migraine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

2bizzy

migraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:42

Als het verkeerd staat,sorry daarvoor. Ook kon ik geen actief topic hierover vinden.

Ik ben heel benieuwd of er hier meer mensen zijn met migrane en wat jij/jullie ertegen doen. Ik heb ondertussen een bril aangeschaft omdat ik "hoopte" dat het daardoor kwam. Jammer genoeg heeft het geen verlichting gegeven. Ondertussen loop ik alweer meer dan een jaar bij de neuroloog en heb ik een mri en ct-scan gehad en ben ik via de neuroloog naar de kno-arts gestuurd en weer terug naar de neuroloog. Ondertussen al verschillende medicijnen uit geprobeerd. Dacht dat het eindelijk goed ging en dus de juiste medicijnen had. Helaas mag het niet zo zijn en heb ik sinds begin januari alweer 3 flinke aanvallen gehad waarbij ik dus ook echt totaal uitgeschakeld ben. Ondertussen wordt ik er echt wel een beetje moedeloos van. Heel mijn leven wordt zo een beetje beheerst door de migrane. Met dit topic hoop ik de ervaring van andere te horen en wie weet zit de 'gouden tip' er voor mij wel tussen.

Mova

Re: migrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:50

Hier nog eentje met migraine.., ook overal geweest, vanalles geprobeerd, van zware medicijnen tot zelfs handopleggers, the whole chabang. Het enige wat mij ooit heeft geholpen was een heel heel streng zuiveringsdiëet: geen tomaat, geen suiker, geen brood, geen melk, geen peulvrucht, ... en dan beginnen zoeken van wat precies je de migraine krijgt (bij velen zijn dat melkproducten..). Wel een heel intensief proces, maar veruit het gezondste.

Verder, laat migraine je niet tegenhouden van dingen te doen, niet in een bolletje rollen en afzien, maar hup, het paard op. Ermee leren leven is nog altijd de beste tip die ik je kan geven..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:22

Hier ook! Van kinds af aan. Oma en moeder hebben het ook. Heb 3 jaar op medicatie gezeten dagelijks en had daardoor nog 3x per week migraine ipv 5x per week. Ik kon dus echt bijna niets! Nu ben ik 23 en heb ik eens in de 2 a 3 maanden nog migraine. Voornamelijk als ik te veel hooi op mijn vork heb genomen. Hier ben ik achter gekomen sinds ik full time werk. Elke 3 weken ging het mis. Toen ben ik 1x per week of per 2 weken een middag vrij gaan pakken om lekker een middag te kunnen doen wat ik wilde. Thuis poetsen, winkelen of een middagdutje! Nu ben ik er dus achter dat ik die middag voor mezelf nodig heb. Ookal doe ik Savonds niets.

Pak tijdens of als ik een aanval aan voel komen imigran. Eerst moest ik er 2 wilde dit werken. Nu een halve en dan slaap ik met gemak 6u. Zodra ik dan wakker wordt ben ik moe en duf, maar dan is het ergste weg.

Mijn ex riep altijd dat ik me aanstelde. Onze relatie bestond meer uit ruzie dan wat anders. Dus meer migraine.

Mijn huidige vriend heeft ook van jongs af aan migraine en nu ook nog 1x per half jaar. Hij snapt het dus helemaal en dat geeft mij nog meer rust tussen mijn oren.
Ik ben echt een denker, dus zodra de schijf vol zit gaat het mis :)

Nu kan ik er eindelijk beter mee omgaan!

Krijg het trouwens ook als ik me ergens enorm op verheug! Wat dus vaak teleurstellend werkt'

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:25

Ik heb migraine wat zich vooral concentreert aan de linker kant. Ik heb er chronisch last van.

Maar bij mij helpt het om mijn bindweefsel en de spieren in de nek helemaal los te maken. Dit gebeurt bij de fysio. Hierdoor kan ik prima functioneren en is hrt oo de achtergrond..

edit
met op de achtergrond bedoel ik dus dat ik normaal kan functioneren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:30

Ik heb het ook. Moet zeggen dat ik het zo erg allemaal niet vind hoor. Heb standaard een emmer onder mn bed voor het geval dat (moet bijna altijd wel kosten bij een aanval). De laatste tijd heb ik het wel een heel stuk minder, had het vroeger toch wel 1x per week.

Hoe kan dat heel je leven beheersen dan? Ik heb er 1 dag last van, ben 1 dag een beetje duf en dan is het wel weer klaar.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:30

Hier ook vreselijke migraine aanvallen, ben zo 2 dagen uitgeschakeld erdoor.

Medicijnen geprobeerd speciaal op recept voor migraine, alleen mijn lichaam reageerde er verkeerd op waardoor ik in het ziekenhuis belandde nadat ik flauw was gevallen van de migraine. Nog nooit zo'n erge aanval gehad het voelde echt alsof mijn hoofd ging ontploffen zoveel druk stond erop, hele keel dichtgeknepen, kaken pijnlijk. Bah,

Ik heb nog steeds geen wondermiddel gevonden, ik zit het meestal dan ook maar uit

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:35

*\o/* Hier nog een slachtoffer.

Regelmatig last van migraine. Zeker wel een keer per maand. Ik probeer dan rust te nemen, en ga dan op bed liggen als ik van die hele erge aanvallen heb. Normaal gebruikte ik maxalt, maar jammer genoeg vergoed menzis dat niet meer. Heb vandaag andere gekregen, maar zie er nu al tegen op voor de volgende aanval.

Bij lichtere aanvallen doe ik gewoon mijn ding wat ik altijd doe, heb er mee leren leven.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:50

Ik heb het ook bij stress. En ik heb veel spanning. At voor mij geholpen heeft dry needling bij de fysio, en ik slik igv een aanval neurofen migraine, en als het kan ga ik plat in het donker.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 01:01

Hier ook een migraine klant. Vanaf dat ik kan praten geef ik aan hoofdpijn te hebben.
Is nooit echt wat mee gedaan door mijn ouders.
Pas toen ik 36 was bleek dat mijn 3e nekwervels verschoven is.
Ik ben als kind van 1,5 jaar van de trap gevallen. ( van boven naar beneden)
Heel veel hechtingen in mijn gezicht en in mijn mond, maar naar mijn nek is nooit gekeken.
Bij stress verkrampt mijn nek. En dan is het feest.
Sinds een paar maanden ben ik op een dieet gegaan. Geen zuivel,gluten,weinig suiker. En dat lijkt wel te werken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:16

Nies_ schreef:
Ik heb het ook. Moet zeggen dat ik het zo erg allemaal niet vind hoor. Heb standaard een emmer onder mn bed voor het geval dat (moet bijna altijd wel kosten bij een aanval). De laatste tijd heb ik het wel een heel stuk minder, had het vroeger toch wel 1x per week.

Hoe kan dat heel je leven beheersen dan? Ik heb er 1 dag last van, ben 1 dag een beetje duf en dan is het wel weer klaar.

Hoe het heel je leven kan beheersen? Geen idee! Weet wel dat er enorm veel vormen van migraine zijn en dat de een er meer last van heeft dan de ander :)

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 09:33

@Nies_ het beheerst inderdaad mijn leven. Bijv. Ik heb 2 kleine kinderen,standaard is als ik iets leuks met ze gedaan heb zoals indoor speeltuin,dagje dierentuin of wat dan ook lig ik de volgende dagen met een vreselijke aanval op bed. Een aanval bij mij duurt gemiddeld 3 tot 5 dagen heel erg heftig,dan een aantal dagen van wat minder heftig wat betekend dat ik alle klachten nog heb maar dat het overgeven gestopt is waarna ik daarna weer moet bijkomen van al die dagen niet eten en drinken wat ik dus echt niet kan. Zelf op wedstrijd of dagje helpen op open dag van de manege betekent daarna weer een aanval. Afgelopen weekend dagje bij mij zusje op bezoek wat ik van tevoren wist is ook weer beloond met een fikse aanval. Zodra er bij mij iets anders dan normaal gaat dan gaat het mis wat dus betekent dat ik dat zo veel mogelijk vermijd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:36

Dan begrijp ik het inderdaad. Dat is wel heel vervelend dan, 3 tot 5 dagen is ook wel erg lang.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:43

Ik heb, tenminste voor mijzelf, de gouden tip! Ik heb ook al vele jaren last van migraine. Ik kan nooit eens met iemand mee naar huis, altijd maar hoofdpijn. Ook op school. Iedere dag weer. Sowieso wel een of twee keer in de week een heftige aanval. We kregen de tip om te gaan naar de fysiotherapeut. Daar wordt ik nu (1/2 keer in de week) gemasseerd. Het gaat erom dat de fysio je bindweefsel los maakt. Dat zit in je huid. Vooral tegen de schouders. Het voelt heel scherp, maar dat gaat gauw weer weg. Na 3 behandelingen heb ik al 2 weken geen hoofdpijn meer gehad! Van elke dag hoofdpijn, naar helemaal niet meer. Ik ben hier ontzettend blij over, mijn migraine is als het ware opgelost. In de vakantie ga ik een weekje niet. Eens kijken hoe het dan gaat.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:43

Ik heb heel lang last gehad van migraine (mijn moeder en opa ook), ik had gemiddeld 3 tot 5 aanvallen per week en soms 2 aanvallen op 1 dag. Ik heb Imigran en gelukkig werkt dat heel goed bij mij. Maar omdat de aanvallen op een gegeven moment zo erg door bleven komen, wilden ze me permanent aan de medicijnen hebben en dat wou ik liever niet (ben niet zo van de medicijnen als er eventueel ook een andere manier is).

In dezelfde periode, waarin ik zoveel aanvallen had, was ik ook steeds heel erg moe en na bloed te hebben geprikt bleek een een tekort aan vitamine D te hebben. Nadat ik een week of 2 a 3 de vitamine D pillen had geslikt, ging ik opeens van meerdere migraineaanvallen in de week, naar een enkele per maand en later ben ik zelfs bijna een half jaar migraine vrij geweest!

Ik heb nog steeds last van migraine, maar gelukkig zooooooveel minder, echt ongelofelijk! Bij mij speelt stress en spierspanning ook een grote rol, dus ik probeer goed in beweging te blijven (ga ook naar de fysio) en regelmatig te ontspannen. Maar dat laatste vind ik heel moeilijk ;)

Hopelijk ontdek jij ook hoe jij jouw aanvallen naar beneden kan krijgen TS! Ik stuur je trouwens ook even een pb'je :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:47

Hier ook eentje met migraine, heb het al sinds mijn 15de, ben nu 22 jaar.
Heb in die jaren al flink wat medicijnensoorten geslikt. Ik slik nu sinds 2 jaar betablokkers, deze slik ik 1x per dag. Ben begonnen met 50 mg en nu sinds November over op 100 mg, gaat stukken beter. Voorheen slikte ik Imigran als ik een aanval had, maar hier reageerde ik op een gegeven moment heel slecht op, hing ik na 5 min al kotsend boven de wc. Heb toen een neusspray geprobeerd, wat helemaal niet hielp, werd daar alleen maar eng van. Ben nu sinds een 2 maanden over op Almogran 2,5 mg, maar ben hier ook niet over te spreken, helpt ook niet goed.
Ben al bij een Neuroloog geweest in het Sint Fransiscus in Rotterdam maar die kon niet veel voor mij doen. Loop wel al 4 jaar bij een Osteopaat en die heeft ontdekt dat ik overgevoelige darmen heb en dit is waarschijnlijk ook de boosdoener voor mij migraine.

Bij mij beheerst het ook wel mijn leven, ik wordt er vaak in de ochtend mee wakker en moet dan mijn werk afbellen, niet altijd fijn! Ook wordt migraine moeilijk begrepen door mensen om je heen merk ik. Dit heb ik vooral op mijn vorige werk gemerkt, collega's hadden er op een gegeven moment geen waardering meer voor en ik moest maar een asperientje innemen. Meer mensen die dit herkennen?

Ik heb nu ongeveer 1x in de 2 maanden een aanval, maar dan lig ik ook helemaal plat op bed in het donker en ben ik 2 of 3 dagen uitgeschakeld.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:47

Als ik het heb kan ik tijdelijk niet praten omdat dan 1 kant van mijn lichaam verlamd is. Dit duurde altijd max 1 uur. (gezicht en arm) Wat naar als je dat voor het eerst hebt...

De één heeft het erger dan de ander of weer anders dan de ander of vaker en langer. dus ik snap wel dat het voor sommige mensen je leven kan beheersen. Ik heb een paar jaar terug een tijd iedere zondag in stress gezeten of ik het wel of niet kreeg. Meestal kreeg ik het voor 10 uur sochtends en daarna kon ik vaak opgelucht ademhalen als ik het dan nog niet had.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:58

PrimaDonna_ schreef:
Hier ook eentje met migraine, heb het al sinds mijn 15de, ben nu 22 jaar.
Heb in die jaren al flink wat medicijnensoorten geslikt. Ik slik nu sinds 2 jaar betablokkers, deze slik ik 1x per dag. Ben begonnen met 50 mg en nu sinds November over op 100 mg, gaat stukken beter. Voorheen slikte ik Imigran als ik een aanval had, maar hier reageerde ik op een gegeven moment heel slecht op, hing ik na 5 min al kotsend boven de wc. Heb toen een neusspray geprobeerd, wat helemaal niet hielp, werd daar alleen maar eng van. Ben nu sinds een 2 maanden over op Almogran 2,5 mg, maar ben hier ook niet over te spreken, helpt ook niet goed.
Ben al bij een Neuroloog geweest in het Sint Fransiscus in Rotterdam maar die kon niet veel voor mij doen. Loop wel al 4 jaar bij een Osteopaat en die heeft ontdekt dat ik overgevoelige darmen heb en dit is waarschijnlijk ook de boosdoener voor mij migraine.

Bij mij beheerst het ook wel mijn leven, ik wordt er vaak in de ochtend mee wakker en moet dan mijn werk afbellen, niet altijd fijn! Ook wordt migraine moeilijk begrepen door mensen om je heen merk ik. Dit heb ik vooral op mijn vorige werk gemerkt, collega's hadden er op een gegeven moment geen waardering meer voor en ik moest maar een asperientje innemen. Meer mensen die dit herkennen?

Ik heb nu ongeveer 1x in de 2 maanden een aanval, maar dan lig ik ook helemaal plat op bed in het donker en ben ik 2 of 3 dagen uitgeschakeld.

Van die betablokkers voelde ik me heel slapjes, vond dat niet echt een succes. Imigran moet ik inderdaad van kotsen, maar helpt wel het best, dus dan neem ik dat maar voor lief. Als het een lichte aanval is neem ik Tylenol, dan gaat het niet helemaal weg, maar maakt het wel dragelijk.

Dat onbegrip ken ik inderdaad ook, ik was op school gemiddeld 2 dagen per week afwezig (mijn cijfers waren uitstekend) en ik was er heel eerlijk over dat ik geen huiswerk maakte. Gevolg: ik moest elke dag op het matje komen bij mevrouw de coördinator waar zij probeerde mij bang te maken met de leerplichtambtenaar, daarnaast moest ik van mevrouw naar de maatschappelijk werker. Daar zat ik dan. Kreeg ik de vraag waarom ik kwam "ja, geen idee". Jullie begrijpen vast dat het bij 1x gebleven is, daarna volgde ook de "dreig"mails naar mijn ouders. :+

Op mijn werk heb ik pas 1x ziek moet melden in 1,5 jaar. Bij mijn vorige werk kon ik diensten schuiven dus dat was ook nooit echt een probleem. Gelukkig maar, want eerlijk gezegd begrijp ik goed dat ze niet zitten wachten op iemand die veel ziek is.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:10

Mova schreef:
Hier nog eentje met migraine.., ook overal geweest, vanalles geprobeerd, van zware medicijnen tot zelfs handopleggers, the whole chabang. Het enige wat mij ooit heeft geholpen was een heel heel streng zuiveringsdiëet: geen tomaat, geen suiker, geen brood, geen melk, geen peulvrucht, ... en dan beginnen zoeken van wat precies je de migraine krijgt (bij velen zijn dat melkproducten..). Wel een heel intensief proces, maar veruit het gezondste.

Verder, laat migraine je niet tegenhouden van dingen te doen, niet in een bolletje rollen en afzien, maar hup, het paard op. Ermee leren leven is nog altijd de beste tip die ik je kan geven..

Phoe!!! Vraag me bijna af of jij dan wel migraine hebt... Ik ben echt wel een doordouwer en laat me niet zo snel uit het veld slaan door iets, maar met een echte migraine-aanval is dat toch echt geen optie hoor!

Ik heb gelukkig sinds een paar jaar een medicijn dat heeeel fijn werkt bij mij. Maar op de een of andere manier is migraine toch heel verschillend per persoon, waardoor het soms lang zoeken is naar een oplossing.

Voor degenen die de oplossing nog niet gevonden hebben: Nemen jullie wel op tijd maatregelen/rust als je het aan voelt komen? Dat heeft bij mij zo veel gescheeld! Niet denken, het zal wel 'gewone' hoofdpijn zijn en doorgaan, maar op tijd tóch aan de medicijnen beginnen. Niet wachten tot het te laat is en de aanval er al daadwerkelijk is... Dat is mijn enige tip dit ik iedereen kan meegeven.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:13

Ik las eens ergens dat paddo's migraine voor enkele maanden konden verlichten.
Dit omdat het ergens een soort kanaaltjes in de hersens actiever maakt ofzo.
Wat ik ervan las is dat het voor bepaalde mensen een wondermiddel is en voor anderen dan weer niet geholpen heeft.
Ik wil je niet aanzetten tot drugs ofzo, maar misschien eens met gepaste begeleiding het proberen waard ?
http://trufflemagic.com/blog/nl/2012/12 ... nderzocht/

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:35

Loetie84 schreef:
Phoe!!! Vraag me bijna af of jij dan wel migraine hebt... Ik ben echt wel een doordouwer en laat me niet zo snel uit het veld slaan door iets, maar met een echte migraine-aanval is dat toch echt geen optie hoor!

Ik heb gelukkig sinds een paar jaar een medicijn dat heeeel fijn werkt bij mij. Maar op de een of andere manier is migraine toch heel verschillend per persoon, waardoor het soms lang zoeken is naar een oplossing.

Voor degenen die de oplossing nog niet gevonden hebben: Nemen jullie wel op tijd maatregelen/rust als je het aan voelt komen? Dat heeft bij mij zo veel gescheeld! Niet denken, het zal wel 'gewone' hoofdpijn zijn en doorgaan, maar op tijd tóch aan de medicijnen beginnen. Niet wachten tot het te laat is en de aanval er al daadwerkelijk is... Dat is mijn enige tip dit ik iedereen kan meegeven.

Ik word er altijd mee wakker, dus kan niet veel maatregelen van te voren nemen :o

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:37

@Nies_ Ik ben in het begin heel slapjes geweest door die betablokker, maar dit had de dokter ook aangegeven dat je er down van kan worden. Maar dat is ook een bijwerking ervan, hij wordt ook voorgeschreven als ontspanner voor mensen die hun rijexamen hebben ;)
De vader van mijn vriend slikt ze ook, maar dan voor zijn hart, best wel heftig vind ik dat.. met de gedachten dat ik ze dan ook slik maar dan voor mijn hoofd...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:37

TS: Ik raad je een osteopaat echt aan, weet niet of deze bij jou in de buurt zit en of het vergoed word. Zijn namelijk wel prijzig maar bij mij heeft het echt geholpen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:52

Ik heb chronische migraine, gelukkig over het algemeen de bijzondere variant zonder hoofdpijn. Ik heb vooral last van de bijwerkingen ervan: lichtschuw, misselijkheid, duizeligheid, geluidschuw, rare dingen zien, hartkloppingen, helft van lichaam dat compleet uitvalt, etc.
Eens in de zoveel tijd krijg ik er de hoofdpijn bij, aan de rechterkant, daarbij verlies ik ook het gevoel aan de rechterkant.

Wat mij het meeste heeft geholpen is veel sporten, gek genoeg. Ik sport 4-6 dagen per week en op die manier is het heel goed in toom te houden. Ik merk het meteen als ik eens 3 dagen niet heb gesport, dan heb ik meteen weer last.
Verder helpt het ook om geen suiker te eten, niet te roken en geen alcohol te drinken.

Voor de hoofdpijn nam ik Maxalt, maar dat geeft zo'n vreemd gevoel in m'n hartstreek dat ik daarmee ben gestopt. Voordat ik zwanger was nam ik 2 valium tabletten en ging dan 3 dagen op bed liggen als ik daar tijd voor had, zo niet, dan evengoed valium innemen en maar proberen te functioneren.
Nu ben ik zwanger en kan dat allemaal niet meer, maar ik heb tot nu toe nog geen hoofdpijn erbij gekregen. *klopt af*

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:52

De medicijnen die ik nu dagelijks slik zij propranolol ratiopharm 80mg en propranolol accord 40 mg. Daarbij heb ik migrafinpoeders die je op moet lossen in water tegen de misselijkheid alleen mijn probleem is dat ik niks binnen kan houden en deze medicijnen dus niet haalbaar voor mij zijn. Daar heb ik nu een zetpil voor gekregen. Nadeel van dit medicijn vind ik dat je er in je hoofd heel duf maar ook erg onrustig van wordt. Daarbij ben ik van de imigran zetpil overgegaan naar een spuit die je zelf toedient. De spuit werkt erg snel maar het nadeel is dat ik het gevoel ervan krijg dat mijn hart op hol slaat en of er een betonblok op je ligt waardoor je het benauwd krijgt. Toch wel angst van de spuit maar het staat inderdaad bij de bijwerking en kan dus voorkomen. Neuroloog wees mij er wel op dat als de bijwerking langer dan een half uur duurt je moet bellen en er actie ondernomen wordt. Spuit neem ik dus absoluut niet als ik alleen thuis ben.

Gelukkig leven ze op mijn werk erg met mij mee al voel ik me vreslijk schuldig als ik mij ziek moet melden. In de zorg liggen de vervangers helaas niet voor het oprapen maar gelukkig een stel fijne collega's. Ook scheelt het dat ik een ontzettende fijne leidinggevende heb.

Ook thuis voel ik mij vaak heel schuldig. 2 kinderen waaronder 1 schoolgaand die als ik een aanval heb dus even op zichzelf is aangewezen s'ochtends als die naar school moet. Ga wel mijn bed uit voor hem totdat die naar school is en de jongste haalt mijn moeder meestal op. Thuis ligt dus alles stil.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:06

Loetie84 schreef:
Mova schreef:

.

Zou jij aub niet vanachter jouw pc diagnose's willen stellen over mijn hoofd? Ik heb soms aanvallen van 9 tot 12 dagen lang, geen medicijn -zelfs geen bètablokker- die er iets aan te zeggen heeft. Dus nee, als ik meer dan de helft van mijn dagen rondloop met een barstend hoofd, laat ik me er inderdaad zo weinig mogelijk door kennen.

Ik snap heel heel goed dat er dagen zijn dat je écht niet anders kan, dat er echt niet mee te leven valt. Maar zoals anderen hier ook al aangeven, probeer er toch zoveel mogelijk mee om te gaan.

Edit: natuurlijk is het dan geen 9 dagen met kotsen - het begin erg en zwakt dan natuurlijk wel af
Laatst bijgewerkt door Mova op 21-02-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt