Hypnose ervaring gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Hypnose ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 18:36

Ik ben op zoek naar een praktijk in de buurt van Rotterdam het mag ook wat verder zijn. Wat zijn jou ervaringen met hypnose bij je kind, merkte je echt een verschil? Of heb je zelf een ervaring met hypnose, mag ook via PB.

Anoniem

Re: Hypnose ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:54

Waarom wil je dit bij een kind doen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:55

Er stond een leuk artikel in het psychologie magazine over hypnose therapie bij prikangst. Helaas hielp het hier helemaal niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:04

Waarom bij een kind? Een volwassene of een kind bij allebei kan hypnose, het gaat om trauma verwerking. Dingen die diep weggestopt zijn maar nooit zijn verwerkt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:18

marleen_usar schreef:
Waarom bij een kind? Een volwassene of een kind bij allebei kan hypnose, het gaat om trauma verwerking. Dingen die diep weggestopt zijn maar nooit zijn verwerkt.

Maar waarom hypnose? Is EMDR niet beter om te proberen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:23

Hypnose kan soms gevaarlijk zijn om een trauma te verwerken!
Zorg in ieder geval dat je een erkend hypnotiseur neemt als je het doet.
Soms kan hypnose méér schade aanrichten dan er al is.
Bij mij durven ze dus geen hypnose aan,ze vinden het te gevaarlijk.En waarom? ze denken dat ik dan helemaal door draai en zelfs op een gesloten afd. terecht kan komen.Dat gevoel had ik zelf ook al,en ik zat dus idd. goed met me gevoel.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:35

Hypnose bij een kind :wow:
Bij volwassenen vind ik het al vreselijk. Zo occult als de pest. En dan ook nog je kind..
Zou maar even naar andere opties kijken zoals EMDR idd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:47

@Gohya: voor alle traumaverwerking geldt, dat er regels en logica gelden.
Het hoort te beginnen bij zaken als rust, vertrouwen in de therapeut, 'leren' om jezelf te troosten, moed in te spreken, te kalmeren en te zorgen dat je in het hier en nu een beetje een leuk leven hebt.
Pas als dat voor elkaar is, heeft het zin om over de rot ervaringen te gaan praten. Als welke therapeut dan ook dat te vroeg aansnijdt, doet het meer kwaad dan goed. Dat geldt voor alle technieken die een therapeut zou kunnen gebruiken, dus idd ook voor hypnose.

(Overigens ben ik een soort van fan van emdr. Trauma's verwerken gaat dan nog sneller dan met hypnose en ook voor fantasie en 'het positieve' en lichamelijke sensaties is alle ruimte. )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:49

Ik heb het gehad en mits juist toegepast is het imo prima geschikt voor een kind.
Maar wel juist toegepast, want als het zo vreselijk goed werkt kan je ook dingen influisteren die niet zo zijn.
Zo zijn er verhalen bekend dat ze iemand wijsgemaakt hadden dat de persoon misbruikt was, omdat de therapeut dat zelf vermoedde.
Ja dan geef je die suggestie en gaat het brein daar naar handelen.

Mijn moeder heeft het ook gehad en is er heel tevreden over, voor een spinnenfobie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:16

EMDR daar hoor ik van dat dat te heftig is voor een kind. Maar of dat waar is weet ik niet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:23

Eerlijk gezegd: fan of niet: emdr kan heftig zijn. De kunst voor een therapeut is dan ook balanceren. (Er zijn legio technieken om emdr minder heftig te laten verlopen - tegelijkertijd geldt ook de uitdrukking: "als je snel door een tunnel heen wilt, je maar het beste hard kunt gaan". EN: je kunt als cliënt ook altijd om rust/ pauze/ tijdelijk stoppen vragen. Een goede therapeut oefent dat ook met de cliënt. Zeker bij een kind belangrijk! )
Er zijn speciale kinder.emdr.therapeuten en ook dan geldt: eerst rust in de tent, vertrouwen - etc. Maar het voordeel is dat het met name bij kinderen erg snel werkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:13

Heb je een verwijzing nodig voor EMDR? Heb op Google gekeken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:39

marleen_usar schreef:
Heb je een verwijzing nodig voor EMDR? Heb op Google gekeken maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ideaal is in principe een psychologe die GZ geregistreerd is als kindertherapeut en dus emdr in het pakket heeft.
Ben je op de website www.emdr.nl geweest...?

En voor een psycholoog heb je in principe een verwijzing ivm. het geld nodig van je huisarts.

(En in practisch opzicht is het ideaal, als dingen klikken en er een fijne sfeer hangt tussen je dochter, jou en de psychologe.)

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:42

ik had voor EMDR wel verwijzing nodig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:44

Ik ga gewoon bellen ik heb iemand gevonden, hopen dat ik een verwijzing krijg maar dat zal toch wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:46

...een beetje huisarts is soepel in die dingen!
(En het is in wezen alleen maar een geldkwestie.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:48

Ik hoor het morgen wel, maar dan moeten we weer langskomen alles uit leggen enz enz.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:56

...zucht.
(Dat je dar niet op zit te wahten, snap ik heel goed!!)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:11

Hoe is het met de vergoeding?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:19

Vorig jaar was het geloof ik acht zittingen per jaar. Dus in een ritme van een maalper week kan het dan zestien keer worden vergoed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:17

De vergoedingen zijn aangepast. Tegenwoordig is 2elijns hulp gewoon vergoed. Je bent je eigen risico kwijt, maar dan krijg je alle afspraken een jaar na dato vergoed. (Let wel: de datum gaat in bij aanmelding, niet bij eerste afspraak)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 10:24

Via internet kan ik aanmelden en ook de verwijsbrief online opsturen maar de H.A moet die tekenen en dan moet ik hem scannen iets wat hier niet gaat. Ik heb nu een mail gestuurd over hoe het dan wel kan. Ze is namelijk maar 1 uur per week telefonisch bereikbaar, en als ze alles binnen heeft hebben we volgende week een eerste afspraak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:28

Hoi Marleen - lastig hoor, "dat je hem moet scannen" terwijl er geen scanner is.

Maar begrijp ik nu, dat dit de details zijn, maar dat de HA accoord is...?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:24

Ja H.A ging acoord, dus dat scheelt. Als kinderen overspannen kunnen zijn kan ik zeggen dat mijn dochter dat nu is. Dus ik hoop alles snel te kunnen regelen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:54

marleen_usar schreef:
Ja H.A ging acoord, dus dat scheelt. Als kinderen overspannen kunnen zijn kan ik zeggen dat mijn dochter dat nu is. Dus ik hoop alles snel te kunnen regelen?

Overspannen zou ik niet zo snel zeggen. Ik denk dat die 'stempel' ook niet bij je kind hoort. Bovendien hoort het sowieso snel te regelen te zijn. Ik kon destijds onmiddellijk met EMDR beginnen als ik wilde (voor prikangst). Toch niet gedaan, maar dat was geen wachtlijst iig.

Bij mij viel de vergoeding trouwens onder aanvullend.