Ik heb al sinds juni last van een terugkerende pees(schede)ontsteking in mijn rechterpols (Quervain). Even heeft ook de linkerpols meegedaan maar dat is gelukkig weer over. Na een hele tijd rommelen met spalken en ontstekingsremmers/pijnstillers, ben ik door de handtherapeut weer terug verwezen naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de plastisch chirurg. Daar ben ik vandaag geweest, en het gaat dus een operatie worden. Nu vroeg ik me af: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En er wat meer over willen vertellen? Vind het best spannend!
Ja bij mij durven ze geen injectie te geven omdat het misschien toch wat doorwerkt in de rest van je lichaam en ik best veel medicijnen slik wat niet uit evenwicht mag raken. Wanneer krijg je de injectie?
Volgende week nog 1 fysio behandeling en mocht dat nog steeds geen zoden aan de dijk zetten dan gaan ze spuiten. Alleen hoor ik vaak dat dat ook maar voor een periode werkt. Dus of ik daar nou zo blij van moet worden..
Ja inderdaad... De plastisch chirurg zei gisteren tegen mij: een injectie werkt in 8-9 van de 10 gevallen. Dus wat dat betreft is het wel gunstig. Maar hij zei ook dat het inderdaad wel weer terug kan komen.
Ik vraag me vooral af hoelang je niet mag sporten (wielrennen/fietsen en spinnen, en gewoon fitness). Hoe lang blijft het nog pijn doen? Hoelang duurt het voor je arm weer normaal is ivm die band die zorgt dat er geen bloed in je arm komt. Mag je daarna gewoon weer belasten of alleen bewegen? Moet je na de operatie nog terug naar de handtherapeut voor oefeningen ofzo?
Is er gezegd of je een blok krijgt in je arm of algehele narcose? Volgens mij is het belasten op geleide van pijn nadien, maar dat is voor iedereen anders.
Dat gebeurt bijna iedereen als het zo snel gaat! Niemand die het daarom erg vindt als jij met je vragen nog eens belt hoor. Het is namelijk erg verschillend. Zo'n band om je arm merk je trouwens niets van hoor, is in principe alleen maar een trucje om ervoor te zorgen dat de artsen een beter zicht hebben (en het dus sneller gebeurt)
Ja, en ik ben doktersbezoeken wel gewend, had ook iemand meegenomen maar wij hadden niet verwacht dat de beslissing zo snel genomen zou worden, dacht hij gaat eerst vast nog spuiten of een andere spalk proberen of gips of wat dan ook. Had ook geen vragen opgeschreven van tevoren.
Gaat je arm van die band niet heel 'dood' aanvoelen? Dat ie koud wordt? Vind het maar een akelig idee.
Die arm is compleet verdoofd, die voel je niet eens zitten. Laat staan dat hij koud aanvoelt
Maar die operatie is echt een peulenschil voor een plastisch chirurg. Heb de operaties mogen bijwonen en als ik me goed herinner is het heel jip en janneke gezegd: Arm open, littekenweefsel wegsnijden, arm dicht. En het gedeelte waar ze opereren is compleet afgedekt (je hele arm dus), je voelt er dus helemaal niets van en je ziet er helemaal niets van. Dus voor je gevoel zijn ze niet met jou bezig. Tenminste zo was het toen ik het heb mogen zien, dus pin me er niet op vast. En normaal heb je als bijkomend voordeel bij zo'n plaatselijke verdoving dat hij nog even nawerkt, de perfecte pijnstiller
En dan goed bewust blijven van waarom je die pees zo/te veel gebruikt! (Volgens mij komt het bv. juist heel veel voor bij kappers/bloemisten bij het knippen)
Oké dat is fijn. Ja, hij vertelde al dat ze dit soort operaties echt heel veel deden.
Ik ben ook al gestopt met mijn vrijwilligerswerk (stallen mesten , dat werd ook afgeraden), en ga wel opletten dat ik niet nog zoiets 'zwaars' voor mijn hand ga doen. Hopelijk volgend jaar weer aan de studie .
Je arm kan beurs voelen van de bloedleegteband; sommige mensen hebben daar een paar dagen een rotgevoel van, anderen hebben hier totaal geen last van. Afwachten dus. Je zult een paar dagen drukverband krijgen, waarmee je rustig aan moet doen. Je hand veel hoog houden (op stapel kussens /op je schouder leggen en verder in sling dragen als je hand heel dik zou worden). Oefeingen doen om je vingers soepel te houden, kan je handtherapeut je vooraf in instrueren. Is wel belangrijk, dus maak daar even tijd voor tevoren.
Na de operatie mag je je hand niet belasten. Max. 500gram tillen de eerste twee weken, daarna in overleg met de arts opbouwen. Verwacht dat je pas met 6 weken weer kracht kunt zetten. Wel slim om niet te hard van stapel te lopen, en vooral ook uit te puzzelen HOE je aan die ontsteking komt: ws. belast je je arm verkeerd. Dat zul je moeten veranderen (goede handtherapeut of ergotherapeut met handenervaring raadplegen!!) anders heb je 'm binnen de kortste keren weer terug.
Kirsten, heb jij ondertussen een injectie gehad? Of heeft de fysio jou nog kunnen helpen?
Ik ben vandaag geopereerd, is goed gegaan. Nu rustig aan doen maar wel veel bewegen. Vrijdag een afspraak bij de handtherapeut, voor het litteken en oefeningen.
Ik ben gestopt bij de fysio. Ik heb woensdag een afspraak bij de huisarts om te bespreken ivm injectie.. schijt nu al 30 kleuren. Maar ga ook door het plafond van de pijn. Dilemma!
Fijn dat het goed is gegaan! Voelde je wat van de ingreep? En napijn?
Slim plan Kirsten. Ik heb die verdovingsprik in mijn pols gehad en dat deed eigenlijk helemaal geen pijn. Misschien is zo'n injectie ook minder pijnlijk dan je denkt? Succes bij de HA vandaag!
Van de ingreep voelde ik niks, alleen wat geduw en getrek aan mijn arm/hand soms. Dat was wel raar. Aarddige arts en co-ass en vpk, zeiden goed wat zij gingen doen en wat ik dan moest doen (niet zoveel, vooral liggen;)). Dat was fijn. Eerste uren helemaal geen pijn gehad, 's avonds begon ik wel wat last te krijgen. Moet heel de tijd bewegen en dat voelt toch niet al te prettig. Gisteren veel pijn gehad, vandaag is het gelukkig weer minder. Maar fijn kan ik het niet noemen.
En deed het veel pijn? Vervelend dat je er zo naar van bent!! Hoop dat het wel gaat helpen!
Ik ben terug geweest, maar ben er helemaal van in de war geraakt. De arts zei van de week: 5 dagen verband en in mitella, wel bewegen. En nu was er een verpleegkundige, die knipte het verband eraf (na 2 dagen dus) en zei: ooh gewoon veel bewegen, doe die mitella maar uit. Hallo, naar wie moet ik nu luisteren? Ben er echt chagrijnig van. De arts vond antibiotica nu nog niet echt nodig, maar heb het wel meegekregen om mee te beginnen als de roodheid zich uitbreidt.
Ik ben tweemaal geopereerd aan mijn pols, eerste keer met plaatselijke verdoving. Dagen erna veel pijn gehad, moest ook 2 dagen in mitella, drukverband mocht er na 3/4 dagen af. Moest ook m'n arm hooghouden maar wel mijn vingers bewegen, zo nu en dan wiebelen zeg maar. Heb 2 weken rustig aan moeten doen kwa belasting en bewegingen, daarna is het inderdaad wat ging kwa pijn en gevoel. Autorijden heb ik gedaan op het moment dat ik weer wat kracht terugkreeg in mijn pols zeg maar, vond ik zelf wat veiliger rijden. Denk dat echt volledige herstel, dus echt al mijn kracht terug en geen pijn meer bij bewegingen, wel zo'n 2/3 maanden heeft geduurd bij mij.
En zoals al is gezegd, overhaast het niet! Blijf rustig aan doen met je pols, en vermijd weer overbelasting.
Advies wat ik zelf ook aan had moeten nemen helaas, anderhalf jaar na mijn eerste operatie kreeg ik namelijk weer dezelfde klachten terug.. Vandaar een tweede operatie, ditmaal onder algehele narcose, gaf de arts wat meer kans om dieper te kijken zeg maar.. De pijn die ik daarna had was echt vreselijk! Vele malen erger dan de eerste keer, bleek uiteindelijk omdat de arts flink had zitten 'graven' van binnen om zeker te zijn dat er niet meer aan de hand was. Drukverband mocht er weer na 3/4 dagen af, pols was ook helemaal bont en blauw van het 'graven'. Verder weer hetzelfde ritueel als bij vorige operatie.
Ben nu meer dan een jaar verder en geen klachten meer, heb alleen op een bepaalde plek op mijn hand een zenuw die nog steeds een beetje verdoofd is.. Is mijn verteld dat dat komt omdat tijdens de operatie eerst wat zenuwen aan de kant moeten worden gehaald om de pees te bereiken, hierdoor kan je paar maanden verdoofd gevoel overhouden.. Is helaas nooit meer weggegaan, heb er verder geen last van, het voelt alleen een beetje gek als ik over die plek wrijf..