Niet moe, maar gewoon uitgeput

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Niet moe, maar gewoon uitgeput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 02:29

Hey bokkers,

Ik heb lang niets van me laten horen, maar nu zit ik toch echt met een probleem waarbij ik graag verschillende visies en ervaringen wil horen.

Ik ben 24, heb nu 3,5 jaar reuma waarvan het laatste jaar de reuma onder controle is. De eerste 2,5 jaar kon de reuma vrijelijk zijn gang gaan en ging ik van 100% gezond naar een hoopje ellende op bed in 2 maanden tijd.

Ik werk 16 uurtjes in de week in de beveiliging. Van de 16u kan ik er 8 zittend werken, de rest is lopen.
Ik volg een thuisstudie HBO Toegepaste Psychologie, maar volg hiervoor alleen maar 1x per maand een dagje school.

Ik heb een dochtertje van 3,5, geen partner. Hobbies en sporten zijn op dit moment gewoon 0,0 aanwezig.

Mijn probleem:

Ik ben moe.... zo ontzettend moe. Ik weet wat vermoeidheid is, sinds 3,5 jaar zit ik niet zonder. De reuma komt met chronische vermoeidheid waardoor ik me dus nooit en te nimmer uitgerust voel. Dit is bekend en hier heb ik mee leren leven. Maar nu sinds een aantal weken is de vermoeidheid dusdanig toegenomen dat ik gigantisch in mijn dagelijks functioneren word belemmerd.

Vaak ga ik tegelijk met mijn dochtertje naar bed (19.00 ongeveer) om vervolgens 12u later mijn ogen open te forceren en te bedenken dat ik het liefst naar bed wil. Als ik dan op de bank ga zitten voor het ochtendritueel (ontbijten met dochter enz.) val ik gerust met ontbijt en al weer in slaap.
Het maakt niet uit of er iets op het vuur staat of dat ik mijn dochter in de gaten moet houden, ik val stomweg in slaap.
Moet ik werken of ergens heen dan heb ik 3 wekkers. 2 op mijn telefoon en 1 wekker-wekker. Allemaal op geluidsniveau opstijgende straaljager...... ondanks dat slaap ik er doodleuk doorheen. Ik word er absoluut niet wakker van.

Als ik 8 uurtjes heb gewerkt (waarvan dus 4 zittend en 4 lopend, dit afwisselend) en ik rijd naar huis dan moet ik op een ritje van 28 minuten tussendoor stoppen om uit te stappen en mezelf echt wakker te rammelen. Waarna ik weer in de auto stap en na 5min ik weer dubbel zie van vermoeidheid (ogen dwing ik open te blijven, maar ik zie dan alles dubbel).

Dit zijn slechts enkele voorbeeldjes van hoe het mij belemmerd en in welke mate. Afgelopen donderdag bloed laten prikken n.a.v. een gesprek met mijn reumatoloog en maandag hoor ik hier de uitslag van.

Zijn er meer mensen die hier bekend mee zijn, wie heeft er adviezen enz?
Ik was juist weer aan het opbouwen nu dat mijn medicijnen werken en nu krijgen we dit weer |( Mijn reuma is echt heel erg geweest (hoopje ellende was alles wat er over was. Zelfs de verzorging voor mijn dochter kon ik niet meer zelf doen), maar het is voor het eerst dat ik zeg: ik kán niet meer, ik ben gewoon OP.
Ik ben bloedchagerijning, heb geen geduld meer, loopt te snauwen, kan weinig verdragen, herinner dingen slechts (zelfs dagelijkse routine vervaagt).... het is gewoon weer één grote puinzooi op deze manier.

Dus... dat... sorry voor het lange verhaal, maar ben er zo ontzettend klaar mee dat ik altijd weer wat heb wat er voor zorgt dat ik nooit eens vooruit kan gaan.

En de mensen met een reactie a la: 'we zijn allemaal wel eens moe' , die raad ik aan het bovenstaande nog eens door te lezen. Dit gaat NIET over gewoon eventjes moe zijn.

P.S. Waarom ik dan nu nog wakker ben? :-) Ik draai een nachtdienstje momenteel, vandaar.

Oreo

Re: Niet moe, maar gewoon uitgeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 03:19

Is er wel eens op een tekort aan vitamine B12 getest?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 03:22

Oreo schreef:
Is er wel eens op een tekort aan vitamine B12 getest?

Hier ben ik jaren terug op getest, maar hier is niks uitkomen.
Het word nu ook weer mee genomen in de bloedtest. Als ik het me goed herinner dan testen ze nu op;

- Lever
- Nieren
- Schildklier
- Vitaminen
- B12

En nog tig andere dingen. Een volledig bloedbeeld zogezegd. Dus ben benieuwd.

Ik las wel dat reuma een syndroom kan veroorzaken dat je inderdaad chronisch vermoeid bent, maar hoop maar dat dat het in ieder geval niet is. Denk dat het een kwestie is van Maandag afwachten, ben alleen benieuwd of andere hiermee bekend zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 06:32

Ik heb veel baat bij Magnesium, dat geeft ook energie.
Gewoon van de Kruidvat of Etos.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 07:11

Welke vorm van reuma heb je? Slik je daar medicatie voor?

Wat je nu doet is iig niet goed. Het is namelijk zo dat als je steeds meer gaat slapen je op een gegeven moment over je uren heen gaat waardoor je je alleen maar vermoeider gaat voelen..
Zolang je op deze manier doorgaat zal er niet veel veranderen denk ik.
Je zult zelf moeten gaan uitvogelen bij hoeveel uur jij het beste functioneert. Is dat bij 7 uur slaap of 8 of 9.. Meer uur is gewoon niet gezond. Je lijf wordt er alleen maar vermoeider van.

Begin vanaf morgen met een nieuw regime. Als je smorgens om 7 uur op moet ga dan om 10 naar bed. Sta dan ook om 7 uur op en zorg dat je de hele dag wakker blijft. Zodra je merkt dat je ogen dicht vallen ga dan wat doen. Van mij part een rondje door de tuin lopen. Vraag een vriendin desnoods de eerste dagen te helpen met wakker te blijven.

Hoe meer jij gaat doen door de dag hoe meer stofjes je aanmaakt in je hersenen die je nodig hebt om energiek wakker te zijn. Het zal echt niet makkelijk zijn maar na een week of 2 ( ook in het weekend!) dit volhouden zou je een aanzienelijk verschil moeten merken.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 07:21

Jeetje wat vervelend dit. Dit klinkt idd niet als zomaar even moe zijn. Heel veel sterkge gewenst en ben wel benieuwd of er iets uit de bloedtest komt. Misschien pfeiffer?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:35

Zit er toevallig een goede TOM therapeut bij jou in de buurt?
Na een burn out geschiedenis/chronisch moe lukte het mij ook niet om langer dan tot 20.00 uur de ogen open te houden. Je wil wel, maar het gaat gewoon niet. Het wordt door heel veel mensen (ook professionals) onderschat.

Ik heb zelf 2 TOM sessies gehad en kan ik nu 's avonds weer gewoon doorgaan zoals de meeste mensen dat kunnen.

Op http://www.zefanjacoaching.com/touch-matrix staat wat het precies inhoud. Kort gezegd komt het erop neer dat je het zelfhelend vermogen van je lichaam een boost geeft. Ik ben bij deze behandelaar geweest, ze zit voor jou op een klein uur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:38

Bah wat ontzettend vervelend voor je. Kan het niet zo zijn dat de nachtdiensten je extra vermoeid maken? Voor mijn lijf is het erg belangrijk dat ik regelmaat heb en dan met name in mijn nachtrust en ik heb verder geen lichamelijke problemen zoals jij.

Ik kan me voorstellen dat, dat extra belastend is voor je lichaam?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:40

Ik herken wel vermoeidheid, alleen ik sta na 8 uur slapen fit op en ben na een twee uur weer moe.
Regelmaat aanbrengen is dan ook echt heel belangrijk. Mentale en fysieke activiteiten afwisselen en, net zo belangrijk, zorg dat je ook tijd plant voor ontspanning.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:44

Al eens een slaaponderzoek overwogen? Misschien heb je s nachts last van apneu's zonder dat je dit weet....dit veroorzaakt ook enorme moeheid!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:45

Ik heb ook reuma en voel me ook altijd uitgeput. Elke dag is alsof ik een fikse griep onder de leden heb. Ik ben sinds kort gestopt met alle medicatie en probeer het nu te doen op 's avonds bio magnesium en 's morgens een supdradine complex. Bij erg veel pijn pak ik wel pijnstillers, maar dus niet meer preventief of dagelijks.

Ik voel me toch het beste wanneer ik in mijn ritme blijf. Dat zijn hele volle dagen met strakke schema's, maar zolang ik zo door hobbel voel ik me toch het beste. Af en toe tank ik eens bij, geef ik toe aan alle vermoeidheid en pijn. Dan lig ik een paar dagen bijna geheel op bed te slapen. Dat is even lekker, maar uiteindelijk voel ik me er niet beter door. Dus dan zorg ik toch maar weer dat ik in mijn ritme kom.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:47

zou het niet kunnen dat je medicijnen hier mede oorzaak van zijn.
je zegt het nu onder controle te hebben de reuma dus waarschijnlijk ben je dus een aantal keer op andere medicijnen over gegaan.
bespreek dit ook met je arts sommige medicijnen kunnen zulke bij werkingen hebben als je ze lang durig gebruikt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:57

Reuma is een ontstekingsziekte. En van overactiviteit van je immuunsysteem kun je erg moe worden. (Iedereen die zoiets 'onschuldigs' als griep heeft gehad weet dit uit eigen ervaring. )

Wat je goed kunt proberen is een bezoek aan een orthomoleculaire arts. (www.mbog.nl - de beroepsvereniging. ) Die heeft weet van wat reuma allemaal doet en kan, snapt het beleid van de reumatoloog en heeft er mogelijk goede aanvullingen op. (Een reumatoloog weet uit zijn opleiding weinig over de verschillende manieren waarop je als mens wel of niet uitgeput raakt of juist je energie kan behouden. Bijv het helpen van je bijnieren. De orthomoleculaire arts is daar wel bekend mee.)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:02

Ik heb ook reuma. Gewrichtsreuma met psoriasis. Doordeweeks kan ik mij overdag aardig goed in beweging houden. Als ik in de weekenden niks heb dan stort ik 's middags in. Momenteel ben ik gesloopt maar heb doordat ik ziek ben geweest nu 3 ontstekingen in mijn lijf. Ik slik supplementen oa b12.magnesium en ijzer maar heb het idee dat het niet echt helpt. Ijzer miet ik doen ivm laag hb

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:54

chocobroodje schreef:
Wat je nu doet is iig niet goed. Het is namelijk zo dat als je steeds meer gaat slapen je op een gegeven moment over je uren heen gaat waardoor je je alleen maar vermoeider gaat voelen..
Je zult zelf moeten gaan uitvogelen bij hoeveel uur jij het beste functioneert. Is dat bij 7 uur slaap of 8 of 9.. Meer uur is gewoon niet gezond. Je lijf wordt er alleen maar vermoeider van.

Begin vanaf morgen met een nieuw regime. Als je smorgens om 7 uur op moet ga dan om 10 naar bed. Sta dan ook om 7 uur op en zorg dat je de hele dag wakker blijft. Zodra je merkt dat je ogen dicht vallen ga dan wat doen.

Dit klinkt in theorie altijd zo 'pasklaar', maar zo werkt het dus niet.

Ik heb fibromyalgie en herken TS haar vermoeidheid echt heel erg. Korter slapen terwijl je lichaam aangeeft doodop te zijn is dus echt geen goede tip. Kennelijk heeft je lichaam het nodig anders geeft het het niet aan.
Een ritme proberen aan te houden werkt in mijn geval wel, maar als TS ook nachtdiensten draait wordt dat ook al lastiger.

Succes TS.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:45

Ik heb dan geen reuma maar endometriose en ben elke dag dood op, van het weekend iets teveel gedronken en jank dan alles bij elkaar bij mensen waar ik dat helemaal niet wil (schaam me nu nog :o ). Moe zijn en niet begrepen worden is erg moeilijk. Mensen geven aan dat je je niet druk moet maken maar ik weet wel beter!
Ik kan je helaas geen tip geven want weet zelf ook niet hoe ik er vanaf kom...hoop dat ze iets uit je bloedonderzoek kunnen halen :(:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:51

Ik heb ook oa fybro en postraumatische dystrofie, en ja voor mij werkt dit dus wel... Ik ga het beste met een strak ritme. 10 uur naar bed en om 6 uur op, elke dag. Heeft mij ook een tijd gekost voordat ik dat door had hoor maar na een week of 2/3 merkte ik echt wel verschil.. Maar je moet het wel vast houden en dat is niet altijd makkelijk. Maar ik leef al ruim 16 jaar met de fybro dus ik weet inmiddels wel wat het beste voor mij werkt.

Goof schreef:
chocobroodje schreef:

Begin vanaf morgen met een nieuw regime. Als je smorgens om 7 uur op moet ga dan om 10 naar bed. Sta dan ook om 7 uur op en zorg dat je de hele dag wakker blijft. Zodra je merkt dat je ogen dicht vallen ga dan wat doen.

Dit klinkt in theorie altijd zo 'pasklaar', maar zo werkt het dus niet.

Ik heb fibromyalgie en herken TS haar vermoeidheid echt heel erg. Korter slapen terwijl je lichaam aangeeft doodop te zijn is dus echt geen goede tip. Kennelijk heeft je lichaam het nodig anders geeft het het niet aan.
Een ritme proberen aan te houden werkt in mijn geval wel, maar als TS ook nachtdiensten draait wordt dat ook al lastiger.

Succes TS.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:04

Heb je aan voedsel-intoleranties gedacht? Vermoeidheid kan door heel veel oorzaken worden veroorzaakt (zoals hierboven ook al blijkt uit alle adviezen :) ). Ik heb mijn leven teruggekregen door te stoppen met brood en suiker te gebruiken. Lactose kan bij sommige mensen ook voor zware vermoeidheid zorgen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:59

Ik ben het ook wel eens met chocobroodje, alleen zou ik dit stapsgewijs doen, niet in 1 klap, want dan ga je het niet trekken. Dus doel voor deze week, om 19:30 uur naar bed gaan, volgende week 20u naar bed gaan. Zelfde tijd op blijven staan, 7 dagen per week.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:46

Ben ik weer eens. Vandaag uitslag gekregen van de bloedwaardes. Ze zien een hele lichte ontsteking terug in het bloed en verwachten dat daar de vermoeidheid vandaan komt.
Ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat dit niet het geval is. Toen ik nog geen medicatie had was zo'n beetje ALLES in mijn lichaam ontstoken en was ik lang niet zo moe als dat ik nu ben.

Ze gaan nu een medicijn erbij geven en afwachten dan maar weer.

Ik had daarbij ook nog klachten van m'n knie en daar komt een echo voor :-)

chocobroodje schreef:
Welke vorm van reuma heb je? Slik je daar medicatie voor?

Begin vanaf morgen met een nieuw regime. Als je smorgens om 7 uur op moet ga dan om 10 naar bed. Sta dan ook om 7 uur op en zorg dat je de hele dag wakker blijft. Zodra je merkt dat je ogen dicht vallen ga dan wat doen. Van mij part een rondje door de tuin lopen. Vraag een vriendin desnoods de eerste dagen te helpen met wakker te blijven.

Hoe meer jij gaat doen door de dag hoe meer stofjes je aanmaakt in je hersenen die je nodig hebt om energiek wakker te zijn. Het zal echt niet makkelijk zijn maar na een week of 2 ( ook in het weekend!) dit volhouden zou je een aanzienelijk verschil moeten merken.

Dit werkt dus niet bij mij :-) Het is niet zo dat ik door 'lui-zijn' juist vermoeider word. Het is doordat ik dingen doe alleen maar vermoeider word. Ik ben dus al moe tijdens het 'niets doen', maar zodra ik dingen onderneem ben ik nog veel meer uitgeput. Ik heb altijd een strak schema gehad en dit werkte dus absoluut niet. Helaas... had fijn geweest als dit wel zou lukken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:47

Kenyada schreef:
Jeetje wat vervelend dit. Dit klinkt idd niet als zomaar even moe zijn. Heel veel sterkge gewenst en ben wel benieuwd of er iets uit de bloedtest komt. Misschien pfeiffer?

Pfeiffer? Weet niet hoe lang de incubatietijd is van pfeiffer.... maar denk dat ik al iets langer niet gezoend heb :p

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:49

fjordnina schreef:
Zit er toevallig een goede TOM therapeut bij jou in de buurt?
Na een burn out geschiedenis/chronisch moe lukte het mij ook niet om langer dan tot 20.00 uur de ogen open te houden. Je wil wel, maar het gaat gewoon niet. Het wordt door heel veel mensen (ook professionals) onderschat.

Ik heb zelf 2 TOM sessies gehad en kan ik nu 's avonds weer gewoon doorgaan zoals de meeste mensen dat kunnen.

Op http://www.zefanjacoaching.com/touch-matrix staat wat het precies inhoud. Kort gezegd komt het erop neer dat je het zelfhelend vermogen van je lichaam een boost geeft. Ik ben bij deze behandelaar geweest, ze zit voor jou op een klein uur rijden.

Oke, dit is wayyyyy out of my comfort zone en iets waar ik eigenlijk altijd heel sceptisch over bent... Mja... ben zo wanhopig dat ik ondertussen alles wel probeer

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:52

[***] schreef:
Bah wat ontzettend vervelend voor je. Kan het niet zo zijn dat de nachtdiensten je extra vermoeid maken? Voor mijn lijf is het erg belangrijk dat ik regelmaat heb en dan met name in mijn nachtrust en ik heb verder geen lichamelijke problemen zoals jij.

Ik kan me voorstellen dat, dat extra belastend is voor je lichaam?

Gelukkig heb ik ze niet vaak en als ik ze al heb dan maar 2 nachtjes. Daarna heb ik dan weer een week vrij. Dit is ook al langer aan de gang dan dat ik werk.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:55

tessacheyenne schreef:
Al eens een slaaponderzoek overwogen? Misschien heb je s nachts last van apneu's zonder dat je dit weet....dit veroorzaakt ook enorme moeheid!

Die heb ik nog nooit gedaan. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ik pauzes in mijn ademhaling heb, maar mocht nergens iets uitkomen dan is dit zeker nog een optie.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:56

Luf_Midnight schreef:
zou het niet kunnen dat je medicijnen hier mede oorzaak van zijn.
je zegt het nu onder controle te hebben de reuma dus waarschijnlijk ben je dus een aantal keer op andere medicijnen over gegaan.
bespreek dit ook met je arts sommige medicijnen kunnen zulke bij werkingen hebben als je ze lang durig gebruikt

Het is geen bijwerking van de medicijnen. In ieder geval geen bekende. Ik hoorde van de week wel dat een bijwerking kan zijn dat ik resistent word tegen het medicijn ;( Dan kan het dus zomaar zijn dat mijn medicijnen op een gegevens niet meer werken.