PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Atani

PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:09

Dag bokkers,

een tweetal jaar geleden is PMDD bij mij vastgesteld geweest. Ik liep al een lange tijd rond met klachten, wist niet wat er met me aan de hand was en werd helemaal gek van mezelf.

Definitie PMDD
PMDD is een ernstige vorm van PMS, die gepaard gaat met emotionele verschijnselen zoals stemmingswisselingen, angst, gespannenheid en depressie, die in versterkte mate optreden. Bij PMDD zijn de premenstruele syndromen zo hevig dat ze de normale werkzaamheden, sociale activiteiten en relaties verstoren. Een belangrijk verschil met PMS is dat er bij PMS bijna alleen maar lichamelijke klachten aanwezig zijn, en in mindere mate emotionele.

Hieronder nog een lijstje van symptomen voor mensen die nog graag wat extra erover willen weten:

a) Lichamelijke klachten

Hoofdpijn
Gespannen borsten
Rugpijn
Buikkrampen
Vocht vasthouden
Pijnlijke gewrichten (pols, enkels, ellebogen, enz.)

b) Psychische klachten

Prikkelbaar, agressief, boos om niets, geïrriteerd
Geen mensen willen zien
Geen zin in leven, zwaarmoedig, somber, down, depressief, lusteloos, moe
Angstig, nerveus
Wisselende stemmingen
Verward, concentratieproblemen

c)Sociale klachten

Onredelijk zijn
Geen zin in sex hebben
Snel boos zijn, woede-aanvallen, driftbuien
Terugtrek gedrag
Humeurig, prikkelbaar, geïrriteerd

Deze klachten zullen bekend zijn bij veel vrouwen, maar het dient benadrukt te worden dat de klachten zo hevig zijn dat ze het dagelijks leven verstoren. Ik spreek uit ervaring.

Het lastige aan PMDD is dat het moeilijk te onderzoeken valt. Ik heb heel lang met klachten rond gelopen en niemand kon me helpen, tot ik bij een psychiater terechtkwam die wist wat hij met me moest aanvangen. Toen kwam er eindelijk een oplossing en nu leid ik weer een normaal leven. *\o/*

PMDD is ook een heel omstreden onderwerp. Veel mensen zien het als een 'excuus' van vrouwen om zich onredelijk te kunnen gedragen, terwijl er wel degelijk iets mis is met je hormonen en het een ernstige problemen in je leven kan veroorzaken.

Dit topic dient eigenlijk om mensen met klachten te verzamelen, zodat ze hun hart eens kunnen luchten, of aan andere informatie kunnen vragen. Vaak zijn er ook meisjes/vrouwen die rondlopen met PMDD en denken dat ze gek worden, terwijl er een oplossing voor gevonden kan worden. Het is moeilijk, ik heb zelf ook een hele weg afgelegd, maar het gaat!

Ik beschrijf het nu vrij oppervlakkig, omdat ik niet al te hard in wil gaan op mijn persoonlijke ervaring. Maar mijn PBbox staat open voor mensen die denken dat ze gebaat zijn bij het horen/lezen van mijn verhaal, als ze zichzelf herkennen in het bovenstaande.

Ik zou ook graag ervaringen en verhalen horen van anderen, als die hier zijn op bokt :j

Atani

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:12

Met alle respect maar zijn dit niet de normale en gebruikelijke klachten die je kunt hebben voor je ongesteld wordt?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:13

Bizzybijtje schreef:
Met alle respect maar zijn dit niet de normale en gebruikelijke klachten die je kunt hebben voor je ongesteld wordt?

Dat dus...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:13

Bizzybijtje schreef:

Haha, mijn eerste gedachte :Y)

Anoniem

Re: PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:16

Oké ik dacht al dat ik wat mankeerde :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:17

Bizzybijtje schreef:

Als ik zo om me heen kijk in elk geval niet :Y) Of de helft van de wereldbevolking mankeert iets...

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:17

Ja uiteraard, daarom is het zo moeilijk voor veel mensen om het te begrijpen, want het lijken 'maar' gewone klachten. Dit is het echter niet, het is zodanig uitvergroot dat het je leven in de week voor je regels overneemt. Je zal beslissingen nemen die je normaal niet neemt, bijvoorbeeld. Elke vrouw heeft wel een klachten voor haar regels, maar niet elke vrouw haar leven wordt er 1x per maand door ondermijnd. Snapje? Het is heel moeilijk uit te leggen van achter een computerscherm. En naar mijn weten ook heel moeilijk te begrijpen. Je kan het zien als elke maand een week depressief zijn. Maar dan ook écht depressief. En na die week ben je wonderbaarlijk terug oké. Je bent gewoon een compleet andere persoon in die week.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:18

demo_love schreef:
Bizzybijtje schreef:

Als ik zo om me heen kijk in elk geval niet :Y) Of de helft van de wereldbevolking mankeert iets...

Iedereen mankeert wat. Maar het feit dat er gestickerd kan worden, geeft het gevoel van 'veiligheid'. Het heeft een naam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:18

Atani schreef:
Ja uiteraard, daarom is het zo moeilijk voor veel mensen om het te begrijpen, want het lijken 'maar' gewone klachten. Dit is het echter niet, het is zodanig uitvergroot dat het je leven in de week voor je regels overneemt. Je zal beslissingen nemen die je normaal niet neemt, bijvoorbeeld. Elke vrouw heeft wel een klachten voor haar regels, maar niet elke vrouw haar leven wordt er 1x per maand door ondermijnd. Snapje? Het is heel moeilijk uit te leggen van achter een computerscherm. En naar mijn weten ook heel moeilijk te begrijpen. Je kan het zien als elke maand een week depressief zijn. Maar dan ook écht depressief. En na die week ben je wonderbaarlijk terug oké. Je bent gewoon een compleet andere persoon in die week.

Ja?? Dat is gewoon normaal zeg maar :') ?
Jeetje ik weet dat ze overal stickers op willen plakken tegenwoordig maar dit slaat echt alles.
Het is maar net hoeveel aandacht je er zelf aan besteedt.

YellowGray

Re: PMDD - premenstrueel disforisch syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:22

Ik vind dat er wel een beetje heftig gereageerd wordt. TS wil haar verhaal delen en ik denk niet dat iemand behalve zijzelf weet hoe erg haar klachten zijn.
Veel vrouwen hebben wel klachten in hun periode, maar het is niet normaal als dit je leven beheerst en je niet normaal kunt functioneren in die tijd. Het kan best zijn dat TS een ergere gradatie heeft van 'normale' klachten, maar dat kan alsnog echt ontzettend vervelend zijn.

Ik heb zelf geen last van zulke klachten, TS, maar ik ben blij dat je er grip op hebt weten te krijgen :) Het lijkt me heel naar om elke maand zo'n gedragsverandering mee te maken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:23

:? Wat is het nut om te reageren met "Ja maar dat heeft toch iedereen?" als TS juist hartstikke blij is dat zij ermee geholpen kan worden? Misschien heb jij er ook wel heel erg last van maar ga jij er makkelijker mee om. Wat is het nut om quasi-nare opmerkingen te plaatsen?
Ik heb ook heel erg last van winterhanden en voeten, en het aantal keer dat mij verteld is dat ik gewoon meer moet bewegen is belachelijk. Als ik handschoenen aan heb met 10 graden en op het paard heb gezeten, zijn mijn handen nog steeds koud. Gelukkig neemt de dokter je wel serieus.

Wat fijn TS, dat iemand je kan helpen! +:)+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:24

Wat een on-respectloze reacties zeg bah, ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar het klinkt verbelend!

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:25

Zo dacht ik ook :) en zo denk ik soms ook nog, 'is het niet gewoon een stickertje?' Maar als je echt het gevoel hebt dat er iets mis met je is, en in je omgeving ken je niemand die zo 'gek' is als jij (want uiteraard heb je gesprekken met vriendinnen en je omgeving merkt ook wel dat er iets niet klopt), dan is het fijn om het te kunnen benoemen.

Zoals ik al zei wordt het vaak gezien als een 'excuus'. Maar wat heb ik mezelf vaak een schop onder mijn kont willen geven in die week, als in 'herpak je nu gewoon, je bent echt stom bezig'. Maar het is sterker dan jezelf. Veel mensen zullen dan denken dat je zwak bent. Half bokt zal misschien wel denken dat het belachelijk is. Ik vond het zélf belachelijk dat ik mezelf niet kon herpakken. Ik weet gewoon dat er mensen zijn die problemen hebben hiermee, en dit niet snel zullen toegeven/erkennen, omdat er dan iets mis met ze is. Het is zo dubbel..

Ik zal wel gewoon een slotje aanvragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:28

Balou_k schreef:
Wat een on-respectloze reacties zeg bah, ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar het klinkt verbelend!

On-respectloos is wel dubbelop he.

Mocht het vervelend overkomen, zo bedoel ik het echt niet. Hartstikke fijn voor de TS dat ze ermee geholpen is, maar wat ik bedoel is dat vrijwel iedere vrouw (die ik ken) inclusief mijzelf zulke klachten heeft. De week voordat ik "het maandelijkse feestje heb" ben ik ook helemaal uit mijn doen, op exact dezelfde manier als beschreven in de OP. Waar ik op doel is dat dit vrij gangbaar is en niet echt iets is wat zelden voorkomt, aangezien het in mijn ogen in de OP wel zo over komt. Daarom vind ik het meer een stickertje dan echt een syndroom o.i.d.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:29

Ik denk niet dat dat nodig is hoor Atani! :D Er zijn zoals je ziet ook mensen die je wel begrijpen. :)
En dat gevoel dat je jezelf een schop onder je kont wil geven, zo herkenbaar. :')

Edit: Bizzybijtje, ik vind toch dat je er niet over kan oordelen. :n Jij hebt er blijkbaar minder last van dan TS, want jij bent nog niet opzoek gegaan naar iemand die je kan helpen. Of dit nou komt omdat jij sterker zou kunnen zijn dan TS (let op ik zeg niet dat TS niet sterk is) of omdat jij er minder last van hebt, tja dat zullen we niet weten. Maar wat is het nut van jou bijdrage?
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 05-01-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:29

Hier kan ik mezelf ook vaak niet uitstaan als ik ongesteld moet worden. Ben snel huilerig, kort lontje, snel sago en heel moe.
Maar goed, ik begrijp dat dit syndroom dan x 10 is ofzo? Dat lijkt me heel vervelend. En als je de pil nou constant doorslikt? Helpt dat niet?

Edit: Waarom krijg ik hieronder een banner met didgeridoo lessen??? :')

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:30

Bizzybijtje schreef:
Atani schreef:

Ja?? Dat is gewoon normaal zeg maar :') ?
Jeetje ik weet dat ze overal stickers op willen plakken tegenwoordig maar dit slaat echt alles.
Het is maar net hoeveel aandacht je er zelf aan besteedt.

Pardon? Hoe respectloos kan je zijn zeg. :\

Helpt de pil doorslikken niet? Of denk ik dan te makkelijk? :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:31

TS. En als je de pil doorslikt of een spiraaltje neemt?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:32

Oke.. Sommige reacties hier?
Ik heb hier wel eens van gehoord, en het is echt wel iets heftiger dan een 'normale' menstruatie waarbij je heel sacherijnig en heel labiel bent. Een normale menstruatie zoals waarschijnlijk de bokkers die zo raar reageerden ook kennen.
Als je elke maand een week echt depressief bent, heb je mijns inziens geen leven. En dat heeft echt niet iedere vrouw gelukkig :D

TS: fijn dat ze je hebben kunnen helpen! Hoe stellen ze dit vast, in je hormoonhuishouding oid? En hoe word je nu geholpen, ook een hormoonding?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:32

Jeetje zeg, wat respectloos wordt er gereageerd! Haha ja wat grappig.. :? {:)-:(
Sorry hoor, maar TS zegt zelfs dat ze eindelijk bij een psychiater (!!! waar je echt niet zomaar ff binnen loopt !!) terecht kwam en dat hij haar pas kon helpen..
Jullie hebben zeker zelf nog nooit ergens tegenaan gelopen? Weet je hoe fijn een labeltje soms kan zijn? Nee daar heb je geen idee van als je niet in zo'n situatie gezeten hebt..
Een gebrek aan begrip zorgt ervoor dat er labeltjes nodig zijn :)*

Maargoed, Ts, wat fijn dat je gevonden hebt wat jou kan helpen! Heb je lang moeten zoeken?
En heb je deze klachten alleen rond de menstruatie, of gewoon de hele maand (maar verergeren ze bijv?) Erg interessant!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:33

Bizzybijtje schreef:
Balou_k schreef:

Mocht het vervelend overkomen, zo bedoel ik het echt niet. Hartstikke fijn voor de TS dat ze ermee geholpen is, maar wat ik bedoel is dat vrijwel iedere vrouw (die ik ken) inclusief mijzelf zulke klachten heeft. De week voordat ik "het maandelijkse feestje heb" ben ik ook helemaal uit mijn doen, op exact dezelfde manier als beschreven in de OP. Waar ik op doel is dat dit vrij gangbaar is en niet echt iets is wat zelden voorkomt, aangezien het in mijn ogen in de OP wel zo over komt. Daarom vind ik het meer een stickertje dan echt een syndroom o.i.d.

:') oeps.. Goedemorgen, respectloos dus..

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:33

Pil doorslikken werkt geweldig. Maar niet eender welke pil hielp. Heb even moeten zoeken voor ik de juiste had :j Let op, ik ben er vanaf nu hoor! Ik heb er geen last meer van gelukkig. :) Daarom dat ik dit topic opende, om mensen die klachten hebben hoop te geven dat er wel degelijk een oplossing is!

Suzanne F.: Als ik mezelf vergelijk met mijn 3 beste vriendinnen, is het inderdaad ongeveer x10 ofziets. In ieder geval erger.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:35

Saintelette schreef:
Maargoed, Ts, wat fijn dat je gevonden hebt wat jou kan helpen! Heb je lang moeten zoeken?
En heb je deze klachten alleen rond de menstruatie, of gewoon de hele maand (maar verergeren ze bijv?) Erg interessant!

Ik had ze enkel in de week voor de menstruatie, maar aangezien ik een heel onregelmatige menstruatie had, viel het me pas op toen iemand me er op wees. Tijdens mijn menstruatie was ik dan weer tiptop in orde en kon ik de wereld weer aan.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:36

Ik ken Atani persoonlijk en ik weet dat het lijkt alsof iedereen deze klachten heeft, inclusief mijzelf. Toch zijn de klachten bij TS zoveel malen sterker dan bij een 'normaal' persoon. Functioneren krijgt dan (in wat ik begrepen heb) een hele andere betekenis.

TS, fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Wie weet kun je andere meiden met PMDD hier ook mee helpen!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:36

Bizzybijtje schreef:
Balou_k schreef:

Zoek eens op PMDD en suïcide. Heb jij (en vrijwel iedere vrouw die je kent) elke menstruatieperiode zulke depressieve gevoelens die soms uitmonden in zelfmoordgedachten?
Dan moet je toch eens hulp gaan zoeken meid :7