Jong en zonder werk vanwege "ziekte"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Jong en zonder werk vanwege "ziekte"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:59

Hallo medebokkers,

Na lang wikken en wegen toch maar besloten een topic aan te maken gezien alle hulp welkom is!
Ik ben 20 jaar en in het bezit van een vmbo-t diploma, een dierenverzorging diploma en werk ervaring in de paarden(sinds mn 6e paardrijden en vanaf 14 tot 19 werk),dierenpension en de horeca(waarvan 1 jaar minimaal als chef "koude gerechten" en de mise(al het voorbereidend werk) )

Ik ben al vanaf mijn 14e ongeveer bekend met lichte eczeem, waarvan mij is verteld vanwege op jonge keeftijd bronchitis(waar ik vanaf ben). Dat is altijd vrij licht geweest bij het werk in de horeca wel meer aanwezig maar nogsteeds niet erg. Dat is erger geworden toen ik 6 dagen in de week van 12.00 tot ongeveer 02.00 in de keuken ging werken. Dat werd zo erg dat mijn vingers en handen 4x zo dik werden. Niet te bewegen waren en vuur rood werden met dus on tel baar veel blaasjes.
In afgelopen zomer zaten daar ook heel mijn onderbenen mee vol. Volgens de huisarts warmte bultjes door de lange dagen in hete keuken.

Vanaf mijn 15e ongeveer ben ik bekend met veel rode vlekken en jeuk. Allergietesten via de HA gehad (alleen maar bloedtesten)maar niks gaf duidelijkheid.

Van de zomer was het toch wel het ergst. Mijn handen zwollen om de 4 dagen helemaal op. Dan kon ik 2 dagen helemaal niks en daarna werden ze dunner en begonnen ze als zonnebrand te vervellen om daarna maar opnieuw te beginnen. Mede hierdoor besloten dat dit niet verantwoord was in de keuken ondanks de handschoenen die ik altijd aanhad en vaak wisselde in de dienst. Ook had ik ander werk gevonden en kon ik voor een bekende stal gaan werken. Helemaal blij natuurlijk.

Daar bleek het helaas niet veel beter te worden. Iedere dag meerdere paarden wassen/afspuiten resulteerde weer ik dikke handen die weer helemaal kapot gingen en dik werden dus ook daar maar gestopt en besloten om dat maar de medische molen te laten aanzwengelen.

Wat daar uit kwam sloeg toch lichtelijk in. Ik ben allergisch voor 7 dingen.

Thiruam mix

Thiuram mix wordt gebruikt als versneller bij het vulcanisatieproces van rubber en bestaat uit de volgende stoffen: tetramethylthiuram monosulphide, tetramethylthiuram disulphide, tetraethylthiuram disulphide en dipentamethylenethiuram disulphide.

Gebruik en voorkomen
- als vulcanisatie versneller in de rubberverwerkende industrie voor allerlei soorten rubberprodukten, bijv: regenkleding, laarzen, schoenen, handschoenen, vingerlingen, riemen, maskers, badmutsen, kniebeschermers, elastiek in kousen en ondergoed en andere kleding, condooms, pessaria
- in diverse artikelen die van rubber worden gemaakt, bijv. elektrische bedrading, ballonnen, slangen, douchematjes, plakband, gegomde tape,stethoscopen, catheters, sponzen, elastiekjes, afsluitringen
- in antiseptische sprays
- in de auto-industrie: banden, pakkingen, bedradingisolatie
- in de fietsindustrie: zadels, banden, handvatten, remvoeringen
- als conserveringsmiddel in medicamenten, insecticiden, insektenwerende middelen en technische oliën
- in houtconserveringsmiddelen
- als antiscabiës en antimycotica
- als middel gebruikt bij alcoholisme (TETD)
- als tegengif tegel nikkelvergiftiging
- in de dierengeneeskunde
- in tandenborstels

Daarbij ben ik allergisch voor vis, schelp en schaakdieren. Dit is zo sterk dat ik het absoluut onder geen enkele voorwaarde mag aanraken of iets wat in aanraking geweest is met dit en ik mag het niet eten dit omdat de kans groot is dat de allergie zo sterk is geworden dat ik luchtwegproblemen krijg.

Dan hebben we nog iets handigs. Ik ben allergisch voor 3 soorten conserveringsmiddelen. Deze zitten in cosmetica(haar en douche spullen,makeup,bodylotions en dergelijke, wasmiddel(zowel vloeibaar als poeder) en vochtigtoiletpapier ) schoonmaak spullen(in alle denkbare schoonmaakmiddelen zelfs afwasmiddel) en in de metaal industrie

Dit is al in het dagelijksleven erg vervelend en het betekend dat alles waar ik in gewerkt heb of opleiding voor heb ik dus met geen mogelijkheid meer kan werken.
Dat betekend dat wat ik in de afgelopen tijd aan spaargeld heb gemaakt op begint te raken.

Nu het grootste probleem, ik heb nog geen enkele instantie gevonden die mij kan/wil begeleiden of iets in die richting opzoek naar werk. Ik begin behoorlijk wanhopig te worden, ik WIL werken en momenteel maakt t me niks meer uit. Ik soliciteer me suf maar ik ben of te oud, of ik heb de ervaring niet of ik heb de opleiding niet en de overige dingen kan ik gewoonweg niet meer doen. Daarbij begint het geld ook aardig op te raken. Bij mijn ouders kan ik financieel niet aankloppen. Mijn moeder is in de bijstand terecht gekomen(die heeft een hersenbeschadiging en daar zijn we nu mee bezig) en papa is alleen inkomend bij hem in het gezin(vrouw afgekeud) en zijn nogsteeds dingen aan het afbetalen voor mijn broer(redelijk zware autisme)

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik hoop dat ik hier wat adviesen krijg waarmee ik iets kan!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:30

administratief werk misschien?

kiwiwitje

Re: Jong en zonder werk vanwege "ziekte"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:34

Heb ik al meerdere keren op gesolliciteerd.. Ik heb de opleiding niet.. Dus willen ze me niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:36

is er niet iets wat je kunt innemen om die allergische reactie te onderdrukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:37

Callcenter bij ons neemt iedereen aan !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:38

Postvoorbereiden, post lopen, post sorteren?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:21

geerke schreef:

Ja dat is er wel maar daar word ik heel duf van. Zo dat ik dan in een soort bubbel zit en niks meer mee maak om mij heen.. Dus die gebruik ik liever niet. Alleen als ik een erge reactie krijg en ik niet alleen ben

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:21

vuurneon schreef:

Post elastiekjes en zelfs plakband mag ik niet aanraken... Wel bedankt voor het mee denken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:23

pimaude schreef:
Callcenter bij ons neemt iedereen aan !

Heb ik ook geprobeerd. Die ik probeerde hebben me op de "wachtlijst" gezet. Ze hadden blijkbaar genoeg nu..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:26

kiwiwitje schreef:
vuurneon schreef:

Post elastiekjes en zelfs plakband mag ik niet aanraken... Wel bedankt voor het mee denken

Kan je niet met handschoenen werken dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:28

Postsorteerder:'Je doet de post in een machine die alles sorteert op stad, wijk en straat. Maar er is ook post die niet door de machine kan. Die sorteer je met de hand.'

Dus geen elastiekjes en speciale handschoenen aan?
Je hebt hypoallergene handschoenen en anders katoenen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:31

Misschien thuis werk zoals bv chatoperator, promoter of iets anders.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:33

Meid, wat ellendig zeg!
Moet je wel eerlijk zeggen en dat is niet om het te bagetalliseren..maar geef niet op, zoek eens naar een goede homeopaath of ortemoleculair arts.
Je erbij neerleggen, icm zware medicatie, voor de rest van je leven, dat kn altijd nog ;)

Krijg je een uitkering? Al aangemeld bij het UWV? Of gemeente? Wellicht dat je een omscholingscursus kunt krijgen(of zelf kunt opstarten, LOI boekhouding is zo gestart bv en hoeft niet de wereld te kosten)..ik ben momenteel helemaal niet meer op de hoogte van hoe de zaken er nu voorstaan en of je nog recht hebt op loopbaan begeleiding..maar anders zou ik me daar toch ook eens in verdiepen.

Veel sterkte..komt vast allemaal goed..helaas niet verdere tips, maar dat van die homeopaath ed wilde ik je niet onthouden (kon niet uit je verhaal opmaken of je dat al geprobeerd hebt nl)..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:33

kiwiwitje schreef:
geerke schreef:

Ja dat is er wel maar daar word ik heel duf van. Zo dat ik dan in een soort bubbel zit en niks meer mee maak om mij heen.. Dus die gebruik ik liever niet. Alleen als ik een erge reactie krijg en ik niet alleen ben

Nam je die medicatie wel voor de nacht? Zijn natuurlijk vele soorten onderdrukkers, dus langs een goede allergoloog zou ik aanraden :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:34

Ik heb goede ervaringen met picosbv.nl die helpen mensen met problemen aan werk.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:38

kiwiwitje schreef:
Heb ik al meerdere keren op gesolliciteerd.. Ik heb de opleiding niet.. Dus willen ze me niet

En een andere opleiding volgen? Schroevers bijvoorbeeld? Je bent nog jong, en hebt een goede vooropleiding, dus misschien zijn er nog wel mogelijkheden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:43

Alleen katoenen handschoenen zijn een optie. Ik ga daar maar eens naartoe mailen! Dankje!
@ amy:
Dankjewel voor je lieve berichtje! Uwv zei botweg: ik snap niet dat je ons mailt. Je hoort niet in ons systeem te staan omdat je geen uitkering krijgt en we gaan je daarom niet verder helpen.
Gemeente krijg ik na ondertussen 2 weken nog 0.0 reactie helaas..
Homeopaat weet nu nog niet wat ie voor me kan doen.. Die is er mee bezig:)

Geerke:
Nee snachts heb ik geen medicatie. Slaap gelukkig prima. De allergieen zijn vastgesteld door een allergoloog. Zolang ik al die stoffen vermijd heb ik er vrij weinig last van dus dan natuurlijk geen medicatie.
En ben er een beetje huiverig voor. Ze hebben me op mn 15e maar aan de pretnison gezet omdat ze van mening waren dat ik dan van de reacties wel af zou komen. Dus wil niet zomaar vanalles aannemen/innemen.. Want zeg heel eerlijk.. Iemand van 15 zet je niet aan de pretnison

Friesam. Ik zal morgen even kijken naar wat je zei. Watdat is enzo. Ga nu nog even lekker met mn vriend tv kijken en dan slapen!:)

Dammie: heb momenteel geen idee wat ik dan "leuk" vind. Daarbij ook absoluut momenteel geen financiele mogelijkheid daarvoor.. Helaas
Iedereen super bedankt voor het mee denken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:51

Ik zat vanaf piepjong al aan de prednisolon := het voorkwam erger, maar daar was ook alles mee gezegd.

Maar inderdaad, als je door vermijden geen klachten verder hebt is medicatie ook niet nodig.

Kun je niet terecht bij MEE? :) die kunnen namelijk wel goed met je meedenken ook.
http://www.mee.nl/levensgebieden/leren-en-werken

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:56

dammie1 schreef:
kiwiwitje schreef:

En een andere opleiding volgen? Schroevers bijvoorbeeld? Je bent nog jong, en hebt een goede vooropleiding, dus misschien zijn er nog wel mogelijkheden.

als voltijd student aan het Schoevers in Arnhem wil ik je graag even verbeteren :o :p ik word geen timmerman

verder is dit wel een goed advies: goede opleiding die erg goed aangeschreven staat!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:57

Als de klachten ruim voor je 18e al aanwezig waren, kan je misschien een wajong aanvragen.
Dan kan je vanuit het UWV iemand krijgen die je gaat helpen met het zoeken van een job

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:59

siskeh schreef:
Als de klachten ruim voor je 18e al aanwezig waren, kan je misschien een wajong aanvragen.
Dan kan je vanuit het UWV iemand krijgen die je gaat helpen met het zoeken van een job

Wajong zal ze niet krijgen aangezien ze bv wel receptioniste, callcenter werk (computer werk etc) etc kan doen. Ze kan werken, is gezond om te werken; als ze maar bepaalde dingen vermijdt.
Ze zal daardoor niet afgekeurd worden.

Maar ts, kom je niet in aanmerking voor een uitkering? Of komt het omdat je moeder ook in de bijstand zit? Want dan kan het UWV je inderdaad wel helpen. Je kan je sowieso wel inschrijven bij het UWV als werkzoekende :) dat kan ook zonder uitkering namelijk.

Werken in de tuinbouw dan? Bollen pellen bv?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-14 22:03, in het totaal 3 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:01

elizexbeau schreef:
dammie1 schreef:

als voltijd student aan het Schoevers in Arnhem wil ik je graag even verbeteren :o :p ik word geen timmerman

_O-

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:04

Ik ga mijzelf quoten in het Groene Boktboekje :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:07

Naar voor je dat je zonder werk zit door lichamelijke klachten, maar een groot voordeel is dat je nog jong bent. Daar liggen je mogelijkheden. Laat je omscholen!!!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:17

dammie1 schreef:
Ik ga mijzelf quoten in het Groene Boktboekje :+

haha is die er ja?

ts: welke kant wil je precies op?