Zeeziekte, wat ertegen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Zeeziekte, wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:03

Over ongeveer 1,5 maand ga ik naar Spanje voor stage, waarbij we ook 11 weken lang meerdere dagen per week op de boot zitten (ook op open zee). Heel leuk en aardig, super gaaf, maar ik ben soms best zeeziek geworden bij eerdere boottochten, vooral op ruige zee. :P Dit wil ik nu zoveel mogelijk voor zijn (toendertijd heb ik geen voorzorgsmaatregelen genomen) en in ieder geval gedaan hebben wat ik kon doen om het tegen te gaan.

Nou wil ik niet versuft worden door bijvoorbeeld pilletjes waar je slaperig van wordt, want ik moet gewoon mn werk kunnen doen aan boord en bij observeren helpt het niet als je hersenen half op slaapstand gaan ofzo.

Wie heeft de ultieme tip hiertegen? :)

amandananana

Re: Zeeziekte, wat ertegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:06

Heb je al eens primatour geprobeerd? Dat KAN een versuffende werking hebben. Bij mij is dit zo, als ik dit inneem heb je echt niks meer aan me en slaap ik alleen maar, maar mijn vriend heeft hier dus weer totaal geen last van. Zelfde gewicht is hij ongeveer als ik.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:06

Sowieso zorgen dat je GEEN koffie drinkt, niet daarvoor en niet tijdens.
Als je voelt dat je misselijk wordt, zeker niet binnen gaan zitten oid maar jusit op het dek en naar de horizon kijken. Het is namelijk je evenwichtsorgaan die verstoord wordt, als je naar de horizon kijkt wordt het (als het goed is) minder.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:09

In het midden van de boot blijven en inderdaad naar de horizon kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:10

Daar doe je niet zoveel aan, dat is puur gewenning. Ben je aan het varen gewend, word je weer beroerd van het dobberen, of van het stampen dan wel slingeren.
De horizon helpt ook niet altijd, omdat de boot nog wel eens door het beeld wil schieten. Als je er echt niet tegen kunt, gewoon gaan liggen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:13

Bedankt! Primatour heb ik geloof ik eens voor wagenziekte gebruikt, geen idee of het versuffend was bij mij eigenlijk :P Tis al lang geleden.

Koffie drink ik sowieso niet dus dat ga ik niet drinken :D Enige wat ik wel had gemerkt bij Curacao op de boot, dat k echt geen sinaasappelsap ofzo moest drinken, dan zou het effect vertienvoudigen ofzo bij mij.

We zitten/staan gelukkig vooral op het dek, dus dat scheelt. Zal de tip van het naar de horizon kijken iig wel proberen, mocht het nodig zijn!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:15

Dan zou ik als je overweegt om het te gebruiken het eerst proberen. Ik heb het gebruikt voor de busrit van en naar Parijs, en ik heb echt de hele weg geslapen, terwijl ik normaal nooit slaap in een voertuig. Kon ook echt niet wakker worden, pas toen we op de oprit van ons hotel stonden. :')

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:16

Van die snelle Jelle kruidkoeken en vitamine c pilletjes. Goed blijven eten en zo veel mogelijk je blik op het land (beetje lastig op open zee I know). Dit zijn de tips die ik kreeg.
Heb zelf gelukkig een behoorlijk sterke maag, maar ik voel me ook wel eens zo onprettig dat ik niet meer beneden naar het toilet durf. Lang leve de puts haha.

Wat doe je voor werk?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:19

Van VSM zijn er hele fijne tabletjes tegen reisziekte die goed werken en niet versuffend zijn. Het handigst is om er ruim van te voren (een paar uur of zelfs een dag) mee te beginnen. Verder werkt het inderdaad het beste om naar de horizon te kijken, als ik echt zeeziek ben werkt aan het roer staan ook we een beetje, dan ben je geconcentreerd op waar je heen vaart en heb je meteen iets anders om je op te richten. Nooit gaan lezen o.i.d. en niet binnen zitten. Ik ben zelf helaas mijn hele leven al zeeziek (en ook al mijn hele leven aan het varen wat geen geweldige combi is) maar de VSM tabletjes maken het wel dragelijk.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:19

Ik ben met de holland amerika lijn van Amsterdam naar New York gevaren en tussen Noorwegen en IJsland hadden vreselijk slecht weer.
Tip van de kapitein was toen dat je groene appels moest eten.
Ze hadden toen ook overal groene appels neergezet.
Er zit een stofje in de schil wat er voor zorgt dat je niet zeeziek wordt.
Ik ben altijd heel snel zeeziek en mij heeft het heel goed geholpen.
Laatst bijgewerkt door cam op 16-01-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:21

@amandananana: :') ja dan ga ik em wel proberen van tevoren indd, als ik die pillen ga aanschaffen.
In t vliegtuig lijkt me niet zo'n strak plan om het uit te testen, das maar korte vlucht dus dan kom ik half lam aan op vliegveld hahah maar dan kan k wel ergens anders ff kijken hoe ik erop reageer.
Op de boot kan k het niet gebruiken om zo moe te zijn.

Gaan onderzoek doen naar wilde dolfijnen voor stage. Maar ik moet dus alert blijven.

Thnx ook voor derest van de tips/snelle reacties!
Weet ook niet of ik daar last van zeeziekte zal hebben, maar ik dacht ik kan het maar beter voor zijn! Zeker omdat het voor zo'n lange periode is.
In Curacao kon ik het iig niet binnenhouden maar toen was de zee ook best ruig en de boot vloog bijna over de golven heen. En dat in combi met strak wetsuit enzo is niet zo handig ;)
Laatst bijgewerkt door 1234 op 16-01-14 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:23

Volgens mij helpt cola zonder prik (prik er uit halen, schudden bijvoorbeeld. Of suiker er in gooien) om de maag een beetje rustig te houden. Weet niet zeker of het werkt, maar proberen kan altijd :+

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:26

toen ik van Hoek van Holland met de Stenaline naar Engeland toe ging, hielp het voor mij om in het middelste gedeelte van het schip te gaan liggen op een bankje :) Maar dat werkt minder goed als je ondertussen nog wat werk wilt verrichten ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:28

Heb je wel eens naar an die Seabands gekeken? Ze zijn te koop bij de Etos en hebben zo'n klein puntje dat in je polsen drukt. Dit zou wagen/zeeziekte moeten verminderen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:29

Gave stage hoor!
Er zijn genoeg pillen die je niet laten versuffen en die je zo kan halen bij een drogist.
Zorg daarnaast voor frisse lucht en genoeg rust.
Wat ook enorm bij mij hielp: even het water is als het kan. Heel erg verfrissend!

Daarnaast doet mijn oma altijd een watje in haar linker oor(rechtshandig) en dat helpt volgens haar heel goed, ik geloof er niet in :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:30

Ik heb een middeltje gekregen toen ik met de boot naar Engeland ging dat heel goed werkte en waar je niet suf van werd. Boot ging maar een heel klein beetje op en neer en ik reageerde alsof we in een Zuidwester-storm zaten. Vloog alle kanten op, kon niet meer stil blijven zitten. :oo Kon het niet tegenhouden.

Eens zoeken of ik het nog heb.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 08:14

oehh die sea bands ga ik ook ff voor kijken, dat ziet er wel handig uit!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:38

...en gewoon: train je evenwichtssysteem.
Schommelen, trampolinespringen, ronddraaien - alle 3 dimensies.
Probeer het met open ogen en met ogen dicht.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 10:44

hihi k zie me al in de kamer pirouettes draaien enzo xD maar is wel handig om het beetje te trainen ja.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:46

als je echt serieus last van zeeziekte (beter is het engelse motion sickness) hebt, helpt de tip van janneke2 niet, ik weet er helaas alles van. De seabands bevallen mij goed trouwens.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 10:59

ja ik weet het dus niet helemaal. Ik ga niet regelmatig met de boot maar ben wel aantal keren flink zeeziek geworden. Weet niet of het met alle soorten boten en zeecondities is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:33

Ik ken een geoefend zeiler van het IJsselmeer, die toch niet lekker wordt op open zee, kennelijk is dat dan toch net weer een ander ritme, wat haar evenwichtssystemen dan net niet kunnen handelen.

(En trainen: dat is trainen. Langzaam draaien, snel draaien, je laten draaien, kleine bocht, grotere bocht, ogen open, ogen dicht, etc. Daar kun je maanden mee zoet zijn.)

Uiteraard kan het zijn, dat een van je systemen minder ideaal functioneert, bijv. bij een stevige whiplash. (Systeem 1 zit in je binnenoor en doet het doorgaans uitstekend, systeem 2 is het reflex "dat je ogen altijd de horizon willen zien"en zich daar op wil orienteren (daar zijn een aantal stoorzenders mogelijk); systeem 3 is de terugkoppeling van je spieren, pezen en banden - van voornamelijk je nekspieren, maar ook heuppieren, enkelbanden, etc. - naar je hersenen.)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:46

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:50

Ik weet niet of het ook tegen zeeziekte helpt, maar gember heeft een maagversterkende werking en helpt erg goed bij reisziekte en misselijkheid!! Het is verkrijgbaar in capsules dus ook makkelijk mee te nemen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:56

kiomiamigo schreef:
Ik weet niet of het ook tegen zeeziekte helpt, maar gember heeft een maagversterkende werking en helpt erg goed bij reisziekte en misselijkheid!! Het is verkrijgbaar in capsules dus ook makkelijk mee te nemen.

Ja, gemberthee helpt tegen reisziekte.
En mariakaakjes (die saaie biscuits) ook.
Je krijgt zeeziekte doordat de signalen van je evenwichtsorgaan niet kloppen met wat je ogen zien.
In het ergste geval helpt het om plat te gaan liggen met je ogen dicht: dan wordt je evenwichtsorgaan niet in de war gebracht.