Niet blij met uiterlijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Niet blij met uiterlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:05

Lieve bokkers,

Het spookt al langer door mijn hoofd om hier een topic over te maken en heb het nu dus ook maar echt gedaan. Ik open dit topic niet om aandacht te krijgen, maar ik hoop op goede tips om weer een beetje meer van mijn lichaam te gaan houden.

Ik ben zo niet blij met mijn uiterlijk/lichaam en dit lijkt steeds erger te worden. Ik maak me al ruim 3 jaar in het donker op en vermijd de rest van de dag liever alle spiegels.

Ik vind mijn neus te groot, heb 1 flapoor en veeeel moedervlekken over heel mijn lichaam.

Er zijn periode's dat het goed gaat en ik best tevreden met mezelf ben, maar ook periode's dat ik gewoon dagen lang chagrijnig ben.

Dat laatste is nu al een tijdje aan de gang en dat ben ik zat. Ik weet dat het ook bij de puberteit hoort en juist daarom (helaas) meerdere mensen zich in mijn verhaal zullen herkennen.

Dus mijn vraag is, hoe kom je van dit gevoel af en hoe ga je weer van jezelf houden?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:54

Probeer je uiterlijk een beetje los te laten, ook al is dat moeilijk. Gaan mensen je leuker en/of aardiger vinden als je knapper bent, nee, echt niet.
Uiterlijk is iets wat ontzettend belangrijk gemaakt wordt in de media.
Je bent nu ook een puber, dat maakt het allemaal nog wat lastiger, alles veranderd aan je en je bent echt een vrouw aan het worden.
Vraag niet teveel van jezelf en zeg iedere morgen in de spiegel dat je een mooi persoon bent, meen het dan ook echt.
En het cliché is waar, als je ouder wordt, dan zul je meer zelfvertrouwen krijgen.

suus_pepper

Re: Niet blij met uiterlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:57

Probeer als je in de spiegel kijkt iets voor jou positiefs te kijken. Heb je bijvoorbeeld heel mooi haar, ben je mooi slank of juist mooie vormen? Kijk naar het positieve en probeer het voor jou minder mooie deel van jezelf te accepteren!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:00

The mirror doesn't reflect your inner beauty ;)
Ieder heeft zn minpunten, en vooral in de puberteit ga je dat merken! Komt allemaal hoed :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:00

Okee, je vind je neus niet mooi. En een flapoor...vind je zelf. Waarschiijnlijk maak jij je neus in gedachte groter dan dat ie in werkelijkheid is.

Focus nu eens op wat je mooi vindt,....en nu niet komen met niets. Ieder mens heeft mooie goede punten. Focus daar op.

Verder wat Storm zeg is 100% waar. Mensen vinden je niet aardiger als je knapper bent(dan wie eigenlijk,...er is er altijd 1 mooier)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:01

Waar je aan denkt, wordt groter, en gedachten worden dan dingen. En opeens is het jouw waarheid. De sleutel om deze gedachten te veranderen, ligt in jezelf! Jij kunt hier helemaal van af komen, als je jezelf toestaat om anders over jezelf te denken. Soms kan je dat zelf, soms heb je hier een hulpje bij nodig. Van een goede vriendin bijvoorbeeld. Je bent mooi omdat jij het bent! Ik vind mezelf mooi, met al mijn minder mooie dingen!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:03

Lelijk karakter bestaat, maar een lelijk lichaam bestaat niet! Ik kijk altijd naar documantaires op tv wat over menselijke lichamen en hen ziekte beelden, dan ben ik maar al te blij met mijn lichaam. Al ben ik voor de buitenwereld niet de mooiste persoon. Ik weet dat het nog ergers kan zijn..... Tuurlijk soms erger ik ook wel eens aan mn lichaam, maar kan er toch verders niets aan doen. Ergeren is zonde van mn tijd.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:14

Als je je mooi voelt van binnen straal je dat uit naar buiten. Ook al heb je sproeten en een flapoor. Iedereen heeft wel wat. Kijk maar eens goed om je heen. De één heeft een kromme rug, de ander een grote neus, sommigen zijn te dik anderen te dun of kijkt scheel. Iedereen heeft wel wat niemand is perfect. Wees trots op jezelf! Je karakter is zo veel belangrijker! Kijk eens naar de dingen die je wel mooi vind aan jezelf. Perfecte mensen bestaan niet.
Laatst bijgewerkt door Kedevr op 24-01-14 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:16

Ik dacht vroeger ook altijd meenn wat ben ik lelijk. En als ik die fotos terug kijk denk ik echt OMG! Maar weet je ik ben volwassen geworden ben toen ik 16 was make up gaan dragen. Aantal jaar later heb ik mijn haar anders gedaan.
en nu? Als ik nu in de spiegel kijk zie ik een leuke knappe meid en ben echt niet ontevreden met hoe ik eruit zie.
iedereen is anders, en dat is juist het mooie.
denk dat je er heel anders over denkt als je wat ouder bent :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:18

Zit je in de puberteit? Dan is het niet gek, elke puber is stiekem erg onzeker (en ja, als je 18 bent kun je ook gerust nog een tik meekrijgen van de puberteit :+ kabbelt vaak gewoon nog even door). Waar ik vroeger heel vroeg op stond om make up op te doen, ga ik nu elke dag zonder make-up de deur uit. Het zelfvertrouwen maakt iemand aantrekkelijk. Als jij je goed voelt van binnen, straal je dat ook echt uit.
Vaak is ouder worden al genoeg. Hou van jezelf :) begin elke dag met een compliment over jezelf!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-01-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:22

iemand met een mooie uitstraling is zoveel mooier dan iemand die mooi geboren.
Je zult mij niet horen dat uiterlijk er niet toe doet.

Maar hoe je voor jezelf zorgt, wat je naar buiten brengt (chagrijnig/ vrolijk / zelfverzekerd/onzeker etc. etc.) kan je zoveel mooier maken dan iemand die een perfecte neus, en goede oren heeft :) . En daar is echt wel aan te werken..

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:24

Dat hoort bij de leeftijd.. en dan nog, ik denk dat niemand 100% happy is met z'n uiterlijk, probeer dat ook te onthouden.
Probeer je te focussen op de dingen die je WEL mooi vindt. Dit hoeven maar kleine dingen te zijn. De kleur van je ogen, de vorm van je wenkbrauwen, je vingers (mooi lang bijv.) Je haar (structuur/kleur). Noem maar op.
Ik heb er ook ontzettend veel moeite mee gehad, ik haatte mezelf intens om mijn uiterlijk. Ik heb dan wel therapie gehad, maar het gaat nu hartstikke goed. Ik vind mezelf nog steeds niet mooi, maar er zijn wel een paar dingen die ik mooi vind aan mezelf. Daarnaast draait het dus NIET om uiterlijk. Het is echt een cliche, maar zo waar. Als je de juiste mensen om je heen hebt die om je geven dan zul je merken dat uiterlijk er echt niet toe doet en zul je leren jezelf te waarderen. Je bent namelijk veel meer dan je uiterlijk alleen.
Ja het zou misschien leuk zijn om het perfecte modellenlichaam + gezicht te hebben, maar hey.. je leven is dan nog steeds lang niet perfect. ;)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:46

Haha SuzanLarissa, ik herken het! Ik vond mezelf op mijn 14e echt verschrikkelijk lelijk. Tot een klasgenootje op schoolkamp zei: wat heb jij een mooie voeten. Ik dacht echt: voéten??!! :? Hoe komt ze erop? Maar toen ging ik eens goed kijken, en ik heb inderdaad best mooie voeten, haha! En vanaf dat moment kon ik ook anders naar mezelf kijken, en ben ik best een mooie meid!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:40

Ninia schreef:
Haha SuzanLarissa, ik herken het! Ik vond mezelf op mijn 14e echt verschrikkelijk lelijk. Tot een klasgenootje op schoolkamp zei: wat heb jij een mooie voeten. Ik dacht echt: voéten??!! :? Hoe komt ze erop? Maar toen ging ik eens goed kijken, en ik heb inderdaad best mooie voeten, haha! En vanaf dat moment kon ik ook anders naar mezelf kijken, en ben ik best een mooie meid!

Zolang je blootsvoets loopt begrijp ik? :=

Lieve Ts, we hebben allemaal dingetjes die we niet mooi vinden. Maar probeer je te focussen op de dingen die je wel aanstaan en bedenk ook dat anderen ons altijd anders zien dan wij onszelf zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:46

Even gekeken en ik zou willen dat ik zo'n knap koppie had als jou!
Er is echt niks mis met je, je bent een hartstikke leuke meid om te zien hoor. :j
Ik denk ook dat je vooral zo denkt omdat je in de pubertijd zit.
Over een tijdje gaat die onzekerheid waarschijnlijk vanzelf weg! :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:52

Psydoxy schreef:
Over modellen gesproken. Ook voor top modellen is het goed dat er zoiets van make up en photoshop bestaat :') http://rollingout.com/entertainment/vic ... makeovers/

Dus, ben blij hoe je bent :D

:wow: sodeknetter, dat had ik echt niet zo verwacht.

TS, probeer trots te zijn op wie je bent en hoe je bent, kijk is hoe het is zonder dikke make-up, misschien word je daar blijer van!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:52

Lessie schreef:
Dus mijn vraag is, hoe kom je van dit gevoel af en hoe ga je weer van jezelf houden?

Iedere dag opschrijven wat je wel mooi aan jezelf vind. Dit kan zowel innerlijk als uiterlijk zijn. Je kan je wel door honderden mensen laten vertellen dat je mooi bent, als je er zelf niet in gelooft heeft het weinig effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:54

Ik ben 15, en heb een verschrikkelijke bos pluizig haar.. Maar maakt mij dat uit? Niet meer nu ik 2 hele goede vriendinnen heb!
(nooit veel vriendinnen gehad)

En dan is het echt zo:
Het gaat om het innerlijk! Aan de buitenkant is er toch altijd wel iets wat niet zo mooi is :)

Kop op!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:13

Afbeelding

:(:) Kop op, het komt goed! Iedereen kent onzekerheden, er wordt enorm veel nadruk gelegd op uiterlijk maar dat is écht niet alles. En je bent over jezelf altijd kritischer dan anderen, ik wel in ieder geval :j

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:22

Wat ik in therapie ook moest doen, is laten opschrijven door vrienden en vriendinnen wat ze mooi vinden aan je. Innerlijk en uiterlijk. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:31

Wat vervelend voor je dat je er zo erg mee zit, goed voor je zelf zorgen is het begin.

Is er een oorzaak dat jij je zo voelt? Ik heb mij ook vaak zo gevoeld. Tot ik beter voor mijzelf ben gaan zorgen, nu loop ik zeer regelmatig zonder make-up straat en weet je wat? Ik krijg complimenten dat ik straal :D

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:45

Richt je op mensen die anderen niet beoordelen op hun uiterlijk. Dan voel je geaccepteerd, zoals jij bent. En als je een vriendje krijgt, dan zul je merken dat er iemand op deze wereld is, die jou helemaal te gek vindt! Gewoon zoals jij bent, en die vindt waarschijnlijk jouw neus precies bij jou passen en die vindt jouw flapoor (als het al zo is) juist wat jou zo uniek en leuk maakt! Richt je niet op uiterlijkheden........richt je op leuke dingen doen en leuke mensen ontmoeten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:30

Er is niet zo 1,2,3 een tip om het probleem op te lossen. Ook al zal het misschien bij de puberteit horen, maar ik vind 3 jaar lang in het donker opmaken eigenlijk best ernstig. Ik begrijp hieruit dat je jezelf dus niet in de spiegel aan durft te kijken zonder make-up? Als dat echt al 3 jaar aan de gang is in die mate, vind ik dat eigenlijk best een tripje naar de psycholoog waard.

En inderdaad iedereen heeft zo wel iets. Ik heb bijvoorbeeld een linkeroog wat meer dicht zit (ooglid hangt lager) en m'n linkeroog gaat ook naar binnen staan als ik wat moe ben. Als mensen vragen: wat heb je aan je oog? Leg ik altijd meteen uit wat het is. En weet je? Ze hebben het altijd over iets anders (een krasje/vuiltje oid).
Anderen zien niet wat jij zien. En bedenk ook maar hoe jij naar iemand kijkt. Denk jij bij een imperfectie meteen: ieuw, kijk die neus/oren nou! Nee, daar ben je bij anderen helemaal niet mee bezig (althans dat mag ik hopen).

En het stomme is dat het niet je uiterlijk is waar je mee zit. Het gaat over je algehele zelfverzekerdheid. Vaak zijn het juist de mooiste meiden die zich achter een laag make-up verbergen en er niet op vooruit gaan als je het mij vraagt.

Wat voor make-up gebruik je? (Je zegt dat je neus en oor in de weg zitten, naar mijn weten kun je dat niet verbergen met make-up?) Probeer dat ook eens langzaam te minderen, dan waardeer je ook beter wat je in de spiegel ziet zonder make-up. Ik heb zelf ook een tijdje elke dag m'n ogen opgemaakt. Toen ik mezelf een keer in de spiegel keek zonder make-up en dacht: ik vind m'n ogen helemaal niet mooi zo, ben ik die dag tijdelijk gestopt met make-up. Toen ik m'n ogen weer kon waarderen heb ik ze af en toe opgemaakt, gewoon omdat ik die dag daar zin in had.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:06

ken je het verhaal van het lelijke eendje??? tis helemaal goed afgelopen :D
een gouden appel is vaak rot van binnen.

lelijke mensen bestaan niet!!
ik heb ook gekke oren, niet alleen flap oren maar ook een punt oor en een rond oor.
maar who cares?! ik iig niet hoor.
je uiterlijk is hoe je er uit ziet maar je innerlijk is wie je bent.

een leuk make upje kan al wonderen doen. je bent gewoon echt niet lelijk!!!
als je ontevreden bent met je neus laat je je ogen meer opvallen dan is die neus minder storend.