Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 15:41

Hallo allemaal!

Ik heb geen idee of dit topic hier goed staat.

Maargoed, voor school ben ik een verslag aan het schrijven over tienermoeders en de vooroordelen die mensen daar over hebben.
Ook moeten wij een theatervoorstelling geven over dit onderwerp. Nu willen wij zoveel mogelijk vooroordelen verwerken in dit stuk.

Ik vraag me af of jullie vooroordelen hebben/hadden over tienermoeders, Ken je iemand die tienermoeder is(of inmiddels was) heeft dit jouw vooroordelen doen veranderen?

Kom maar op met de vooroordelen! (positief en negatief)
Ook als je er nu niet meer zo over denkt kunnen wij deze misschien wel gebruiken in onze theater voorstelling!
Alvast bedankt

Groetjes,

NoName126

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:42

Naja de vooroordelen die ik wel eens hoor (is niet mijn mening!) zijn bijvoorbeeld dat het meisjes zijn die voor iedereen op de rug gaan, dom zijn, zich laten gebruiken, arm zijn, buitenlands zijn, etc.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:46

Het zijn goedkope sletjes die te dom zijn om aan anticonceptie te denken, ze zullen vast ook gerookt en/of gedronken hebben tijdens de zwangerschap, willen geld van de vader zien (die zich uiteraard nooit met het kind bemoeit), dumpen de baby regelmatig bij hun eigen ouders zodat ze zelf kunnen feesten, hebben hun leven vergooid want van opleiding en werk komt niks meer terecht, en ze willen profiteren van uitkeringen.

Zoiets? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:46

Laag opgeleid en lagere SES milieu.

Op het vwo kwam ik in al die jaren geen tienermoeders tegen, wel op het vmbo; meerdere zelfs. Dus nee, ik geloof nog steeds dat het grootste deel van de tienermoeders een lagere opleiding heeft genoten en ook een lagere SES heeft. Dat baseer ik vooral uit de informatie van de gemeente, in welke delen van de gemeente de meeste tienermoeders wonen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:47

Ik heb respect voor de meisjes die hun kind houden
toch naar school gaan..!! en een kind opvoeden, en er ook ontzettend van houden net als elke moeder
:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:48

Mijn grootste (voor)oordeel, is dat je tegenwoordig niet meer ongewenst zwanger raakt, met al die voorbehoedsmiddelen.
Dit omdat ik merk, voornamelijk op facebook, oude vriendinnen die zwanger zijn, en het erop gooien dat het per ongeluk was.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:49

Mijn moeder is een tienermoeder toen ze mij kreeg en ik heb mijn echte vader dus nooit gekend want die is hem gesmeerd. Denk dat dat toch wel een van de vele dingen is die mensen automatisch aannemen als ze over een tienermoeder horen; dat de vader zich nooit meer laat zien. Maar dat is volgens mij ook wel echt zo in de meeste gevallen. :Y)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:50

naomi_g1998 schreef:
Mijn moeder is een tienermoeder toen ze mij kreeg en ik heb mijn echte vader dus nooit gekend want die is hem gesmeerd. Denk dat dat toch wel een van de vele dingen is die mensen automatisch aannemen als ze over een tienermoeder horen; dat de vader zich nooit meer laat zien. Maar dat is volgens mij ook wel echt zo in de meeste gevallen. :Y)

En je moeder heeft je gemaakt tot wie je nu bent en is ook knap dat ze dat in er eentje heeft gedaan :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:50

Mijn beeld van tienermoeders is nogal beïnvloed door 16 and pregnant/ teen mom (programma op MTV).
Nouja, die mensen die je daar ziet zijn nogal dom, sletterig, verslaafd aan vanalles (drugs, alcohol, roken etc),...

Ik weet ook echt wel dat dit lang niet altijd zo is (waarschijnlijk in de meeste gevallen niet), maar daar denk ik toch al snel aan als ik iets over een tienermoeder hoor :+

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:51

Eileen_ schreef:
Mijn beeld van tienermoeders is nogal beïnvloed door 16 and pregnant/ teen mom (programma op MTV).
Nouja, die mensen die je daar ziet zijn nogal dom, sletterig, verslaafd aan vanalles (drugs, alcohol, roken etc),...

Ik weet ook echt wel dat dit lang niet altijd zo is (waarschijnlijk in de meeste gevallen niet), maar daar denk ik toch al snel aan als ik iets over een tienermoeder hoor :+

Haha :P

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:52

Dani schreef:
Het zijn goedkope sletjes die te dom zijn om aan anticonceptie te denken, ze zullen vast ook gerookt en/of gedronken hebben tijdens de zwangerschap, willen geld van de vader zien (die zich uiteraard nooit met het kind bemoeit), dumpen de baby regelmatig bij hun eigen ouders zodat ze zelf kunnen feesten, hebben hun leven vergooid want van opleiding en werk komt niks meer terecht, en ze willen profiteren van uitkeringen.

Ik denk dat dit wel zo'n beetje de algemene opvatting is, ja. :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:53

BobbieLover schreef:
naomi_g1998 schreef:

En je moeder heeft je gemaakt tot wie je nu bent en is ook knap dat ze dat in er eentje heeft gedaan :)

Grootste deel inderdaad wel ja. Haar vader was twee jaar daarvoor overleden dus alleen mijn oma heeft haar geholpen en haar broertje een beetje door af en toe op mij te passen. Al haar vriendinnen waren namelijk ook ineens bar slechte vriendinnen. Ze heeft expres niet gerookt tijdens de zwangerschap, ging nooit uit, deed altijd leuke dingen met mij en heeft haar geld altijd zelf verdient. Enige wat ze niet heeft door mij is een diploma. Het is dus niet altijd MTV's 16 and pregnant. :Y) Dat vind ik zelf ook maar een dom programma. Krijg dan altijd een beetje het idee dat ze expres zwanger zijn geworden zodat ze op tv komen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:55

Mijn nicht heeft op haar 18e ook een kind gekregen. Het is ook per ongeluk gegaan, maar ze heeft het kind toch gehouden. Dat heeft ze samen met haar vriend (die toen 20 was) besloten. Inmiddels is haar dochter nu 3 jaar. Ze heeft haar middelbare school afgemaakt tijdens haar zwangerschap (ze is geslaagd voor het vwo). Veel mensen zullen denken dat tienermoeders van die mavo dellen zijn, maar dat is ze totaal niet. Ze heeft er goed over nagedacht met haar vriend en familie, en iedereen heeft haar gesteund.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:58

Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.
Dus misschien is dat voor mij ook wel een vooroordeel; naïef. 'Het overkomt mij niet als ik seks heb'

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:02

Vooroordelen: Tienermoeders zijn naïef, verwachten dat hun vriendje wel bij hen blijft, denken dat ze niet zwanger kunnen worden bij de eerste keer seks, denken dat periodieke onthouding een goede vorm van anticonceptie is, denken dat als ze zwanger raken hun relatie beter wordt, denken dat ze volwassen genoeg zijn voor een kind en mensen denken dat zij nooit iets zullen bereiken in hun leven en het aan het weggooien zijn.

Vooroordelen die ik persoonlijk heb: tienermoeders zijn niet erg intelligent, zijn naïef en denken dat alles maar komt aanwaaien.
Ik ken persoonlijk geen tienermoeders, en hoewel ik wel weet dat bovenstaande dingen echt niet altijd gelden voor een tienermoeder kom ik weinig verhalen tegen waarvan ik denk: wat een verstandig meisje, die komt er wel.

Wil nog wel even reageren op vuurneon. Geheelonthouding is inderdaad de allerbeste methode om niet zwanger te raken, maar ik mag hopen dat ik erop mag vertrouwen dat mijn spiraaltje wel veilig is. :P Ik kan mezelf wel inpakken met bubbeltjesfolie zodat er zeker weten niks kan gebeuren maar het is toch altijd een afweging tussen veiligheid en veel gedoe.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:03

vuurneon schreef:
Ik geloof niet in per ongeluk zwanger als iemand vrijwillig (!) seks heeft gehad. Dan had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden :D Iedereen snapt dat van seks kindertjes kunnen komen en dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100 procent veilig is; behalve geheel onthouding. Dus ik vind het altijd wat naïef klinken 'per ongeluk'. T is gewoon een kwestie van kansen. Ongepland klinkt dan beter vind ik zelf.

Hier ga ik in mee... Iedereen weet wat de gevolgen kunnen zijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:07

YellowGray schreef:
Wil nog wel even reageren op vuurneon. Geheelonthouding is inderdaad de allerbeste methode om niet zwanger te raken, maar ik mag hopen dat ik erop mag vertrouwen dat mijn spiraaltje wel veilig is. :P Ik kan mezelf wel inpakken met bubbeltjesfolie zodat er zeker weten niks kan gebeuren maar het is toch altijd een afweging tussen veiligheid en veel gedoe.

100 procent zekerheid heb je nooit haha. Ging mij er meer om dat ik ook wel eens moeders hoor; 'ik ben per ongeluk zwanger geraakt'. Terwijl de seks nou juist een bewuste keuze was. Het klinkt gewoon zo naïef, alsof ze een lesje biologie over de voortplanting hadden gemist. Dus je maakt een afweging inderdaad, maar wel met de gedachte dat het nooit 100 procent veilig kan zijn zolang je wel seks hebt en elke keer dat je seks hebt, er een kleine kans is dat het wel wel een zwangerschap kan worden.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:12

vuurneon schreef:
YellowGray schreef:

100 procent zekerheid heb je nooit haha. Ging mij er meer om dat ik ook wel eens moeders hoor; 'ik ben per ongeluk zwanger geraakt'. Terwijl de seks nou juist een bewuste keuze was. Het klinkt gewoon zo naïef, alsof ze een lesje biologie over de voortplanting hadden gemist. Dus je maakt een afweging inderdaad, maar wel met de gedachte dat het nooit 100 procent veilig kan zijn zolang je wel seks hebt en elke keer dat je seks hebt, er een kleine kans is dat het wel wel een zwangerschap kan worden.

Ja, ik zag dat je later nog iets had toegevoegd aan je post en nu ben ik het er wel mee eens, dus ik vatte het gewoon net iets anders op denk ik. Je hebt gelijk! :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:12

in mijn ogen is het grootste probleem/vooroordeel van mijn kant in ieder geval dat 15/16 jarigen nog helemaal geen idee hebben hoe het in de echte wereld werkt, hoe hard die is. Deze kinderen leven nog in een droomwereld en die droomwereld wordt hard aan diggelen geslagen op het moment dat je een kind op de wereld zet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:14

Ik heb een nare ervaring gehad toen ik 14 was, dit was onvrijwillig. 15 toen ik met buikpijn naar het ziekenhuis ging en een uur later een baby vast hield. De vader is uiteraard onbekend en nooit gepakt.
Wat is vaal hoorde is ,zo jij vent er vroeg bij'. Steek in mijn hart want iedereen neemt maar aan dat je een slet bent en je in de rondt n**kt. Niet dus! Heel pijnlijk om steeds te moeten uitleggen en hekel aan het woord verkr**** gekregen.

Ja ik was tienermoeder, JA dat kan dat je niet weet dat je zwanger vent. Waarschijnlijk paar keer bloeding gehad en gedacht dat ik ongesteld was. De maanden dat het uitbleef kwam door de stress dacht ik. Niemand zag iets aan mij en reed tot dag voor bevallen gewoon nog mijn pony.

Vmbot afgemaakt, paardenopleiding MBO, zorg en welzijn MBO en heb al 2jr mijn eigen bedrijf.
ik ben nu 25 jaar, 1 jaar getrouwd waarvan 9 jaar samen met mijn man. We hebben nu een kleine van bijna 1 jr en onze 2e koopwoning.

Al met al kan ik zeggen dat ik trots op mezelf ben met wat ik heb bereikt en hoe ik in het leven sta.

Dit is dus even een ander verhaal dat veel mensen hebben bij tienermoeders..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:15

KletsKoekje schreef:
Ik heb een nare ervaring gehad toen ik 14 was, dit was onvrijwillig. 15 toen ik met buikpijn naar het ziekenhuis ging en een uur later een baby vast hield. De vader is uiteraard onbekend en nooit gepakt.
Wat is vaal hoorde is ,zo jij vent er vroeg bij'. Steek in mijn hart want iedereen neemt maar aan dat je een slet bent en je in de rondt n**kt. Niet dus! Heel pijnlijk om steeds te moeten uitleggen en hekel aan het woord verkr**** gekregen.

Ja ik was tienermoeder, JA dat kan dat je niet weet dat je zwanger vent. Waarschijnlijk paar keer bloeding gehad en gedacht dat ik ongesteld was. De maanden dat het uitbleef kwam door de stress dacht ik. Niemand zag iets aan mij en reed tot dag voor bevallen gewoon nog mijn pony.

Vmbot afgemaakt, paardenopleiding MBO, zorg en welzijn MBO en heb al 2jr mijn eigen bedrijf.
ik ben nu 25 jaar, 1 jaar getrouwd waarvan 9 jaar samen met mijn man. We hebben nu een kleine van bijna 1 jr en onze 2e koopwoning.

Al met al kan ik zeggen dat ik trots op mezelf ben met wat ik heb bereikt en hoe ik in het leven sta.

Dit is dus even een ander verhaal dat veel mensen hebben bij tienermoeders..

_/-\o_

YellowGray

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:19

Wauw, wat een verhaal. Ik vind het supergaaf om te lezen wat je allemaal hebt bereikt! :)

hanmarlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:21

Ik heb respect voor de tienermoeders. maar zeker ook medelijden als je de reden weet hoe de tiener zwanger is geworden. Je hoeft niet altijd je eigen schuld te zijn.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 16:24

Dani schreef:

Is dit wat je zelf denkt?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:24

Mijn vooroordelen door Teen Mom (MTV): tienermoeders zijn dom en impulsief. Maar ze zullen daar wel de extreme gevallen nemen omdat dat zo leuk staat op tv...

Persoonlijk ken ik geen tienermoeders, mijn vooroordelen zullen sowieso niet kloppen :)