Knie uit de kom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Axivoca123

Knie uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 02:12

Hallo bokkers :)

Door een verkeerde beweging, zit ik hier met net zoals de titel al zegt, met een knie uit de kom. Dit is de eerste keer dat het gebeurd, en weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik ben naar het ziekenhuis gegaan waar ze foto's hebben genomen(niets ernstig, niets gebroken ofzo). Zij hebben verband om mijn knie heen gedaan, maar verder geen informatie gegeven over hoe en wat.
Dus hoe moet ik hier mee omgaan? Juist veel rusten? of moet ik met mijn knie spelen zodat er beweging in komt? Buigen doet pijn, belasten is een beetje eng. Dus ik loop momenteel op krukken, maar heeft iemand tips?

Alvast bedankt! :)

Anoniem

Re: Knie uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:16

Ze hebben niets gezegd? :? Handig.
Ik heb ook mijn knie uit de kom gehad maar ik heb daarna 3 weken met gips gezeten :=

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 02:19

Ja, vind ik inderdaad ook erg 'handig' :+
Oef.. nu begin ik me zorgen te maken met die 3 weken in het gips.. :=

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:20

Ik heb pasgeleden mijn elleboog uit de kom gehad en die heeft idd eerst 2 weken in het gips gezeten en daarna moest ik voorzichtig gaan bewegen.
Ik zou nu vooral rustig aan doen. Want het duurt 6 weken voordat die banden weer genezen zijn. En je wilt natuurlijk niet dat je knie weer uit de kom gaat. Ook zou ik proberen mijn been zoveel mogelijk hoog te houden, zodat hij minder dik wordt.
Verder is het wel een beetje raar dat er niet meer tegen jou gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:20

Ach welnee, als dat nodig was geweest hadden ze dat wel gedaan.
Was hij echt uit de kom of enkel verdraaid?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 02:24

bedankt voor de reacties :)
En volgens mij ging hij wel flink uit de kom. Ik wilde omdraaien, en voelde en hoorde ineens KlaK! Klak! Uit en in. Ik had er daarna meteen ijs opgelegd, maar blijkbaar maakte dat de pijn 'erger' volgens de doctor die zei dat de uitgerekte spieren daardoor stijf worden. Ik had er blijkbaar een 'warmpack op moeten doen. |o

Edit: En femke: Dan zal ik maar rustig aandoen. Gelukkig is mijn knie niet gaan opzwellen. (denk vanwege het ijs). Het zal idd niet zo fijn zijn als het weer gebeurd.. :=

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:29

Hij ging vanzelf weer terug?
(Mijn eerste reactie is: 'Cool en hoe voelde dat?'. Maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten :Y) )
Maar dan snap ik opzich wel dat ze er weinig aan doen. Ik denk dat je nu gewoon moet luisteren naar je knie en hem buigen als het kan, maar niet over de grens gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:31

Axivoca123 schreef:
En volgens mij ging hij wel flink uit de kom. Ik wilde omdraaien, en voelde en hoorde ineens KlaK! Klak! Uit en in. Ik had er daarna meteen ijs opgelegd, maar blijkbaar maakte dat de pijn 'erger' volgens de doctor die zei dat de uitgerekte spieren daardoor stijf worden. Ik had er blijkbaar een 'warmpack op moeten doen. |o

Edit: En femke: Dan zal ik maar rustig aandoen. Gelukkig is mijn knie niet gaan opzwellen. (denk vanwege het ijs). Het zal idd niet zo fijn zijn als het weer gebeurd.. :=

Als hij écht uit de kom was geweest was je knie nu wel 3x zo dik denk ik hoor... Dat hou je ook niet tegen met ijs. Denk dat je hem heel flink verdraaid hebt.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 03:04

Femek2902 schreef:
Hij ging vanzelf weer terug?
(Mijn eerste reactie is: 'Cool en hoe voelde dat?'. Maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten :Y) )
Maar dan snap ik opzich wel dat ze er weinig aan doen. Ik denk dat je nu gewoon moet luisteren naar je knie en hem buigen als het kan, maar niet over de grens gaan.

Haha, niet erg prettig hoor. En ik zal het rustig aannemen dus :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 03:10

Bizzybijtje schreef:
Axivoca123 schreef:

Als hij écht uit de kom was geweest was je knie nu wel 3x zo dik denk ik hoor... Dat hou je ook niet tegen met ijs. Denk dat je hem heel flink verdraaid hebt.

hmm, ik denk dat dat per persoon verschilt. En kennis waarmee ik capoeira doe haalt best vaak haar knie uit de kom. En bij haar zwelt haar knie alleen soms op. (had haar ook al om advies gevraagd, maar nog geen reactie, vandaar dit toppic). En volgens mij ligt het ook aan hoe je knie uit de kom gaat. Als je spier daardoor scheurt, zal hij eerder mega dik worden, dan als het schoon eruit en er weer in was gegaan met alleen maar dat je spieren uit elkaar rekken, lijkt mij. Bedankt voor je reactie :) Ik hoop natuurlijk dat een knie uit de kom niet het geval is, maar jammer genoeg denk ik wel.. : (

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 05:37

Mijn zusje heeft dit ook meerdere malen gehad. Eerste keer met voetbal toen ze 12 was is vanzelf teruggeschoten hebben ze enkel een strakke kous omgedaan hoefde verder geen onderzoek. Inmiddels is ze 21 en wel al 2 keer aan haar knie geopereerd. (Kijkoperatie met bijschaven meniscus en nieuwe voorste kruisbanden met weer bijschaven meniscus ) Durft eigenlijk niet meer te sporten en mag sowieso geen voetbal meer doen. Daarnaast is ze wel erg hypermobiel. Ik weet dat bij haar de knie ook nooit erg opzwol.
Ze moest trouwens de eerste dagen rustig belasten de eerste keer was dat met krukken. Ook na beide operaties belasten met krukken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:34

Het hoeft inderdaad niet op te zwellen, mijn knie is verbrijzeld geweest en werd ook niet dik (nu wel van de artrose overigens... haha).

Maar als de knie zelf weer terug gegaan is, is de knie niet daadwerkelijk uit de kom geweest. De banden zijn niet ver uitgerekt en is dus gips oid niet nodig (uitzonderingen bij hms, etc daargelaten). Niet te krampachtig gaan handelen, maar gewoon rustig en gecontroleerd blijven bewegen. Wanneer de knie stijf wordt, is het alleen maar pijnlijker en enger om weer mee in beweging te komen.

Als de artsen niets gezegd hebben hier over, hoef je ook niet veel rekening mee te houden en gewoon weer aan de gang gaan met alles wat je doet. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:28

Ik heb 1x m'n knie uit de kom gehad, zelf weer terug gezet en nooit naar het ziekenhuis geweest.
Ik heb een maand lang met een enorme knie rondgelopen en kon 'm ook voor geen meter buigen. Na die maand ging het zachtjes aan, beetje bij beetje beter. Ben er dik 4 maanden zoet mee geweest.

Ik ben overigens hypermobiel, vandaar waarschijnlijk dat ik 'm zelf terug kon zetten.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:33

Mijn schouder leeft zijn eigen leven die springt iedere dag uit de kom :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:53

Ik hoor altijd aparte verhalen over knie uit de kom..

Bij mij was het dus mooi 6 weken spalk, 2 maanden krukken en een herstel van een half jaar. En in eerste instantie een knie die 3 keer zo dik was en een kleur die ergens tussen blauw/geel/paars en groen in zit.
Snap daarom ook nooit zo de verhalen van 'hij sprong terug, heb er wat ijs op gedaan en ben niet naar de dokter geweest'. :')

Is tot nu toe mijn meest zware blessure geweest, laat nog liever voor de tweede keer een borstverkleining doen dan knie uit de kom voor de derde keer.

Beterschap TS. :(:)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:58

Ik heb mijn elleboog 2x in het gips gezeten omdat ik eigenwijs te veel ging doen.
Ik zou even rustig aan opbouwen niet te veel doen in een keer. Rustig bewegen af en toe en vooral niet te veel.
Echter is mijn elleboog nu wel scheef omdat ik eigenwijs was. Dus echt niet te veel gaan doen in een keer.

Mijn elleboog vliegt heel snel uit de kom nu, maar je wordt wel snel handig het het zelf zetten.
Laatst bijgewerkt door Lau op 26-02-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:02

Ik heb een paar dagen een drukverband gehad en na 1 week even op controle bij de chirurg en toen naar de fysio verwezen voor het trainen van de spieren in mijn bovenbeen, Mocht wel gewoon belasten, maar op geleide van de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:03

TS, als je knie uit de kom was geweest had hij teruggezet moeten worden... Tenzij je hypermobiel bent gaat dat echt niet zo makkelijk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:06

Hij kan ook zelf terugspringen Bizzybijtje, bij mij gebeurde dat toen ik mijn knie verschoof na het ongeluk. Mannnn wat deed dat zeer... Maar goed, als dat niet was gebeurd hadden ze hem inderdaad terug moeten zetten en dat had ik ook niet heel erg prettig gevonden ben ik bang. :')

Dit was zo'n 6 weken lang mijn grote vriend:
Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:09

Als je knie écht uit de kom gaat, moeten ze hem in het ziekenhuis terug zetten. Tenzij je hypermobiel bent, hms hebt, etc.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:52

Oke, toen ik las, 'knie uit de kom' dacht ik: een knie heeft geen kom :P(iig neit zoals schouder,heup etc.) maar ik begrijp wat je bedoeld. Ikzelf heb ook ontzettende knieproblemen. Het klinkt meer als het probleem dat ik ook vaak heb gehad, plots om willen draaien om bv een bal te vangen oid. en dan ineens voelt het alsof iemand je in je knieholte slaat met een hockeystick. Bij mij is het het probleem dat mijn spieren rond mijn knie te slapjes zijn om mijn bewegingen aan te kunnen.
Er zijn zoveel benamingen voor knieklachten, runnersknee, lopersknie, osgood schlater, hypermobiel en zo nog veel meer, maar eigenlijk weet je nu gewoon dat je op moet passen met wat je doet qua sporten, rennen etc.
Je kunt je knie nog wel strekken?(meniscus is dan vaak kapot als dat niet meer lukt).. en je banden etc zijn in orde?
dan is het wss geweest wat ik hierboven beschreef, alleen is de knie altijd een zeer complex apparaat en niet zomaa riets over te zeggen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:54

Heb het zelf al 2 keer gehad, eerste keer is er een stukje bot bij afgeknapt toen 4 weken gips gehad en 4 weken spalk. 2e keer alleen 4 weken gips

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:54

Mijn knie is 5 jaar geleden ook uit de kom geweest. Ze hebben hem terug moeten zetten in het ziekenhuis en na drie weken een gips spalk en complete rust heb ik daarna verband om mijn knie gekregen. Met veel rust, fysiotherapie en braces had ik pas na 2 of 3 jaar weer het gevoel dat mijn knie weer goed functioneerde. Maar het blijft een zwakke plek....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:56

Hebben ze jou ook medegedeeld dat het bij de derde keer een operatie zou worden, Barryplopper?

Bij mij hebben ze de eerste keer niet goed gediagnostiseerd. Naar huis gestuurd zonder foto met een rekverbandje en zonder krukken. Toen ik de tweede keer bij de SEH aankwam, ging het zo van :oo :? :oo :? naar -O- -O- -O- over de fouten die eerder gemaakt waren.
Spalk, botsplinter losgeschoten (niet duidelijk of dat van de eerste of tweede keer kwam) en een behoorlijke revalidatie. Mocht het me nu nog een keer overkomen zal ik onder het mes moeten, zei ome dok toen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:56

Ik heb mijn knieschijf ook 2x achter elkaar uit de kom gehad.
De eerste keer schoot hij er ook vanzelf weer in, de tweede keer niet.
Nou, ik kan je wel vertellen, als je knieschijf naast je been ligt, kun je alleen nog maar hyperventileren, huilen en schreeuwen.
Ik kreeg in de dagen erna ook een flinke blauwe plek aan de binnenkant van mijn knie en moest 4 weken met mijn been in het gips.

Beetje raar dat ze je zo hebben behandeld in het ziekenhuis. :=