Ik ben verslaafd aan zout.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik ben verslaafd aan zout.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:53

Stel je voor, je zit voor je warme prakkie en je pakt een zoutvaatje en strooit.
Heeeeeel heeeel lang, net zolang totdat je het wit ziet worden van de zout. Totdat je zelf denkt, gadver!

Zo veel zout eet ik. En het ergste is nog, ik proef er niks van.

Sinds een jaar of 2 ben ik serieus verslaafd aan zout, alhoewel dit volgens mij helemaal niet kan.
Afijn, ik doe overal zout op. En niet te zuinig ook!

Als ik mijn dag niet begin met een kop cup-a-soup met een giga lading Maggie en zout, dan raak ik gefrustreerd. Is er hier iemand die gestopt is met roken? Je weet wel hoe dat voelt. Steeds diezelfde drang en onrust in je lichaam terwijl je niet weet wat je wilt.
(Ik heb net een koekje gehad, net een kop thee, een glas water en een sigaretje. Wat kan ik in godsnaam missen?)
Nou, zout dus.
Ik eet veel zout omdat ik het verschrikkelijk lekker vind, hoe zouter hoe beter.
Als mijn ouders vertikken om hun eten op te eten, omdat het perongeluk te zout is geworden. Dan eet ik het wel op, ik proef het niet meer.

Vandaag betrapte ik mezelf er op dat ik wel héél erg veel zout op mijn broodje kaas moest strooien wilde ik voldoening hebben. Het word ook steeds meer en steeds erger.
Een half jaar geleden ben ik gestopt want ik vond het genoeg. Het kón gewoon niet goed voor je zijn en dus ben ik van de een op de andere dag gestopt met overtollig zout eten.

Nog nooit zo bang geweest!
Overgeven, trillen, misselijkheid... Daarnaast word ik ook nog eens heel vervelend. Ik kan zelfs agressief zijn als ik niet aan de hoeveelheid zout kan komen als dat ik wil.

Op mijn stage hebben ze in de kantine geen zoutvaatje staan. Gister heb ik die dus zelf mee genomen en dat doe ik nu eigenlijk overal.

Ik ben er wel eens voor naar de dokter geweest een half jaar terug en die vertelde me dat de enige oplossing was gewoon stóppen!
Maar ik kan het gewoon niet laten om even een keer keihard in dat zoutbekertje te knijpen en een witte laag over mijn eten te zien. En meestal is het dan nog niet eens zout genoeg.

Ik merk geen bijwerkingen aan de hoeveelheid zout die ik in neem. Dus op een of andere manier heb ik niet genoeg wilskracht om te stoppen.

Weet iemand hier iets over? Op internet kan ik niet echt veel informatie vinden over een 'zoutverslaving'

Hoop dat iemand een tip heeft.

Citaat:
Oh, Sh*t misschien een heeeel belangrijk detail.

Ik heb een extreem lage bloeddruk.
Vanaf mijn 10e tot mijn 15e ging ik van het een op andere moment knock out. Heel vaak in het ziekenhuis hiervoor geweest en nooit een oorzaak gekomen. Alleen dat mijn bloeddruk heel erg laag was (40/60 op het moment van knock out. Het enige wat op dat moment hielp was zout-infuus) en dat ik meer zout moest proberen te eten.
Waarschijnlijk was het een 'puber-probleem' en zou ik er wel over heen groeien.

Nou, dat flauwvallen gebeurd niet meer, maar nu zit ik met dit probleem. :+
Laatst bijgewerkt door Giolli op 09-01-14 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:56

Hmm klinkt niet gezond.
Als je zo veel zout eet moet je ook wel heel veel drinken, doe je dat wel?

Als het voor jou voelt als een verslaving moet je er ook zo mee omgaan.
Je moet dus er inderdaad mee stoppen en misschien krijg je afkickverschijnselen.

Kan het niet iets psychisch zijn?

Ik zou er inderdaad mee naar de dokter gaan?
En als hij je niet serieus neemt zou ik verder gaan zoeken als ik jou was!

:(:)
Laatst bijgewerkt door josje4 op 09-01-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:57

Beginnen met bv zee zout of natrium arm zout.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:57

Zoek een andere huisarts die je eventueel doorverwijst naar een psycholoog, dit klinkt wel als een hele heftige verslaving waar je niet alleen vanaf gaat komen.. :=

Erg veel zout schijnt (voor zover ik weet nooit helemaal bewezen..) ook een trigger voor nierstenen te zijn. Mijn beide ouders eten ook ERG zout eten en hebben ook allebei nierstenen gehad, meerdere keren! Dat is iets wat je ECHT niet wilt..

Heel veel succes en sterkte, ik weet hoe moeilijk het is om van een verslaving af te komen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:58

probeer het gewoon eens met andere kruiden. Zout is iets wat je lichaam nodig heeft, maar teveel zoals bij jou gaan je nieren enzo echt niet leuk vinden. Wie weet helpt t als je een niersteen krijgt of blaasgruis... Ik wens het je niet toe hoor, maar dat zijn vaak wel de gevolgen van teveel zout. Elke verslaving is een wilskwestie. Dus wie is de baas? je lichaam of jij?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:59

Soort van herkenbaar.. Ik had dat ook, althans, ik wilde mijn eten zout.. Ineens besefte ik mij, net als jij, dat het niet goed voor je kon zijn.
Ik ben toen ook cold turkey, echt ineens pats boem gestopt. Bij mij ging dat prima, en nu, tig jaar later, eet ik zelden extra zout op mijn eten. Echt maar een heel enkele keer.

Is het misschien een optie om in plaats van zout een ander kruid te nemen? Misschien peper, of paprikapoeder, of 7 kruidenmix, zoiets? Dat je toch de voldoening hebt van het iets over je eten strooien, zonder dat het slecht is?
Of misschien af gaan bouwen. OK, zout op t avondeten mag, maar dan bijvoorbeeld niet meer op de broodjes. Zoiets?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:02

Google eens op 'salt addicition'.....jij bent echt niet de enige ! Succes met afkicken, dit blijkt erg zwaar te zijn.

Anoniem

Ik zou een andere huisarts zoeken als ik jou was. Zelfs ik weet dat het nergens op slaat als je met zoiets bij de huisarts komt en die zegt tja gewoon mee stoppen. Als die ook maar een beetje naar jou geluisterd heeft had die ook gehoord dat je verslaafd bent. en met een verslaving is het niet "gewoon stoppen".
Dat zou ik doen, en naar iemand anders gaan of hulp op een andere manier met bijv. een psycholoog zoeken.

Shadow0

Is er toen ook uitgebreid onderzoek gedaan? Nieren, hormonen? Dit klinkt bepaald niet naar gewone gewenning van zout eten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:03

Jeetje, hoeveel drink jij dan ook wel niet op een dag?
Dit is écht níét goed voor je nieren.. Let op, je hebt er maar 2.. En die heb je je hele leven keihard nodig.
Dit is een aanzet tot nierstenen.. En die wil je echt, maar dan ook echt NIET krijgen.. Helaas ervaringen.. Ook door teveel zout eten..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:06

Shadow0 schreef:
Is er toen ook uitgebreid onderzoek gedaan? Nieren, hormonen? Dit klinkt bepaald niet naar gewone gewenning van zout eten.

Er is geen onderzoek gedaan nee.

Ik drink trouwens helemaal niet aso veel! Nog geen 2 liter op een dag.

puppy1128

Re: Ik ben verslaafd aan zout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:08

Eet zelf ook meer zout dan gemiddelde mens denk ik.. Maar ik eet het in ieder geval niet bij alles enzo..
Zover ik weet is te veel ook niet goed voor je... Maarja, alles wat te veel is is niet goed? :')

Als je er niets van proeft, doe er geen zout op? Proef je het toch niets van.
Misschien helpt het ook als je paar keer geen zout eet, dat je dan later maar beetje zout nodig heb? :p

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:09

Is het wel een verslaving en geen symptoom van een medisch probleem?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:09

Ik weet niet of je cold turkey hiermee moet stoppen. Lees net een reactie van iemand die het wel zo heeft kunnen doen, maar je lichaam zal zich moeten gaan aanpassen. Met als het zout wat je in neemt, zal je lichaam enorm veel zouten gaan buiten smijten ook. Als jij stopt met zout eten, dan moet je lichaam meer zouten gaan binnen houden, maar dat moet even op gang komen, omdat je die "functie" al heel lang niet meer gebruikt hebt. Probeer af te bouwen, wat iemand al zei: wel zout op avondeten, geen zout op broodjes en dergelijke. En als het nodig is, zoek er hulp bij. Zoveel zout opnemen is echt niet goed voor je.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:10

Ik heb geen idee. Wat bedoel je voor medisch probleem?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:10

Gewend raken aan zout en het daardoor meer gebruiken omdat je het niet meer proeft snap ik, maar zout over een broodje kaas :wow: ?
En zoveel zout dat je echt een laag ziet is echt niet gezond, ik zou kijken of je bij een psycholoog terecht kan, dit is namelijk echt gewoon een verslaving.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:12

Ja, ik vind dat tegewoordig normaal. Haha... "Op kaas doe je toch altijd zout?"

Ik eet trouwens ook wel een potje van die 'gele zout' (Aromat) per week.
Gaat echt snel.

Corelli

Re: Ik ben verslaafd aan zout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:14

Jeetje TS, dit lijkt me niet goed! Ik zou toch hulp zoeken, zo te horen ben je lichamelijk en psychisch afhankelijk van het zout geworden :j

zazaza

Laat je bloeddruk eens checken. Bij mij was die te laag en ik deed ook alles voor zout..... Nu is mijn bloeddruk weer prima en is de craving naar zout ook weg......

Inney

Ik zal dat echt laten nakijken. Lijkt me alles behalve gezond, zeker in combinatie met de hoeveelheid die je drinkt!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:16

Jij bent niet de enige met een zoutverslaving. Het is schijnbaar ook heel erg moeilijk om er vanaf en daar is vaak psychologische hulp bij nodig. Vaak (niet altijd) kan het ook een psychische oorzaak hebben. Heb je zelf ooit een trauma gehad of iets heel vervelends meegemaakt? In deze vorm zijn er bijvoorbeeld ook mensen verslaafd aan kalk en eten de hele dag stoepkrijt of stenen overal bij.

Het kan ook nog met je lichaam te maken hebben. Is er misschien iets aan je gezondheid waardoor je lichaam zo'n behoefte heeft aan zout? (je al eens ene keer goed na laten kijken, bloedwaardes etc?)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:17

Oh, Sh*t misschien een heeeel belangrijk detail.

Ik heb een extreem lage bloeddruk.
Vanaf mijn 10e tot mijn 15e ging ik van het een op andere moment knock out. Heel vaak in het ziekenhuis hiervoor geweest en nooit een oorzaak gekomen. Alleen dat mijn bloeddruk heel erg laag was (40/60 op het moment van knock out. Het enige wat op dat moment hielp was zout-infuus) en dat ik meer zout moest proberen te eten.
Waarschijnlijk was het een 'puber-probleem' en zou ik er wel over heen groeien.

Nou, dat flauwvallen gebeurd niet meer, maar nu zit ik met dit probleem. :+

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:19

zazaza schreef:
Laat je bloeddruk eens checken. Bij mij was die te laag en ik deed ook alles voor zout..... Nu is mijn bloeddruk weer prima en is de craving naar zout ook weg......

Nou TS, dan heb je denk ik je antwoord gevonden.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:19

Giolli ik had 2 jaar geleden ook een extreem lage bloeddruk.
Toen ook heel veel zout gegeten maar naar een poosje was mijn bloeddruk normaal.
Ik eet nu niet meer veel zout alleen als ik inspanning ga doen neem ik wat extra

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

Giolli schreef:
Er is geen onderzoek gedaan nee.

In dat geval zou ik daar toch nog even om vragen. Een extreme zoutbehoefte kan namelijk ook wijzen op verstoring van bijnieren of andere problemen. In combinatie met zeer lage bloeddruk vind ik het des te zorgelijker eigenlijk!