Lactulosestroop, bijwerkingen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Lactulosestroop, bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 22:26

Hoihoi,

Ik heb een vraagje omdat ik pds waarschijnlijk heb gebruik ik lactulose stroop zodat het allemaal wat beter gaat en dat het stabiel blijft en geen buikpijn meer.
Alleen nu vroeg ik me af of je er ook bijwerkingen van kom krijgen en zoja wat, ik heb ontzettend laat van een orkest in mn darmen :+
Nou heb ik hierbij ook paracetamol omdat ik er soms buikpijn van heb, verder heb ik nergens laat van alleen dat het nog niet werkt. Ik gebruik het nu bijna een week.

Groetjes

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:19

Heb je al eens een Eliminatiedieet gevolgd?
Getest op intoleranties?

Gebruik je de siroop elke dag? Om obstipatie tegen te gaan?

Murthul

Re: Lactulosestroop, bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:10

Orkest in je darmen is normaal :j
neem je het tegen obstipatie?
Drink je voldoende?

Over het algemeen moet t echt wel werken na een week.. Anders kun je denken aan middelen als movicolon of forlax. Als je echt verstopt zit kun je ook bysacodil nemen (vrij verkrijgbaar bij apotheek en drogist) dan ben je (meestal) gegarandeerd leeg na 24 uur..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:20

Lactulosesiroop werkt naar mijn ervaring niet of nauwelijks, heb er nooit bijwerkingen van gemerkt, ik gaf het mijn kinderen. (daar is het ook voor bedoeld)
Misschien net dat beetje wat je met een extra bruine boterham ook wel voor elkaar krijgt.
Als je echt obstipatie hebt moet je eerst je voedingspatroon eens goed onder de loep nemen en als dat goed zit, kun je beter dingen als movicolon nemen, of microlax als je er echt niet vanaf komt.

Murthul; wat is bysacodil voor middel?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:30

Annelies, lactulose kan soms echt wel je darmen net een zetje geven.
Bysacodil zijn laxeertabletten, niet voor standaard gebruik dus, maar als je verstopt bent is t een fijn middel, je neemt savonds een pilletje en de volgende middag ren je naar de wc en ben je van je verstopping af :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 11:42

Jep lactulose staat erom bekend dat het winderigheid veroorzaakt. Dat bedoel je toch?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 11:58

Nee, dat valt nog wel mee alleen dat gerommel in mn buik, word der gek van.
Ja ik gebruik het tegen obstipatie. Ik eet genoeg bruine boterhammen maar mocht volgens de dokter wel wat meer drinken dus dat doe ik nu. Poederzakjes is overigens geen optie heb ik al geprobeerd maar kreeg het voor geen mogelijkheid weg.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:06

Lactulose helpt op zich wel hoor, dat gerommel herken ik wel van het gebruik, na mijn bevalling. Nu niet meer nodig gelukkig.

"Op welke bijwerkingen moet ik letten?
Lactulose is een veilig laxeermiddel. Er ontstaat, in tegenstelling tot sommige andere laxeermiddelen, geen 'luie darm' die zonder laxeermiddel niet meer goed werkt.

Behalve het gewenste effect kan dit middel toch bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Soms
De eerste dagen kunt u last krijgen van winderigheid, darmgerommel en een opgeblazen gevoel in de bovenbuik, buikkrampen, buikpijn en misselijkheid. Na een paar dagen of na het verlagen van de dosering verdwijnt dit meestal. U kunt deze bijwerkingen voorkomen door veel te drinken.

Zelden
Na langdurig gebruik of gebruik van hoge doseringen kan diarree optreden. Raadpleeg uw arts als u hier last van krijgt.
Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van bovengenoemde bijwerking of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt. "

bron: http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=703

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:15

Lactulose moet je nemen voordat je verstopt bent.. Als ik jou was zou ik bysacodil nemen, dan ben je morgen van je verstopping af, als je dan lactulise blijft nemen heb je n goede kans dat t netjes op gang blijft..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:50

Missschien is vezelarm eten en veel drinken een goed idee.
Bij mij was minder vezels juist de oplossing.
En glutenvrij enzo.. Ik zou dus je aandacht richten op je voeding en eventuele andere oorzaken in plaats van een drankje als symptoombestrijding.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:58

Bij mijn zoon hielp de lactulose helemaal niks. Hij kreeg daarom forlax opgelost in water met aanmaak limonade erbij. Meestal sinsaasappelsap smaak, dat was het lekkerst.

Bysocodil moet je alleen gebruiken als je echt heel erg verstopt zit en niet langdurig. De kans is dat je darmen er aan gaan wennen en lui worden. Dit heb je niet met forlax.

Op een gegeven moment zijn wij langzaam gaan minderen met forlax en nu heeft mijn zoon niks meer nodig en gaat de ontlasting goed.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:00

Ik wacht het eerst even af, heb sinds vandaag niet zoveel gerommel gehad in mijn buik.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:03

Bisacodyl lost het niet op. Werkt het naar buiten maar om het dun te houden is het beter om Lactulose of Movicolon

Bijwerkingen die ik terug hoor. Nog meer darmkrampen. Ik geef zelf voorkeur aan Movicolon.
Verder goed drinken

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:11

Ik probeer op het moment zoveel mogelijk te drinken voor mij doen.....

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:59

Ben ik weer, ik gebruik het nu geruime twee weken, alleen heb niet het idee dat het beter gaat, maar alleen maar erger word, krijg nu ook buikpijnen. Wat is nu verstandig om te doen??

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:07

Hoeveel milliliter gebruik je?
Ik denk dat het verstandig is om eens langs de huisarts te gaan voor movicolon of een hogere dosering te proberen als dat mogelijk is. Ik heb zelf ook PDS en gebruik het dagelijks en merk direct effect.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:11

Ik gebruik 15 ml na mijn ontbijt. Het moet alleen wel echt stroop zijn, want poeder lukt echt niet en ik ben zeker geen zeur en heb er ook echt last van maar dat lukt echt niet :-(.
Ik ben overigens wel voor deze stroop eerst naar de huisarts geweest.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:13

Heb je wel ontlasting of niet? Zoja hoe vaak / hoeveelheid / hard of zacht?

Hoeveel drink je op een dag? Teweinig drinken zorgt juist voor obstipatie.

hoeveel lactose gebruik je?
edit lees net 15ml. Dat is echt net niks.. zou eens met je huisarts overleggen minimaal 2 x daags 30 ml tot het beter gaat of z.n. nog meer.

Mijn ervaring is dat lactulose vaak sneller werkt als movicolon, forlax ed. Lactose doet wel een verstopping opheffen als deze niet te erg is. Nadeel van movicolon ed is dat mensen het vaak in te weinig water oplossen/ te weinig erbij drinken en het dan juist verstopping veroorzaakt!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:16

Opnieuw contact opnemen met je HA is het beste denk ik

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:20

Ik lees mee, heb vorige week ook lactulose gekregen ivm obstipatie. Het wordt nu wel beter in de zin van 'het ergste is voorbij' maar ik merk ook dat het nog niet echt super gaat in m'n darmen. Ik moest ook 15ml per dag nemen. Maar toen er na drie dagen niks was gebeurd behalve toegenomen buikpijn heb ik zelf de dosis maar verhoogd en dat lijkt wel te helpen. :o
Ik heb alleen geen instructies gekregen over stoppen of afbouwen...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:21

Twinducklin, stuur je wel even een pbtje.

_CharlotteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:48

Dan zou je de dosis wel kunnen verdubbelen.
En movicolon is echt niet vies hoor als je het goed oplost in water. Ligt een beetje aan het merk, maar over het algemeen smaken ze een beetje naar citroen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:55

Movicolon kan ik ook niet vies noemen, maar ik zie er wel enorm tegenop iedere ochtend.. Ik kanmij wel voorstellen dat er mensen zijn die het niet wegkrijgen. De eerste keer durfde ik het ook niet te proeven. Nu neem ik er de rest van mijn medicatie mee in dus proef ik er helemaal niets meer van. Grote slokken, snel weg :p

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:02

Movicolon is n goede optie, maar niet echt lekker.. Je zou nog kunnen proberen om je dosis te verhogen naar 20 of 30 ml.. Of 2x 15 p.d.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:57

Enne.. Stoelgang thee van zonnatura..
1 a 2 sterke kopjes per dag?
Dat drink ik dus nooit meer ;)