Een abortus verwerken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit1986

Een abortus verwerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:11

...Mij lukt het niet.

Recentelijk heb ik door verschillende omstandigheden helaas een abortus moeten laten plegen.
De zwangerschap was zeer ongepland, maar wat mij betreft niet ongewenst.
Door de vreselijk slechte timing en ivm mijn eigen (geestelijke) gezondheid hebben mijn verloofde en ik helaas moeten kiezen voor een abortus.

Alle zwangerschapskwaaltjes had ik, ik heb ze vervloekt, maar tegelijkertijd kon ik er, gek genoeg, ook van genieten. Ik voelde vreselijk veel liefde voor het kleine wondertje dat ik bij me droeg en ik voelde me trots.
Maar feit is dat mijn geestelijke gesteldheid zo dusdanig labiel is, ik niet in staat ben om een kindje ter wereld te brengen en het een stabiele thuisbasis te geven. Uit ervaring uit de eerste hand weet ik hoe vreselijk stressvol en frustrerend dat is, dat gun ik niemand, dus zeker mijn eigen kind niet. Uiteraard spelen er nog meer dingen mee, maar die zijn niet relevant voor dit topic.

Ik heb altijd een enorme kinderwens gehad, dus ik vind het vreselijk dat de timing zo slecht was.
Mede om deze reden heb ik er veel moeite mee het een plekje te geven, ik wou wel, maar het kon simpelweg niet.

Ik ben emotioneel, ik slaap slecht, ik heb een verminderde eetlust en ik heb veel last van nachtmerries. Mijn verloofde zit inmiddels met zijn handen in het haar en heeft er veel moeite mee mij zo te zien.
Dit wil ik niet meer. :n Ik wil het een plekje geven en verder kunnen met mijn leven, met mijn studie en werk. Ik vergeet soms dat het ook zwaar is voor mijn verloofde, ik wil er ook voor hem kunnen zijn, ik wil dit samen met hem verwerken en de toekomst rooskleurig inzien, maar het lukt me gewoon niet.

Ik heb professionele hulp, maar ik heb niet het idee dat zij mij omtrent dit onderwerp goed kunnen begeleiden, maar eigenlijk zie ik het ook niet zitten om (weer) van psychotherapeut te veranderen.

Verder steunt mijn moeder mij absoluut niet in dit verwerkingsproces. Zij heeft borderline en ziet hierdoor alles behoorlijk zwart/wit. Omdat, zij in een verleden een miskraam heeft gehad, is zij principieel tegen abortus en maakt dan ook behoorlijk duidelijk dat ze vind dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik het erg jammer vind dat ze niet achter me staat, maar dat het niet hoeft. Ik had gehoopt dat ze het hierna zou laten rusten, maar tevergeefs... Ze belt/smst me dagelijks met dingen in de trand van "En, heb je al spijt? Ik hoop het. Dan besef je tenminste hoe stom je bezig bent."

Ik weet het allemaal even niet meer, ik zit er compleet doorheen. :n

Zijn er bokkers die een soortgelijk iets hebben meegemaakt? Of tips/advies hebben?

Ik besef dat er een groot taboe rust op dit onderwerp, ik hoop dan ook dat ik niemand tegen de schenen aan schop met dit topic en dat we het rustig kunnen houden.

Dit is een goedgekeurd SA. Mocht je me denken te herkennen, dan graag via pb en niet in het topic.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:17

Heel vervelend dat je moeder niet achter je staat.

Verder zou ik je aanraden je gedachten op te schrijven. Dat schijnt goed te helpen. Verder is het toch wel erg belangrijk dat het klikt met je therapeut, anders kun je beter naar een ander gaan of een andere soort therapie kiezen.

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen! :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:19

Ik vind je moeder wel erg schofterig, dat doe je toch niet als moeder lijkt mij

ik wou zeggen zoek hulp maar dat heb je al, maar misschien ben je idd niet bij de juiste persoon voor hulp en moet je nog even verder zoeken naar de juiste.
Als het echt niet bij jou kan en past heb je de beste keuze gemaakt voor jezelf

Maar wil wel meegeven dat als je er echt niet klaar voor bent je wel voorzichtiger moet zijn met vrijen.

sterkte met alles, het is niet niks

Nibbit1986

Re: Een abortus verwerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:30

Bedankt voor jullie reactie.

Het is inderdaad vervelend dat mijn moeder niet achter me staat, om eerlijk te zijn had ik dit ook niet verwacht. Jammer genoeg is het niet anders.

Mijn gedachten opschrijven is een goede tip, dank je wel hier voor.
Misschien is het inderdaad verstandig om verder te zoeken naar de juiste therapeut voor mij, maar het heeft lang geduurd voor ik eindelijk een therapeut had gevonden waar ik een klik mee voelde. Alleen heb ik niet het idee dat ze ook kan helpen wat dit onderwerp betreft, wat ik erg jammer vind.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:32

wat mij als eerste opvalt in je verhaal is dat je het ook erg vindt dat je moeder je niet begrijpt en nu lastig valt.
Dat snap ik en zoiets hoort ze natuurlijk niet te doen.

Maar wat me ook direct opvalt. Jouw moeder heeft Bordeline, dan kun je er natuurlijk de klok op gelijk zetten (hoe vervelend en pijnlijk dat elke keer opnieuw ook is) dat ze niet zal reageren volgens jouw verwachtingspatroon.
Dan ben je inderdaad zelf ook geestelijk niet helemaal in de beste staat... en dat vind ik oprecht vervelend voor je!
Dat de hulp die je nu krijgt niet goed kan helpen heeft waarschijnlijk ook te maken met je eigen denkwijze.
Echter wilt dat niet zeggen dat iemand anders je misschien beter kan helpen, dus misschien is dat oa een optie voor je.
Andere hulp zoeken?

Heb je andere mensen met wie je erover kunt praten?

Daarbij vraag ik me nog iets af, op het moment dat je de abortus liet doen, stond je er toen achter dat dát op dát moment het beste was?
Ja of nee?

Nibbit1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:40

Bedankt voor je reactie diesel_.

Andere hulp zoeken is inderdaad iets om over na te denken. :j
Ik begin steeds meer tot het besef te komen dat het mijzelf niet gaat lukken het een plekje te geven en waarschijnlijk met de huidige therapeut ook niet.

Ik en mijn verloofde praten er veel over, dat is prettig maar toch ook confronterend. Verder weten maar weinig mensen er van af, omdat eigenlijk vanaf het begin al duidelijk was dat het kindje houden geen optie zou zijn. Overigens hebben we onze mogelijkheden opgezocht, maar het zou niks veranderen aan mijn state of mind en zoals het er nu voor staat, komt daar voorlopig nog geen dusdanige verbetering in dat wij op korte termijn een kindje een stabiele basis kunnen geven.

Op je vraag over de abortus, op dat moment stond ik erachter dat het de beste keuze was en daar sta ik nog steeds achter. Maar mijn verstand en gevoel staan wat dat betreft lijnrecht tegenover elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:41

Ik kan je verder geen advies geven, alleen veel sterkte wensen. Ik hoop dat je het ooit een plekje kunt geven.

Nibbit1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:43

Bedankt Cassidy.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:46

het is makkelijk gezegd, maar ik vind echt dat je (zeker als je het geestelijk al moeilijk hebt) heel trots moet zijn dat je jouw kindje iets beters gunt dan in een vervelende situatie geboren te worden. Hoe mooi is dat? En hoe knap is dat? En hoe moedig moet je daarvoor zijn?
Je weet en wist dat het niet kon, probeer je daaraan vast te houden. Verdriet hebben mag, maar bouw aan je toekomst en de toekomst voor dat kindje welke jullie wel het beste gunnen geven en dat gaat vast lukken!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:47

Och jeetje wat erg dat je moeder zo reageert! Ook al is ze het niet eens met jouw keuze, ze zou je toch kunnen steunen. Maar dat zij er zo instaat heeft waarschijnlijk ook deels te maken met haar psychische ziekte.

Zelf heb ik geen ervaring met abortus. Nu ga ik misschien iets heel raars en stoms zeggen, maar is het geen idee om een speciaal doosje te maken? Een soort afscheidsdoosje waarin je brieven in kunt stoppen waarin je van je af schrijft en misschien wat spulletjes zoals een echo, zwangerschapstest, als je die hebt?
In je hoofd weet je dat het de juiste beslissing is geweest, maar je hart zegt duidelijk iets anders.

En verder zou ik je toch aanraden om eens te kijken naar een andere psychotherapeut waar het wel mee klikt. Ik snap dat het vervelend is en veel energie zal kosten om weer op zoek te moeten, maar deze therapeut kan je zo te lezen niet verder helpen.
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar ik weet eventueel een hele fijne psychotherapeut in de omgeving West-Brabant. Zelf ken ik haar niet, maar een vriendin gaat naar haar en heeft er een heel fijn gevoel bij. Je mag me altijd PBen voor de naam en adres mocht dit in jouw regio zijn.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:48

Misschien kun je via de kliniek waar je geweest bent aan passende nazorg komen? Ik ben eens mee geweest met een vriendin en zij kreeg een hele set folders mee, waaronder ook een contactadres om het verder te verwerken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:49

Heel veel sterkte Nibbit. Probeer jezelf ervan te overtuigen dat je geen verraad hebt gepleegd tegenover je kleine wondertje of wie dan ook. Jullie kunnen een kindje geen fijn en veilig 'thuis' geven naar je eigen woorden.. Dat jullie deze keuze hebben gemaakt getuigd dan alleen maar van een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere therapeut.. Succes en nogmaals sterkte.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:50

Bedenk voor jezelf dat je een enorme schouderklop verdient. Je hebt de toekomst van je kind boven je eigen belangen verkozen, en dat is ontzettend knap! Moet een enorm moeilijke keuze zijn geweest, en vind het enorm knap dat je hem hebt kunnen maken.
Blijf er vooral over praten met je verloofde, dat het confronterend is is misschien nu heftig, maar helpt je wel bij de verwerking. Als je het blijft wegstoppen dan komt de klap later veel harder aan en blijft het je achtervolgen.

Voor de rest heb ik helaas ook geen advies, ik hoop dat je het ooit een plekje kunt geven, en ik hoop ook zeker voor je dat je in de (verre) toekomst alsnog je kinderdroom kunt verwezenlijken.

Nibbit1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 23:51

Bedankt voor je onwijs lieve bericht diesel_.
Ik word er helemaal emotioneel van. :o

Delphi: zo'n doosje hebben we inderdaad al gemaakt, er zitten testen in en een echofoto. Ook zitten er verschillende gedichten in die ik de afgelopen periode heb gemaakt.

De rest, heel erg bedankt voor de reacties, ik word er helemaal emotioneel van. Heel erg lief van jullie!

Oreo: Van de week moet ik toevallig nog even naar de kliniek, ik zal er eens naar vragen. Bedankt. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:29

Ik heb geen tips, ik vind het alleen ontzettend dapper dat je deze beslissing hebt genomen in het belang van je kindje. Heel veel sterkte gewenst, je bent een kanjer.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 06:56

Heftige gebeurtenis :( sterkte.

wat je misschien wel kunt doen is met een ervaringsdeskundige gaan praten op dit gebied,
niet perse via de hulpverlening maar misschien iemand die ook net in deze situatie zit via internet?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:30

Wat een ontzettend dapper en moedig besluit heb je genomen en wat zal dat moeilijk zijn geweest!

Er bestaan als ik het goed heb hulp/praatgroepen over abortus waar je met lotgenoten kunt praten en begeleiding kan krijgen. Daarnaast denk ik dat het goed kan zijn om een therapeut te zoeken die je hier specifiek mee kan helpen want het is heftig.

Over je moeder, het is inderdaad bekend dat dit een stuk Bordeline is maar dat betekent niet dat jij het maar allemaal over je heen moet krijgen! Haar kun je misschien/waarschijnlijk niet bereiken maar je mag jezelf zeker in bescherming nemen. Ik zou zelf hierin afstand gaan nemen. Niet opnemen wanneer ze belt en geen sms lezen om jezelf te beschermen. Dat is nogal wat maar om je schuldgevoelens aan te laten praten van iemand die absoluut geen begrip heeft voor jou, de reden van jouw beslissing en je situatie lijkt mij niet verstandig.
Heel veel sterkte gewenst, ook voor je verloofde :(:)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:39

ik kan je verder niet betere raad geven als mijn voor gangers hier boven
wat ik alleen zou aan raden haal tijdelijk een prepaid kaart voor je telefoon zeker als je er zelf zoveel moeite mee heb kan je de nare berichten van je moeder er niet bij hebben
verder heel veel sterkte!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:48

Ik vind echt dat je een enorm dappere beslissing hebt gemaakt! Ik denk niet dat je moeder je gaat helpen in dit proces, kun je haar nummer niet gewoon (tijdelijk) laten blokkeren via je provider? Kan me voorstellen dat het gedrag van je moeder je meer stress dan steun oplevert zo. Heel veel sterkte! :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:59

Een afscheidsdoosje dacht ik ook gelijk aan. Iets tastbaars waardoor je het bijna letterlijk een plekje kan geven.

Kan je niet bv ook een mooie vlinder kopen voor aan de muur of in de tuin. Deze om symbolisch toch je kindje te kunnen herdenken.

Het lijkt me enorm heftig en zwaar waar je door gaat. Voor iemand die geestelijk stabiel is lijkt me dit onmenselijk maar in jou situatie is het natuurlijk nog een stap extra.

Vanuit mij gezien (geen idee of het voor jou werkt) zou ik het niet constant aanroeren in mijn relatie. Op een gegeven moment blijf je alleen maar in dat verdriet hangen samen. Praten en weer 'wegstoppen' en proberen te genieten van de fijne dingen, avondje samen op de bank, ff een wandeling maken buiten enz.
Het verdriet is er maar door er heel veel over te praten rakel je het wel constant op.

Je gaat door een rouwproces, dat is gezien wat jullie meemaken niet meer dan logisch. Dit heeft wel tijd nodig hè. Rest mij niets dan je een hele dikke virtuele knuffel te geven, ook voor je vent!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:36

Ts, het lijkt allemaal nog vrij recent zijn gebeurd...? Ik zou zeggen: meld je moeder dat je even rust wilt en neem zelf afstans van haar. Ook al kan ze weinig doen aan haar manier van reageren, je hoeft dat er nu niet bij te hebben.
Je gaat door een rouwproces en dat heeft zijn tijd nodig. Het is belangrijk die tijd nu te nemen en goede hulp te zoeken. Als je de pijn gaat negeren of wegstoppen, komt het na verloop van tijd dubbel en dik terug op je bord.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:54

Ook ik heb geen tips, maar vind het ook erg dapper dat je deze beslissing hebt kunnen nemen. Heel erg veel sterkte en ik hoop ook dat je het op den duur een plekje zal kunnen geven. Hele dikke knuffel :(:)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:58

Heel veel sterkte mbt tot de verwerking, jullie tijd komt nog. Daarnaast is het wellicht fijn om een afspraak te maken bij de psycholoog samen met je partner? voor de verwerking etc

mbt je moeder, ook al doet ze vreselijk uitspraken..ze is ziek! dus gewoon negeren en aangeven dat je het niet prettig vind. Niet verder mee in discussie gaan dat geeft alleen maar meer ammunitie.

dikke knuffel

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:04

hoi hoi,

als eerst; heel veel sterkte!
en verder, ik heb niet echt tips te geven.. maar vind je erg sterk!
Je kunt in ieder geval naar jezelf, en je situatie kijken en van daaruit beslissen dat het niet goed zou zijn geweest voor je kindje!
dit is alleen maar dapper en realistisch van je!

Ik hoop voor jullie dat je het snel een plaatsje kan geven :). en wees ook een beetje trots op jezelf dat je zo'n goede keuze hebt gemaakt!

heel veel sterkte :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:06

Is je moeder in therapie? Misschien kan je huidige therapeut je misschien wél helpen om met je moeder om te gaan, misschien heeft die wel de gouden tip voor jou, dat zou al een stuk schelen.

Ik zou trouwens eerder naar een lotgenotenforum gaan zoeken dan hier.
Even googelen geeft dit: http://www.abortusverwerking.nl/Online_ ... iding.aspx
Is dat niets voor je?
Ook je verloofde kan er terecht, mocht hij dat willen.

Verder moet je je misschien ook eens bedenken hoe het was gegaan als je de zwangerschap door had gezet. Misschien was je geestelijk nog verder achteruit gegaan, had je spijt gehad van je kind, noem het maar op. Je gunt je toekomstige kind een veilig, liefdevol thuis, geen onstabiele situatie waar niemand gelukkiger van wordt. Twijfel er niet aan of je de juiste keuze hebt gemaakt, dat heb je!

Sterkte ermee.