Therapie loopt vast, hoe kom ik van dit stemmetje af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riverrr

Therapie loopt vast, hoe kom ik van dit stemmetje af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:03

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.

Lieve bokkers,

Na heel lang twijfelen open ik toch maar dit topic in de hoop dat het mij wat helpt.
Ik zie af en toe echt geen uitweg meer.

Op het moment ben ik onder behandeling door een psycholoog voor een complexe PTSS.
Maar we kunnen niet verder met de trauma behandeling, omdat ik blokkeer.
Er zit een duiveltje op mijn schouder die mij verteld dat het onzin is, dat ik me aanstel en dat ik zwak ben. (komt door de opvoeding)
Ik sta mezelf niet toe om te praten, ja als het echt moet zeg ik wel iets, maar ik schakel dan al het gevoel erover uit. En juist dat gevoel hebben we nodig voor de trauma behandeling. Maar ik kom er echt zelf niet bij.

Ik zal jullie het hele lange verhaal besparen en alleen in hele grove lijnen de onderwerpen van de trauma's vertellen, want het zijn echt heel veel kleine dingen die zich al die tijd hebben opgestapeld en waarmee ik bij niemand terecht kon.

Het gaat onder andere over seksueel misbruik op mijn 5e, psychisch zieke familieleden waarvan er 3 zelfmoord wilde plegen maar dit (gelukkig) nog niet hebben gedaan (waaronder 2 binnen het gezin), er is een keer een mes op mijn keel gezet toen ik een jaar of 10 was, mijn broer is een heel agressief persoon die mij regelmatig dood wenste en me probeerde te wurgen, ik ben gestalkt en bedreigd. Ook was ik regelmatig getuige van een hele naaste kennis (woonde er bijna) die psychoses had.
Op straat ben ik meerdere malen als kind zijnde in bedreigende situaties terecht gekomen.

En zo zijn er nog een aantal dingen die dan niet zo zeer traumatisch zijn maar die het er niet makkelijker op maken.

Ik heb jarenlang alles ontkent wat er is gebeurd. Als ik nu dus het verhaal vertel aan de psycholoog dan is het alsof ik iemand anders zijn verhaal vertel. Ik kan er niet om huilen, ik kan het niet voelen.
Het enige wat ik op het moment voel is een verschrikkelijk naar en depressief gevoel.
Ik weet dat ik dit allemaal kwijt moet, maar aan de andere kant word ik boos op mijzelf als ik alles vertel. Juist doordat ik er niet meer op kan huilen of boos om kan zijn, vind ik dat ik me aanstel. (Dat bevestigd het voor mij) Hoe kom ik hier vanaf?

Mijn lichaam raakt op, ik heb bijna iedere nacht last van nachtmerries en weinig slaap. ik schrik van allemaal kleine dingen en ook op seksueel gebied functioneer ik voor geen meter, waarschijnlijk door het misbruik. Soms voel ik mij zo down dat ik geen uitweg meer zie en er komen dan echt hele nare gedachtes in mij op waar ik heel erg van schrik.

Sorry voor het warrige verhaal! Als ik echt alles op moet schrijven is het echt veel te lang. Als iemand meer wil weten over een bepaald onderwerp of daar iets over wil delen wil ik best meer vertellen via pb.

Ik ben opzoek naar mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Die ook last hadden van dat stemmetje die zegt dat je je aanstelt, en het gevoel van het trauma niet meer konden bovenhalen.

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen. Y;(

Maureen95

Re: Therapie loopt vast, hoe kom ik van dit stemmetje af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:07

Jeetje. Wat heftig! Mijn vader is ook op vroege leeftijd overleden en mijn moeder heeft ook psychoses gehad en zelfmoordpogingen gedaan. Ook dankzij alcohol. Ben veel gepest en ook seksueel misbruikt door een leraar op school. Ik weet hoe je je voelt.

Heb je vriendinnen die dit weten? Waar je leuke dingen mee kan doen? Dat helpt ook heel vaak :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:10

Ik heb niet hetzelfde mee gemaakt, maar ik vraag mij af of je wel eens met je psycholoog de mogelijkheid van EMDR therapie hebt besproken?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:12

Bedankt voor je reactie Maureen. Mijn vader leeft nog gelukkig, wat erg dat jij hem hebt moeten missen!
Moet heel zwaar geweest zijn allemaal...

Ik heb geen vriendinnen die dit weten. Maar doe een hoop leuke dingen, ik kan er alleen niet van genieten. Ik word niet echt blij en blijf met dit gevoel lopen. Het liefst kruip ik onder een grote steen ofzo en kom er pas onder vandaan als alles beter is. Maar iedereen weet dat dat niet werkt, dus ik doe mijn best en ga gewoon werken en veel leuke dingen doen.

@ Def: ja dat willen we heel graag doen. Alleen ik moet daarvoor dus bij het gevoel kunnen komen, wat mij niet lukt doordat ik dat diep van binnen niet toelaat. Ik moet daar eerst vanaf zien te komen voor ik daar mee verder kan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:12

Weet je... ik vind dat je echt al heel ver bent... en dat als je nu het allemaal nog niet kan voelen dat niet erg is... misschien ben je daar nog niet aan toe... of iets anders en dat is allemaal niet erg. Dat je afstandelijk naar al je ervaringen kan kijken betekend niet dat het niet vreselijk is wat je is is overkomen.
Dat je je gevoel uitschakelt is nu de enige manier dat je ermee om kan gaan... je bent in overleefmodus... en dat zit je al jaren... die zet je niet uit. Geef je zelf ook die ruimte. Je hebt nu eindelijk iemand waarmee je al iets kan delen dat heb je waarschijnlijk nooit gedaan. Kijk eens hoe ver je al wel bent gekomen... want als ik het zo lees ben je al heel erg goed op weg.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:19

Dankje Evelijn.
Ik ben ook al een jaar in therapie en heb zeker stappen gemaakt. (eigenlijk best grote... ik kon eerst helemaal niks opschrijven of vertellen) Maar dit is een punt waar ik nu al heel lang stil sta. Zelfs de psycholoog lijkt het niet meer te weten. Ik lach ook alles weg. Niet expres hoor, maar door zenuwen en een masker dat het allemaal wel goed gaat. Ik ben dat zo gewend...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:21

Ik heb ook last gehad van ptss.
Heb elke nacht nachtmerries en schrikkerig en vertrouw geen vreemden.
Het leven kan me ook al niks of weinig schelen.
Ik had wel hulp zie je maar als je alleen maar de grond in wordt gekakt dat ze zeggen je kunt niks je bent te dom dan gooi ik de bijl er bij neer.
Wat ik erg aan mezelf merk is dat ik wegloop voor problemen.
Ook ik ben sexueel misbruikt door een man die mijn vader niet was moeder was een hoér.
En is zwakzinnig en ook al meerdere keren gedwongen opgenomen omdat ze een gevaar was voor de maatschappij de crissis dienst bedreigt met een mes mij geprobeerd te vermoorden.
Mijn broer was een zware crimineel en ook agressief politie kwam dagelijks hij was ook een bajes klant.
Met een pistool op straat staan schieten wat er van mij over is een deprimerend wrak en een getraumatiseerd beestje die de wereld niks scheelt.
Al zou het vandaag al het einde zijn dan kan ik gaan rusten je ziet het niet maar ik lijd er wel mee.
Constant buikpijn.
Vandaag veel pijn gehad.
Huisarts praat me er niet van.
Ts een knuffel voor jou :(:) probeer erover te praten weet dat het moeilijk is.
Ik wil er ook niet meer over praten.
Ook in mijn familie zijn er diverse leden die zelfmoord pleegden.
Wel een stuk of 6.
Ik heb het ook gedaan net zo goed ik leef nog kom er eerlijk vooruit.
Bij de volgende keer zeg ik laat me gaan laat me niet meer lijden.
Een trauma is moeilijk om vanaf te komen.
Voel ik me wat beter dan spelen die nachtmerries wel weer op.
Wens je veel sterkte.
Of ik nu nog last heb van ptss weet ik niet zo best weleens kunnen ik laat het maar zo.
Zolang ik het uit kan houden prima gaat het niet meer dat zeg ik het is genoeg geweest.
Ik heb goede en slechte dagen.
Wens ts het beste toe.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:28

Jeetje loveskary...
Je mag me altijd een pb sturen hoor. (ookal wil je er niet meer over praten)
Knuffel terug voor jou! En laat je niet op je kop zitten door mensen die je dom vinden of zeggen dat je niks kunt. (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan.)

Ik heb er ook lichamelijke klachten van en die nachtmerries zijn echt slopend.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:33

Ten eerste vind ik het ontzettend goed van je dat je hulp hebt gezocht. Het is niet niks wat je hebt meegemaakt en nog steeds mee maakt!

Wat ik een nadeel vind van EMDR is dat het vooral bij kortdurende trauma's erg veel effect lijkt te hebben en bij langdurige trauma's zoals de jouwe weinig effect heeft in het algemeen. Ik vraag me daarom af of het je verder kan helpen, natuurlijk ben ik geen hulpverlener maar ik wil je daar wel mijn mening over geven. Misschien dat een therapeut die EMDR geeft je hier meer informatie over kan geven en ook kan vertellen of het bij jouw trauma's zou kunnen helpen.

Dat je je gevoel uitschakelt tijdens het vertellen over de gebeurtenissen is normaal, dat klinkt misschien niet zo maar je probeert jezelf onbewust in bescherming te nemen. Als het lijkt alsof het een ander is overkomen kun je er verder af van staan en hoef je niet te voelen wat het allemaal met je heeft gedaan en misschien nog belangrijker wat het allemaal nog met je doet. Het is een overlevingsmechanisme die zo sterk is gemaakt dat jij het kon overleven in die verschrikkelijke situaties.
Het is nu alleen wel belangrijk dat je erachter komt dat het je toen heeft geholpen om te overleven maar het je nu tegen kan gaan werken om verder te komen in je leven omdat het je blokkeert.
Ik weet niet of je van Ingeborg Bosch hebt gehoord? Ze is redelijk nieuw in Nederland maar ik vind haar erg goed op dit gebied. Erachter komen wat voor overlevingsmechanismen je hebt en daarnaar te gaan kijken. Hierbij is het niet de bedoeling dat je in de pijn van toen duikt maar dat je er als volwassene naar gaat kijken, de persoon die je nu bent.

SwitchShadow schreef:
Er zit een duiveltje op mijn schouder die mij verteld dat het onzin is, dat ik me aanstel en dat ik zwak ben. (komt door de opvoeding)

Volgens de Ingeborg Bosch methode is dit een illusie, je overlevingsmechanisme die zegt dat je je aanstelt, dat je zwak bent gesterkt door de opvoeding die je hebt gehad. Ik kan je er meer over vertellen maar dan graag via pb.

SwitchShadow schreef:
Ik sta mezelf niet toe om te praten, ja als het echt moet zeg ik wel iets, maar ik schakel dan al het gevoel erover uit. En juist dat gevoel hebben we nodig voor de trauma behandeling. Maar ik kom er echt zelf niet bij.

Ik vind het niet verbazingwekkend dat je er zelf niet bij kan komen. Het is niet niks en alles in je zorgt ervoor dat je er niet bij komt, het gaat voelen omdat dat helemaal tegen je overlevingsmechanisme in gaat en je overlevingsmechanisme is ontwikkeld om te kunnen overleven, om deze gevoelens weg te kunnen drukken zodat je door een situatie kunt komen zonder eraan dood te gaan.
Ik ben het er niet mee eens dat je dat gevoel nodig hebt voor trauma behandeling, ik ben erachter gekomen dat er meer wegen naar Rome leiden en dat dit niet de enige weg is die je kunt bewandelen om trauma behandeling te krijgen en verder te komen. Maar wederom dat is mijn mening en ervaring.

Ik wil je wel heel veel sterkte wensen en kracht om in jezelf te gaan geloven.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:46

Ik weet het ben zo moe overdag.
Moet me zelf echt dwingen om wat te doen zo was ik met verzorgende ig bezig.
Maar heb dat gekapt waarom omdat ze zeiden de ggz je komt er niet mee aan de slag hoor.
Dam leefde mijn oude leraar nog maar buiten hem om heb ik niemand meer om erover te praten.
Pb zal ik morgen even doen ben nu nogal moe snap je en denk de gehele tijd waarom loop ik hier rond waarom ben ik hier waarom besta ik in godsnaam.
Dat zijn de vragen die door mijn koppie spoken ik ben nu 31 maar je mag gerust weten dat als ik alleen ben en ik weet zeker dat er niemand in de buurt is dan huil ik het uit als ik een wolf zou zijn dan huilde ik op de top van de berg om mijn geliefde wie ik zo mis is mijn tweede moeder tenminste zo zag ik haar iemand lief en zorgzaam die je begrijpt ze ging weg zonder afscheid te nemen ik lig daar op de seh van het ziekenhuis en wordt even vrolijk grrrr -:(- -:(- -:(- als proefpersoon gebruikt om een nieuw middel te testen ze dachten dat ik sliep was nog half wakker staat daar een man in een deftig pak ik krijg die spuit die psychiater krijgt een dikke envelop ik zo ziek als ik weet niet wat was ik ervan.
En viel me stokje af en ben van de wereld geweest.
ziekenhuizen echt daar krijg je mij niet meer heen.
Ben ik morgen ongeneeslijk ziek best laat maar zitten laat me maar sterven.
Mensen uit mijn omgeving snappen dat niet jammer voor hun alleen diegene die het heeft meegemaakt weet wat het is Ts en dat weet jij ook net als zoveel andere met een trauma.
Echt ik wil niet meer naar het ziekenhuis ook niet als ik van mijn paard donder.
Of mezelf wat aan doe want dan helpen ze je wel maar zo nee hoor je zoekt het maar uit zei de huisarts zucht best denk ik dan ik crepeer nog liever pas nog een vergiftiging gehad kwam door vuil water man huisarts gebeld werd het afgedaan met een griepje.
Ja hoor ik had geen keel pijn en of koorts of een druipneus wel een hoop diarree ik woonde zowat op de wc. :j |o .
Met acestyceine en norit is het overgegaan.
Is een antidocum heb ik altijd in huis vanwege die succide pogingen.
Neemt niet weg als ik geen zin heb dan behandel ik mezelf dus niet.
Dat ik mezelf behandel is dat als mijn man erachter komt dat ik me wat heb aangedaan.
En ziekenhuis steevast weiger want altijd komen die blauwe flikken mee en die zie ik elke nacht in mijn nachtmerries.
En toen eerst stonden ze te controleren zon drie weken geleden ik rijd zon 45km wagen loopt perfect hoor daar niet van.
Wat gebeurde er ik ben er als de dood voor die blauwtjes nam de verkeerde afslag en reed op de snelweg. :=
Ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar kreeg maar 1ding wist ik wel ik was op hol.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:52

C_arola, bedankt voor je uitgebreide post.
Ik hoor je mening graag, ben daar juist naar opzoek.
Ik heb nog niet over Ingeborg gehoord, maar het klinkt interessant.

De psycholoog die mij behandeld geeft ook EMDR en is er heel enthousiast over.
Ze heeft ook goede effecten op lange termijn trauma's zegt ze. Maar niet iedereen is natuurlijk hetzelfde.
We hebben een tijd terug een eerste poging gedaan, maar het lukte helemaal niet.
Zij vertelde mij dat mensen met trauma's juist dat gevoel vaak heel heftig ervaren. (Kon ook zijn juist totaal niet zei ze hoor, maar ze had vaker van wel)

Dankjewel!

Loveskary: Jij hebt echt veel pech meegemaakt... :( Rustig aan met jezelf en nogmaals, pb staat voor je open hoor.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:53

Ik heb ook ervaring met traumaverwerking helaas. Mijn eerste gedachte als ik dit lees:geef jezelf wat tijd! Zo heel lang ben je er nog niet mee bezig, en het feit dat je die nachtmerries hebt en er zo mee bezig bent, zegt mij juist dat het gevoel en de erkenning er al is! Alleen gevoel en herinneringen tegelijk is lastig, heb ik ook heel lang gehad maar op een gegeven moment ging het soort van vanzelf.
(emdr is bij mij juist niet gelukt omdat ik toen het gevoel nog niet had, maar je hoort er ook veel positieve verhalen over.)
Geef niet op, geef het tijd en probeer veel verschillende dingen, dan kom je er vanzelf achter wat bij je past. En wees ontzettend trots op de stappen die je het afgelopen jaar hebt gezet, het is allemaal al zwaar genoeg!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:54

Oh, ik besef net dat "zo lang ben je er nog niet mee bezig" onaardig klinkt, maar zo is het niet bedoeld! Je bent er natuurlijk al te lang mee bezig maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:58

Ik had ook een trauma ( heel stuk minder erg dan die van jou TS ),

Maar ik zou écht EMDR proberen, het werkt namelijk erg fijn en effectief, ik was eigenlijk gelijk over mijn trauma heen (kan je per pb wel even door geven bij wie ik het had gedaan)

In ieder geval heel veel sterkte TS

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:00

Dat ik op de snelweg belande was dat ik mezelf afsloot en echt op hol was ik wist niet meer wat ik deed.
En dat gevoel er niet over willen praten ken ik het is een soort van zelfbescherming zo voel ik het.
Zo van laat me alsjeblieft met rust het is nu goed en doe me geen pijn komen er vreemden binnen dan kruip ik boven in een hoekje weg.
Het liefst in de kast.
Gewoon geen vertrouwen meer in vreemden.
Een collega heeft pas nog zelfmoord gepleegd hij was 24jaar alleen maar omdat we onze baan kwijtraken als krantenloper ik hoef morgen ook niet meer terug te komen.
Wegens reorganisatie wil nu even rust en later op zoek naar nieuwe baan.
Was freelancer uitkering krijg ik niet.
En heb momenteel last van een eetstoornis dus eten en of boodschappen is nu niet belangrijk.
Zo duw ik de pijn wat weg zodoende heb ik die eetstoornis ik heb niet de vorm dat ik dikker wordt.
Wel dat ik me gewicht behoorlijk beheersend in de gaten houd.
Kom ik bij dan haal ik het gelijk weer af voel me dan echt zon loser.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:06

Hoi Switch Shadow,
in een aantal opzichten kunnen we elkaar een handje geven. Ik ben sexueel misrikt, heb het stempeltje "complexe ptss" gehad. knoeiers van therapeutenvoor de neus gehad - en ik kan een happy end melden.
Volhouden, dus!!

SwitchShadow schreef:
Maar we kunnen niet verder met de trauma behandeling, omdat ik blokkeer.

...eh - in een zinnetje zijn er zo al drie dingen waar ik op wil reageren.
Ten eerste: dat duiveltje is denk ik een overlevingsmechanisme.
Hebben jullie in therapie daar over gesproken...?
Overlevingsmechanismen zijn "diep ingesleten gewoonten", die optreden ond gebeurtenissen met een boel emotie - en het doel laat zich raden: jou dor de ellende heen slepen. Tegen jezelf zeggen "dat het het niet erg is" en vergelijkbare zinnetjes kunne een prima manier zijn, om het vol te houden.
...en het grote nadeel is, dat als je uit de ellende bent een overlevingsmechanisme zich doorgaans tegen jou keert. (Want als je - terecht!! - hebt moeten leren om je gevoel uit te schakelen, niet serieus te nemen, etc. etc. - dan geeft dat allerlei gedoe.)

SwitchShadow schreef:

...en wat ik ook bij het vorige zinnetje vermoedde: de therapeut gaat simpelweg te snel.
De eerste fase van traumatherapie is NIET, dat jij het rotverhaal vertelt!!!
De eerste fase heet officieel 'stabiliseren". Ik zeg meestal 'poot'n stevig op de grond'. Het gaat om zaken als 'rust in de tent en veiligheid' - inventariseren wat er op dit moment in je leven speelt, in het "hier en nu" en wat je er met een scala aan maatregelen aan zou kunnen doen.
Informatie is belangrijk en cognitieve therapie kan goede diensten bewijzen.
Goed voor jezelf (leren) zorgen is belangrijk.
Zoeken naar 'hulpbronnen' van harte aanbevolen.

Bijv.: bij muziek kom ik tot rust. Wandelen maakt mijn hoofd leeg.
"Ik maak een plank vrij voor mijn lievelingsboeken, lekker onder handbereik".
Als ik me naar voel, schrijf ik in mijn dagboek.
Warme thee van zoethout met goudsbloem beurt me op.
Als ik verdrietig ben, ga ik in mijn schommelstoel zitten.
Als ik cederolie verdamp in zo'n geurlampje, word ik helmaal rustig.
Zachtjes mijn gezicht masseren helpt me ontspannen. Etc.
Ontspanningsoefeningen zijn ook belangrijk, onderzoeken hoe je je stress kunt "afbouwen". Of kunt voorkomen, dat het te hoog oploopt.
Het kan ook expliciet gaan om "hoe bouw ik een beetje een sociaal netwerk op" (liefst een heel stevig netwerk, maar dat kan even duren).

Wat ook hoort bij de eerste fase: de belangrijke vraag naar: hoe werkt macht, wat is manipulatie en hoe kan ik me dat van het lijf leren houden.
Mbt. het gegeven macht viel me dus ook op, dat je schreef, dat de therapie blokkeert, door iets wat jij zou doen.
Ik denk, dat de therapie blokkeert, door iets wat de therapeut niet goed doet.
Dat zou kunne zijn, dat hij of zij de eerste fase heeft overgeslagen (als dat zo is, is het een klossale fout).
Maar sowieso: er zijn regels mbt. therapie en als er dingen niet goed gaan, is dat sowieso te wijten aan de therapeut.
Ook al zou jij een giga moeilijke, lastige ceitn zijn - dat mag je zijn. Net zoals een therapeut ("ook maar een mens") het recht (of ach, hoe zeg je dat) heeft, om daar niet tegen te kunnen.
Maar als de therapie dan niet loopt, dan ligt dat niet aan jou.

De functie van de 1ste fase is, dat je een 'fundament' krijgt - dat stond te schudden of ging kapot door alle ellende. Een stevig 'fundament', poot'n die op de grond staan (en niet in het moeras) is geen luxe.

Ik ben een groot fan van emdr - maar dat hoort thuis in de 2e fase. Ofwel: om echt goed emdr te kunne doen, moet je erst de eerste fase fdoorlopen (een daar zit krek jouw blokkade).

SwitchShadow schreef:
Ik zal jullie het hele lange verhaal besparen en alleen in hele grove lijnen de onderwerpen van de trauma's vertellen, want het zijn echt heel veel kleine dingen die zich al die tijd hebben opgestapeld en waarmee ik bij niemand terecht kon.

Het gaat onder andere over seksueel misbruik op mijn 5e, psychisch zieke familieleden waarvan er 3 zelfmoord wilde plegen maar dit (gelukkig) nog niet hebben gedaan (waaronder 2 binnen het gezin), er is een keer een mes op mijn keel gezet toen ik een jaar of 10 was, mijn broer is een heel agressief persoon die mij regelmatig dood wenste en me probeerde te wurgen, ik ben gestalkt en bedreigd. Ook was ik regelmatig getuige van een hele naaste kennis (woonde er bijna) die psychoses had.
Op straat ben ik meerdere malen als kind zijnde in bedreigende situaties terecht gekomen.

En zo zijn er nog een aantal dingen die dan niet zo zeer traumatisch zijn maar die het er niet makkelijker op maken.

...mens lieve kinders nog aan toe - WAT een lijst! Alsof je een emmer leeggooit!!

SwitchShadow schreef:
Ik heb jarenlang alles ontkent wat er is gebeurd. Als ik nu dus het verhaal vertel aan de psycholoog dan is het alsof ik iemand anders zijn verhaal vertel. Ik kan er niet om huilen, ik kan het niet voelen.
...en in de eerste fase hoeft dat ook helemaal niet!!
Je overlevingsmechanismen geven je ook een bepaald soort stevigheid - en "past boem" die stevigheid weggooien en al die emoties wel toelaten - dat is vragen om ongelukken.

SwitchShadow schreef:
Het enige wat ik op het moment voel is een verschrikkelijk naar en depressief gevoel.

Ja.
Dat is een van de valkuilen voor mensen die met "een depresie" bij de hulpverlening belanden: een trauma is uitstekend in staat, iemand in een depressie te houden. (En de hgangbare traumabehandelingen werken dan niet, of maar half. Brrr....)
...en trauma kan dat met je doen, dat alles grauw, of leeg, of saai of zinloos wordt.
Heel naar!!! (Maar het is goed te verhelpen.)

SwitchShadow schreef:
Ik weet dat ik dit allemaal kwijt moet, maar aan de andere kant word ik boos op mijzelf als ik alles vertel.
...en dat is nou een boosheid, die je compleet niet zou horen te voelen!!!
Je hebt gewoon gelijk.
Het is complex - zelfs een enkelvoudig trauma is al complex: eerst heb je stevigheid buiten je overlevingsmechanismen nodig, en DAN kun je die hele lading kwijt.
Niet eerder!

SwitchShadow schreef:
Juist doordat ik er niet meer op kan huilen of boos om kan zijn, vind ik dat ik me aanstel. (Dat bevestigd het voor mij)
...heb je dit trouwens ook besproken met je therapeut...?

Puur logisch snap ik je redenatie uitstekend. "Zou het erg zijn, dan zou je er wel om huilen, boos over zijn, etc. - dat doe je niet, du sis het niet erg."
Maar dat stemmetje heeft geen gelijk.
Juist mensne die met grote trauma's rondlopen, houden hun emoties vaak in.

SwitchShadow schreef:
Mijn lichaam raakt op, ik heb bijna iedere nacht last van nachtmerries en weinig slaap. ik schrik van allemaal kleine dingen

Ik geloof het grif.
Voorbij een bepaald punt lopen je stresshormonen alleen maar hoger op. Dat gebeurt sowieso bij ieereen die in "de overleef-stand" staat. Slaap je er dan ook nog eens slecht bij, gaat het niet beter.
En je autonome zenuwstel heeft bliksems goed in de gaten, 'dat er gevaar is' dus je schriksysteem maakt overuren.
Heel naar!!

SwitchShadow schreef:
en ook op seksueel gebied functioneer ik voor geen meter, waarschijnlijk door het misbruik.
Ja - plus alle schrik- en overlevingssystemen, die doen het ook allemaal geen goed.

SwitchShadow schreef:
Soms voel ik mij zo down dat ik geen uitweg meer zie en er komen dan echt hele nare gedachtes in mij op waar ik heel erg van schrik.

Bah, naar voor je!!!!
(Been there, got the T shirt - maar als je er midden in zit, ojojojojoj!!!!)

En het allerbelangrijkste: niet zozeer dat stemmetje wegkrijgen (dat overlevingsmechanisme dat heeft op zich wel nut)
maar het effect dat de interpretatie van dat stemmetje op jou heeft.

Dat stemmetje, dat zegt "dat het net erg zou zijn" wil jouw emoties dempen (en hoe naar het verder ook is - dat stemmetje heeft nut).

Dat stemmetje heeft GEEN gelijk!!!

En wat je denk ik hard nodig hebt, is aan de ene kant erkenning, dat het NU alleaal heel rot voor je is.

En dat je nogal wat akelige dingen hebt moeten doorstaan.

En dat al die ellende sporen nalaat (zoals dit stemmetje). (Die sporen zijn op termijn, in de 2e en 3e fase van traumaverwerking wel de nek om te draaien - maar waar ij NU bent, zit je met sporen en littekens, dat is nu eenmaal zo.)

En heb je iemand nodig, die je allerlei tips en trucs rondom de eerste fase van truamverwerking kan geven.
Naast een goede therapeut, die tijd voor de eerste fase uittrekt, kun je bijv. ook naar een yogadocent bellen; 'hoe doe ik dat nou, ontspannen?'
Om te slapen: je huisarts heeft pillen (benzodiazepines) om weer wat te kunnen slapen (gewoon voor 2 of 3 nachtjes, langer heeft nadelen, het verslaaft snel) en de drogist kan je L-Glutamine verkopen, en Salvia Officinalis; die werken op de langere duur beter dan "benzo's" terwijl ze zonder te verslaven of je REMslaap te remmen ook kalmeren. En wie weet heb je ook iets aan een plantje als ginkgo biloba.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:11

SwitchShadow schreef:
De psycholoog die mij behandeld geeft ook EMDR en is er heel enthousiast over.
Ze heeft ook goede effecten op lange termijn trauma's zegt ze. Maar niet iedereen is natuurlijk hetzelfde.
We hebben een tijd terug een eerste poging gedaan, maar het lukte helemaal niet.

Gelukkig maar, zei de emdr fan!!

Emdr werkt uitstekend op lange termijn trauma's, compexe trauma's en noem maar op - maar het is van wezenijk belang, dat er eerst een goede basis ligt.
(Het is dus ok geen kwestie van "dat ji jiemand zou zijn, bij wie het niet werkt".)
Als die basis ontbreekt en de therapeut gaat emdr proberen, dan is "het werkt niet" de meest gunstige uitkomst.
(En andere optie is dat je overspoeld wordt en dat is verre van grappig.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:21

C_arola schreef:
Het is een overlevingsmechanisme die zo sterk is gemaakt dat jij het kon overleven in die verschrikkelijke situaties.
(...)
Het is nu alleen wel belangrijk dat je erachter komt dat het je toen heeft geholpen om te overleven maar het je nu tegen kan gaan werken om verder te komen in je leven omdat het je blokkeert.

Ja, - idd.
Toen ad het een functie.
Ooit volgde ik een cursus NLP en daar hadden ze het over 6 stappen.
1) ...wat is de functie "van het gedrag, dat je niet meer wil"...?
2) ben je het eens met dat doel? (Wat dus "beschermen" of "overleven" zou kunne zijn - of hoe het voor jou maar voelt.)
3) bedank het gedrag. (Voelt raar, maar er zit wel iets in.)
4) wordt craetief
5) verzin tenminste 3 andere manier, om hetzelfde resultaat p een andere manier te bereiken
6) verzin, bedenk, ga zorgvuldig na, of je het met alle methoden uit stap 5 echt eens bent. (Aan nieuwe rommel in je leven heb je niets, je hebt al oude rommel genoeg.)

C_arola schreef:
SwitchShadow schreef:

Volgens de Ingeborg Bosch methode is dit een illusie, je overlevingsmechanisme die zegt dat je je aanstelt, dat je zwak bent gesterkt door de opvoeding die je hebt gehad.

Tja, "natuurlijk is het een illusie" - als de functie van dit zinnetje is, om je "hoe dan ook, koste wat het kost" door een vreselijke toestand heen te slepen, dan kan zo'n zinnetje niet gebaseerd zijn op de kristalheldere waarheid.
Tuurlijk moet je voor jezelf de pijn ontkenne, het erkennen van de pijn i sop zo'n moment gewoon te veel, te erg.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:22

Janneke2 schreef:
C_arola schreef:
Het is een overlevingsmechanisme die zo sterk is gemaakt dat jij het kon overleven in die verschrikkelijke situaties.
(...)

Ja, - idd.
Toen ad het een functie.
Ooit volgde ik een cursus NLP en daar hadden ze het over 6 stappen.
1) ...wat is de functie "van het gedrag, dat je niet meer wil"...?
2) ben je het eens met dat doel? (Wat dus "beschermen" of "overleven" zou kunne zijn - of hoe het voor jou maar voelt.)
3) bedank het gedrag. (Voelt raar, maar er zit wel iets in.)
4) wordt craetief
5) verzin tenminste 3 andere manier, om hetzelfde resultaat p een andere manier te bereiken
6) verzin, bedenk, ga zorgvuldig na, of je het met alle methoden uit stap 5 echt eens bent. (Aan nieuwe rommel in je leven heb je niets, je hebt al oude rommel genoeg.)

C_arola schreef:
SwitchShadow schreef:

Volgens de Ingeborg Bosch methode is dit een illusie, je overlevingsmechanisme die zegt dat je je aanstelt, dat je zwak bent gesterkt door de opvoeding die je hebt gehad.

Tja, "natuurlijk is het een illusie" - als de functie van dit zinnetje is, om je "hoe dan ook, koste wat het kost" door een vreselijke toestand heen te slepen, dan kan zo'n zinnetje niet gebaseerd zijn op de kristalheldere waarheid.
Tuurlijk moet je voor jezelf de pijn ontkenne, het erkennen van de pijn i sop zo'n moment gewoon te veel, te erg.

Voor jou en mij is het natuurlijk een illusie, wij weten het maar er zijn ontzettend veel mensen die niet weten dat het een illusie is.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:26

Haha janneke, ik heb met een smile jou post gelezen.
Bedankt voor alle uitleg. (Je schrijft lekker vlot en grappig ;) )
Het maakt een hoop duidelijk! Fijn ook zo'n positieve ervaring. Dat geeft moed. :D

Ik denk inderdaad dat mijn therapeut te snel gaat als ik dit lees. Kan de hele stap 1 niet vinden in de behandeling.

Beetje stom om nu zo'n korte post neer te zetten nadat iemand zo veel heeft getypt, maar ben gewoon blij met de duidelijke info.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:30

C_arola schreef:
Voor jou en mij is het natuurlijk een illusie, wij weten het maar er zijn ontzettend veel mensen die niet weten dat het een illusie is.

Nou - ik houd eerlijk gezegd niet van het woord "illusie". (Dat klinkt me dus echt in de oren naar aanstellerij.)

Ik noem een overlevingsmechanisme maar liever gewoon bij de naam.

Dat is een ding, dat tevoorschijn komt, nadat je als mens iets (in het geval van TS: meer dan 1 ding!!) hebt meegemaakt, dat zo gruwelijk was, dat je in je geest allerlei zeilen moet bijzetten en allerlei gymnastiek moet uithalen, om nog een beetje overeind te blijven.

Ofwel: als ik het woord 'overlevingsmechanisme' hoor of lees, weet ik meteen, dat er erge dingen aan de hand zijn (gewesst).
Kom ik het woord "ilusie" tegen, dan voelt dat echt al snel voor mij als 'dat iemand zich iets in het hoofd haalt, wat niet waar is' (en dat zei dat duiveltje nou ook al, dat TS zich zou aanstellen...)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:31

Ik herken wel wat in hetgeen je schrijft.
Ik moet bij je verhaal denken aan iets wat ik een tijdje geleden las. Het was een oefening waarbij een therapiehond ingezet wordt om mensen dichter bij hun gevoel te brengen. Sommige mensen hebben baat bij AAT (animal assisted therapy). Hierbij wordt er een dier, vaak een paard of hond, ingezet als cotherapeut. Misschien kan het jou ook wel helpen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:34

SwitchShadow schreef:
Haha janneke, ik heb met een smile jou post gelezen.
Bedankt voor alle uitleg. (Je schrijft lekker vlot en grappig ;) )
Het maakt een hoop duidelijk! Fijn ook zo'n positieve ervaring. Dat geeft moed. :D

Ik denk inderdaad dat mijn therapeut te snel gaat als ik dit lees. Kan de hele stap 1 niet vinden in de behandeling.

Beetje stom om nu zo'n korte post neer te zetten nadat iemand zo veel heeft getypt, maar ben gewoon blij met de duidelijke info.

*\o/*

Nou - "what to do" is dan redelijk duidelijk.

Hetzij: je gaat met deze peut in gesprek, waar ter wereld toch die eerste fase is gebleven...? En waarom jij al meteen in fase 2 ("het delen van het rotverhaal", noemden we dat vroeger in mijn vrouwengroep) zit.

Hetzij: als je geen zin hebt in dat gesprek - een ander peut zoeken, met de nadrukkelijke hulpvraag "er is wel complex trauma maar graag eerst fase 1!!" (Een nieuwe peut zal wel iets willen weten over de trauma's zelf, maar heel erg veel uitgebreider dan in post 1 hoeft echt niet in het eerste gesprek.)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 07:40

Ik ga het er eerst eens over hebben met deze psych. Wie weet past ze het hierna zo goed aan dat ik niet meer verder hoef te zoeken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:13

Janneke2 schreef:
Nou - ik houd eerlijk gezegd niet van het woord "illusie". (Dat klinkt me dus echt in de oren naar aanstellerij.)

Ik noem een overlevingsmechanisme maar liever gewoon bij de naam.

Dat is een ding, dat tevoorschijn komt, nadat je als mens iets (in het geval van TS: meer dan 1 ding!!) hebt meegemaakt, dat zo gruwelijk was, dat je in je geest allerlei zeilen moet bijzetten en allerlei gymnastiek moet uithalen, om nog een beetje overeind te blijven.

Ofwel: als ik het woord 'overlevingsmechanisme' hoor of lees, weet ik meteen, dat er erge dingen aan de hand zijn (gewesst).
Kom ik het woord "ilusie" tegen, dan voelt dat echt al snel voor mij als 'dat iemand zich iets in het hoofd haalt, wat niet waar is' (en dat zei dat duiveltje nou ook al, dat TS zich zou aanstellen...)

Dan raad ik je aan een keer Illusies van Ingeborg Bosch te gaan lezen, daarin staat duidelijk dat het niet ontstaat omdat iemand zich iets in zijn hoofd haalt en geeft duidelijk weer wat het precies is en daarmee ook waarom het er is en wat je ertegen kunt doen op die manier weet je wat je met zulke stemmetjes kunt doen.