Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:01

Hello bokkers.

Ik heb lang getwijfeld maar toch wil ik dit delen met andere mensen.

Ongeveer 1,5 - 2 jaar geleden was ik echt een dieet/sport freak.
Ik was bang om aan te komen, dik te zijn. Best geobsedeerd.
Soms deed ik het met 1 sultana over heel de dag. Ik was er van overtuigd dat als ik dik was, ik niet gelukkig kon zijn.
Ik had niet echt een leuke opleiding en 95% procent van mijn familie doet hbo of universiteit.
Ik vond dus mijn ei in het sporten en diëten, ergens wist ik wel dat het niet goed was.

Maar met de tijd kwamen er ook positieve dingen voor mij, mijn eigen auto, mijn eigen paard (:D) een hele leuke opleiding op en hogere niveau dan dat ik toen der tijd deed.
Door deze positieve wending leek het sporten/diëten niet meer zo belangrijk.
Het leven is meer dan alleen maar dun zijn. Maar toch bleef het altijd wel ergens in mijn achterhoofd, dat ik niet gelukkig kon zijn als ik continu met mijn vet ribbels werd geconfronteerd.
Maar door de drukte kon ik het niet meer opbrengen om elke week trouw naar de sportschool te gaan, en mijn eetgedrag werd ook behoorlijk slecht.
Ik denk dat ik in een jaar tijd minstens 10 kilo ben aan gekomen.
Op de weegschaal staan durf ik niet. Om het feit dat ik waarschijnlijk een hartaanval krijg bij het zien van mijn gewicht, maar ook omdat ik niet terug wil vallen in het obsessief diëten.
Ik drink behoorlijk veel frisdrank, dit wil ik minderen en mijn eet gedrag aan passen.
Ook wil ik wat meer gaan bewegen. Maar het is best moeilijk om dit allemaal op te starten.

Zijn er nog meer mensen met ongeveer het zelfde verhaal?
Hoe kan ik een gezonde levenstijl opstarten?

Groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:05

Ik vraag me af of je wel een gezond beeld hebt van een gezonde levensstijl? Wat is jouw idee van gezond zijn? Even een voorbeeld, ik ben zelf 1.75 mtr, weeg 60 kilo en ben hartstikke dun, maar ik leef niet supergezond. Dat hoeft ook niet want ik zit goed in mn vel en geniet van lekker eten en drinken.
dus hoe zwaar ben jij, en wat is je doel?>
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Roweentje89

Re: Waar ik altijd bang voor was, is gebeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:08

2,75 en maar 60 kg is inderdaad erg dun. :=

Ik ben de afgelopen jaren ook bijgekomen.
Ik ben 1.83 en woog altijd rond de 65. Nu zit ik ietje over de 70.
Ik had daar altijd een verkeerd beeld bij en wilde nooit meer dan 65 wegen, maar ik ben groot en dus ben ik nog steeds niet 'dik' en zit ik nog best lekker in mijn vel ook.

Je moet je niet focussen op de standaards! Dat is wat vaak mensen doen en daar gaat het fout.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:09

Joolien schreef:
Ik vraag me af of je wel een gezond beeld hebt van een gezonde levensstijl? Wat is jouw idee van gezond zijn? Even een voorbeeld, ik ben zelf 2.75 mtr, weeg 60 kilo en ben hartstikke dun, maar ik leef niet supergezond. Dat hoeft ook niet want ik zit goed in mn vel en geniet van lekker eten en drinken.

Jij bent lang zeg.. :D
Ts ik zou als ik jou was eens opzoeken welk gwicht past bij jouw lengte :)

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:10

Ten eerste is het al goed dat je het zelf inziet en wilt veranderen.. Dat is al wat

Probeer te stoppen met frisdrank, drink alleen nog water en (Groene) thee. Zorg dat je de hele dag een flesje water bij je hebt.
Plan je eetmomenten. Zoek uit welk ontbijt het beste past bij je (bijv hAvermout(warm of koud), yoghurt, müsli enz)
Lunch eender. Kook extra veel gezond avond eten en neem dat mee als lunch voor de volgende dag. Gezond eten hoeft niet veel meer tijd te kosten.
Zorg dat je geen lekkers in huis hebt.

Als je wilt snacken neem een komkommer of ander groente of fruit.

Zorg wel dat je genoeg blijf eten zodat je geen honger gevoel krijgt want dat maakt het moeilijk.

Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:12

Ik zou de focus gaan leggen op een gezond en fijn leven, zonder de weegschaal als hoofdpunt voor je leven.

Als jij zo ontzettend dun was zul je nu met 10 kg meer vast nog niet té zwaar zijn.
Als jij gewoon een beetje let op wat je eet en wat je drinkt en voldoende beweegt zonder daar geobsedeerd mee bezig te zijn denk ik dat je heel goed bezig bent!

Sani

Hoe groot ben je, hoe veel weeg je?
Ik zou je hele eetschema van nu eens bijhouden zodat je zelf een inzicht krijgt in wat je eet en wanneer en hoe veel.
Daarin aanpassingen maken is niet terug vallen.

mvdende

balen voor je dat dit gebeurt is. Ik wil zelf ook wat meer op mn voeding letten. Dit doe ik door te proberen minder ongezond te snoepen. Zo neem ik nu een appel in plaats van 2 bakken chips en bijv. een mandarijn i.p.v. chocola. Probeer iets aan voeding te vinden dat je lekker vind en niet te ongezond is. dat maakt het af en toe nemen van iets wat wel ongezond is specialer. Wat bewegen betreft: probeer iets te vinden wat je leuk vindt en waar je doelen in kan stellen. Zo maakt het het bewegen leuk! suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:15

Joolien schreef:
Ik vraag me af of je wel een gezond beeld hebt van een gezonde levensstijl? Wat is jouw idee van gezond zijn? Even een voorbeeld, ik ben zelf 2.75 mtr, weeg 60 kilo en ben hartstikke dun, maar ik leef niet supergezond. Dat hoeft ook niet want ik zit goed in mn vel en geniet van lekker eten en drinken.

Bij een gezonde levensstijl denk ik aan:
3x per dag een maaltijd. (Ontbijt, middag eten en avond eten)
Tussen doortjes na keuze, helemaal geen slecht eten zoals chips werkt ook niet, maar wel met mate.
Voldoende fruit.

Ik ben rond de 73 kilo denk ik, mijn paard is kreupel en heb een maand niet meer gereden.
Mijn doel is om gewoon blij te zijn met je gewicht en dat ik ook leuke jurkjes/rokjes aan kan zonder dat je wordt overspoeld door vet ribbels etc :#

Maar ik heb altijd honger.
Ik heb best goed ontbeten, 2 beschuiten met aardbeien en twee Maltezers crackers met jam (Light)
Daarna nog een sultana. Als drinken multivitaminen en thee (Zonder suiker)

Toen ben ik een uurtje folders gaan rond brengen en heb daarna een appel gehad.
Maar mijn buik zegt dat ik nog helemaal niks gegeten heb :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:16

Op 1 sultana de hele dat willen draaien is echt niet goed voor je. Ik weet niet hoe zwaar je vroeger was maar 10 kilo teveel is echt niets om je zorgen over te maken. Naarmate je ouder en meer volwassen wordt gaat je lichaam zich ook aanpassen en vrouwelijkere vormen krijgen.

Dus laat die weegschaal even voor wat het is. Hou je aan vaste maaltijden, probeer tussendoor niet te snoepen, laat frisdrank en alcohol staan. Afvallen gaat vanzelf, maar je moet wel blijven eten, anders schakelt je lichaam over op spaarmodus en gaat er echt niets af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:17

Heb je een foto van jezelf? En hoe lang ben je?

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:19

Hahahah Joolien! _O-

Tussen stevig en 'dik' zit ook een verschil. Ik probeer wat aan te komen, wat niet echt makkelijk lukt. Maar ik eet ene keer gezond, andere keer niet. Drink wel veeel water..
Is een goed schema met wat je gaat eten niet een idee voor je? Een soort dieet zeg maar..

Edit: typfout.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:20

Reken je bmi eens uit, op de site van de nederlandse hartstichting kun je je lichaamslengte, leeftijd en gewicht invoeren. Ik denk dat, gezien het feit dat je op één sultana per dag kon leven en fanatiek sportte, je een zwaar ondergewicht hebt gehad. Besef wel dat een gewicht maar een gewicht is, plezier in het leven en dat ook uitstralen spreekt veel meer mensen aan dan een broodmager chagerijnig persoon. Niet dat jij chagerijnig bent maar zet je over je obsessie van je gewicht heen want het zegt echt lang niet alles.
Kun je je gedachten en gevoelens toch niet op een rijtje krijgen zoek dan iemand waar je je twijfels kwijt kun.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:22

Je verhaal bevat eigenlijk net te weinig informatie om je goed - gericht - advies te kunnen geven.
We weten niet hoe lang je bent en wat je nu weegt. Het kan best zijn dat je nu een gezond gewicht hebt, terwijl je dat niet had toen je 1 sultana per dag at en elke dag fanatiek sportte. Kan ook best zijn dat er nu wat kilo's af mogen om weer strak in de lak te komen. Dat is echter niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat jij gelukkig bent met wie en wat je bent. Als dat is met een net wat strakker lijf, begin dan inderdaad met minder frisdrank drinken en minder ongezonde snacks en meer bewegen. Pas die beweging in, in je dagelijks leven of hou tijd vrij om naar de sportschool te gaan. Net wat bij jou past, jij moet het leuk vinden en volhouden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:24

TS: gewicht zegt helemaal niks. Ik ben 49 kg :oo en heb ook vetrolletjes. Toch zit ik op een normaal gewicht voor mijn lengte.
Het is normaal om vetrolletjes te hebben. De media heeft hier schuld aan. Iedereen wil maar broodmager zijn. Dat is niet normaal.
Ik denk ook niet dat je voorheen een normaal gewicht hebt gehad en vermoed dat je dat nu wel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:27

Mijn lengte is 1.65 en mijn gewicht zo rond de 70/73.
Ik heb ook best wel een stevige bouw.
Als ik even op mijn eten let en wat meer beweeg zal mijn buik wel wat strakker worden.
Maar mijn benen zijn echt een probleem, het is niet zo dat het een en al vet is, maar ze zijn gewoon heel stevig..

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:28

Ik raad je aan een consult aan te vragen met een diëtist, zit volgens mij gewoon in je verzekering en dan hoef je het niet alleen te doen. Zelf ben ik ex-eetstoornis patiënt en al is het een aantal jaar geleden, in mijn eentje iets aan mijn gewicht doen zit er gewoon niet in. Ik zou het risico niet nemen en niet zelf gaan wegen, bmi uitrekenen en alles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:32

AmoorM schreef:
Mijn lengte is 1.65 en mijn gewicht zo rond de 70/73.
Ik heb ook best wel een stevige bouw.
Als ik even op mijn eten let en wat meer beweeg zal mijn buik wel wat strakker worden.
Maar mijn benen zijn echt een probleem, het is niet zo dat het een en al vet is, maar ze zijn gewoon heel stevig..

Als jij paard rijdt, en veel sport, ga je daar juist meer spieren kweken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:32

AmoorM schreef:
Maar ik heb altijd honger.
Ik heb best goed ontbeten, 2 beschuiten met aardbeien en twee Maltezers crackers met jam (Light)
Daarna nog een sultana. Als drinken multivitaminen en thee (Zonder suiker)

Toen ben ik een uurtje folders gaan rond brengen en heb daarna een appel gehad.
Maar mijn buik zegt dat ik nog helemaal niks gegeten heb :?

Dat is ook geen goed ontbijt. Allemaal snelle koolhydraten en suikers. Dat verbrandt gewoon heel snel.

Ik zou zeggen, ga eens naar een dietiste. Die kan je ten eerste vertellen of je een normaal gewicht heb, en ik vermoed zo van wel, en ten tweede kan die je iets leren over gezond eten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:33

Gewoon weer beginnen met gezond eten? :).

Ik weet niet precies wat je at toen je 'ongezond' at? Een sultana per dag is sowieso te weinig en zoveel vind ik je ontbijt nou ook weer niet veel voorstellen.

Vergeet niet dat je ook voedingsstoffen nodig hebt he! Veel mensen zijn bang om dingen met 'veel' calorieën te eten. Maar je lichaam heeft die ook nodig als brandstof!

Kun je eens posten wat je nu op een dag eet en wat je at toen je volgens jezelf 'ongezond' leefde? Misschien valt het wel hartstikke mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:34

Nou ja ik vraag me dus af of t slim is om zelf aan te gaan klooien want je gaat qua gedachte imo wat richting een eetstoornis. 'Ik kan niet gelukkig zijn als ik dik ben' is namelijk geen gezonde gedachte. Daarom lijkt het me idd ook verstandig als je naar een dietiste gaat en niet zelf gaat aanmodderen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:37

Joolien schreef:
Ik vraag me af of je wel een gezond beeld hebt van een gezonde levensstijl? Wat is jouw idee van gezond zijn? Even een voorbeeld, ik ben zelf 1.75 mtr, weeg 60 kilo en ben hartstikke dun, maar ik leef niet supergezond. Dat hoeft ook niet want ik zit goed in mn vel en geniet van lekker eten en drinken.

dan ben jij inderdaad slank := en enorm lang!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:40

AmoorM schreef:

Dat lijken mij eerder gespierde paardrij-benen.

Kaartje23

Ik denk dat je je strijd met jezelf moet stoppen. Vroeger was je niet gelukkig en nu ook niet. Waar wordt je gelukkig van? Probeer je eens te focussen op jezelf en het stukje tussen je oren. Probeer te werken aan jezelf acceptatie. Je gewicht is daarvan echt niet afhankelijk.
Ik denk niet dat als jij nu opeens 10 kg afvalt door allemaal dingen te moeten van jezelf (gezond eten, niet snoepen, sporten) je opeens wel gelukkig bent. Kijk naar wat je leuk vindt om te doen en wat je gelukkig maakt. Wees eens lief voor jezelf en niet zo hard.
Ik geloof dat als je gelukkiger bent en positief over jezelf denkt het afvallen en een gezond eetpatroon makkelijker kunnen volgen. Want hoeveel mensen het ook doen, het is niet goed om over jezelf te denken in negatieve termen. Ik zou eens hulp zoeken van een psycholoog over je zelfbeeld.

danoesje

Ten eerste: wat fijn dat je leven zoveel leuker is geworden dat je het niet meer nodig hebt om extreem op je lijf te letten! Nu uitkijken dat je niet doorschiet naar de andere kant en lekker genieten van wat eten met je lijf doet, op een positieve manier. Ben zelf al mijn hele leven aan het stoeien met mijn gewicht en momenteel al jaren stabiel, maar nog wel wat te zwaar naar mijn smaak. Maar het is niet anders, hoe meer ik sport, hoe zwaarder ik word! Join the club, heel veel vrouwen hebben er moeite mee. En je moet mijn benen eens zien! Maar...

Je mag best zondigen, maar doe dat bewust en geniet ervan! Je weet zelf al dat die frisdrank niet goed voor je is, dus dat is een aandachtspuntje. Misschien een idee om dat bijvoorbeeld te vervangen door diksap, dat is alvast iets minder slecht. Als je frisdrank drinkt omdat je behoefte hebt aan zoet, kun je ook even een appel/tutti frutti oid eten en daarna water of thee nemen voor de dorst. Let sowieso op dat je genoeg drinkt.
En: maak koken leuk! Zoek op internet, koop wat fijne kookboeken en zorg dat je genoeg groente binnenkrijgt. Voor veel mensen helpt het ook om te letten op koolhydraten door ze deels te schrappen of producten te vervangen door bijvoorbeeld spelt, boekweit etc. Probeer het een paar weken en je zult waarschijnlijk minder trek hebben in zoet.
Wat ik ook wel eens doe als ik zoet wil: thee caramel-peer maken, zoetje erin en genieten. Zoetje is ook niet gezond maar heb maar een klein beetje nodig en ik vind die thee zo lekker dat mijn zoete trek vaak weg is.
Kijk ook eens in het forum: Wat heb jij vandaag gegeten?
Hier zitten allemaal mensen die geinteresseerd zijn in gezond leven en eten en ze plaatsen lijstjes wat ze per dag eten, soms met recept en vaak ook gewoon met wat ongezond erbij. Erg inspirerend!
Ik vind gezond eten inmiddels erg prettig, geeft me energie en een goed gevoel over mezelf.Vind het wel soms lastig omdat koken nu eenmaal tijd kost. Maar het geeft veel voldoening en een energieker lijf. En het kan zo moeilijk als je zelf wilt: kook voor een paar dagen, begin met simpele gerechten. Soep bevat veel groente en je kunt er een paar dagen op vooruit. Vul hem met wat je lekker vindt, evt met bijvoorbeeld kip erdoor en smullen maar. Eten is leuk!
Laatst bijgewerkt door danoesje op 09-02-14 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt