verstandskiezen verwijderd. ..wat een ellende!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

verstandskiezen verwijderd. ..wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 07:35

Tja, dit had ik niet verwacht na zo'n routine behandeling.

Ik had al maanden last van mijn verstandskiezen die niet meer verder door wilden komen.
In juni naar de tandarts geweest en die heeft de enige die wel door was verwijderd.
Dit ging heel goed en was binnen enkele dagen genezen.
Echter was op de gemaakte röntgenfoto te zien dat de andere 3 in het ziekenhuis verwijderd moesten worden.
Ze hadden een problematische ligging en vlakbij de kaakzenuwen.

Begin augustus was het zover, de eerste twee rechts gingen eruit.
Was stiknerveus en het ging ook niet zo soepel.
Verdoving was niet genoeg dus uiteindelijk 6 prikken gehad in en rond de plek.

Na de behandeling die zo'n 20 minuten duurde naar huis gestuurd met de opdracht om goed te blijven poetsen.
Echter na 2 dagen al een zware infectie in de wond en irriterende hechtingen.
Had ook lichte verhoging dus gebeld met het ziekenhuis.
Zolang ik geen koorts kreeg was het oké.
Gewoon alles goed schoon houden.

Heb op advies van mijn baas mondspoeling gekocht en elke dag 2x gespoeld.
Zat ondertussen ook op 1800 mg ibuprofen per dag voor de pijn die niet uit te houden was.
Na bijna 2 weken was het eindelijk genezen.

Op 22 augustus weer naar het ziekenhuis voor de laatste en meest problematische kies.
Lag te bibberen op de stoel, viel bijna flauw van de angst.
Nog geen half uur later stond ik weer buiten met het speciale spuitje die ik geëist had om de wond goed schoon te houden.

Helaas.... ook deze wond ging snel infecteren en hechtingen irriteren.
Aan de telefoon kreeg ik te horen geen zorgen dat is normaal.

weer alles poetsen, flossen, wond schoon maken met spuit en spoelen.
Weer onder zware pijnstillers en na 3 lange weken was het eindelijk genezen.

Ik inmiddels 7 kilo afgevallen omdat ik van de pijn niet kon eten.
Het is even normaal geweest tot maandag 30 september.
Ik werd wakker met veel pijn en een enorme zwelling in mijn wang.
Leek wel een hamster!
Direct tandarts gebeld waar ik smiddags heen kon.
Wond weer geïnfecteerd dus kreeg weer ibuprofen 600 voorgeschreven 3x per dag.
Ook speciaal spoelmiddel mee maar ik moest vrijdag maar terug bellen over hoe het ging.
Op donderdag terug gebeld, was niet zo goed.

Ben vrijdag ochtend naar de tandarts gegaan en die bevestigde dat het de verkeerde kant op ging.
Kreeg antibiotica kuur voor het weekend om de rust in de wond te krijgen maar moest terug naar het ziekenhuis.

Gisteren dus gedaan. ....

Resultaat hiervan, kaakbot geïnfecteerd en omliggende plaats ook ontstoken.
Moest door naar een andere locatie voor een scan en weer terug naar huis.

Nu moet ik maandag al weer onder het mes, spoedoperatie.
Ze gaan de hele wond tot op het bot openmaken en schoonmaken.
Ontstoken weefsel word weggesneden.
Zal dus weer een fikse wond worden.

Ik kijk hier zo ontzettend tegenop, ben heel erg bang en wil eigenlijk het liefst gewoon onder narcose.

Maar wat een ellende zeg,het werkt nu niet echt mee.

Daihyo

Re: verstandskiezen verwijderd. ..wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:38

Bij mij ging het ook zo ontsteken. Dat bleek van de oplosbare hechtingen te komen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar anders vragen om ander materiaal hechtingen. Dan moet je wel terug om ze er uit te laten halen, maar kans op ontstekingen is minder groot.
En volgens mij is algehele narcose of een roesje wel mogelijk. Even ziekenhuis bellen en informeren. :j
Sterkte :(:)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:40

Heel veel sterkte!!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:47

Ah meid wat een ellende!!!!

En dan loop ik te zeuren over een pijnlijke wang na een verdoving van gisteren :o

Ik snap heel goed dat je het heel eng vind, anders kan je misschien de poli bellen en vragen of er iets mogelijk is voor een roesje :(:)
Maar ik zou dat dan wel nu regelen, want als dat mogelijk is, is daar wel wat voorbereiding voor nodig.

Heel veel sterkte :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:48

Je kan een middeltje halen bv Passiflora daar wordt je heel rustig van, heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:53

Heb jij geen antibiotica meegekregen vooraf?

Ik heb ze een paar weken geleden ook eruit laten halen bij de kaakchirirg en ben vAn te voren met antibiotica moeten beginnen zodat de kans op infecties klein was.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 07:59

Nee heb vooraf alleen maar pijnstillers gekregen zodat de verdoving sneller zou werken wat uiteindelijk niet zo het geval was.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:05

Oei ik heb bijna zo'n operatie gehad, was net niet nodig..
Lastig blijkbaar heb je een snel ontstekende mond. Rook je?

Want dat is echt funest na zo'n operatie. Perio-aid (spoelmiddel) krijg je normaal gezien standaard mee (het receptje dan) na verstandskiezen en had de indruk dat het goed werkte. Ik heb vorig jaar mijn verstandskiezen laten doen NA die eerdere ontsteking en toen is alles wel prima gegaan gelukkig.. Was ook doodsbang dat er weer zo'n ellende kwam maar viel dus mee.

Sterkte ik hoop dat het allemaal mee valt!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:06

Wat een ellende zeg..
Misschien had ik dit topic maar beter niet kunnen lezen, want ik moet eigenlijk ook nog steeds eens naar de kaakchirurg om 2 verstandskiezen te laten verwijderen die verkeerd liggen.. -O-

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 08:08

Ik rook niet, poets braaf 2x per dag mijn tanden en flos.
Ik kreeg geen spoelmiddel mee,dit heeft mijn tandarts vorige week pas voorgeschreven.

Gelukkig krijg ik nu een andere kaakchirurg die de behandeling uitvoerd maar ben nu wel echt heel bang.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:12

Wat een ellende zeg!

Toevallig heeft mijn vriend vorige week vrijdag zijn verstandskies laten trekken, en die is nu ook ontstoken.
Hij gaat straks terug naar het ziekenhuis, want gisteren wouden ze hem niet meer helpen. Ik heb tegen hem gezegd dat hij even flink van zich moet laten horen daar, want anders sturen ze hem weer zo makkelijk weg. Heb gezegd dat hij erop moet staan dat hij een AB kuur mee krijgt. Hij had overigens ook al een ontsteking er zitten, die er wel al een jaar kon zitten.

Sterkte TS!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:15

Als je echt zo bang bent kun je dit aangeven. Kaakchirurg kan je dan evt onder narcose opereren. 9 van de 10x wordt dit ook gewoon (na melding bij verzekeraar) vergoed. \je hebt kaakchirurgen en beulen helaas ik kan je op dit moment geen advies geven maar kun je niet gewoon om een sterkere pijnstiller vragen dan ibuprofen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:15

Snap ik Inowa :j Maar probeer daar te relaxen, laat je gedachten zich focussen op leuke gedachtes. BV stel dat je 10 miljoen zou winnen wat zou je ermee doen, of stel je voor dat je op de rug van een adelaar zit.. Klinkt heel stom maar als je jezelf dwingt om bezig te zijn als je daar ligt gaat de tijd veel sneller.

Tandenpoetsen heeft er verder niet veel mee te maken, enkel roken heeft een directe invloed. Het spoel spul dood de bacterien in de mond. Is dat ook perio aid? Zou ik zeker blijven gebruiken na de operatie :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:17

Onder narcose is een wachttijd van 3 maanden hoorde ik vorige week.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 08:23

Ik heb idd nu perio aid.
Dit mag je alleen niet heel lang gebruiken.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:28

Vraag om een kalmeringstabletje, er zijn nl tandartsen die met narcose werken hoor dus lijkt me sterk dat de kaakchirurg dat niet kan.
Sterkte, ik weet hoe het voelt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:40

Ik had trouwens toen ik mijn kiezen moest laten trekken, aangegeven dat ik liever onder narcose wilde.
De kaakchirurg zei toen dat dit mogelijk was als het onder lokale verdoving niet ging. Zij zei dat ze dat dan op het moment zelf zouden bekijken, of het echt nodig was.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:04

LZP -> MW

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:10

Jeetje wat een gedoe

Bij mij was het dagkliniek en onder narcose, geen plaatselijk verdoven of zo.

Ik snap heel goed dat je bang bent TS. Denk dat het best is om dit aan te geven bij de chirurg dan kan hij/zij er rekening mee houden (desnoods melden aan de verpleging ook).
Toitoi komende maandag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:41

Heel veel sterkte met de ""voorpret"".....!!!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:15

sterkte !!

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:26

Wat een ellende TS!
Ik heb 5 weken geleden m'n verstandskiezen rechts eruit laten snijden bij de kaakchirurg, ook omdat ik er last van had. Pff wat heb ik daar een pijn van gehad, en ik kreeg pas het volledige gevoel in m'n tong na twee weken terug. Inderdaad na een paar dagen al een aantal kilo's afgevallen omdat je gewoon niet kunt eten. Gelukkig had ik geen zwelling (meteen begonnen met koelen op de parkeerplaats van het ziekenhuis), kreeg genoeg pijnstilling mee (zakjes ibuprofen bruis 600 mg) en ging het bij mij niet ontsteken.
Een week geleden moest ik terug voor de kiezen links, nou ik scheet echt zeven kleuren. Vooral de verdovingsspuiten, gruwel. Zes prikken per kant is geloof ik standaard, en die gaan inderdaad in je wang, tandvlees, gehemelte %)
Gelukkig was het deze keer heel erg meegevallen, ik kon de eerste avond alweer oliebollen eten :')

Mij is trouwens telkens verteld dat je sowieso de eerste dag niet mag poetsen, flossen en zeker niet spoelen, omdat je dan het bloedpropje eruit spoelt en het dan sneller gaat ontsteken.
Ik wens je heel veel sterkte bij je operatie, hopelijk valt het mee :(:)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:14

Sterkte Marouschka

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:22

Wat een ellende zeg, veel sterkte! :(:)

Je mondspoeling is chloorhexidine, neem ik aan? Dit kun je ook gewoon in de drogist krijgen namelijk; Corsodyl. Ik mocht echter de eerste 24 uur niet spoelen en voorzichtig zijn met poetsen.

Ik heb eind augustus beide kanten boven en onder eruit laten halen. In twee weken na elkaar. Van tevoren is een röntgenfoto gemaakt en vervolgens nog een CT scan omdat ze zo dicht op de zenuwen zaten dat ze niet zeker waren hoe en wat, maar er bleek toch genoeg ruimte te zijn.
Beide keren slechts twee pijnstillers genomen, 1 voordat de verdoving uitgewerkt was en nog 1 extra uit voorzorg diezelfde avond omdat ik ging paardrijden (springles) := En ja, ik heb de les uit kunnen rijden, de eerste keer had ik na een paar dagen een flink dikke wang maar kon ik alles doen en eten, de tweede keer is het niet eens dik geworden. Het kán dus wel goed gaan!

Ik zou vooral duidelijk laten weten dat je erg bang bent en probeer het te ondergaan- het moet toch gebeuren. Ik ben maar simpele liedjes in m'n hoofd gaan zingen en vooral niet gaan beseffen dat ze bezig waren kiezen uit m'n mond te wrikken, om maar wat te noemen :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:43

veel sterkte zeg, bij mij komen die dingen nu net door. Ik hoop maar dat ze er niet uit hoeven, want dat wordt bij mij echt een drama :o