan het ook papilloma zijn. Daar zijn mannen dan ook levenslang drager van en daarmee kan hij jou ook besmetten. No panic, zo snel draait dat niet uit op baarmoederhalskanker als je daar drager van bent en da's allemaal prima op te volgen. Daar ben ik (helaas) zelf ervaringsdeskundige in sinds een paar jaar, ik sta nu op 6-maandelijkse controle.

Mijn vriend heeft voor zijn werk ook in Australië gezeten en naar wat ik begrepen heb, zijn ze daar echt extreem voorzichtig. Collega van hem had bloeddruk 14/10 ofzoiets, vonden ze ginds te hoog (voor werk op een baggerschip) en die kerel is gewoon linea recta naar huis gestuurd, zodat mijn vriend mocht gaan opdraven. Ook nultolerantie omtrent alcohol en dergelijke, dus dat de arts zo reageert kan wel eens doodnormale procedure zijn ginds.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:25

Varekaj, het klopt wat je zegt. Ze zijn daar inderdaad heel erg voorzichtig. Ik wil er op dit moment dus vanuit gaan dat de testen puur uit voorzorg waren, om het compleet uit te sluiten.
Zoals ik al zei; We weten nog niets, dus ik zeg nergens dat mijn vriend het virus heeft, maar mocht dat wél zo zijn, dan wil ik daar het een en ander over weten. Ik merk dat de meningen nogal verschillen wat betreft de overdraagbaarheid. De reden waarom ik het hier op Bokt vroeg, is om eventuele ervaringen te delen, gerustgesteld te worden, er wat meer over te weten komen. Zolang er nog niets zeker is, zie ik nog geen reden om een afspraak te maken bij de gynaecoloog/huisarts(uiteraard wel als de uitslag positief is). Natuurlijk ben ik van het nieuws geschrokken, maar ik denk dat t op dat moment mijn state of mind was.

Ik heb geen idee wat een papilloma is, dat ga ik nu dus even opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:51

Papilloma is het virus dat bij de vrouw kan aanzetten tot baarmoederhalskanker. Een man kan daar ook mee besmet zijn en dat dus doorgeven als drager, zonder dat hij er zelf ooit wat van merkt. Zo heb ik dat vroeger waarschijnlijk opgelopen (helaas), al zijn diegene waarmee ik het onveilig deed steeds samen met mij getest op vanalles en nogwat voor ik er onbeschermd aan begon. Blijkbaar toch door de mazen van het net geglipt.

Je kan drager zijn, maar daarom hoeft het nooit tot uiting te komen. Kan uit eigen ervaring zeggen, geen paniek :) Is heel eenvoudig op te sporen en te behandelen. Uiteraard heb ik weer een hardnekkige zitten maar goed, die is al paar jaar stabiel.

Volgens mij hebben ze gelijk het zekere voor het onzekere genomen en hem op alles getest. Want ja, als je onveilig wat hebt gedaan met iemand en die heeft je mogelijks moedwillig niet verteld dat ze herpes had, dan kon die ook nog wel andere dingen hebben. Al zijn er zat mensen die denken dat je niet zwanger kan raken als je onmiddellijk gaat douchen, dus moedwillig of onwetend?

Bekijk het als een gehele check-up, en wanneer hij weer terug is ben je gelijk op de hoogte hoe veilig hij is. Zoeken op het internet zou ik afraden, er staan zoveel verschillende dingen op! Beste bron is nog steeds een gynaecoloog of een huisarts.