Mevrouw platvoet moet aan de steunzool.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Mevrouw platvoet moet aan de steunzool.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:32

Ik loop al een maandje of 2 rond met een pijnlijke voet. Een maand terug heb ik een bezoekje gebracht aan de HA. De arts nodigde mij uit op de "behandelbank" (noem je dat zo?) te gaan zitten en bekeek mijn voet eens goed. Wat trekken en duwen resulteerde in hevigere pijn en al gauw zat ze weer achter haar computer om een verwijsbrief te maken naar de röntgenafdeling in het ziekenhuis. Uit de foto bleek dat er niets gebroken was en ik moest rust nemen. En nu, een maand later had ik er nogsteeds last van, dus maar weer een belletje gepleegd en een afspraak gemaakt bij de HA,
De HA zei "Goh, ik ben vorige keer helemaal vergeten te vragen of je even wilde staan" en zo geschiedde het.. Ik heb éen flinke platvoet en een bijna-platvoet. Daar kwam de pijn vandaan (en wellicht ook mijn rug- en bekkenklachten).

Nu heeft de HA een verwijsbrief gemaakt voor naar een podotherapeut die mij een (of twee?) steunzool(en) aan gaat meten. Maar hoe gaat dat nou in zijn werk? Kan ik vanaf dan alleen nog maar praktische schoenen dragen? Kan ik de helft van mijn schoenen nu weggooien omdat ze nietmeer passen met steunzolen? En die leuke schoenen die ik op 't oog had.. kan ik die nog wel kopen?

Heel veel vragen en nog maar heel weinig antwoorden dus..

Eske_B

Re: Mevrouw platvoet moet aan de steunzool.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:34

Je kan prima fatsoenlijke schoenen dragen :j.
Alleen hele lage gympen kunnen lastig zijn als je grote zolen hebt, maar je hebt verschillende soorten dus kan je informeren.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:35

Ik heb ook steunzolen vanwege platvoeten en lengte verschil.
Ik heb met zooltjes 1 maat groter dan normaal.
Sommige schoenen zullen inderdaad niet passen met zooltjes, maar ik heb weinig problemen met schoenen kopen.
Je hebt kans dat je een aantal van de schoenen die je nu hebt niet meer past met zooltjes, maar dat is ff afwachten en proberen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:37

EskeGirl schreef:
Je kan prima fatsoenlijke schoenen dragen :j.
Alleen hele lage gympen kunnen lastig zijn als je grote zolen hebt, maar je hebt verschillende soorten dus kan je informeren.

Verschillende soorten gympen of verschillende soorten zooltjes? Ik ga zooltjes aan laten meten, dus informeren en verschillende soorten zijn niet van toepassing ben ik bang..

Gaat een dure grap worden; niet aanvullend verzekerd, nieuwe schoenen..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:39

Tja, moeilijk van tevoren te zeggen... eerlijk gezegd zullen Prada's met stiletto hakken er niet echt in zitten denk ik... maar voor bijzondere gelegenheden af en toe een hakje zal vast wel kunnen. Ik draag zelf ook steunzolen en heel af en toe draag ik eens iets anders, als ik dat niet dagenlang doe gaat het wel.
Lopen en staan zonder pijn is ook wat waard! Ik ben dolblij met mijn steunzolen, maar leuke open schoenen zoeken is soms wat lastig, al scheelt het wel of je driekwart zolen hebt of zolen die tot en met je tenen lopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:41

Zou even afwachten wat voor een steunzolen je krijg, want je heb ook verschillende soorten steunzolen. Ze gaan eerst kijken hoe je loop en maken dan ook een gips afdruk van beide voeten. ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:42

Ligt heel erg aan het materiaal wat word gebruikt. Maar ik kan je nu al vertellen dat die lage sneakers en ballerina's alleen zonder steunzool te dragen zijn. Ik loop op Kswis sportschoenen, dat zijn op mijn laarzen na de enige schoenen waar mijn zooltjes inpassen. Maar ik heb ook wel hele dikke zooltjes ivm met nogal wat correcties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:47

Ik was een paar jaar terug trouwens zo'n 120 euro kwijt ongeveer. En niet iedere verzekering heeft dit in zijn pakket zitten ook niet aanvullend trouwens.

Ik heb ook hele zolen en behoorlijk dikke wegens ook behoorlijk wat correcties. Zonder steunzolen lopen is last krijgen van mijn knieën voor mij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:50

miss_lizje schreef:
Ligt heel erg aan het materiaal wat word gebruikt. Maar ik kan je nu al vertellen dat die lage sneakers en ballerina's alleen zonder steunzool te dragen zijn. Ik loop op Kswis sportschoenen, dat zijn op mijn laarzen na de enige schoenen waar mijn zooltjes inpassen. Maar ik heb ook wel hele dikke zooltjes ivm met nogal wat correcties.

Ik heb gewoon lage sneakers met zooltjes erin hoor, geen probleem :+ Ballerina's gaat bij mij ook niet.

Anne, zou me er niet teveel zorgen over maken! Ik hoef ze niet altijd te dragen, eigenlijk alleen als ik last heb. Bij winterlaarzen let ik er wel op dat ze passen, omdat je die vaak maar één of twee paar hebt. Ik houd verder zelden rekening met de zooltjes als ik schoenen koop. 9 vd 10 keer passen ze.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:51

Ik heb zelf mijn meer en deels hele leven al steun zolen i.v.m. platvoeten en hypermobiel zijn en zwakke rug en heel het ratteplan haha.
Maar goed hoe gaat het in ze werk.

Nou bij mij gaat het heel makkelijk, ik ga naar de podo toe en daar moet ik mijn schoenen en sokken uit en broekspijpen omhoog doen zodat ze alles goed kan zien.
dan gaat ze mijn voeten meten op een soort doorzichtige plaat zodat ze je punten kan zien die op de grond komen terwijl die niet op de grond horen ik heb dit dus heel erg bij de bolling die normale voeten wel hebben aan de zijkant van je voet, plat voeten dus.
Daarna moet ik altijd een keer of 20 heen en weer lopen zodat ze kan zien hoe mijn benen enzovoort staan, deze staan bij mij heel slecht overstrekte knieën enzo.
Dit was het wel zo'n beetje met wat ze aanmeet enzo, dan ga je weer naar huis en wordt je gebeld als ze klaar zijn, meestal mag ik nog een leuk kleurtje kiezen ook.
En wanneer je komt moet je goede stevige schoenen meenemen waar ze in gaan en gaan ze die zolen op maat knippen zodat ze in je schoenen passen.

De eerste week/2weken heb je enorm last van je voeten en alles daaromheen omdat je hele stand van staan natuurlijk veranderd, maar daarna is het een wereld van verschil, bij mij iig wel!

Als je nog vragen hebt stel ze gerust hier aan mij of via pb! :)

En volgens mij kosten die van mij 120 of 140 euro per nieuw paar maar dat betaald moeders altijd dus geen idee precies eigenlijk.
Nieuwe schoenen is bij mij wel altijd een drama en wordt daar dan ook altijd schijt saggerijnig van gewoon omdat die zolen niet passen in de schoenen die ik wil,
maar gewone goede stevige beetje hoge gympen gaan ze 9 van de 10 keer gewoon in!
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 17-10-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:52

Inderdaad even afwachten. Voor mijn voeten moest ik buiten de steunzolen ook hoge schoenen uitkiezen bijv. Of met een laag hakje.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:54

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben benieuwd.. Ik heb vanmiddag meteen de verzekering even nagebeld, en die vonden het maar een stomme vraag "Maar mevrouw, u heeft een basisverzekering..". Ik heb niet bijzonder veel schoenen en loop veel op lage sneakers (vans, "creepers").. Dus dat gaat 'm waarschijnlijk dan niet meer worden. Dus ik moet echt op schoenenjacht dan (en dat is met mij al niet makkelijk :P )

Op watvoor schoenen lopen jullie?
Toen ik een afspraak maakte raadde de receptie-dame mij aan de schoenen mee te nemen die ik het meeste draag (2 of 3 paar). Ik loop eigenlijk het meest van allemaal op mijn stalschoenen. Zal het raadzaam zijn om die (schoongemaakt en wel) mee te nemen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:02

Ja :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:09

Ja zeker als dat de schoenen zijn die je het meest draag.

Ik loop met wandelschoenen ook omdat ik gewoon stevige schoenen nodig ben om mijn voet te ondersteunen. Behalve bij stal dan, maar daar loop ik altijd met mijn hoge MH schoenen of muckboots (deze kan ik dus wel zonder steunzool tot op zekere hoogte).

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:36

Ik draag over t algemeen mijn zolen in mijn sneakers gewoon van die winkel sneakers van la coc zijn die geloof ik hoge stevige gympen.
Inderdaad de schoenen die je bijna altijd draagt meenemen!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:40

mijn dochter van 11 heeft ook zooltjes, mocht zelf de kleur uitkiezen sja voor haar werd dit roze. ze kijken naar je voetstand en aan de hand daarvan maken ze de zooltjes. mensen die ik ken die zooltjes hebben, hebben er ook veel baat bij. In de zomer draagt me dochter wel gewoon slippers hoor, dan draagt ze de zooltjes iets minder. Verder gewone normale schoenen (gympen, laarzen etc). ze vragen wel naar je schoenen, kijken ze even hoe stevig ze zijn en vaak aan de hand van bv je zool van je schoen kunnen ze kijken of je bv scheef loopt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:35

Heb sinds 3 jaar steunzolen vanwege peesontstekingen in m'n voeten en enkels. Heb altijd al voornamelijk praktische schoenen gehad omdat ik zwakke enkels heb maar zo af en toe iets anders kan ook. Met schoenen kopen ben ik niet anders gaan kijken, behalve dat ik na het passen nog een keer pas met de steunzolen. Meestal passen die zonder problemen. Weet wel dat het hier in Duitsland gewoon vergoed werd uit de basisverzekering, maar dat is hier met meer zo(fysio bijvoorbeeld ook onbeperkt en vanaf de eerste behandeling)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:08

Even een tip: kan je niet wachten tot januari 2014 en dan een aanvullende verzekering afsluiten? Want naast de zooltjes zal je de behandeling van de podotherapie ook moeten betalen.

Verder kan je vaak nog wel aardig wat schoenen aan hoor. Zeker als je de originele zool van de schoen eruit haalt. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:35

Ik heb wel platvoeten, maar ik draag geen steunzolen meer. Van die zolen rekten mijn toch al te elastische banden alleen maar op.
Door regelmatig (vrijwel dagelijks) te wandelen op goede wandelschoenen (en op redelijke bodem) is de pijn verdwenen.

Let wel goed op je houding als je ook rug- en bekken klachten hebt!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:41

Ik heb ook steunzolen om dezelfde reden als jij. Het is niet vervelend met schoenen kopen. Hakken koop ik toch niet en bij venz maakt het voor mij niet uit. De eerste dag kon ik niet lopen van de pijn maar daarna is het ontzettend fijn :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:45

Ik heb ook steunzolen en kan eigenlijk alles dragen.. Uggs, gympen, laarzen.. In de zomer draag ik ze bijna niet en dat merk ik ook echt, dat krijg ik last van mijn voeten en knieën. Daarom heb ik birkenstocks voor als ik lang moet lopen of werken.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:46

Ik heb precies hetzelfde gehad..

Was ook niet genoeg verzekerd wel aanvullend maar dit viel er even buiten... pff ben zo'n 300 euro kwijt.
Veel schoenen kan je je zooltjes wel in doen, ik heb niet echt een grotere maat nodig.
In je eigen schoenen zitten ook zooltjes en bij veel schoenen kun je die eruit halen en je eigen zooltjes erin doen zodat het gewoon weer past.

Je kunt ook best wel eens een dagje op andere schoenen lopen zonder zooltjes ( doe ik ten minste wel en heb dan nergens last van ). Bij bijvoorbeeld poumps vind ik het vreselijk zitten met zooltjes, je glijd er dan half uit

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:29

Hier is pas nog een topic over geweest, misschien als je even de zoekmachine gebruikt..

Ik kon zelf geen enkele schoen meer aan. De voet paste er gewoon niet meer bij. Ik gebruik de zooltjes dus ook niet. Jammer want ze hebben wel een boel geld gekost.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:44

[MW] steunzolen en geeneen schoen past meer
hier een recent topic erover.

Ik heb zelf ook steunzolen, en het ene seizoen baal ik echt dat ik geen leuke schoenen kan vinden waar mijn zooltjes in passen, en het andere seizoen vind ik weer genoeg... Dit keer was het gelukkig raak bij het eerste paar schoenen :D Maar je moet vaak een maat groter passen dan normaal, de oorspronkelijke binnenzoool eruit slopen, maar gewone schoenen kunnen best vaak nog wel hoor.
Een wel leuk merk nog voor speciale steunzool schoenen vind ik Footnotes, dat is wel modern en niet zo oudbollig.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:04

Scum schreef:
Hier is pas nog een topic over geweest, misschien als je even de zoekmachine gebruikt..

Ik kon zelf geen enkele schoen meer aan. De voet paste er gewoon niet meer bij. Ik gebruik de zooltjes dus ook niet. Jammer want ze hebben wel een boel geld gekost.

Heb je wel de originele zool van de schoen eruit gehaald?
Dat scheelt namelijk een hele hoop. :j