Moet en wil meer sporten! Personal trainer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Moet en wil meer sporten! Personal trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:54

Dag Bokkers :)

Na mijn maagverkleining eind juni 2013 ben ik al flink wat kilo's kwijt geraakt! Gelukkig, want dat is de reden dat ik die ingrijpende keuze gemaakt heb. Deze ingreep heeft vooral veel invloed gehad op mijn eetpatroon en voedingskeuzes, niet direct op mijn lichamelijke beweging. Nu is bewegen wel een stuk makkelijker geworden sinds ik een 'pubermeisje aan kilo's' ben kwijtgeraakt, en dit doe ik dan ook wel meer dan voorheen, maar sporten mag je het nog niet noemen.

Ondanks dat de kilo's er nog steeds vanaf 'vliegen', besef ik mij maar al te goed dat het belangrijk is en blijft om (meer) te gaan sporten. Maar welke vorm van sport gaat mij het beste helpen? Ik heb verschillende doelen voor ogen die ik met sport zou willen en kunnen bereiken.

- Verliezen van vet
- Toename van kracht
- Toename van conditie
- Persoonlijke grenzen overschrijden en uit mijn schulp kruipen

De sportschool heb ik meerdere malen in mijn leven van binnen gezien, maar dit betrof steeds opnieuw na enkele maanden het welbekende patroon van wel betalen, niet sporten.. Het ligt mij niet, ik heb geen stok achter de deur om wél heen te gaan, ik vind het saai en ga niet over mijn grenzen heen (die liggen nog kilometers voor mij).. Zowel individueel als met een vriendin is dit geen succes geweest. Ware het niet dat dit vóór mijn operatie was, dus wellicht dat ik het nu anders zou ervaren? Al twijfel ik daarover..

Paardrijden wil ik over nog een aantal kilo's wel weer op gaan pakken, puur voor de ontspanning. Daarnaast wil ik een andere sport uitoefenen.

Teamsporten (voetbal/hockey) vind ik erg leuk om te doen, maar daar ben ik op dit moment nog te 'zwak' voor. Ik zal niet mee kunnen komen in een team en zal het team daarom niet versterken. Daarnaast ben ik door mijn studie en werk (beide onregelmatige tijden) niet in staat op vaste tijden te sporten.

Zwemmen lijkt mij heerlijk, maar durf ik op dit moment nog niet uit schaamte voor mijn lichaam.

Nu zit ik de laatste tijd steeds meer met het idee van een personal trainer in mijn hoofd. Ik ben mij bewust van het feit dat hier (flink wat) kosten aan verbonden zijn, maar ik denk dat ik dit daar wel voor over heb.
De voornaamste reden van een personal trainer is dat deze mij over mijn grenzen kan laten gaan, meer uit mij kan halen dan dat ik zelf voor ogen heb en mij kan 'breken'. Vooral dat laatste is emotioneel gezien goed voor mij, al denk ik dat ik hier op het moment zelf nog wel eens anders over kan gaan denken. :P

Waar kan ik ze vinden en benaderen? Waar moet ik op letten bij het kiezen van een personal trainer? Hoe kom ik erachter of zij de juiste persoon zijn om mij te trainen?

Wellicht hebben jullie nog meer adviezen?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

MarrieLeen

Re: Moet en wil meer sporten! Personal trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:57

Allereerst: super goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! +:)+

Ik ben verder niet thuis in personal trainers, maar weet wel dat je soms bij sportscholen ook een personal trainer kunt krijgen.
Wellicht is dat een optie? Betaal je niet achterlijk veel voor een privé-trainer, maar heb je toch wel die stok achter de deur? :)
En je kunt gebruik maken van de faciliteiten van de sportschool om ook eens zelf te trainen op den duur.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:00

Super goed van je dat je er zo mee bezig bent!

Ik denk dat een personal trainer wel een goede oplossing voor je is omdat je dan samen met iemand doelen op kunt stellen en deze kunt gaan behalen. Ook als de motivatie van jou kant iets minder wordt dan is er altijd nog iemand die je weer kan gaan motiveren om door te gaan. En je hebt natuurlijk die stok achter de deur om wél naar de sportschool te gaan.

Qua kosten zou ik het niet weten, maar volgens mij hebben steeds meer sportscholen de mogelijkheid om een personal trainer te krijgen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:11

Welke regio zit je? (hier midden limburg en ik ga zelf naar een 'bedrijfje' waar ze Personal Trainers, Fysio's, Voedingsdeskundigen enz hebben. Super deskundig daar, fijne mensen, kan het je van harte aanbevelen!)

Ik heb voor een personal trainer gekozen omdat ik niet meer bij een ggz in therapie wilde. Bij mij is het dan ook echt een combinatie van sporten en coaching. Mijn zelfbeeld is een stuk beter geworden al, ik heb iemand om op terug te vallen (ik mag altijd mailen of bellen) ik ben druk bezig met mijn sportieve doelen en als ik er klaar voor ben gaan we ook met het eten bezig.
Had het veel eerder moeten doen!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:16

Super dat je zo bezig ben en een personal trainer kan zeker helpen je te motiveren. Iets wat mischien wel bij jou zou passen is waterpolo. Teamsport, bouwt er conditie en kracht mee op er zijn teams met dames die het voor de lol doen en iemand met een maatje meer is binnen het waterpolo helemaal niet zo vreemd

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:21

Wat een snelle reacties!

Ik zal eens informeren bij sportscholen in de omgeving, vind het zo ontzettend jammer dat men zulk soort informatie niet gewoon op websites zet..

Safiera: Dat is voor mij wel heel ver haha. Ik woon in IJmuiden, maar kom uit de Zaanstreek (ben daar ook nog meerdere keren per week te vinden). Het zou voor mij niet uitmaken of ik in IJmuiden of de Zaanstreek sport.

Waterpolo hè.. Ik denk nog iets te heftig voor nu :P Ik heb überhaupt al jaren niet gezwommen, heb nooit aan een teamsport gedaan (laat staan in zwemkleding :') ) en ben ook best terughoudend in lichamelijk contact (waar bij waterpolo wel sprake van is). Daarnaast ik dan mijn mijn flexibele werk- en studierooster.. Toch bedankt voor je idee :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:30

Bootcamp met een groepje en trainer?
Je hebt ze ook zonder hardlopen, die trainingen.
Survivalen.. Yoga.. Spinning.. Er is zo ontzettend veel op sportgebied!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:21

Hi,
Ik zit zelf ook bij een personal trainer. Kosten zijn 325 per maand voor 2x per week trainen. Kosten dubbel dwars waard!

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:28

Ik heb geen tips o.i.d, maar wilde even zeggen dat ik het enorm knap vind dat je zo lekker bezig bent! Ik denk dat héél veel mensen een voorbeeld aan je kunnen nemen. Als je het maar wilt, dan lukt alles :) Succes!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:52

Bedankt voor de reacties :)

Ik ga eens rond kijken naar wat hier in de omgeving geboden wordt. Wellicht dat ik verschillende proeflessen kan doen?

Hoe heb jij je personal trainer geselecteerd Romeo?

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:52

Naast een personal trainer kun je ook via YouTube filmpjes kijken met workouts die je dan na kunt doen. Doe het nu zelf ook naast zumba. Merk nu dat de ribbels op m'n benen weg zijn.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:54

Dat is ook een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht. Nu zal ik hiermee nog steeds mijn grenzen niet gaan overschrijden, maar wellicht kan ik in ieder geval vast een kleine start maken nu ik nog niets anders gevonden heb.

Ik ben op advies van mijn omgeving ook aan het kijken naar kickboksen / zaktraining.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:59

Hier bij de sportschool maak je elke 2 weken een afspraak voor evaluatie van je twee weken en zonodig aangepast. Is dat niet wat voor jou?
Dan heb je toch een stok achter de deur, persoonlijk contact met een trainer maar wel betaalbaar.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:11

Krav maga is erg leuk om te doen. Ik ben sinds kort gestart en les 2x per week voor 42 euro per maand. Je hebt dan ong 1.5 uur training en is erg intensief. Goed voor je conditie en kracht!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:26

Zit er geen goede en leuke crossfit box bij jou in de buurt? Doordat je in kleine groepen traint, heb je het gevoel een personal coach te hebben en door het sterke community gevoel, waar crossfit bekend om staat, gee je net dat tandje meer dan in een sportschool. Im heb eindelijk de sport voor mij (naast paardrijden) gevonden!! Bij ons zijn ze ook enorm bezig met gezonde voeding dus als je ervoor openstaat, helpen ze je daar ook verder mee.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:43

Als je op zoek bent naar een personal trainer:
De moeder van een vriendin van mij doet dat. Zag dat je uit Ijmuiden komt. Zij is werkzaam in Beverwijk e.o.

hierbij haar FB link https://www.facebook.com/An2Move Verder vind ik het super van je dat je er nu al mee bezig bent om te oriënteren :)
ik wil je veel succes wensen !

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:56

Ik heb helaas geen tips wat betreft personal trainers. Wel wil ik even kwijt dat ik respect voor je heb.

Ik wil ook heel graag sporten echter door de weeks weet ik nooit hoe laat ik thuis kom. Meestal vertrek ik rond half 7 en kom rond half 6 thuis, maar ik werk vaak 3x per week over en kan dan ook opeens pas om 20.00 thuis komen. Zo kan ik dus niet een vaste dag per week sporten.ik zou heel graag ook iets doen waarbij je er gewoon af en toe uit kan stappen en weer kunt beginnen. Zo heb ik een tijd hard gelopen maar zoiets moet je eigenlijk 3x per week doen. Paardrijden zou ideaal zijn, maar jammer genoeg kan ik dat echt niet meer betalen.in het weekend is er altijd een hond bij me van vrijdag tot maandag dus het enige wat ik aan een soort van sport doe is lange wandelingen. Ik loop dan ongeveer 6km per dag.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:59

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:07

Je kunt ook bij Achmea Health Center gaan sporten, ik weet niet waar je verzekerd bent, maar dan krijg je ook nog geld van je verzekering daar voor. Je krijgt een persoonlijk sportschema en kunt onbeperkt sporten, in de fitnessruimte, of allerlei soorten groepslessen. Er lopen in de fitnessruimte altijd coaches rond, en je hebt regelmatig een afspraak met je coach hoe het nu gaat etc. Ook word alles via een elektrische sleutel bijgehouden, als je dus hard getraind hebt, kun je dat na afloop zien. Ook hoeveel calorieën, je spiergroepen, hoeveel km etc kun je allemaal terugzien :)

Ik ben echt helemaal om met dit systeem, had namelijk nooit motivatie, en nu ga ik met plezier heen!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:31

Even nog betreft het zwemmen; ik zwem naast het fitnessen ook nog 1/2 keer in de week, in groepsverband. Aqua Body Shape, op hoog tempo allerlei kracht en cardio oefeningen uitvoeren. Ik moest zelf ook even over de brug, maar een voordeel is dat niemand een "top lichaam" heeft die hier aan meedoet. Plus dat je lichaam grotendeels onderwater is, en je druk oefeningen doet dus iedereen meer op zichzelf let :)

Dit is dan bij zwembad de Waterakkers, hier in Heemskerk. Weliswaar niet om de hoek maar wel redelijk in de buurt ;)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:48

Bedankt voor de nieuwe reacties, ook via PB :)

Omdat ik denk dat vooral mijn knieën (mijn knieschijven zijn nogal 'flexibel om het zo maar te zeggen) erg blij zullen zijn als ik in ieder geval een deel van mijn trainingen in het water zou uitvoeren, heb ik als eerste stap een badpak gekocht :') . Ook ben ik mij wat gaan oriënteren op zwembaden in de omgeving en heb er nu twee gevonden die mijn aandacht trekken. Of en zo ja, wanneer ik daar voor het eerst heen ga, durf ik nog niet te zeggen. Daar moet ik nog wat moed voor bijeen verzamelen..

Verder heb ik een sportschool gevonden die naast één van de twee zwembaden zit, die op doordeweekse dagen van 6 tot 22 open is. Hier zou ik dus eventueel nog voor school of werk naartoe kunnen (ben gelukkig een ochtend mens) en als het nodig is wat later op de avond. Zij geven ook kickboks- en zaktrainingen, wat ik misschien wel leuk vind. Op hun site geven ze aan ook een vorm van personal training te hebben.

Nu gaf mijn vorige sportschool dit ook aan, maar in de praktijk hield dat in de je samen een trainingsschema opstelde en eens in de zoveel weken kwam hij of zij een bij je kijken. Dat betekende dus dat de motivatie nog steeds voor de volle 100% uit mijzelf getrokken moest worden, door mijzelf, met het gevolg dat ik mijn eigen grens niet opzocht. Dat wil ik dus niet. Ik heb iemand nodig die zo af en toe eens tegen mij schreeuwt of zo :') Iemand die mij over mijn grenzen heen pusht. Dan maar een keer jankend in de sportschool staan (hier ga ik als het moment daar is heel veel spijt van krijgen), maar ik denk dat ik dat nodig heb op zowel fysiek als mentaal vlak..

Ik zal eens kijken bij gegeven linkjes, bedankt!

Voor nu: Nog even wat moed verzamelen, afwachten tot mijn badpak bezorgd wordt :') , en dan de verschillende organisaties maar eens telefonisch benaderen om wat informatie in te winnen.. vind het altijd maar eng om aan nieuwe dingen te beginnen haha.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:08

Super dat je toch de beslissing hebt durven maken om een badpak te kopen!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:15

Ik sportte bij mn fysiotherapiepraktijk.
Groepje van een stuk of 6 sporters.
2 keer per week op een vast tijdstip.
En merkte dat ik dit langer volhield qua motivatie, dan gewoon wat fitnessen.
Ieder doet hier zn eigen oefeningen en dergelijk.
Misschien is dat ook wat voor jou, of heb je zoiets ook bij een gewone sportschool

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:18

Ik weet niet of je er iets aan hebt hoor, maar bij de hockeyclub waar ik sportte had je ook een team dat alleen trainingen deed. Zo was je toch lekker aan het sporten in teamverband, maar geen wedstrijddruk

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:43

Mrijn schreef:
Zit er geen goede en leuke crossfit box bij jou in de buurt? Doordat je in kleine groepen traint, heb je het gevoel een personal coach te hebben en door het sterke community gevoel, waar crossfit bekend om staat, gee je net dat tandje meer dan in een sportschool. Im heb eindelijk de sport voor mij (naast paardrijden) gevonden!! Bij ons zijn ze ook enorm bezig met gezonde voeding dus als je ervoor openstaat, helpen ze je daar ook verder mee.

Ik ging exact hetzelfde zeggen :j. Hetgeen jij omschrijft, vind je perfect terug bij crossfit. Combinatie van krachttraining en conditietraining, waarbij je altijd in kleine groep traint en dus ook altijd een coach quasi naast je hebt staan. Crossfit staat erom bekend om wel door grenzen te duwen. Waar je in een normale fitnesstraining stopt op je mentale grens (waarbij je denkt 'ik kan niet meer'), wordt je bij crossfit echt aangemoedigd om daar door te gaan. Fysiek kan je altijd véél meer dan je mentaal in eerste instantie dacht. En geloof mij: het is écht machtig om opeens wél dat ene zware gewicht van de grond te krijgen, of opeens wél die push-ups volledig correct te kunnen zoals het hoort...

Komt ook nog bij dat één van de 'leuzen' binnen crossfit "prepare for the unknown" is. Het punt van crossfit is om 'zo fit mogelijk' te zijn, en bij wijze van spreke alles aan te kunnen wat ze naar je toe smijten. Of het nu zware deadlifts zijn, of het nu tractorbanden omtillen is, een auto vooruit duwen, 30 meter op je handen lopen, 10 km hardlopen is of een km zwemmen. Je moet je voorbereiden op alles. Door die gedachtegang, ziet een crossfit training er ook nooit hetzelfde uit. Je weet op voorhand nooit van je zult moeten doen, en je zal zelden een dag hebben die er hetzelfde uit ziet als een andere. Wij hebben bv ook af een toe een zwemtraining, of gaan eens een dag met een groep naar de Ardennen om een dagtocht van 20km te doen, of er wordt een seminarie olympic lifting georganiseerd, of.... No worries daar trouwens, het is volledig normaal om 75% van de dingen niet te kunnen als je start :+

Daarnaast inderdaad, de community. In mijn fitness vroeger kende ik niemand. Nu, na acht maanden crossfit, kan ik vlotjes 30 namen noemen van mensen waarmee ik samen train. Ik ben dit weekend bv een citytrip gaan doen in Londen, en ben daar zomaar kunnen gaan meetrainen bij Crossfit central londen...

Dus, probeer het eens :D