wat kan dit zijn? al 3 weken diarree..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

wat kan dit zijn? al 3 weken diarree..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:19

hmm ik weet het even niet meer..

Ben al 3 weken beroerd, heb al 3 (Bijna 4) weken diarree en weet niet wat ik moet doen.

Ik heb al vanaf kinds af aan last van verstopping.. en nu is het ineens omgeslagen?
Bij ons in de familie (aan beide kanten) komt crohn voor, aan de ene kant bij meerdere mensen aan de andere kant bij 1 iemand.
Nou ben ik vrijdag bij de dokter geweest, heeft gevoeld aan mijn buik ik moest ontlasting inleveren en bloedprikken verder kon ze niks doen voor mij??!! ze is ook van de crohn op de hoogte en ik moest het maar aankijken.
Bij alles wat ik eet, al is het maar een boterham moet ik gelijk naar de wc, 's nachts word ik 3 a 4 keer per nacht wakker om naar de wc te gaan. De buikpijn word ook steeds erger.
Nou is de dokter deze week ook nog eens op vakantie, dus eer dat ik de uitslag heb ben ik weer een week verder.

Heeft iemand een tip om het dragelijker te maken?
Of een idee wat dit kan zijn?

Groetjes Lindsay

Pepper3

Re: wat kan dit zijn? al 3 weken diarree..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:22

Een andere dokter vragen of vanavond de huisartsenpost bellen of naar de eerste hulp.
Zodadelijk droog je nog uit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:23

Misschien een virus of bacterie?

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:23

Hi Lindsay,

In ieder geval genoeg blijven drinken zodat je niet uitdroogt. Zoals jelledaantje zegt zou ik ook de huisartsenpost bellen of direct naar de eerste hulp gaan.

Uit je onderschrift maak ik op dat je aan het afvallen bent...kan het zijn dat bijvoorbeeld een verandering in je eetpatroon dit veroorzaakt?

Groetjes, Michelle

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:26

Hallo,
Dat afvallen ben ik nu een aantal maanden al mee gestopt, voor de zomer (moet dat nog veranderen haha) omdat ik de zomer gewoon weer normaal wou eten.
Maar de huisartsenpost hier is niet zo makkelijk.. Ik ga vanavond eens bellen en kijken of zij wat voor me kunnen betekenen.
Dank jullie wel :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:28

Misschien kun je bellen naar het telefonisch spreekuur van je huisarts?

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:30

Ja zou ik graag doen, maar ze is op vakantie en de assistente ook. kan dus haar ook niet spreken en er is geen vervanging om het handig te maken!
Als ik nu ga bloedprikken enz. moet ik ook weer wachten tot mevrouw terug is van vakantie en t duurt me allemaal net iets te lang nu, wil gewoon een normale nachtrust en geen buikpijn meer.

Drinken probeer ik trouwens wel zo goed mogelijk te doen! al vind ik dat heel lastig :).

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:35

Mijn dochter heeft ook heel lang diarree gehad. Eerst was het Giardia Liambria (hoop dat ik het goed schrijf ) en daarna heeft ze nog een keer cripto (is afkorting weet de volledige naam zo even niet) ze blijkt gevoelig voor parasieten. Zou even langs je dokter gaan en een ontlastings onderzoek doen. Stelt niks voor je krijgt 3 buisjes mee die je in 3 dagen moet vullen. Beterschap!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:36

Hallo,
bedankt voor je reactie. heb inderdaad buisjes mee gekregen die ik moet vullen, deze ga ik morgen wegbrengen en moet ook bloedprikken.. Maar ja omdat zij op vakantie is gaat er nog minimaal een week overheen. de diarree vind ik nog niet zon ramp maar die buikpijn is gewoon het ergste!

Dank je wel:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:39

Als je normaal altijd vertoppingen hebt zpu het ook een overloopdiarree kunnen zijn.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:40

Ik weet het :) maar dat is het niet, dat heeft de dokter van de week al onderzocht..
toch bedankt

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:48

Ik snap dat je het liefst zo snel mogelijk wilt weten wat er aan de hand is, maar bij een dokterspost denk ik niet dat je veel verder komt. Ze gaan nu je bloed en ontlasting onderzoeken en dat is toch wel stap 1 denk ik. Dat je dokter op vakantie is moet geen verschil maken, die uitslag duurt toch even en anders is er altijd een vervangende huisarts. Als je klachten toenemen gewoon daar een afspraak maken en aangeven dat dit niet wil. En je kunt hun altijd vragen om advies natuurlijk!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:50

Hartstikke bedankt!
dat van die vervangende huisarts wist ik eerlijk gezegd niet eens.. ik zal het nog even een dagje aankijken en anders bel ik morgen wel even aangezien ik donderdag naar school moet haha..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:50

Bij de apotheek kun je van die tabletjes halen die de boel stoppen, is dat geen idee?

Is de huisartsenpraktijk ook helemaal gesloten? Grotere praktijken zijn wel gewoon open en hebben dan een andere dienstdoende arts, dus dan kun je ook gewoon bellen voor de uitslag.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:54

Hallo,
er zitten wel meerdere artsen bij elkaar.. dus misschien dat zij het me door willen geven..
Ik heb inderdaad tabletjes die stoppen, had ik ook vermeld aan haar. maar ze vond dit geen verstandig idee omdat deze weer verstopping kunnen veroorzaken. maar misschien geen verkeerd idee om deze de dag dat ik anar school ga te nemen!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:58

Mijn ervaring is dat die tabletjes niet echt helpen. Die werden er ook zo weer uitgezoefd.
Een banaan (of 2/3) kan nog weleens helpen.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:59

thanks voor de tip!
van die banaan geloof ik wel aangezien ik vroeger zelf GEEN bananen mocht eten haha..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:59

Die tabletjes zou ik inderdaad alleen nemen als je echt weg moet en het door de diarree niet zou kunnen. Diarree heeft vaak een functie en stoppen is dus helemaal niet goed. Maar soms zit je zo omhoog dat ze wel heel handig kunnen zijn..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:01

Bananen zorgen absoluut niet voor verstopping of remming, of je moet je in je kont stoppen :')

Ik mocht tussendoor wel diarreeremmers gebruiken, om gewoon te kunnen werken. Dat hielp :) kreeg er geen verstopping door hoor, omdat ik ze alleen slikte voor ik naar het werk ging.

Ik bleek overigens voedselintolerantie te hebben :)

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:03

Ik zou als ik jou was sowieso niet zomaar tabletten gaan slikken als je de oorzaak nog niet weet. Wacht het onderzoek af en maak desnoods voor de pijn een afspraak met een vervangend arts.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:04

Klinkt een beetje als PDS (prikkelbare darm syndroom). Is dus een syndroom en geen ziekte, dus ook niet aan te tonen met tests. Maar wel heel typerend is dat je daarbij wisselend verstopping en dunne ontlasting hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:24

__Marije__ schreef:
Die tabletjes zou ik inderdaad alleen nemen als je echt weg moet en het door de diarree niet zou kunnen. Diarree heeft vaak een functie en stoppen is dus helemaal niet goed. Maar soms zit je zo omhoog dat ze wel heel handig kunnen zijn..

Als het zo erg is dat bij alles wat je er boven in stopt het onder uit spuit en je bang moet zijn voor uitdroging, dan is het het stadium van 'nuttig' echt wel gepasseerd. Neemt niet weg dat het natuurlijk wel een oorzaak heeft waar je wat aan moet doen.

Stoppende voedingsmiddelen kunnen ook helpen, die zijn er genoeg. Bananen zijn er idd niet een van tenzij je ze niet-rijp eet.
Een paar lepels havervlokken zou goed moeten werken als je ze tenminste droog naar binnen kunt krijgen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:33

Hoi,

wat vervelend! Je zegt dat je HA verder niets voor je kan doen. Maar ik denk dat zij eerst het ontlastingsonderzoek en bloedonderzoek wilt afwachten en vanuit daar verder wilt kijken. Heeft ze verder niets gezegd over pijnstilling die je mag nemen voor je buikpijn?

Als het goed is zit er gewoon een andere huisarts in de praktijk die waar neemt voor je vaste huisarts die nu op vakantie gaat. En als je huisarts alleen een praktijk heeft, dan is er eigenlijk altijd een andere huisarts in de woonplaats (of dichtbij) die dan waarneemt.
Meestal krijg je een bandje als je je HA belt waarin ze vertellen dat ze dicht zijn/weg wegens vakantie en op welk nummer je de huisarts kan bellen die dan dienst heeft.
Wel hebben ze graag dat patiënten met simpele zaken wachten tot de eigen HA weer terug is. Maar als jij echt zoveel buikpijn hebt, dan lijkt het me gewoon dat je langs kunt komen. Misschien fijn ook, 2 zien er vaak meer dan 1. Zie het dan ook als een soort second opinion.

De huisartsenpost zou ik niet bellen vanavond. Dat is echt iets voor spoedgevallen. Wat jij hebt is heel erg vervelend, maar geen echte spoed. Ik zou morgenochtend gewoon bellen naar het nr. van je eigen HA en kijken of je iets van een bandje krijgt met informatie. Heeft je HA geen website, misschien staat daar meer op?
Als je dan bloed laat prikken en je ontlasting in gaat leveren, kun je ook vragen om de uitslag naar die plaatsvervanger te sturen. Ik weet niet of ze dat doen, vaak doen ze dat toch liever naar de eigen HA waar je bekend bent, maar je kan het proberen.
Maar vaak gaat er ook gewoon 2 of 3 werkdagen overheen voor je de uitslag hebt, houd daar ook rekening mee!

EDIT
XxLiindsaYxX schreef:
Hartstikke bedankt!
dat van die vervangende huisarts wist ik eerlijk gezegd niet eens.. ik zal het nog even een dagje aankijken en anders bel ik morgen wel even aangezien ik donderdag naar school moet haha..

Je hebt dit om 14:50 getypt. Als je buikpijn echt zo erg is waarom heb je niet gelijk gebeld en uitgezocht wie de vervanger is??? Wie weet hadden ze je vandaag nog goed telefonisch advies kunnen geven of direct een afspraak kunnen maken voor morgenochtend vroeg. Vanavond nog bellen naar de HAP zal weinig uithalen, die zullen zeggen dat je morgenochtend gewoon de (plaatsvervangende) huisarts moet bellen.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 18:25

hallo,
bedankt allemaal..
Ik zie er tegenop om te bellen of bang voor de uitslag,, heb vroeger veel onderzoeken gehad en ik weet gewoon dat die niet fijn zijn waardoor ik er "bang" voor geworden ben..
vandaar dat ik ook 3 weken heb gewacht, maar ik probeer morgen een afspraak te maken voordat ik het ga wegbrengen en ga bloedprikken even kijken of hij iets pijnstillends weet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:28

Hoi Lindsay,
heb je al iets gedaaan vanmorgen....?
XxLiindsaYxX schreef:
Ik zie er tegenop om te bellen of bang voor de uitslag,, heb vroeger veel onderzoeken gehad en ik weet gewoon dat die niet fijn zijn waardoor ik er "bang" voor geworden ben..

Naar hoor! Dingen als colonscopie zijn idd niet leuk!! (Maar eerst maar eens ontlastingsonderzoek. Afhankelijk van wat er is aangevraagd door de arts: daar kan al heel veel uit wordne opgemaakt.)
XxLiindsaYxX schreef:
vandaar dat ik ook 3 weken heb gewacht, maar ik probeer morgen een afspraak te maken voordat ik het ga wegbrengen en ga bloedprikken even kijken of hij iets pijnstillends weet!

En na weken pijn is een beetje pijnstilling idd niet verkeerd.

Wat je ook kunt doen, zodra je diarree krijgt: je darmflora aanvullen. Dat heeft op zich geen enkele 'stoppende' werking. (In principe kan diarree gezond en 'verstandig' zijn: bij een voedselvergiftiging bijv.)
Maar het kan belangrijk zin, omdat je niet alleen veel water verliest bij diarree, maar ook je waardevolle bacterieen. (Dus niet alleen voldoende drinken, ook extra bacterieen slikken. Liefst een preparaat van de drogist of apotheker van een serieus merk. Met yak*lt is niets mis, maar niet altijd sterkt genoeg.)

En een van de functies van je goede darmmicrobiotica is het onschadelijk maken van foute indringers en het beschermen van je darmslijmvlies, dus als je voorbij een bepaald punt bent (en te veel darmmicrobiotica bent kwijtgeraakt) is herstel extra lastig.