help, heeft mijn manege vriendin een eetstoornis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mijnoe213

help, heeft mijn manege vriendin een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:41

De laatste tijd maak ik mij behoorlijk zorgen om mijn vriendin op de manege. Ze is in een hele korte periode heel veel afgevallen. Ze zegt zelf de ene keer dat het door haar medicijnen komt, de andere keer omdat ze ziek is geweest en dan omdat ze geen honger heeft. Ik heb het een tijdje aangeken maar vandaag at ze helemaal niks op de manege! Gisteren heeft ze alleen een appel op... daarnaast zit haar paardrijbroek behoorlijk los. Ik weet niet zo goed wat ik als vriendin nou moet doen. Moet ik met haar moeder praten? Of moet ik het toch nog even laten? Maar als ze echt een eetstoornis heeft moet ik er niet te laat bij zijn. Zo'n iemand krijg je niet 123 weer aan het eten.

Ik zal het heel erg fijn vinden als jullie me advies geven, wat moet ik doen ? Raak hier van behoorlijk in de stress...

Roannn

Re: help, heeft mijn manege vriendin een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:47

hoi, ik snap echt dat je niet weet wat je moet doen. misschien moet je een keer vragen of ze zin heeft met jou een patatje of ijsje ofso te gaan eten, stel ze zegt nee ga je het nog een keer vragen. zegt ze dan weer nee, dan zou ik zeggen dat je iets aan haar wilt vertellen dat je zegt dat t je opvalt dat ze zo dun word en dat je je zorgen maakt om haar, eventueel kun je Miss een keer haar ouders bellen . ik hoop dat je hier wat aan hebt

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:52

Laatst naar de stad geweest! Ik had voorgesteld om iets te eten bij de Hema. We hadden allebij een kaasbroodje. Ze had er na 3 happen al genoeg van. En liet het liggen. Ik zit er heel erg over te twijfelen om naar haar moeder te stappen.. ik heb het zelf al wel tegen haar gezegd maar ze werd boos. Alsnog heel erg bedankt: Iloveshets07!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:55

Heel moeilijk dit! De ellende is dat je eigenlijk heel weinig kan doen als buitenstaander, als ze een eetstoornis heeft, moet ze dat zelf oplossen. Het enige wat je kunt doen, is haar vertellen dat je je zorgen maakt om haar een dat je denkt dat ze een eetstoornis heeft. Als ze het ontkent, en je denkt nog steeds dat het zo is, zou je tegen haar kunnen zeggen dat je het er met haar moeder over wil hebben, maar ik zou dat zeker niet achter haar rug om doen! Als je in een ontkenningsfase zit, lijkt het al net alsof de hele wereld tegen je is, als mensen dan ook nog dingen achter je rug om doen is het helemaal erg. Maar nogmaals :het enige wat je kunt is zorg uitspreken en steun bieden, verder moet ze het zelf doen helaas.. Ik hoop voor je dat het meevalt :(:)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:59

hoe oud zijn jullie? :)

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:59

Heel erg bedankt tineke8889 ! Daar heb je helemaal gelijk in. Ik kan het inderdaad niet maken om achter haar rug om met haar moeder te gaan praten. Ik ben het er alleen niet mee eens dat zei zelf haar eetstoornis zal moeten oplossen. Volgens mij gaat dat ook niet zo makkelijk als je echt een eetstoornis hebt. Ik ga zeker wel mijn zorgen tegenover haar uitspreken!

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:00

Mijn vriendin is 16, ik bijna 17

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:05

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:05

Ik ken het, mijn beste vriendin heeft ook een eetstoornis gehad, maar in tegenstelling tot jou wist ik wel zeker dat zij een eetstoornis had, omdat ze dit ook zelf toegaf en mij en een andere vriendin hiertoe zelfs probeerde aan te zetten. Wij zijn toen ook met haar ouders gaan praten en zij hebben toen verdere maatregelen genomen. Ze heeft 3 maanden in een instelling gezeten en is nu *hout vasthouden* volledig herstelt. Ze doet het goed op school en wilt nu later zelf kinderen met eetstoornissen gaan helpen. Het succes van haar snelle herstel is 'm ook dat die andere vriendin en ik op tijd hebben ingegrepen.

Maar in jouw geval zou ik echter toch wel wachten tot je écht met zekerheid weet dat het om een eetstoornis gaat, want je kan inderdaad flink afvallen van bepaalde medicatie en ziek te zijn. Als je er écht zeker van bent twijfel dan echt niet om naar haar ouders te gaan, je vriendin zal dan wel kwaad zijn in het begin, maar uiteindelijk zijn ze je toch dankbaar.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:11

Pfff jongens, jongens... Ik word er een beetje verdrietig van zeg! Iris82: heel erg bedankt heb ik zeker wat aan, knuffel terug voor de website die je me stuurde!
Snollygoster: jij ook heel erg bedankt, zal er zeker niet te lang mee wachten!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:17

mijnoe213 schreef:
Heel erg bedankt tineke8889 ! Daar heb je helemaal gelijk in. Ik kan het inderdaad niet maken om achter haar rug om met haar moeder te gaan praten. Ik ben het er alleen niet mee eens dat zei zelf haar eetstoornis zal moeten oplossen. Volgens mij gaat dat ook niet zo makkelijk als je echt een eetstoornis hebt. Ik ga zeker wel mijn zorgen tegenover haar uitspreken!

Ik wil hier toch nog even op ingaan, als je vriendin werkelijk een eetstoornis heeft vrees ik dat ze helemaal dicht gaat klappen als je haar gaat vertellen dat je met haar moeder gaat praten. Mensen die aan een eetstoornis lijden zijn egoïstisch, ze leven letterlijk in een koepel en zien de mensen om hun heen niet meer staan. Ik denk dat je meer kwaad dan goed gaat doen als je het haar zou vertellen.. Daarom kun je beter wel achter haar rug met d'r moeder gaan praten en vragen als de moeder wilt zwijgen erover, als de tijd dan rijp is kun je haar alsnog vertellen dat jij diegene was wie met haar moeder is gaan praten. Zo hebben wij het ook opgelost, en ze was ons echt heel erg dankbaar, want als ze toen had geweten dat ze door ons naar een instelling moest zou ze waarschijnlijk wel erg boos zijn en zou ze dus ook niet zo snel herstelt zijn omdat ze dan geen vrienden meer zou hebben om haar te steunen.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:33

Snollygoster: Ja daar heb je ook een punt in en ben ik het toch ook deels mee eens... Lastig hoor!

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:42

Snollygoster schreef:
Ik wil hier toch nog even op ingaan, als je vriendin werkelijk een eetstoornis heeft vrees ik dat ze helemaal dicht gaat klappen als je haar gaat vertellen dat je met haar moeder gaat praten. Mensen die aan een eetstoornis lijden zijn egoïstisch, ze leven letterlijk in een koepel en zien de mensen om hun heen niet meer staan. Ik denk dat je meer kwaad dan goed gaat doen als je het haar zou vertellen.. Daarom kun je beter wel achter haar rug met d'r moeder gaan praten en vragen als de moeder wilt zwijgen erover, als de tijd dan rijp is kun je haar alsnog vertellen dat jij diegene was wie met haar moeder is gaan praten. Zo hebben wij het ook opgelost, en ze was ons echt heel erg dankbaar, want als ze toen had geweten dat ze door ons naar een instelling moest zou ze waarschijnlijk wel erg boos zijn en zou ze dus ook niet zo snel herstelt zijn omdat ze dan geen vrienden meer zou hebben om haar te steunen.

Even nuanceren wat jij hier stelt Snollygoster. Mensen die lijden aan een eetstoornis zíjn niet egoistisch enz, dat wórden ze. Door een gebrek of tekort aan voedingsstoffen stompen ze af op emotie en krijg je dit soort gedrag. Vaak is dat juist de motivatie, omdat ze ook niets meer willen/kunnen voelen.

@Mijnoe, zoals al gezegd is dit een lastige situatie, bovenal voor je vriendin. Ik denk dat je nu vooral je eigen gevoel moet volgen. Wil jij het aan haar moeder vertellen dan zou ik dat doen. Wil je daar eerlijk over zijn tegen haar, vertel het dan van te voren. Denk je dat je dat nu beter niet met je vriendin kan delen, zou ik dat niet doen. Hou jezelf voor dat je alles doet met de beste bedoelingen en vanuit de zorgen voor je vriendin. Dat kun je haar ook vertellen.
Hou er wel rekening mee dat je niet meer kunt doen dan er voor haar zijn als ze iets met je wil delen. Hou er ook rekening mee dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat haar ouders dit (nog) niet willen zien. En dat het lang kan duren voor je vriendin zelf zal in zien dat ze ziek is. Heel veel succes!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:52

ElvierW schreef:
Snollygoster schreef:

Even nuanceren wat jij hier stelt Snollygoster. Mensen die lijden aan een eetstoornis zíjn niet egoistisch enz, dat wórden ze. Door een gebrek of tekort aan voedingsstoffen stompen ze af op emotie en krijg je dit soort gedrag. Vaak is dat juist de motivatie, omdat ze ook niets meer willen/kunnen voelen.

@Mijnoe, zoals al gezegd is dit een lastige situatie, bovenal voor je vriendin. Ik denk dat je nu vooral je eigen gevoel moet volgen. Wil jij het aan haar moeder vertellen dan zou ik dat doen. Wil je daar eerlijk over zijn tegen haar, vertel het dan van te voren. Denk je dat je dat nu beter niet met je vriendin kan delen, zou ik dat niet doen. Hou jezelf voor dat je alles doet met de beste bedoelingen en vanuit de zorgen voor je vriendin. Dat kun je haar ook vertellen.
Hou er wel rekening mee dat je niet meer kunt doen dan er voor haar zijn als ze iets met je wil delen. Hou er ook rekening mee dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat haar ouders dit (nog) niet willen zien. En dat het lang kan duren voor je vriendin zelf zal in zien dat ze ziek is. Heel veel succes!

Ja, dat bedoel ik :=

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:03

Wat lief dat jij je zo om je vriendin bekommerd! :-)

Ik kan je zo niet zeggen of ze wel of geen eetstoornis heeft, hoewel mijn gevoel zegt na het lezen van de OP, dat ze er wel naar op weg is.

Praten met haar moeder zal niks oplossen.
Als zij idd een eetstoornis heeft is je vriendin de enige die dat op kan lossen.

Zitten jullie niet toevallig samen op school? Dat je met je mentor of een leerkracht kan praten!

Dikke knuffel voor jou! Want dit valt voor jou ook niet mee.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:23

haffiecesaer schreef:
Wat lief dat jij je zo om je vriendin bekommerd! :-)

Ik kan je zo niet zeggen of ze wel of geen eetstoornis heeft, hoewel mijn gevoel zegt na het lezen van de OP, dat ze er wel naar op weg is.

Praten met haar moeder zal niks oplossen.
Als zij idd een eetstoornis heeft is je vriendin de enige die dat op kan lossen.

Zitten jullie niet toevallig samen op school? Dat je met je mentor of een leerkracht kan praten!

Dikke knuffel voor jou! Want dit valt voor jou ook niet mee.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Iemand die een eetstoornis heeft kan zelden genezen zonder professionele hulp, maar de steun van een vriendin zal het genezingsproces wel bevorderen. Aangezien TS d'r vriendin minderjarig is kan haar moeder verdere stappen ondernemen om haar te helpen.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:27

@snollygoster, ik bedoel niet dat het meisje het zelf op kan lossen, maar zij kan er pas aan werken als zij zelf het probleem erkent. Anders heeft proff hulp ook geen nut. En natuurlijk met steun van mensen die van haar houden.

Mijn excuus als het anders over kwam.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 06:46

Soms hebben ouders het heel laat door, en het kan ontzettend helpen als die wat hulp op touw kunnen zetten. (edit: als je vriendin er aan toe is) Ik snap het punt van dat dichtklappen ook wel trouwens, we denken vanuit een heel andere hoek! Ik heb zelf namelijk jarenlang een eetstoornis gehad en zit te denken aan wat ik achteraf als hulp had kunnen gebruiken. Met de juiste hulp ben ik er trouwens helemaal vanaf gekomen, maar in principe kunnen de mensen om je heen (vriendinnen, ouders) niks. Behalve het bewust worden! Juist in die ontkenningsfase fase kan het je aan het denken zetten dat het mensen opvalt hoe het met je gaat. Ik dacht zelf namelijk dat ik helemaal niet zoveel afviel dat mensen het zagen en dat mijn gedrag compleet normaal was. Misschien dat ze boos wordt, maar juist dat betekent dat het ergens wel binnenkomt! En dat is het begin van hulp zoeken imo

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:06

Je hebt bij uitzending gemist een programma dat heet tot op het bot. Dat gaat over eetstoornissen. Misschien kun je daar een indruk krijgen wat er in het hoofd van je vriendin omgaat en hoe je er mee om moet gaan. zelf zou ik wel tegen haar zeggen dat ik me zorgen maak. En toch eens met haar moeder praten en je zorgen uiten. Misschien is er wat anders aan de hand.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 07:57

Ik denk dat ik vandaag maar mijn zorgen naar haar toe ga uitten. Ik denk dat dat wel verstandig is. Gewoon op een rustige en belangstellende manier. Ik ben benieuwd hoe ze hier op zal reageren! Ik hou jullie op de hoogte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:09

Als je haar aanspreekt misschien de focus niet leggen op dat zij niet eet, maar juist op wat gezonde dingen zijn om te eten. Betrek het meer op jezelf, dat het lijkt of het niet over haar gaat. Een klein beetje met een omweg, maar misschien komt zij dan uit zichzelf wel met iets. Op die manier is het geen "aanval" op haar.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:47

Heftig verhaal hoor! Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt in mijn directe omgeving. Maar ik denk dat jij meer een ondersteunende factor moet zijn en niet degene bent die hier een volledige verantwoordelijkheid moet en kan nemen. Probeer inderdaad je zorgen naar haar uit te spreken (succes vandaag). Maar informeer ook sowieso haar ouders. Je hoeft dan niet meteen te zeggen dat je denkt dat het een eetstoornis is maar dat je vind dat ze de laatste tijd erg is afgevallen en dat het je is opgevallen dat wanneer ze met jou onderweg is bijna niets eet. Dan kunnen de ouders hier zelf ook hun conclusies uittrekken. Ik kan me namelijk voorstellen dat als ze echt ziek geweest is en medicijnen gehad heeft haar ouders denken dat het daar aan kan liggen. Als je vriendin dan ook nog eens zegt dat ze heel de dag op de manege al gegeten heeft of toen ze met jou bij de Hema was ook al een kaasbroodje gegeten heeft. Dan denken haar ouders misschien alles gaat goed terwijl dit dus helemaal niet zo is. Dus informeer ze over jouw zorgen en geef aan dat je wilt dat het ze het niet door vertellen aan je vriendin omdat je dan het contact misschien met haar verliest. Een beetje ouder zal dit ook wel begrijpen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:22

Dit soort dingen zijn heel moeilijk helaas. Het probleem kan ook zijn, dat wanneer je laat merken dat je het door hebt, dat ze juist dingen stiekem gaat doen. Dat ze wanneer ze bij jou is wel eet, maar later gaat overgeven omdat ze niet wil dat mensen zich ermee bemoeien.
Ik vind het heel knap van je dat je haar wil helpen en het is goed dat je je zorgen maakt. Ik zou inderdaad contact opnemen met haar ouders, om met hen te overleggen of zij het weten, en hoe zij het aanpakken.

Het is gewoon heel moeilijk. Ik heb ook een vriendinnetje gehad met een eetstoornis, en ik wist nooit zo goed hoe ik daarmee om moest gaan. Als we samen iets gingen doen at ze altijd goed en was ze vrolijk. Ze had zeker ook wel down momenten en dan steunde ik haar waar ik kon. Maar ik kon haar zelfbeeld helaas niet veranderen. Wel gingen we leuke dingen doen, en dat hielp haar wel. Maar na een leuke dag volgde er voor haar dan weer een diep dal. En helaas kan je niet altijd alleen maar reizen, concerten bezoeken en lol maken.

Bij die vriendin was er meer aan de hand dan 'alleen' haar eetstoornis. Haar eetstoornis was meer een symptoom van onderliggende problemen. Maar omdat een eetstoornis tastbaarder is dan bijvoorbeeld een depressie viel vooral dat op.

Wat je vooral kan doen is haar steunen en een luisterend oor zijn, en haar proberen ervan te overtuigen dat je juist moet praten als ze iets moeilijk vindt of problemen ergens mee heeft...

Heel veel sterkte!

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:44

Ze was vandaag ziek. Ik heb dus niks kunnen zeggen... Ik heb het er overgehad met een andere vriendin die het ook al opgevallen was. Zei zegt dat het weer beter is om naar haar moeder te stappen aangezien het al vaker tegen J gezegd is en ze er niet op reageert. Voor J is het behoorlijk voor de hand liggend om een eetstoornis te ontwikkelen bedacht ik me vandaag. Volgens haar moeder doet ze bijna nooit iets goed en het contact met haar vader is slecht. Daarnaast werkt haar moeder altijd en kan ze dus niet controleren of ze gegeten heeft.... Morgen ga ik gezellig stalletje mesten met R. Ik ga het er dan nogmaals over hebben, wat gaan we doen? Al jullie berichtjes steunen me heel erg, bedankt!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:07

Hoe gaat het nu met haar?