beland in een depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

28kamilont28

beland in een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:23

ten eerste, dit is een goed gekeurde schaduw account

hoe zal ik dit topic eens beginnen, want mijn hoofd wil 1001 dingen tegelijkertijd. Hier maar even een poging tot wat ik wil vertellen.

Het gaat de laatste tijd minder met mij, en dan voornamelijk in geestelijke zin. ik weet niet waar ik het verhaal moet beginnen dus ik zal eens kijken waar het het beste kan. Ik denk dat het vanaf het pesten het beste kan beginnen. Ik ben jaren lang gepest en dit heeft mij geestelijk erg kapot gemaakt, waardoor ik regelmatig uit het niets zomaar emotioneel, kwaad wordt. Niet op de pesters, nee op mezelf. Ik weet niet waarom, maar ik ben kwaad, op mezelf. Misschien had ik meer moeten ingrijpen, meer actie moeten ondernemen, terug bijten, maar nee. Ik deed niks. Pesten heeft jaren geduurd. Op de basisschool was ik een goede en gemotiveerde leerling. Thuis leerde ik graag door. Een middelbare school begon en ik wilde graag erbij horen, maar zonder te leren. Eerst dacht ik, dat gaat lukken, maar achteraf gezien de domste fout ooit. School ging slechter en slechter en mensen gingen tegenover mij staan. Dit speelde zich ook enkele jaren af.
Dit jaar, begon het goed, maar ik deed dingen die niet moesten. Ik werd koppig tegen leraren maar bovenal, ik was vrolijk. Toch als ik thuis kwam had ik al hatelijke ideeen. Ondanks dat ik emotioneel niet helemaal schoon was, haalde ik goede cijfers, vrolijk en ging graag naar school Tot 3 maand geleden. Ik werd kwader, bozer en chagerijniger. Steeds vaker werd ik 'savonds emotioneel en ik wist niet waarom. Een rede wat mij wel tot huilen maakte, was het verleden. Mijn cijfers daalde tot ruim onvoldoende, ik wilde niet meer met paarden bezig zijn. Die cijfers heb ik tot heden nooit verteld. Ik begon mensen slechter te zien. Als mensen zeiden 'wat een leuke broek heb je aan' dan zette mijn hoofd dat om in 'ze zegt het wel, maar ze meent het niet.'. Ik begon mensen te zien als negatief voorwerp. Ik zag alles als negatief voorwerp. Maar ook werd ik achtiger. Angst dat ik ondertussen verkracht zou worden. 's avonds kom ik niet in slaap omdat ik bang ben vermoord te worden. naast die veel bezochte plekken voel ik mij buiten die plekken niet fijn. mensen met bedriegende ogen, vreselijke blikken.
als ik op school kom, loop ik liever 2x zo hard er weer uit. Ik durf de school niet meer in, omdat ik mensen zie kijken, ik zie mensen negatief...
elke toets is inmiddels verandert van een normaal cijfer, naar een diep onder 0 cijfer. Mijn ouders accepteren deze cijfers niet, en dat dwingt mij tot nog meer wanhoop. De grote toetsen, allemaal onvoldoendes. Ik krijg emotionele buien op school, die niet verder dan innerlijk komen. Bang dat iemand het ziet. Als ik bij het treinstation sta, wil ik er liever voor springen dan erin springen. Ik verpest het voor mezelf, ik verpest het voor anderen. Het zou allemaal een stuk makkelijker zijn zonder mij. De tijd dat ik gepest ben, heeft tot mijn diepste ziel gedrongen, de positie die ik zie van mijn ouders tegenover mij. Zelfs het liefste deel van mijn leven is omgezet tot negatief. Zelfs paarden zie ik nu als 'ze haten mij'. Dit is niet zomaar een gedachte. Nee, zo is het.
Straks kan ik niet studeren. Het geld is er niet voor dus heb ik geen toekomst. Een bijkomend probleem, faalangst. misschien is het een klein geval voor anderen wat men niet ziet, maar ik schaam mij diep, diep van binnen. Aan activiteiten doe ik dus niet mee.
mijn lichaam vind dit wel even genoeg geweest. ik ga uitgeput slapen en ik wordt uitgeput wakker. ik wil het verhaal kwijt, omdat ik het niemand anders kan vertellen

mocht je mij in dit verhaal herkennen, laat mij dit weten in een priveberichtje.

Urbanus

Re: beland in een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:33

Ho stop! Ben je nu op je dieptepunt? Dat is mooi want dan kun je alleen nog maar boven. Heb je een vertrouwenspersoon op school? Spreek die aan. Zoek hulp want alleen red je het wellicht niet, zoals je het nu opgeschreven hebt is het 1 groot probleem, maar verdeel het in stukjes en los elk stukje afzonderlijk op.

En de wereld is echt zo'n slechte plek niet. Het komt wel goed, je komt er wel uit. Je bent hartstikke sterk want je draagt heel veel met je mee en je bent er nog. Heel veel sterkte.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:38

Allereerst wil ik je zeggen dat het ontzettend dapper en goed van je is dat je jouw verhaal hier zo hebt neergezet! Dat is echt al een heel goed begin!
Nu, ik herken heel veel van jouw verhaal in mijn vriendin. Met name het 'negatieve' denken, de lusteloosheid en het uitgeput zijn. Mijn vriendin heeft ontzettend lang zonder hulp gezeten en alsmaar tegen mij gezegd dat ze geen hulp wilde en dat ze het allemaal zelf wel kon. Ik heb dit, achteraf niet de verstandigste beslissing, lang aangekeken, totdat het voor mij te veel werd. Inmiddels loopt ze bij een psycholoog en het gaat langzaamaan beter! Het gaat met kleine stapjes en ook met nodige terugvallen, maar vooruitgang is er. Ik wil je dus echt aanraden om naar je huisarts te gaan voor een verwijsbrief, hoe moeilijk dat ook is...
Ik vind dat je echt goed bezig bent door dit van je af te typen en mijn inbox staat altijd voor je open! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:48

Ik kan wel gaan zeggen doe dit, doe dat. Maar dat heeft geen zin. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik zelf ook in zo'n diep dal heb gezeten al waar jij bent. Maar weet je, er is een weg naar boven, je kunt je weer goed gaan voelen. Dat kan niet meteen, en dat kun je niet alleen maar het kan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:58

Mega faalangst maak ik op uit je hele tekst.. ga hulp zoeken want dat is hier voor en dan kom je er positiever uit!
Niet mee door blijven lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:00

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:22

Ik heb een vertrouwens persoon op school maar durf er niet heen te gaan.
Aan de ene kant wil ik hulp, maar het geld is er niet voor. ook zullen me ouders dat niet willen. vroeg of misschien laat zal het gemerkt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:25

28kamilont28 schreef:
Ik heb een vertrouwens persoon op school maar durf er niet heen te gaan.
Aan de ene kant wil ik hulp, maar het geld is er niet voor. ook zullen me ouders dat niet willen. vroeg of misschien laat zal het gemerkt worden.

Geld heb je niet nodig, want met doorverwijzing van je huisarts wordt het gewoon allemaal vergoed :)
En waarom zouden je ouders het niet willen? lk neem toch aan dat zij hun dochter weer gelukkig willen zien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:28

Joolien je moet wel een eigen bijdrage betalen als je naar een psycholoog word door verwezen hoor.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:31

In zo'n geval krijg je thuis informatie toch?
Ik weet niet waarom. ze wezen het af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:35

Dat klopt ja, maar het is niet zo dat je elke behandeling betaald.
En zou dat je moeten tegen houden om jezelf weer prettig te gaan voelen?

Hoe bedoel je thuis informatie?
En weten je ouders wat er met je aan de hand is?

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:45

Nee, niemand weet het omdat het niet super gaat tussen thuis en mij.

ze hebben mij ooit vertelt dat ik niet naar de psycholoog mocht, vanwege geld. Andere redenen nooit gehoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:50

Hoe oud ben je trouwens?

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:52

Leeftijd ga ik niet zeggen. het gaat om een leeftijd onder de 18 en boven de 13

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:53

Een paar gesprekken met een psycholoog vallen volgens mij sowieso onder de basis zorgverzekering. Dus daarvoor zou geld geen rol hoeven spelen.
Ik weet eigenlijk niet hoe oud je bent. Maar als je een afspraak met je huisarts maakt, heeft die geheimhoudingsplicht dus die mag volgens mij sowieso niks tegen je ouders vertellen. En misschien dat hetzelfde geldt voor een vertrouwenspersoon op school (het heet niet voor niets "vertrouwenspersoon").

Ik zelf kom ook uit een vrij diep dal, lang last gehad van depressies, faalangst, angst in het algemeen. Maar hoe eerder je erbij bent met hulp zoeken, hoe makkelijker de weg terug wordt! En met geheim houden help je helemaal niemand.
Mijn advies zou zijn: probeer gewoon een gesprek met iemand, wie weet lucht het wel gigantisch op! En als dat niet zo is, doe je het niet meer en probeer je weer iets anders.

Edit: ik bedenk nu ook: je haalt de laatste tijd zulke slechte cijfers en je ouders accepteren dat niet? Dan weten ze echt al wel dat er iets aan de hand is, waarom zouden ze je niet willen helpen? Er is toch geen enkele ouder die zijn kind het liefst ongelukkig en slecht scorend op school ziet?

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:12

@lieveli, als het weer een beetje rustiger word , ga ik onderverdelen.

@tineke8889, nee die hebben niets door.
Gesprek, met wie? Ik weet niet wie ik kan vertrouwen en waar ik openlijk mijn emoties kan tonen. Ik toon geen traan aan iemand. Mensen gaan dat raar vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:17

28kamilont28 schreef:
@lieveli, als het weer een beetje rustiger word , ga ik onderverdelen.

@tineke8889, nee die hebben niets door.
Gesprek, met wie? Ik weet niet wie ik kan vertrouwen en waar ik openlijk mijn emoties kan tonen. Ik toon geen traan aan iemand. Mensen gaan dat raar vinden.

Je kunt hiervoor altijd bij de huisarts terecht. :)

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:22

Eigenlijk zou het moeten. Maar het is een grote stap.

Het is inmiddels zo ver gegaan dat ik heel wat uren gespijbeld heb.

De PB's hoop ik vandaag uitvoerig te beantwoorden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:04

Voor een psycholoog geldt geen eigen bijdrage meer en geen maximaal aantal zittingen. Het gaat wel ten koste van je eigen risico maar als je onder de 18 jaar bent heb je daar niet mee te maken.

Je kunt een verwijzing voor een psycholoog of psychiater vragen via je huisarts.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:09

28kamilont28 schreef:
ten eerste, dit is een goed gekeurde schaduw account

hoe zal ik dit topic eens beginnen, want mijn hoofd wil 1001 dingen tegelijkertijd. Hier maar even een poging tot wat ik wil vertellen.

Het gaat de laatste tijd minder met mij, en dan voornamelijk in geestelijke zin. ik weet niet waar ik het verhaal moet beginnen dus ik zal eens kijken waar het het beste kan. Ik denk dat het vanaf het pesten het beste kan beginnen. Ik ben jaren lang gepest en dit heeft mij geestelijk erg kapot gemaakt, waardoor ik regelmatig uit het niets zomaar emotioneel, kwaad wordt. Niet op de pesters, nee op mezelf. Ik weet niet waarom, maar ik ben kwaad, op mezelf. Misschien had ik meer moeten ingrijpen, meer actie moeten ondernemen, terug bijten, maar nee. Ik deed niks. Pesten heeft jaren geduurd. Op de basisschool was ik een goede en gemotiveerde leerling. Thuis leerde ik graag door. Een middelbare school begon en ik wilde graag erbij horen, maar zonder te leren. Eerst dacht ik, dat gaat lukken, maar achteraf gezien de domste fout ooit. School ging slechter en slechter en mensen gingen tegenover mij staan. Dit speelde zich ook enkele jaren af.
Dit jaar, begon het goed, maar ik deed dingen die niet moesten. Ik werd koppig tegen leraren maar bovenal, ik was vrolijk. Toch als ik thuis kwam had ik al hatelijke ideeen. Ondanks dat ik emotioneel niet helemaal schoon was, haalde ik goede cijfers, vrolijk en ging graag naar school Tot 3 maand geleden. Ik werd kwader, bozer en chagerijniger. Steeds vaker werd ik 'savonds emotioneel en ik wist niet waarom. Een rede wat mij wel tot huilen maakte, was het verleden. Mijn cijfers daalde tot ruim onvoldoende, ik wilde niet meer met paarden bezig zijn. Die cijfers heb ik tot heden nooit verteld. Ik begon mensen slechter te zien. Als mensen zeiden 'wat een leuke broek heb je aan' dan zette mijn hoofd dat om in 'ze zegt het wel, maar ze meent het niet.'. Ik begon mensen te zien als negatief voorwerp. Ik zag alles als negatief voorwerp. Maar ook werd ik achtiger. Angst dat ik ondertussen verkracht zou worden. 's avonds kom ik niet in slaap omdat ik bang ben vermoord te worden. naast die veel bezochte plekken voel ik mij buiten die plekken niet fijn. mensen met bedriegende ogen, vreselijke blikken.
als ik op school kom, loop ik liever 2x zo hard er weer uit. Ik durf de school niet meer in, omdat ik mensen zie kijken, ik zie mensen negatief...
elke toets is inmiddels verandert van een normaal cijfer, naar een diep onder 0 cijfer. Mijn ouders accepteren deze cijfers niet, en dat dwingt mij tot nog meer wanhoop. De grote toetsen, allemaal onvoldoendes. Ik krijg emotionele buien op school, die niet verder dan innerlijk komen. Bang dat iemand het ziet. Als ik bij het treinstation sta, wil ik er liever voor springen dan erin springen. Ik verpest het voor mezelf, ik verpest het voor anderen. Het zou allemaal een stuk makkelijker zijn zonder mij. De tijd dat ik gepest ben, heeft tot mijn diepste ziel gedrongen, de positie die ik zie van mijn ouders tegenover mij. Zelfs het liefste deel van mijn leven is omgezet tot negatief. Zelfs paarden zie ik nu als 'ze haten mij'. Dit is niet zomaar een gedachte. Nee, zo is het.
Straks kan ik niet studeren. Het geld is er niet voor dus heb ik geen toekomst. Een bijkomend probleem, faalangst. misschien is het een klein geval voor anderen wat men niet ziet, maar ik schaam mij diep, diep van binnen. Aan activiteiten doe ik dus niet mee.
mijn lichaam vind dit wel even genoeg geweest. ik ga uitgeput slapen en ik wordt uitgeput wakker. ik wil het verhaal kwijt, omdat ik het niemand anders kan vertellen

mocht je mij in dit verhaal herkennen, laat mij dit weten in een priveberichtje.

Ik zeg maak een afspraak met GGZ in Geest. Buiten dat je verleden je misschien parten speelt kunnen je hormonen ook deels t probleem zijn. Zoek profesionele hulp en licht je ouders in. Sterkte.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:15

Soraya10 schreef:
Ik zeg maak een afspraak met GGZ in Geest. Buiten dat je verleden je misschien parten speelt kunnen je hormonen ook deels t probleem zijn. Zoek profesionele hulp en licht je ouders in. Sterkte.

GGZ InGeest zit niet door heel Nederland hè ;)

TS, zoek hulp. Nu meteen. Ik zie je 100 redenen opnoemen om dat niet te doen, maar er is er 1 om het wél te doen, en die is het belangrijkst: je kan weer een leuk leven krijgen.

En stop met geheimhouden hoe je je voelt. Schiet niemand wat mee op.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:32

Daar heb je gelijk in. ik hoop binnenkort naar de vertrouwenspersoon te gaan.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:06

Hai ts. ik werk voor een zorgverzekering. De psycholoog kost jou en je ouders geen geld. Omdat je onder de 18 bent. De huisarts heeft geheimhoudingsplicht en kan je doorverwijzen.

28kamilont28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:00

Dat is al wel een zorg minder in elk geval :) Dank je wel

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:50

Hi there, ik kan alleen maar mee gaan met degenen die ook al gereageerd hebben: het is ontzettend zwaar, maar je kunt eruit komen. Ik glij er zelf helaas net ook weer in, en begin weer aan de hele riedel van psych etc. Het is niet leuk, het is eng om je kwetsbaar te tonen, maar het is nodig!

Je kunt het, en vooral: het is het zo waard! Sterkte, dikke knuffel :(:)