Pijn in de knie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RSJami

Pijn in de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:12

Hoooi Bokkers!

Een jaar geleden ben ik heel hard van mijn pony afgevallen. Ik heb hierbij mijn knie pijn gedaan en daar heb ik vandaag nog steeds last van. Iedere keer als ik van het paard af kom doet het zeer. De pijn zit echt bovenop de knie en met voelt alsof er 10 messen in je knie steken.

Ik ben naar de dokter geweest, ziekenhuis (foto laten maken, niks op de zien), een paar weekjes rust werkt ook niet, fysio hielp niet en afkoelen met een icepack na het rijden was ook geen succes.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

chantaleddie

Re: Pijn in de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:15

hoe oud ben je?
misschien is de knieband te lang. die spier zeg maar. geen idee wat je er tegen kan doen maar vriendin van me heeft het ook en bij haar zeiden foto's enzo ook niet

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:15

Misschien even een MRI scan laten maken? Kunnen verschillende oorzaken hebben, ik zou door blijven zeuren bij het ziekenhuis dat er even goed naar gekeken word.
En met de pijn bedoel je met ''bovenop je knie'' je knieschijf of boven je knieschijf zegmaar.

Edit: ik ben toevallig in December voor de 2e keer geopereerd aan mn knie, meniscus. Ik heb nu ook wat problemen met mn knieschijf en de pezen/spier er omheen en overheen. Fysiotherapeut doet goed zijn best :) Ik laat misschien ook even een scan maken, want heb er toch wel erge last van, met name onder mn knieschijf en die spier/pees ofzo wat er overheen loopt. Zonder tape krijg ik vooral erg veel pijn.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:21

chantaleddie schreef:
hoe oud ben je?
misschien is de knieband te lang. die spier zeg maar. geen idee wat je er tegen kan doen maar vriendin van me heeft het ook en bij haar zeiden foto's enzo ook niet

Ik ben 14. Maar is dat niet iets waarmee je geboren bent? Ik weet er niet veel vanaf, maar ik heb er wel eens van gehoord!

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:23

Tessa_93 schreef:
Misschien even een MRI scan laten maken? Kunnen verschillende oorzaken hebben, ik zou door blijven zeuren bij het ziekenhuis dat er even goed naar gekeken word.
En met de pijn bedoel je met ''bovenop je knie'' je knieschijf of boven je knieschijf zegmaar.

Edit: ik ben toevallig in December voor de 2e keer geopereerd aan mn knie, meniscus. Ik heb nu ook wat problemen met mn knieschijf en de pezen/spier er omheen en overheen. Fysiotherapeut doet goed zijn best :) Ik laat misschien ook even een scan maken, want heb er toch wel erge last van, met name onder mn knieschijf en die spier/pees ofzo wat er overheen loopt. Zonder tape krijg ik vooral erg veel pijn.

Ziekenhuis denkt dat het gewoon een pijntje is dat zo weer over gaat. Ik ben meerdere keren geweest maar ze willen echt niks doen. Ik kan ze moeilijk dwingen

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 21:25

Pijn is trouwens de knieschijf, beetje vaag inderdaad

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:38

Nou, ik zou je echt laten doorverwijzen hoor ! Ik zou erop staan dat ze wat gaan doen.
Het is door een val gekomen dus er is écht wel iets aan de hand als je pijn blijft houden ondanks de rust..
Ik zou vragen naar een MRI scan.. :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:47

Second opinion aanvragen?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:50

als je 50 was ofzo kon het versletenheid zijn :):) MRI inderdaad

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:03

Ik heb contact gehad met het ziekenhuis (naja mijn ouders hebben contact gehad) en ze willen eerst nog eens een foto maken. 'Gewoon eventjes kijken..' Ze vonden MRI scan ietwat overdreven.. Mijn ouders hebben echt heel veel geprobeerd om over te halen voor de MRI scan, maar het ziekenhuis vindt het echt niet nodig, met als reden dat ik nog maar een kind ben. ?

Ouders (en ik) willen nu eigenlijk naar een ander ziekenhuis gaan, omdat jullie toch die MRI scan aanraden. Doen of niet?

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:03

Emma_s_girl schreef:
Second opinion aanvragen?

Wat bedoel je hiermee?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:07

Heb je alleen last van na het rijden? Kan het niet komen door spanning, te korte beugels bijvoorbeeld voor een knie die nog moet herstellen? :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:13

second opinion betekend naar een andere arts gaan om te laten bekijken dus indd ander ziekenhuis. Het is heel simpel als jij er veel last van hebt en zij willen niks doen dus naar een ander ziekenhuis gaan,

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:29

Als je echt alleen met rijden last hebt zou je ook eens kunnen kijken of bijvoorbeeld met andere beugels minder last hebt. Je hebt bijvoorbeeld speciale beugels die wat gedraaid zijn (ijslanderbeugels) of beugels met vering, waardoor je knieën wat minder belast worden tijdens het rijden. Of inderdaad iets anders gaan zitten. Paardrijden is volgens mij ook vrij belastend voor je knieën daarvoor hoeft er niet gek veel mis mee te zijn.

Ik denk dat er trouwens maar weinig ziekenhuizen zijn waar je zo per telefoon een doorverwijzing krijgt voor een MRI scan, je zal eigenlijk altijd eerst naar de orthopeed moeten en foto's maken denk ik. MRI is erg duur en is vaak een wachtlijst voor dus dan doet men niet zomaar.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:29

Zou idd elders kijken je moet nog even met je knieen door, beter even zekerheid
Ikzelf heb vanaf mijn 7e last van mijn knieen en pas op mijn 20e werd er eens beter naar gekeken met als resultaat waren we eerder serieus genomen had het met rust kunnen herstellen nu is er niks meer aan te doen.
En voor mij met rijden van sommige paarden geen problemen met rijden andere pijnlijke knieen

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:36

hannah41 schreef:
Heb je alleen last van na het rijden? Kan het niet komen door spanning, te korte beugels bijvoorbeeld voor een knie die nog moet herstellen? :)

Er is nooit gezegd dat ik 'kort' zit. Als ik de beugels een gaatje langer doe, zit ik weer te lang.. Niet dat ik hiermee zeg dat het helemaal niet klopt wat je zegt hoor :P Maar ik zal morgen eventjes proberen met een gaatje langer.
Ik sport verder niet, dus er kan ook niet veel zijn waarbij ik last van mijn knie heb :P

Edit: even iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door RSJami op 11-02-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:38

liedje89 schreef:
Als je echt alleen met rijden last hebt zou je ook eens kunnen kijken of bijvoorbeeld met andere beugels minder last hebt. Je hebt bijvoorbeeld speciale beugels die wat gedraaid zijn (ijslanderbeugels) of beugels met vering, waardoor je knieën wat minder belast worden tijdens het rijden. Of inderdaad iets anders gaan zitten. Paardrijden is volgens mij ook vrij belastend voor je knieën daarvoor hoeft er niet gek veel mis mee te zijn.

Ik denk dat er trouwens maar weinig ziekenhuizen zijn waar je zo per telefoon een doorverwijzing krijgt voor een MRI scan, je zal eigenlijk altijd eerst naar de orthopeed moeten en foto's maken denk ik. MRI is erg duur en is vaak een wachtlijst voor dus dan doet men niet zomaar.

Die tip van andere beugels is een hele goede! Weet je ook toevallig waar je die kan kopen?

Ik ben meerdere keren naar het ziekenhuis geweest afgelopen jaar. De laatste 2 keren ook gevraagd om MRI scan, maar ze komen steeds met de reden dat het niet hoeft omdat ik een kind ben en het dan vast iets zoals groeipijn is..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:40

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je dergelijke beugels koopt. Ik heb ze zelf ook niet maar ken wel een aantal mensen die aangeven met die beugels fijner te rijden. Ik denk eerlijk gezegd dat misschien niet iedere ruitersportwinkel dat standaard in het assortiment heeft maar ze vast wel wat kunnen bestellen of adviseren, zeker de wat grotere.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:45

RSJami schreef:
Ik heb contact gehad met het ziekenhuis (naja mijn ouders hebben contact gehad) en ze willen eerst nog eens een foto maken. 'Gewoon eventjes kijken..' Ze vonden MRI scan ietwat overdreven.. Mijn ouders hebben echt heel veel geprobeerd om over te halen voor de MRI scan, maar het ziekenhuis vindt het echt niet nodig, met als reden dat ik nog maar een kind ben. ?

Ouders (en ik) willen nu eigenlijk naar een ander ziekenhuis gaan, omdat jullie toch die MRI scan aanraden. Doen of niet?

Toen ik 15 was moest ik ook door de MRI, bleek toen een gescheurde mensicus te zijn :j
Ik zou lekker naar een ander ziekenhuis gaan !! +:)+

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:49

Morgen is mijn vader vrij, dus zal hij weer even bellen naar het ziekenhuis (dit keer een ander!) En even vragen of we gewoon een keer langs kunnen komen zodat ze gewoon snel kunnen kijken en adviseren. We zullen zeker vragen voor een MRI scan.

Ik heb even gekeken voor verende beugels, maar dan kom ik toch uit op beugels van 99,95,- . Dit is toch wat duur omdat ik het zelf moet betalen..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:51

Verende beugels lossen niet het probleem in je knie op. Het zorgt alleen voor eventueel minder pijn in je knie tijdens het rijden.
Super dat jullie naar een ander ziekenhuis gaan ! Hoop dat je daar wél door de MRI mag.
Succes, hou je ons even op de hoogte ? :)

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:07

Tuurlijk :D Ik hoop dat er eindelijk iets gebeurd. Ik word nu toch wel gek van die pijn iedere keer

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:11

Tessa_93 schreef:
Verende beugels lossen niet het probleem in je knie op. Het zorgt alleen voor eventueel minder pijn in je knie tijdens het rijden.

Maar er is helemaal niet zo duidelijk wat er nu is met de knie en minder pijn is minder pijn toch.

Wellicht kan je zulke beugels ook tweedehands vinden of vragen of je ze weer kan ruilen als het niet helpt?
Ijslandse beugels helpen bij sommige mensen trouwens ook al wat verlichting bieden omdat ze vanzelf de goede kant op gedraaid hangen en je dus niet steeds weerstand hoeft te bieden om je beugels te draaien. En die zijn wel wat goedkoper (en hebben bovendien ook nog het voordeel dat je er bijna niet in kan blijven hangen bij een val)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:15

Pijn is een teken dat er iets niet goed is, je heelt bijvoorbeeld geen mensicus met verende beugels. Dat is meer wat ik bedoel :)
Je kan er ook wat paracetamollen in gooien, dan heb je ook geen last :D

Nee ik zou echt even een MRI laten maken.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:21

Wat heb je voor fysiotherapie gehad?
Heb je buiten het rijden om ook pijn in je knie bijvoorbeeld met traplopen of rennen?