Na mijn maagverkleining eind juni 2013 ben ik al flink wat kilo's kwijt geraakt! Gelukkig, want dat is de reden dat ik die ingrijpende keuze gemaakt heb. Deze ingreep heeft vooral veel invloed gehad op mijn eetpatroon en voedingskeuzes, niet direct op mijn lichamelijke beweging. Nu is bewegen wel een stuk makkelijker geworden sinds ik een 'pubermeisje aan kilo's' ben kwijtgeraakt, en dit doe ik dan ook wel meer dan voorheen, maar sporten mag je het nog niet noemen.
Ondanks dat de kilo's er nog steeds vanaf 'vliegen', besef ik mij maar al te goed dat het belangrijk is en blijft om (meer) te gaan sporten. Maar welke vorm van sport gaat mij het beste helpen? Ik heb verschillende doelen voor ogen die ik met sport zou willen en kunnen bereiken.
- Verliezen van vet
- Toename van kracht
- Toename van conditie
- Persoonlijke grenzen overschrijden en uit mijn schulp kruipen
De sportschool heb ik meerdere malen in mijn leven van binnen gezien, maar dit betrof steeds opnieuw na enkele maanden het welbekende patroon van wel betalen, niet sporten.. Het ligt mij niet, ik heb geen stok achter de deur om wél heen te gaan, ik vind het saai en ga niet over mijn grenzen heen (die liggen nog kilometers voor mij).. Zowel individueel als met een vriendin is dit geen succes geweest. Ware het niet dat dit vóór mijn operatie was, dus wellicht dat ik het nu anders zou ervaren? Al twijfel ik daarover..
Paardrijden wil ik over nog een aantal kilo's wel weer op gaan pakken, puur voor de ontspanning. Daarnaast wil ik een andere sport uitoefenen.
Teamsporten (voetbal/hockey) vind ik erg leuk om te doen, maar daar ben ik op dit moment nog te 'zwak' voor. Ik zal niet mee kunnen komen in een team en zal het team daarom niet versterken. Daarnaast ben ik door mijn studie en werk (beide onregelmatige tijden) niet in staat op vaste tijden te sporten.
Zwemmen lijkt mij heerlijk, maar durf ik op dit moment nog niet uit schaamte voor mijn lichaam.
Nu zit ik de laatste tijd steeds meer met het idee van een personal trainer in mijn hoofd. Ik ben mij bewust van het feit dat hier (flink wat) kosten aan verbonden zijn, maar ik denk dat ik dit daar wel voor over heb.
De voornaamste reden van een personal trainer is dat deze mij over mijn grenzen kan laten gaan, meer uit mij kan halen dan dat ik zelf voor ogen heb en mij kan 'breken'. Vooral dat laatste is emotioneel gezien goed voor mij, al denk ik dat ik hier op het moment zelf nog wel eens anders over kan gaan denken.
Waar kan ik ze vinden en benaderen? Waar moet ik op letten bij het kiezen van een personal trainer? Hoe kom ik erachter of zij de juiste persoon zijn om mij te trainen?
Wellicht hebben jullie nog meer adviezen?
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!
) en ben ook best terughoudend in lichamelijk contact (waar bij waterpolo wel sprake van is). Daarnaast ik dan mijn mijn flexibele werk- en studierooster.. Toch bedankt voor je idee