Huisarts bellen of niet? Griep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Huisarts bellen of niet? Griep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:11

Ik typ dit op één van de momenten dat ik net heb overgegeven en me daardoor iets beter voel. Sinds vanmiddag uur of 2/3 voel ik me verschrikkelijk. Zo verschrikkelijk dat ik mijn bed niet uit ben gekomen, alleen om naar de wc te gaan... Iets dat om het kwartier moet gebeuren. Ik ben zo moe, ik ben zo kapot en zo zwak. Kom dan met moeite mijn bed uit. Naast het toiletbezoek geef ik constant over. Alles wat erin komt, gaat er als de wiedeweerga weer uit.

Ik heb al de hele dag zo'n ontzettend dorst (echt zo'n droge mond dat ik er om lig te huilen en fantaseer over lekkere koude ijsthee of cola met ijsblokjes), maar als ik ook maar een slok water drink word ik weer misselijk en ga ik weer overgeven, dus vocht komt niet echt binnen, het gaat er alleen maar weer uit. Ik heb 38,2 graden koorts met paracetamol, die een halfuur heeft kunnen binnen blijven omdat ik terug slikte, blegh. Dus hoeveel die zijn werk doet weet ik niet.

Het is in principe een buikgriep, maar ik ben zo kapot en zo moe en voel me zo ziek... Ik heb echt het idee dat ik niet meer kan. Aangezien ik niet eerder zo ziek ben geweest weet ik niet of dit normaal is voor een griep of dat ik toch echt even moet bellen. Ik wil ook niet onnodig bellen, ze hebben het al druk genoeg daar... En wil ook geen zeur zijn... Wat zouden jullie doen? In principe kunnen ze ook niet zo heel veel lijkt me of wel?

Normaal als ik wat ziek ben ga ik de hele dag een beetje bokken, maar het kost me ontzettend veel moeite om dit alleen al neer te zetten. Heb niet eens de zin om iets anders te doen dan opkrullen en in mijn bed blijven liggen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 06-01-14 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:12

Hoort erbij, voelen dat je dood gaat bij wijze van.
Huisarts kan nu even niets doen, hier moet je doorheen. Het is nog maar net begonnen en het moet zelf uit je lichaam. Denk goed om je vochtinname, ook al komt het er vlot uit. Toch blijven proberen, eventueel ORS. Probeer ook te kijken wat wel makkelijker in te nemen is; cola, zoutjes etc. Kijk goed wat je beter kan verdragen.

Paracetamol kun je morgen ook halen in de vorm van zetpillen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-01-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:13

Jij voelt vanzelf wanneer het anders is dan anders, en als je twijfelt om te bellen gewoon doen! Daar zijn dokters voor en jij voelt je duidelijk helemaal niet goed. Beterschap in ieder geval

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:14

38,2 is een lichte verhoging. Dus geen dikke koorts. Zorg dat je goed drinkt. Is er iemand bij je in de buurt die af en toe even bij je kan kijken? Goed drinken, zorg dat je niet uitgedroogd raakt door het vele overgeven.

Astaloca

Re: Huisarts bellen of niet? Griep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:16

Buikgriep idd kan goed vervelend zijn. Goed uitzieken en als het over een dag of 3/4 nog steeds hevig is zou ik contact opnemen. Probeer rustig te drinken in de tussentijd :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:17

Goed drinken lukt zo niet. Ik zou je HA even bellen voor overleg. Je lichaam geeft aan vocht nodig te hebben maar als je het niet binnen houdt wordt het moeilijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:17

Kleine slokjes drinken en niet te koud, en verder uitzieken heeft even een paar dagen nodig.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:18

marleen_usar schreef:
Kleine slokjes drinken en niet te koud, en verder uitzieken heeft even een paar dagen nodig.

Idd kleine slokjes..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:20

ORS halen bij de apotheek, wordt heel snel opgenomen in je lichaam. Zijn zouten en mineralen. Evt zou je de huisarts kunnen vragen of je een receptje primperan (zetpil) mag hebben voor de misselijkheid. Dan voel jij je misschien ook weer wat beter.
Zorg wel dat je genoeg blijft drinken. Kleine beetjes, evt met een rietje drinken. Ook al komt het eruit, blijf proberen. Je moet niet uitdrogen.

Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 06-01-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:20

Pletje123 schreef:
Goed drinken lukt zo niet. Ik zou je HA even bellen voor overleg. Je lichaam geeft aan vocht nodig te hebben maar als je het niet binnen houdt wordt het moeilijk.

Mee eens!
Uitdroging is zo gebeurd, zeker als je niets binnenhoud.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:22

Ors kun je ook gewoon zelf maken :) en dat helpt je lichaam enorm en hoef je niet de dokterspost voor te bellen. Die kunnen nu echt niets doen, lichaam moet het er zelf uitgooien. T is te kort nog en tja, echt hoge koorts is er ook niet.

Neem acht afgestreken theelepels suiker of honing en één afgestreken theelepel zout en doe dat in een liter schoon water. Voor de smaak kun je er een scheutje sinaasappel-, limoen- of citroensap bij doen. Dit heeft ook als voordeel dat er kalium in zit. De zelfgemaakte ORS mag niet zouter smaken dan tranen.

Als ORS zelf maken op bovenstaande manier niet lukt kun je één afgestreken theelepel zout aan een literfles cola toevoegen. Dit klinkt misschien niet erg smakelijk, maar ORS zelf maken op deze manier levert wel een redelijke vloeistof op om uitdroging te voorkomen. Als je eerst wat suiker in de cola doet gaat de prik eruit.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:25

Idd vragen om een recept primperan, die dingen zijn echt ideaal, als ik ziek ben neem ik ze ook en ben ik meestal in 1/2 dagen wel weer beter..

Voordat ik bokt over me heen krijg, ik neem idd standaard primperan als ik ziek ben(buikgriep),in overleg met huisarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:25

Ik heb afgelopen december uiteindelijk wel gebeld na 2 dagen buikgriep maar ik gaf (geef) naast alles eruit gooien ook nog borstvoeding. Ze hebben er wel wat voor maar dat geven ze alleen als het écht écht nodig is, je zou kunnen vragen om domperidon zetpillen of iig iets tegen het overgeven zodat je nog íets binnenhoud.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:28

Als het gaat morgen zetpillen halen. Deze worden wat sneller opgenomen en kan je iig niet er van boven uitgooien.
En ja, als je echt de griep hebt ben je een zielig stuk ellende wat alleen maar in bed wilt liggen. Ik kon ook niet lezen, tv kijken, bokken en had daar ook helemaal geen behoefte aan.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:32

De huisartsenpost kan via een protocol (standaard checklijst) nagaan of er risico's zijn. Tenzij er een bokker reageert die medisch geschoold is, gokken wij allemaal maar in het wilde weg over hoe ernstig het is. Wellicht heb je symptomen waar je zelf niet aan denkt, en waar wij niet naar vragen. Je kunt gewoon bellen, zij zullen zelf de situatie inschatten en advies geven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:55

Ik ben doktersassistente, heb hier al gereageerd :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:01

Als eerste heel veel beterschap!

Voor een paar weken terug hetzelfde gehad! Van de misselijkheid naar huis gegaan, op m'n werk al meerdere keren over moeten geven! Toen ik thuis kwam brak de hel los! Elke 15 min overgeven! DORST!!! Pfff alles wat ik dronk kwam er direct uit. Maar er blijft toch altijd iets zitten. Rustig aan kleine slokjes! Of waterijsjes, hielp bij mij erg goed!

Als je maar vocht binnen krijgt!

Vanaf 11u in de morgen begon het en rond 9u in de avond was het gidzijdank weg! Nog nooit zo beroerd gevoeld!

Beterschap!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:03

Ik sluit me bij Mayflower aan, Domperidon zetpillen zijn nog vrij verkrijgbaar bij de apotheek toch? Die zou je ook kunnen halen.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:04

Je kunt ook op een nat washandje zuigen om vocht binnen te krijgen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:46

Ors gemaakt, blijft redelijk binnen. Zetpillen gehaald, mijn vader dan. Voelt iets beter. Hopen dat ik in slaap val. Bedankt voor de adviezen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:10

Beterschap! Lekker slapen en goed zweten, hoop dat je er gauw vanaf bent.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:16

Beterschap Eline!
K zou gewoon morgen ff kijken hoe t gaat. Een gezonde jonge meid.. Je lichaam kan t wel hebben om een dagje flink uitgedroogd te raken. Zolang t maar niet te lang aanhoudt.
Sterkte

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:53

Beterschap! Hoop dat je je vandaag alweer ietsje beter voelt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:11

Ach, ik word plaatsvervangend misselijk. Wat kan een mens zich dan ziek voelen.. Wat ik altijd doe, is een washandje nat maken, en daar het water uitzuigen. Dan krijg je mini beetjes binnen. Of ( het is wel koud voor je maag) een waterijsje eten..:) :(:) je komt er wel weer bovenop ts!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:07

Voel me nu alweer een stuk beter. Wel misselijk, maar nog niet overgegeven. Heb vannacht de plantenspuit met water gevuld en telkens over me heen gesprayed haha, omdat ik het zo warm had.

Ik heb wel een beetje geslapen, maar had ook veel cola gehad, dat leek een beetje te helpen tegen de misselijkheid... Maarja, caffeine hé, dus ik kon vervolgens een paar uurtjes niet slapen en dat was heel frustrerend. Heb maar op een washandje zitten zuigen idd, had ik wat te doen en kreeg ik wat binnen. Eindelijk rond een uur of 4 in slaap gevallen. Nu alweer 2 uurtjes klaarwakker.

Ik zit me te bedenken of het slim is wat te eten. Heb niet echt honger, maar misschien is het wel verstandig. Wat is zoal een beetje goed?

Maar pfft, inderdaad, wat kan je je dan ziek voelen zeg. Mijn hemel, heb me nog nooit zo naar gevoeld. Vandaag nog beetje uitzieken (gelukkig ben ik vrij!) en hopelijk kan ik morgen wel naar school.