Inslapen gaat moeizaam of zelf slecht. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Inslapen gaat moeizaam of zelf slecht. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 05:30

Hoi iedereen!

Daar zit je dan, om kwart over 6 ochtends. De hele nacht al wakker (ja serieus :+) en intotaal een uurtje licht bij elkaar geslapen. Dit kan ik wel gerust lichtelijke frustrerend noemen denk ik!

Maargoed, om terug te komen op het verhaal. Ik heb vaak moeite met inslapen, meestal slaap ik uiteindelijk wel in, maar de afgelopen 2 nachten gaat dit gewoon niet. Afgelopen nacht heb ik in totaal 5 uur geslapen. Gisteren dus erg moe en had wallen tot aan m'n enkels. Ik ging dus met mijn goede gedrag gisteravond niet uit, en bleef lekker thuis. Rond half 1 lag ik in bed. Voelde me toen moe en lekker ontspannen. Maar, telkens bij het proberen in te slapen, slaap ik niet in. Ik voel me rustig, ontspannen en moe, maar sliep gewoon niet in...

Nu ben ik vandaag wel vrij, maar toch.. Ik ben iemand die ontzettend veel waarde hecht aan haar 8 uur slaap, en ik lust er altijd wel 9.. :D Nu me dit al 2x is overkomen, vrees ik al voor vanavond...

Nu is het wel zo dat ik de afgelopen weken wat wisselend in m'n vel zit. Ik zit op een sociale studie, en daar ben ik dus nu druk met me zelf bezig. Dit is niet erg, maar het raakt me wel. Het houdt me bezig en denk er veel over na. Ook heb ik over 2 weken tentamenweek en stress hem hier ook al lichtelijk voor. Dit speelt zeker mee, maar ik praat hier ook regelmatig over op school, thuis en met vrienden. Stukje spanning speelt mee.

Anyway, ik ben op zoek naar tips. Cafeïne (groene thee) drink ik al niet meer na 3 uur smiddags. Ik beweeg over het algemeen elke dag (wandelen, fietsen maar uitzonderingen daargelaten) Ook weet ik dat ik me moet ontspannend en probeer de laptop te weren.

Goed, wie word mijn held!?

Sjors

Re: Inslapen gaat moeizaam of zelf slecht. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 05:37

Slapen is tegenwoordig ook al niks meer voor mij, ben gewoon klaar wakker & hyper :(
Ik ben ook al de hele nacht op .... :P

Wat ook helpt zeggen ze , een uur voordat je gaat slapen geen tv/mobiel/laptop meer gebruiken. Bijvoorbeeld wat gaan lezen .

Ik ga maar eens kijken of ik nu we, in slaap kom begin nu toch wel beetje moe te worden :+

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 05:50

ik lees even mee, ik heb de laatste nachten hetzelfde... ik heb 4 tot 5 uur nodig om in slaap te vallen momenteel...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 06:29

je kunt melatonine gaan gebruiken, dit is een lichaamseigen stof die zorgt dat je in kunt slapen

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 06:32

Even bij de drogist een doosje Sleepz Melatonine Forte gaan halen. Dit pilletje wakkert t stofje aan wat ervoor zorgt dat je in slaap valt, geen slaapmiddel dus....helemaal niets slechts aan

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:20

Je laptop, mobiel etc stralen blauw licht uit waardoor je lichaam denkt dat het ochtend is. Dus het is al een start om die weg te leggen een tijdje voor je gaat slapen.
Als je merkt dat je niet kan slapen vanwege stress van je studie. Probeer als je in bed ligt alles bewust te ontspannen (bij je tenen beginnen en omhoog werken), zo krijg je minder de kans om te gaan piekeren en bij sommige mensen helpt het wat betrefd makkelijker inslapen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:41

Toen ik je bericht zag, schrok ik eerst, begreep dat een dier niet dood ging :+

Maar mijn inslaap-manier: een CSI'tje opzetten die ik al honderd keer gezien heb. Binnen 5 min ben ik dan vertrokken. Zonder tv kan ik nagenoeg niet in slaap komen omdat ik dan toch lig te malen. Dus mss werkt het om naar iets te luisteren wat je goed kent.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:21

mooney schreef:
Je laptop, mobiel etc stralen blauw licht uit waardoor je lichaam denkt dat het ochtend is. Dus het is al een start om die weg te leggen een tijdje voor je gaat slapen.
Als je merkt dat je niet kan slapen vanwege stress van je studie. Probeer als je in bed ligt alles bewust te ontspannen (bij je tenen beginnen en omhoog werken), zo krijg je minder de kans om te gaan piekeren en bij sommige mensen helpt het wat betrefd makkelijker inslapen.

Tegen dit blauwe licht kun je ook een programma installeren dat heet F.lux. Heel makkelijk in te stellen en dan gaat de rest automatisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:25

Behalve thee zit cafeïne ook in chocola, cola, energie drinks en koffie natuurlijk
Stop eens met frisdrank en andere suikerbommen als je dat drinkt. Geen tv, iPad, smartphone meer s'avonds, frisse neus halen en een boekje lezen!
Stress, beetje etherische olie zoals lavendelolie, wordt je rustig van. Of valeriaanpilletjes oid, in ieder geval iets natuurlijks, melatonine slikken ben ik niet zo'n fan van

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:28

Ryan2209 schreef:
Even bij de drogist een doosje Sleepz Melatonine Forte gaan halen. Dit pilletje wakkert t stofje aan wat ervoor zorgt dat je in slaap valt, geen slaapmiddel dus....helemaal niets slechts aan

Die dus !!! Uurtje voordat je naar bed gaat al nemen !

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 18:47

Iedereen bedankt voor het meedenken!! :)

Ik ben bekend met het gebruik van melatonine, morgen haal ik direct een nieuw potje op. Vond het vaak wel fijn als ik wat moeilijk in slaap kom! Ik neem al jullie tips mee, de meeste wist ik al wel (en heb ik zelfs vannacht ook uitgevoerd! :D), maar het is een mooie opfrisser! Hopen dat ik vannacht wel kan slapen! :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:49

...wat mij altijd heel goed helpt: een heel fijn boek meenemen naar bed en lezen bij niet te fel licht. Ik lees tegenwoordig nog geen bladzijde en ZzzzZZZzzzz

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:51

Ik slik zelf 30-40 mg melatonine als het echt niet wil.

Daarnaast braaf alles een uur voordat ik te slapen uit; heb alleen nog een zacht aquariumlicht branden dan. Dus internet en telefoon zijn sowieso uit. Tv soms nog wel aan, op een rustig programma :)

Maar beste is gewoon overdag flink fysiek werken, dan slaap ik als een blok :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:53

Ik eet tegenwoordig niks meer na 18.00 en drink niet meer na 19.00 meestal.wel nog een slok voor het slapen gaan. Dan ga ik plassen ook al hoef ik niet, vervolgens lees ik in bed nog een paar bladzijdes van een makkelijk boek, ik lees bijvoorbeeld nu het boek 'Bob de straatkat' en dan ga ik slapen mét oordopjes, wat een stilte en rust dan! :D werkt goed.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:53

dems75 schreef:
...wat mij altijd heel goed helpt: een heel fijn boek meenemen naar bed en lezen bij niet te fel licht. Ik lees tegenwoordig nog geen bladzijde en ZzzzZZZzzzz

helaas werkt dit bij mij juist andersom is het opeens half 4 en is me boek van 300 pagina's uit

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:55

Hier nog zo'n slechte slaapster.. Heb ook zoo veel moeite met inslapen, heb alles al geprobeerd maar niets helpt, heb me er nu bij neergelegd en ga elke nacht de strijd weer aan haha. Ik hoop dat er een gouden tip langs komt en TS ik hoop voor jou dat je vannacht slaapt als een roosje ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:56

O ja, iemand die mijn voeten masseert; als mijn vriend mijn voeten gaat masseren, dan slaap ik al tijdens de massage :')
Maar helaas krijg ik hem niet altijd zo gek...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:05

Ik heb dit zelf soms ook in vlagen.. Wat ik dan doe zijn ASMR filmpjes kijken op youtube. Ik weet niet of je dit kent?
Bij de één werkt dit super en de ander vind het verschrikkelijk! Dus dat moet je zelf even uitzoeken.
Dit zijn in ieder geval filmpjes waardoor je erg rustig wordt, en ontspannen.
Je hebt ontzettend veel verschillende soorten, van fluitsterfilmpjes, tot nageltikken tot papiergeluidjes enz. enz. enz.
Als ik zo'n bui heb, en ik luister/kijk een half uurtje zo'n filmpje... Gegarandeerd dat ik in slaap val.

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:50

Heb het helaas ook sinds enkele weken. Dat terwijl ik altijd erg makkelijk in slaap viel. Dus even een stip hier.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:51

Ik heb het soms als ik teveel lig na te denken ik heb daarvoor pilletjes van de dokter. Werken erg goed.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:59

Ik heb er ook last van gehad, eigenlijk was ik mijn hele leven een onrustige slaper.. tot ik 1,5 jaar geleden een half jaar helemaal zonder toegevoegde suikers at, ineens kon ik hele nachten heerlijk en rustig doorslapen en sliep ik ook meteen makkelijk in.
Nu gebruik ik wel weer wat producten waar suiker in zit en merk ik het meteen als het teveel wordt aan mijn slapen.
Misschien een tip om te proberen voor mensen die er echt langere tijd last van hebben, het duurde alleen bij mij wel tussen de 2 en de 6 weken tot het helemaal door ging werken.

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:10

join the club, ik heb hier helaas al ruim 6 jaar last van (vastgestelde CVS)
Vervelende is dat ik er nog niets op heb gevonden, wel heb ik inslapers gehad van de dokter, deze neem ik overigens echt alleen als ik al dagen wakker lig en dus echt op het punt van instorten sta. Wil er niet afhankelijk van worden. Maar helaas kan ik je dus geen nuttige tips geven, ik ga wel altijd een half uur voordat ik ga slapen in bed liggen en wat lezen. Even afsluiten van de wereld voor ik ga slapen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:19

Ik heb het laatst een tijd gehad, dat ik wel insliep maar weer snel wakker werd en dan niet meer in slaap kwam.
Heb toen een supplement van Valeriaan en goudpapaver genomen, gewoon verkrijgbaar bij de drogist.
Ik heb er veel baat bij gehad want ik was echt op na twee weken amper te hebben geslapen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:25

Er zijn CD's in de handelen, met een zogenaamd "binaural" effect: je hebt en koptelefoon op, je ene oor krijgt net een heel klein beetje ander signaal dan je andere oor - je 'hoort het niet bewust', maar je hersenen reageren er wel op.
Via het binaural effect maak je brein, (afhankelijk van wat er aan effct in zit) alfa of theta hersengolven aan, wat past bij slaap en meditatie.

En google just for fun eens naar de firma brainsync, hemi sync of monroe.

Voor plm. 10 dollar kun je tegenwoordig dingen downloaden. (Nodig: een creditcard en iemand die verstand heeft van hoe dat dan moet, downloaden.) CD's over de oceaan laten vliegen kost plm. 20 euro en je moet een week wachten. Mogelijk zit in Amsterdan ng steeds het winkeltje ''egosoft", die verkoopt dit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:38

Je kunt ook gewoon op YouTube zoeken naar guided meditation binaurel beats. Erg fijn :)
Of gewoon binaurel beats. Net zo makkelijk. Helpt bij mij wel goed altijd om te ontspannen, helaas ben ik zo "bedreven" in het mediteren dat ik er nauwelijks bij in slaap val :))