Ik raak er niet op!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Ik raak er niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:06

Ik ben niet erg lenig en heb vrij snel last van mijn knieën. Nu stap ik normaal altijd op met een krukje (omdat dit beter is voor paard en zadel) of iemand geeft me een voetje, maar aangezien ik binnenkort een fjord ga bijrijden en ik voornamelijk buiten wil gaan rijden (en ook meestal alleen) wil ik toch wel zonder krukje kunnen opstappen moest ik geen goede boomstronk of dergelijke vinden in het bos. Stijgbeugel langer maken helpt niet... volgens mij kan ik gewoon niet genoeg kracht zetten om hoog genoeg te raken!

Ik heb al een paar keer gehoord dat twee trappen tegelijk nemen een goede training is, maar helaas woon ik op een beneden verdieping dus doe zelden trappen. Heeft er iemand goede oefeningen? Liefst waarvoor je niet te veel plaats nodig hebt!

Mioux

Re: Ik raak er niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:08

je kan als je trap oefeningen wil doen,of in overleg met je fysio of iets,zo'n soort step up plakje halen,kan je in huis traplopen voor de tv of iets

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:09

Als je niet genoeg kracht heb misschien je benen gaan trainen? Door middel van squats bijvoorbeeld? Hoe je leniger kan worden weet ik niet.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:11

Dat wordt lastig..... Ja paard leren knielen? ;)
Ik zie dat je (nog maar) 22 bent. Komt vast goed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:13

Ik denk dat het wel mee zal vallen in de praktijk :-) Als je in het bos rijdt dan zijn daar meer dan genoeg opstapjes. Ik stap zelf altijd met opstapje op en het komt echt zelden voor dat ik niets vind wat lijkt op een opstapje :-) Een stoeprandje is bijvoorbeeld al een opstapje. In het bos zelf, als het pad iets dieper ligt heb je al een opstapje. En meestal zul je toch thuis opstappen en pas thuis weer afstappen (en niet zo vaak tijdens het rijden).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:20

Tjaaa paardrijden is een sport, en mede door dit soort toestanden ontstaat er dan het idééé van , het paard moet al het werk doen en de ruiter die moet er maar enkel opzitten.
Werk aan je eigen fysiek, Iemand van deze leeftijd die amper een trap op geraakt dat zou niet mogen kunnen hé.
Of dit makkelijk te trainen valt, nee mssn idd niet, dat kan best wel heel wat inspanning vragen, maar dat is het dan ook dubbel en dik waard.
Zelf ben ik 57j en er zijn binnen onze groep een paar mensen van 70j en die kunnen ook nog zelf op hun paard geraken hoor.

x_Quinta_x schreef:
Dat wordt lastig..... Ja paard leren knielen? ;)
Ik zie dat je (nog maar) 22 bent. Komt vast goed.

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:39

Ik persoonlijk zou met die knieën naar de dokter of fysio gaan want ik vind het niet normaal dat iemand van 22 niet op een fjord vanaf de grond kan opstappen!

Heb je zelf enig idee waar het door je zo weinig kracht hebt in je benen? Of was het altijd al zo? Kon je vroeger toen je nog zonder krukje deed wel normaal opstappen ?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:43

Je kan meestal wel wat vinden hoor, zo niet, dan loop je toch een stukje verder? Je hebt ook opstap hulpen, misschien is dat wat voor je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:45

Ligt het alleen aan je knieen of ook aan het gewicht, misschien niet de vraag die je wil horen maar een normaal gewicht moet toch wel met een hupje in het zadel geraken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:47

Wat ik niet helemaal begrijp is: je wil voornamelijk buitenrijden met de pony, maar hoezo moet je daarbuiten dan een opstapje (boomstronk, hek, wat dan ook) vinden? Ik neem aan dat je op het uitrijdterrein zelf al bent opgestapt, daar is zeker toch wel een krukje, poetsbox, omgekeerde waterkuip, voerton, whatever te vinden...?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:49

Ah ik herken dat wel hoor := Ben zelf maar 1.60 en als ik dan op zo'n ''bakbeest'' van 1.70 moet kom ik er amper op.

Nu is een fjord natuurlijk niet zo groot, kan het zijn dat je broek misschien wat te strak zit? De broek die ik nu gebruik zit toch een tikkie te strak (heb ik al sinds m'n 16e ofzo) en dat helpt niet echt :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:52

Je kunt er altijd onderweg een keer af moeten toch? Al is het maar om een kleine pauze in te lassen voor paard en ruiter.

Mij ervaring is dat er meestal wel een opstapje te vinden is, ben zelf een keer op de rand van een karrespoor gaan staan en paard in het spoor. Toen zat ik er zo op...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:54

Maartje1990 schreef:
Nu is een fjord natuurlijk niet zo groot, kan het zijn dat je broek misschien wat te strak zit?

:)*
:') _O-
herkenbaar, en kunstleren zitvlakken zijn daarbij ook niet echt handig :n
Je kunt sowieso je beugelriem wat langer maken voordat je opstapt.

Misschien kun je een uitklapbeugel gebruiken? Dat ding ziet er zo uit...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:58

Ik heb inderdaad ook nog eens een kunstleren zitvlak én een te strakke broek én ik ben klein én het paard is groot arme ik :(:)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:59

Mits dit niet komt door een flinke lichamelijke beperking, zou ik toch eens wat aan sport gaan doen, zodat je spieren sterker worden. Want iemand van jou leeftijd (mits een gezond gestel) moet toch echt prima zonder krukje op een fjord kunnen stappen. Een goede fysio kan je hier zeker prima bij helpen.
Mocht je door een beperking echt niet kunnen sporten, dan kun je ook zo'n inklapbaar krukje meenemen, voor het geval je eraf zou moeten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:02

Maartje1990 schreef:
Ik heb inderdaad ook nog eens een kunstleren zitvlak én een te strakke broek én ik ben klein én het paard is groot arme ik :(:)

Ach joh, neem zitles en dump dat zitvlak, koop een nieuwe passende rijbroek en een kleiner paard. Probleem opgelost :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:04

agee schreef:
Mits dit niet komt door een flinke lichamelijke beperking, zou ik toch eens wat aan sport gaan doen, zodat je spieren sterker worden. Want iemand van jou leeftijd (mits een gezond gestel) moet toch echt prima zonder krukje op een fjord kunnen stappen. Een goede fysio kan je hier zeker prima bij helpen.
Mocht je door een beperking echt niet kunnen sporten, dan kun je ook zo'n inklapbaar krukje meenemen, voor het geval je eraf zou moeten.

TS geeft in de OP al aan dat ze niet lenig is en snel last heeft van haar knieën. Naast het paardrijden sporten is dan niet altijd een optie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:05

xHoefijzer schreef:
Ik persoonlijk zou met die knieën naar de dokter of fysio gaan want ik vind het niet normaal dat iemand van 22 niet op een fjord vanaf de grond kan opstappen!

Heb je zelf enig idee waar het door je zo weinig kracht hebt in je benen? Of was het altijd al zo? Kon je vroeger toen je nog zonder krukje deed wel normaal opstappen ?

Afbeelding beter even naar laten kijken voor je zelf probeert sterker en leniger te worden. Als je de zaak verkeerd belast ben je nog verder van huis.

Nyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:07

Lunges, side lunges en squats zijn hele goeie oefeningen om je benen en knieën sterker te maken. MITS je ze goed uitvoert natuurlijk! Dus even youtube'en en oefenen oefenen oefenen! (Heb zelf ook knieklachten, maar helpt echt:))

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:10

Ik zou willen dat ik weer 22 jaar was en zo lenig was als toen. :P

Op deze leeftijd zijn deze klachten niet gezond, wat zegt de dokter daarvan?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:14

Ik zou inderdaad wel gaan sporten, ik rij zelf rond de 4 5 keer per week en heb ontsoken pezen gehad in mijn linkerknie eigenlijk nooit echt goed hersteld, nog steeds last, schiet ook op slot en mijn rechterknie is daardoor overbelast.

Ik zou vooral je benen gaan trainen, niet te zwaar beginnen natuurlijk maar gewoon stapje voor stapje, is genoeg te vinden op internet. Lenig ben ik ook totaal niet, vooral veel proberen te rekken probeer stapje voor stapje je tenen aan te raken als je buigt. Dit doe ik iedere dag en helpt redelijk.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:24

Agnes75 schreef:
agee schreef:

TS geeft in de OP al aan dat ze niet lenig is en snel last heeft van haar knieën. Naast het paardrijden sporten is dan niet altijd een optie.

Lenigheid kun je ook trainen, en door training de spieren versterken zodat de knieen het minder zwaar hebben. Moet toch kunnen, lijkt mij. Daarom raad ik ook aan om met de fysio aan de slag te gaan.
Nogmaals erbij gezegd: mits TS gezond is natuurlijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:25

Ik kan ook heel moeite opstappen, ik zoek dus overal een opstap.
Ik ben gewoon heel erg stijf, ik krijg mijn been niet zo hoog. Altijd al gehad.

Heb mijn paard geleerd naar me toe te draaien(zowel links als rechts), er is altijd wel iets te vinden in het bos.
paaltjes, boomstammen, kuilen.
Daarnaast is het voor je paard echt prettiger om op te stappen met iets, ipv zo aan zijn rug te hangen.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:05

Ik zou wel wat oefningen doen en ik denk als je er niet goed opkomt zo moet je niet jezelf pushen tot het wel lukt sstapje voor stapje :) want als je perse op wilt stappen zonder krukje en je hangt dan heel erg aan zijn rug is dat ook niet fijn veel sucses!!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 11:29

aeolusnr1 schreef:
.
Werk aan je eigen fysiek, Iemand van deze leeftijd die amper een trap op geraakt dat zou niet mogen kunnen hé.

Uuh... ik heb nooit gezegd dat ik amper een trap op raak? Volgende keer misschien eens een beetje beter lezen!

Die knieën zit echt in de familie helaas... mijn grootmoeder heeft zwakke knieën, mijn moeder, mijn zus... en het helpt niet echt dat mijn studies en mijn andere hobby zorgt dat ik veel zit :o
Ik wil graag er naast gaan fitnessen, maar helaas zal ik daar naast school, de paarden en een ander project waar ik aan werk, wenig tot geen tijd voor hebben en uiteindelijk vind ik het dan zonde van het geld.

Zolang dat ik mij kan herinneren heb ik altijd een optstapje gebruikt aangezien ze me steeds leerde dat dit véél beter is voor het paard én het zadel.

Bedankt voor alle tips. ik denk dat ik inderdaad eens oefeningtjes ga zoeken op het internet en deze tussen het studeren door eens ga proberen :D