Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:25

Uiteraard, je kent ze wel. De filmpjes op TV waarop een 14 jarige jongen rapt over hoe roken stringetje boven je broek is, of hoe Bibi je verteld dat roken zooo de naam van je vriend laten tatoeëren is.

Roken kan echt niet meer, dat is de boodschap. Nu zijn er genoeg voornamelijk jongeren die het heel cool en stoer vinden met een peuk over straat te lopen, want je vriendinnen doen het ook. En ik denk ook niet dat ik nog hoef te zeggen hoe erg rokers stinken, of hoe goor het is als je kleding er helemaal naar ruikt.

Maar.
Wisten jullie dat rokers meer kans maken op hardnekkige acne? Of dat rokers meer kans maken op donkere haren op de armen? Het feit dat roken 'kalmerend' zou werken een fabel is?

Nee, inderdaad. Dat wist ik persoonlijk ook niet. Ik ben de grootste anti-roker die je waarschijnlijk zult tegenkomen en ik heb hier zo ook mijn redenen voor. Maar ik kwam deze site tegen en heel veel van de genoemde dingen daarop, wist ik zelf ook eigenlijk niet. Ik vind het bijster genoeg interessant welke aspecten nog meer bij het roken komen kijken, en het geeft mij alleen maar meer redenen er tegen te zijn.

http://tobaccobody.fi/n_en.php

Links zie je de persoon als roker, die al een aantal jaar stevig door rookt, en rechts als niet roker. Het verschil in 1 oogopslag is alleen al goed te merken, maar als je de extra aspecten er nog bij leest schrik je daar toch best wel van. Nu kan je denken 'YOLO', maar ja, jij wilt er toch ook zo lang mogelijk zo goed uit blijven zien? ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:30

Grappig dat op die site de onderbroek ook grauw van kleur word als je rookt :+ .

Nee maar even zonder dollen. Ik ben zelf ook echt anti rook. Het is smerig, kost een hoop geld en je gaat er ook zeker niet op vooruit.
Waarom zou je eigenlijk? Ik zie er gewoon echt het nut niet van in.

Courses

Re: Roken is zooooooo niet meer van deze tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:37

Ja, dat vond ik ook nogal apart, is meer denk ik om het verschil aan te geven dan echt 'Als je rookt word je grijs!' haha. Maar ik wist zelf helemaal niet af van die 'extra' bijkomende factoren, en dat vind ik ergens best interessant op de een of andere manier.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:40

Ik ben ook tegen roken, vind het smerig en vreselijk asociaal als mensen in je buurt gaan staan paffen. De stank gaat ook overal in zitten, bah..
Mijn vriend rookte ook, maar hij is nu al een maand of 3 gestopt gelukkig :D

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:44

ik ben zelf ook geen roker, maar kan me er eigenlijk niet zo druk om maken of andere dat wel doen of niet. als ze maar bij mij uit te buurt blijven wanneer ze roken en daarna. vind het zo stinken.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:44

Ik rook, maar ik moet zeggen dat zulke dingen me nooit opvallen bij rokers. Ik denk dat hier alleen sprake van is als je al vele jaren rookt. Daarbij overkomt het niet-rokers ook. Ik denk dat anti-rokers zich vooral minder druk moeten maken over mensen die roken. Ieder z'n ding en het is je eigen verantwoordelijkheid.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:46

Ik vind het vooral heel ranzig als mensen bijvoorbeeld in een bushokje gaan roken. Je gaat er echt gelijk naar ruiken enzo.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:47

Ik rook niet, maar ben ook geen anti roker. Ik vind het alleen niet lekker als mensen het aan tafel doen onder het eten.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:51

Ik zeg altijd expres als er een roker voor ons loopt of we eventjes verder kunnen lopen omdat er een roker is, en dat zeg ik extra 'hard' zodat ik weet dat ze het horen. Hoe ik me dr'aan kan irriteren dat ze op drukke openbare plekken (braderie etc.) gaan staan roken, belachelijk gewoon!

Ben zelf ook zwaar tegen roken. Ik kreeg op jonge leeftijd astma aanvallen omdat mijn vader rookte. Wat ik niet snapte is dat pa rookte terwijl hij zelf ook zware astma heeft. Maar gelukkig is hij, na die keer dat ik die aanval kreeg, ermee gestopt. Van ma mocht ik de sigaretten altijd in de prullenbak gooien haha :'3
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 22-10-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:52

Opzich als ik er zelf naast ga staan vind ik het niet zo erg. Bij vrienden ofzo.
Inderdaad in het bushokje naast je of op het station als je hutjemutje vind ik niet zo prettig.
Een groot deel van mijn vriendengroep/klas rookt maar dat moeten ze lekker zelf weten.
Mijn vader rookt ook als een ketter, gelukkig nu niet meer in de woonkamer.

Wat ik wel echt heel smerig vind is als mama de was op zolder gehangen heeft, waar m'n vader z'n kantoor heeft. Daar rookt hij dus wel. Hangt de was daar, gaat het lekker schoon de kast in.. Trek je het aan, verheug je je op een lekkere schone trui zit er zo'n ranzige rooklucht in :r

Nu ook, ik ben op vakantie en had al m'n kleren nog even gewassen wat ik meenam... Stinkt alles naar rook %) Heb 1 broek en 1 trui die niet stinken, omdat ik die schoon aangetrokken had de dag voor we weggingen...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:54

Ik vind de afbeelding wel erg fake eigenlijk :+
Maar ach, het maakt het punt van de campagne wel duidelijk.

Ikzelf ben een niet-roker, maar lig er niet van wakker dat mijn mama, mijn stiefpapa, mijn papa, mijn halfzus, mijn grootouders, mijn beste vriendin,... allemaal rokers zijn.
Hun leven, ik laat ze lekker zelf kiezen wat ze ermee doen ;)
Zolang ze het niet aandringen bij mij, hun rook niet in mijn gezicht gaan blazen en niet roken aan tafel, vind ik het allemaal wel oké :)

Maar persoonlijk snap ik er inderdaad het nut niet van. Het kost je zoveel geld dat je makkelijk aan iets anders kan spenderen (mijn halfzus zit constant in geldnood, maar rookt wel lekker door) en ja, het stinkt ook :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:28

xEmily schreef:
Ik zeg altijd expres als er een roker voor ons loopt of we eventjes verder kunnen lopen omdat er een roker is, en dat zeg ik extra 'hard' zodat ik weet dat ze het horen.

Dat vind ik dus asociaal. Zeg je er ook iets van als iemand met overgewicht een frietje aan het eten is op straat? Zoveel eten heeft ook geen nut, maar er zijn veel mensen verslaafd aan eten en ook daar hebben anderen last van.

Ik ben een roker & ik heb een scheit- en scheithekel aan die campagne. Ik begrijp dat jongeren ontmoedigd moeten worden om te beginnen met roken, maar moeten alle rokers daarmee direct respectloos belachelijk gemaakt worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:29

Als iedereen massaal zou stoppen met roken, hebben we pas écht een economische crisis ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:31

xEmily schreef:
Ik zeg altijd expres als er een roker voor ons loopt of we eventjes verder kunnen lopen omdat er een roker is, en dat zeg ik extra 'hard' zodat ik weet dat ze het horen.

Met als doel?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:32

Doubtless schreef:
xEmily schreef:

Dat vind ik dus asociaal. Zeg je er ook iets van als iemand met overgewicht een frietje aan het eten is op straat? Zoveel eten heeft ook geen nut, maar er zijn veel mensen verslaafd aan eten en ook daar hebben anderen last van.

Ik ben een roker & ik heb een scheit- en scheithekel aan die campagne. Ik begrijp dat jongeren ontmoedigd moeten worden om te beginnen met roken, maar moeten alle rokers daarmee direct respectloos belachelijk gemaakt worden?

Helemaal mee eens.
Hier nog een roker.
Wij worden gewoon gediscrimineerd.
We mogen al nergens meer binnen roken: prima!
Maar als ze ook nog gaan liggen zeiken als je buiten staat te roken, slaat nergens op.
Wij betalen ook belasting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:33

Doubtless schreef:
xEmily schreef:

Je hebt helemaal gelijk Doubtless, ik ben het helemaal met je eens, als ex-roker :D. Bij mij thuis, mag trouwens mijn bezoek gewoon roken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:33

Ik rook niet, maar vind deze campagne echt schijt- en schijt irritant. Moeten mensen lekker zelf weten of ze roken of niet, net of er ook maar iemand door deze idioterie 'opeens' stopt met roken.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:35

Inderdaad, laat mensen buiten lekker gewoon roken. Kijk je maar de andere kant op en knijp je je neus maar dicht.
Ik rook zelf niet meer, maar laat anderen hun ding doen. Ze blazen het toch niet in je gezicht?

Wat betreft die verschillen, dat is wel erg overdreven hoor. Moet er erg om lachen.
Photoshop kan veel :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:35

Ik rook zelf niet binnen & dat mag mijn bezoek ook niet... Ik vind het zelf ook absoluut geen probleem om bij een restaurant of discotheek naar buiten te gaan om te roken hoor. Maar mensen die op het terras dan heel demonstratief gaan zitten doen omdat ik een sigaretje opsteek? Ik probeer altijd al strategisch slim te gaan zitten zodat mensen er zo min mogelijk last van hebben en let altijd op dat ik niet met mijn sigaret naast iemand z'n bord zit (bij wijze van).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:36

Courses schreef:
Het feit dat roken 'kalmerend' zou werken een fabel is?

Dat hangt er natuurlijk helemaal van af wát je rookt... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:38

Kuggur schreef:
Courses schreef:

:')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:38

Kuggur schreef:
Courses schreef:

:))

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:42

Ik vind de campagne ook verschrikkelijk, ze hadden ook beter wat andere mensen kunnen laten praten. Ik bedoel; heb er echt geen gevoel bij als bibi of een puber zoiets zegt.

Maaaaar,

Dit wordt mijn motivatie topic *\o/* ben nu 1 dag helemaal gestopt, en jeetje het is echt moeilijk. Tijdens mijn werk heb je de vrijheid om zoveel te roken als je wilt en het is natuurlijk hartstikke gezellig om een beetje te ouwehoeren met collega's, bakkie koffie en een sigaretje erbij.

Denk dat ook 80% van mijn collega's rookt, maar als jullie even allemaal zeggen hoe heerlijk het is om niet-roker te zijn, helpt dat mij vast op moeilijke momenten :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:42

Ik heb het ook niet op roken, gelukkig roken mijn ouders en de meeste van mijn vrienden ook niet. Ik vind het vooral erg vervelend dat je meteen naar rook ruikt als je bij iemand zit die rookt, bijv in huis of in de auto. Ook met uitgaan vind ik het altijd zo vies als ik dan thuis kom, dat ik eerst ga douchen. Maar ik heb verder niks tegen mensen die roken, al merk ik wel dat ik in eerste instantie wat afstand hou als ik iemand een sigaret op zie steken.

Ik vind de eerder genoemde opmerking over de nadruk op straat leggen op het feit dat iemand rookt wel een beetje not done. Als ik op straat achter iemand loop die rookt, loop ik er gewoon even langsheen of ga ik ergens anders staan. Wat ik wel vervelend vind is als je ergens in de rij staat, bijv bij een feest en er steekt dan iemand voor/naast/achter me een sigaret op en blaast die rook ook echt richting mij. Dan vraag ik wel eens of die gene misschien even de andere kant op kan roken, als ik het niet kan oplossen door ergens anders te gaan staan.

Maar ik snap gewoon niet waarom mensen zouden roken. In eerste instantie is het vies (denk ik?), het is slecht voor je en het is in mijn ogen zonde van je geld. Daarnaast worden je tanden, nagels, huid en haren er ook lelijk van. Ik zou ook echt niet weten waarom ik het ooit zou willen proberen, heb er ook totaal geen behoefte aan. Een jongen die rookt komt hier ook echt niet in huis, hoe leuk diegene ook is, ik wil echt niet zoenen of samen in bed liggen met iemand die rookt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het twee keer geprobeerd heb, maar ik vond het gewoon echt te vies ^^.